Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke ND-filter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke ND-filter?

    Sta op het punt de B+W 110ND (10-stop) filter te kopen voor mijn sigma's 17-50 en 10-20, beide filtermaat 77cm

    Nu wil ik er ook een CPL filter en een gewone ND filter bijnemen.
    Moet ik op iets speciaals letten voor de 10-20 lens? ( bijv vignettering)

    En qua ND, welk is de meest zinvolle, ND 2,4,8,16...?

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Welke ND-filter?

    Oorspronkelijk geplaatst door biggdiesel Bekijk bericht
    Sta op het punt de B+W 110ND (10-stop) filter te kopen voor mijn sigma's 17-50 en 10-20, beide filtermaat 77cm

    Nu wil ik er ook een CPL filter en een gewone ND filter bijnemen.
    Moet ik op iets speciaals letten voor de 10-20 lens? ( bijv vignettering)

    En qua ND, welk is de meest zinvolle, ND 2,4,8,16...?

    Alvast bedankt.

    Filtermaat 77cm....welke afmetingen cameratas heb je.

    Nd 2 is een 1stops nd filter....zo'n filter is eerder nutteloos omdat je net zo goed de isowaarde 1stop kunt laten zakken of het diafragma 1stop verder dichtknijpen.
    Als ik u was zou ik gaan voor een 3 stops nd filter oftewel nd8. Een twee stops filter daar kan je ook je polfilter voor gebruiken....de meeste polfilters houden ongeveer 2stops licht tegen. Een 4stops nd filter oftewel nd16 ga je in de handel heel moeilijk kunnen vinden.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #3
      Re: Welke ND-filter?

      Ik sta voor dezelfde keuze als biggdiesel: op zoek naar een NDfilter voor 77 mm lenzen: ik kan een B+W 106 aanschaffen via internet (6 stops). Iemand ervaring (positief of negatief) daarmee?

      Comment


      • #4
        Waarom kijken jullie niet naar cokin..?

        Op ebay te vinden voor erg weinig...

        Comment


        • #5
          Re: Welke ND-filter?

          Oorspronkelijk geplaatst door jkme Bekijk bericht
          Waarom kijken jullie niet naar cokin..?

          Op ebay te vinden voor erg weinig...
          moet wel filter zijn om op te schroeven.
          Bestaat niet van Cokin, denk ik...

          Comment


          • #6
            Re: Welke ND-filter?

            Oorspronkelijk geplaatst door Kade Bekijk bericht
            Ik sta voor dezelfde keuze als biggdiesel: op zoek naar een NDfilter voor 77 mm lenzen: ik kan een B+W 106 aanschaffen via internet (6 stops). Iemand ervaring (positief of negatief) daarmee?
            Elke nd filter vertraagd.....jij zal moeten bepalen waarvoor je het filter wil gebruiken en hoeveel het zal moeten vertragen. Voor meerdere seconden belichtingen overdag is een 6 stops filter nog te zwak....gebruik je dit filter s'avonds dan zal je heel makkelijk een minuut en meer kunnen behalen. Laat ons weten wat het doel is waarvoor je dit filter wil gebruiken.

            Het B+W 106 nd filter geeft geen geelroze kleurzweem......het B+W 110 filter heeft er wel last van....je kan het achteraf wel corrigeren maar dit is niet altijd even makkelijk.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

            Comment


            • #7
              Re: Welke ND-filter?

              Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
              Elke nd filter vertraagd.....jij zal moeten bepalen waarvoor je het filter wil gebruiken en hoeveel het zal moeten vertragen. Voor meerdere seconden belichtingen overdag is een 6 stops filter nog te zwak....gebruik je dit filter s'avonds dan zal je heel makkelijk een minuut en meer kunnen behalen. Laat ons weten wat het doel is waarvoor je dit filter wil gebruiken.

              Het B+W 106 nd filter geeft geen geelroze kleurzweem......het B+W 110 filter heeft er wel last van....je kan het achteraf wel corrigeren maar dit is niet altijd even makkelijk.
              Bedankt voor je reactie. Ik wil hem gebruiken om te vertragen, ook overdag. Een sluitersnelheid tot max 6 seconden ongeveer, veel langer is niet nodig (denk ik toch).
              Behalve voor landschappen met veel water, wil ik hem ook graag gebruiken in de stad om bewegende dingen (bijna) onzichtbaar te maken.
              Is die 6 stops dan ook te zwak?
              Kan de kleurzweem van de 110 niet gemakkelijk worden gecorrigeerd in PS?
              Kan ik nog een zonnekap gebruiken als ik zo'n ND opschroef?
              Veel vragen, ik weet het...maar ik wil graag een juiste keuze maken en dus niet alleen afgaan op wat ik lees bij de verkopers.
              Welke raad jij mij aan?

              Comment


              • #8
                Re: Welke ND-filter?

                Op heldere zonnige dagen 6 seconden halen dat gaat moeilijk met een 6 stops filter.
                Dan is een B+W110 een betere keuze. Je kan best de witbalans op voorhand corrigeren ipv achteraf.
                Zet de nd filter op je objectief en fotografeer een witte kaart(best een echte neutrale witte kaart of indien je dat niet hebt een wit vel papier)....deze foto laad je als referentie voor de handmatige witbalans.
                De B+W110 is geschikt voor de situatie die je hier hierboven beschreven hebt......maar indien er veel minder licht is ga je ook al heel snel aan een minuut of meerdere minuten geraken met hetzelfde filter. Er is niet 1 nd filter welke bruikbaar is voor elke situatie.
                Hou er ook rekening mee dat autofocus en compositie onmogelijk gaat worden met het filter op je objectief. Eerst focussen en compositie bepalen...daarna autofocus afzetten en filter opschroeven.

                Aanvulling ; Ik heb net even geprobeerd wat haalbaar is bij helder weer(zonnig). Iso 100 , f11 geeft me waardes tussen 0.3 tot 0.8 sec met het 6 stops filter. Indien ik het diafragma op f22 zet (twee stop dichtknijpen) wordt het 1.2 tot 3.2 seconden. Met het 10 stops filter haal ik op iso 100 , f11 tussen 5 en 13 sec.
                Knijp ik het diafragma verder dicht naar f22 is het ong 20 en 50 seconden met het 10 stops filter. Je zou met het 6 stops filter aan 6 seconden kunnen geraken indien je f22 gebruikt en de isowaarde nog verder laat zakken naar iso 50( bij sommige canon camera's gaat dit). Indien het bewolkt is(gesloten hemel) dan ga je zeker toekomen met een 6 stops filter om tot 6 sec te geraken.....bij helder/zonnig weer echter niet.
                Last edited by RUPSELKOPKE; 30 april 2012, 10:20.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #9
                  Re: Welke ND-filter?

                  Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                  Op heldere zonnige dagen 6 seconden halen dat gaat moeilijk met een 6 stops filter.
                  Dan is een B+W110 een betere keuze. Je kan best de witbalans op voorhand corrigeren ipv achteraf.
                  Zet de nd filter op je objectief en fotografeer een witte kaart(best een echte neutrale witte kaart of indien je dat niet hebt een wit vel papier)....deze foto laad je als referentie voor de handmatige witbalans.
                  De B+W110 is geschikt voor de situatie die je hier hierboven beschreven hebt......maar indien er veel minder licht is ga je ook al heel snel aan een minuut of meerdere minuten geraken met hetzelfde filter. Er is niet 1 nd filter welke bruikbaar is voor elke situatie.
                  Hou er ook rekening mee dat autofocus en compositie onmogelijk gaat worden met het filter op je objectief. Eerst focussen en compositie bepalen...daarna autofocus afzetten en filter opschroeven.

                  Aanvulling ; Ik heb net even geprobeerd wat haalbaar is bij helder weer(zonnig). Iso 100 , f11 geeft me waardes tussen 0.3 tot 0.8 sec met het 6 stops filter. Indien ik het diafragma op f22 zet (twee stop dichtknijpen) wordt het 1.2 tot 3.2 seconden. Met het 10 stops filter haal ik op iso 100 , f11 tussen 5 en 13 sec.
                  Knijp ik het diafragma verder dicht naar f22 is het ong 20 en 50 seconden met het 10 stops filter. Je zou met het 6 stops filter aan 6 seconden kunnen geraken indien je f22 gebruikt en de isowaarde nog verder laat zakken naar iso 50( bij sommige canon camera's gaat dit). Indien het bewolkt is(gesloten hemel) dan ga je zeker toekomen met een 6 stops filter om tot 6 sec te geraken.....bij helder/zonnig weer echter niet.

                  De witbalans op voorhand al corrigeren is idd beter idee.
                  Filter opschroeven na het focussen lijkt me al wat meer gedoe, daar zal ik voldoende moeten op oefenen. Maar dat is allicht ook zo voor het 6 stops filter??

                  Als ik de test goed bekijk die je gisteren hebt gedaan dan merk ik dat je gelijk hebt: meerdere filters zou ideaal zijn, maar momenteel geen optie.
                  Op mijn camera (7D) is de minimum isowaarde 100, dus zakken gaat daar niet.
                  Dus ik denk dat ik dan maar ga starten met de 10 stops.
                  Is het trouwens mogelijk om meerdere filters over elkaar te gebruiken: vb kan je nog een grijsverloopfilter over de 6 stops schroeven indien nodig of wat met een polarisatiefilter die houdt toch ook nog wat extra licht tegen? Maar dan wordt de kleurzweem vast te erg...

                  In ieder geval al enorm bedankt voor je oefening: ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik weet toch al een pak meer.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke ND-filter?

                    Hè Kade,

                    Ik heb de Haida 1000x ND filter genomen. Dit is een 10 stop filter, slim versie.
                    Goedkoop alternatief voor de B+W. Heb je voor een 40€

                    Heb voor deze gekozen omdat ik op Flickr dit gelezen had

                    I'm using the Haida 1000x ND filter. I had a B+W before, but it produced a strong red color cast and it cost 90€ with 77mm thread, compared to the 35€ i paid for the Haida, which produces far better colors.

                    En het mij eerder om te testen was.

                    Kan niet vergelijken en de bekende en duurdere merken zullen wel beter zijn, maar voorlopig ben ik tevreden.

                    Grz

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke ND-filter?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kade Bekijk bericht
                      De witbalans op voorhand al corrigeren is idd beter idee.
                      Filter opschroeven na het focussen lijkt me al wat meer gedoe, daar zal ik voldoende moeten op oefenen. Maar dat is allicht ook zo voor het 6 stops filter??

                      Als ik de test goed bekijk die je gisteren hebt gedaan dan merk ik dat je gelijk hebt: meerdere filters zou ideaal zijn, maar momenteel geen optie.
                      Op mijn camera (7D) is de minimum isowaarde 100, dus zakken gaat daar niet.
                      Dus ik denk dat ik dan maar ga starten met de 10 stops.
                      Is het trouwens mogelijk om meerdere filters over elkaar te gebruiken: vb kan je nog een grijsverloopfilter over de 6 stops schroeven indien nodig of wat met een polarisatiefilter die houdt toch ook nog wat extra licht tegen? Maar dan wordt de kleurzweem vast te erg...

                      In ieder geval al enorm bedankt voor je oefening: ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik weet toch al een pak meer.
                      Met het 6stops filter lukt het nog wel via autofocus.....ook de compositie maken is niet zo'n probleem door de dag...je kan nog iets zien door de zoeker. Met een 10 stops filter is het niet mogelijk om iets te zien....autofocussen zal soms nog wel eens lukken maar helemaal onbetrouwbaar en je weet niet op wat je scherpsteld hé. Via liveview en door belichtingscompensatie hoger te zetten kan je wel een idee krijgen van de compositie...zelfs met het 10 stops filter. Ik doe alles zonder filter....daarna pas filter erop. Je kan filters op elkaar gebruiken mits het brandpunt lang genoeg blijft.....de B+W filters zijn geen dunne filters....twee filters op elkaar geeft problemen met vignettering indien de beeldhoek te groot is. Kleurzweem zal waarschijnlijk wel erger worden met meer filters....dat laatste heb ik nog niet getest.
                      De filter die Biggdiesel gebruikt kan een goedkoop alternatief zijn voor de B+W 110....enkel zou je moeten kunnen testen of het filter ook effectief 10stops tegen houd. Kende het merk Haida niet ....ik kan er bijgevolg ook geen mening over geven.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke ND-filter?

                        @ bigdiesel: ik ben ook wel eens benieuwd naar je ervaringen hiermee. Voorbeeldfoto's?
                        ::| Verbeelding |::

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke ND-filter?

                          Oorspronkelijk geplaatst door pirke Bekijk bericht
                          @ bigdiesel: ik ben ook wel eens benieuwd naar je ervaringen hiermee. Voorbeeldfoto's?
                          Heb al een paar fotos genomen maar van in de tuin van 30" maar niks speciaals.

                          Maar kijk eens op flickr en geef haida 1000 in en je gaat enkele mooie voorbeelden zien.

                          Als ik iets mooier fotografeer zal ik het posten.

                          Geeft wel een blauwachtige zweem maar is direct bijgewerkt.

                          Grz

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke ND-filter?

                            Ik heb op eBay een glaasje van een lashelm gekocht voor zo'n 3 britse pond, daarop een ongebruikt 77mm goedkoop UV-filter gekleefd ('k heb wel het UV glas eruit gehaald), en zo haal ik nu zo'n 14 stops verzwakking.
                            Gans de foto heeft wel een groene 'schijn' (kuch), maar is eenvoudig te corrigeren met witbalans (ik gebruik een SpyderCube).
                            Het ambetante hieraan is echter wel dat bij langere exposures (langer dan 1 minuut) ik zware verkleuringen krijg in de hoeken....NIET door het glaasje, maar door de camera. Net zoals Ken Rockwell (ok, ok) bewijst op deze pagina:


                            Op een druilligere dag zoals vandaag (of gisteren), op iso 100, met f/8, had ik normaal 1/15de sluiter, met de filter ervoor had ik minimum 2 a 3 minuten nodig....

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke ND-filter?

                              te laat voor de goedkope versie van Haida, ik had reeds de B+W 106 gekocht (104 euro). Ik heb deze gekocht omdat ik besefte dat het klopt dat er niet 1 filter is voor elke situatie. Dus 't zal testen worden en proefondervindelijk vaststellen of er nog een tweede aankoop zal moeten volgen of niet. Dat experimenteren zal in Ierland gebeuren en zoveel harde zonneschijn moeten we daar allicht toch niet verwachten.
                              Ik heb nu al kunnen merken dat er geen kleurzweem opzit en dat de AF nog steeds werkt. Compositie lukt ook, maar mocht het nodig zijn dan kan ik idd die tip van de liveview en belichtingscompensatie gebruiken...(dat zal dan de eerste keer zijn dat ik die liveview gebruik).

                              In ieder geval, heel erg bedankt voor de goede raad en de duidelijke uitleg!
                              Ik hou je op de hoogte van mijn bevindingen.

                              Comment

                              Working...
                              X