Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke ND-filter ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke ND-filter ?

    Hallo. Binnen een week of drie vertrek ik naar Kroatië en zou daar graag de Meren van Plitvice bezoeken. Deze meren zijn bekend om hun mooie watervallen enzo, deze wil ik dan ook graag mooi in beeld proberen te brengen met behulp van een ND-filter. Momenteel heb ik enkel UV-filters voor mijn objectieven. Mijn vraag is nu welke ND-filter en/of polarisatiefilter ik mij het beste kan aanschaffen ? Mijn Sigma 10-20mm en Canon 70-200L IS USM hebben allebei filtermaat 77mm, de Sigma 24-70mm heeft filtermaat 82mm. Als ik één ND-filter zou kopen, welke zou ik dan het beste nemen (aantal f-stops)?
    Ik had ook gedacht om de filtermaat te nemen naargelang mijn objectief met de grootste filtermaat (82mm) en deze dan op de 77mm objectieven te gebruiken met een adapterring van 82 naar 77mm. Maar kan ik op mijn objectieven met filtermaat 77mm dan nog mijn zonnekap gebruiken als ik een 82mm filter met adapterring erop draai ?

    Alvast bedankt,

    David.

    [Mod]Verplaatst van Objectieven naar Accessoires, waar dit draadje beter op z'n plaats is.[/Mod]
    Last edited by LesC; 7 juli 2010, 16:40.
    Canon EOS 7D - Canon EOS 450D - Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM - Sigma 24-70 f/2.8 EX DG Macro - Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM - Sigma 150mm f/2.8 APO MACRO EX DG HSM

  • #2
    Re: Welke ND-filter ?

    Volgens mij kun je dan geen zonne kap meer gebruiken...

    En er zijn volgens mij ook nd filters die je kunt verstellen in een bepaald aantal stops.
    Greetz Twan

    http://500px.com/TwanGroenen

    Comment


    • #3
      Re: Welke ND-filter ?

      Kijk ook eens naar de filters van Cokin...deze zijn uiteindelijk veel goedkoper dan filters die je voor op het objectief moet schroeven.
      Het werkt met adapterringen en een filterhouder waar je zelfs diverse filters achter elkaar kunt zetten voor speciale effecten. Mocht je later een nieuw objectief kopen met een schroefdraad die je nog niet in je verzameling hebt, dan hoef je alleen maar een extra adapterring van minder dan 10 Euro te kopen om zodoende al je filters te kunnen gebruiken
      Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: Welke ND-filter ?

        ND (grijs) filters

        Met een ND (Neutral Density) filter kun je naar een groter diafragma of een langere sluitertijd. Soms is dat handig.
        Stel je maakt een opname in een winkelstraat op een zonnige zaterdagmiddag. Camera op statief. ISO zo laag mogelijk, bij Nikon dus naar 50 of 100. Met diafragma 22 kom je dan op een sluitertijd van 1/15. Met een ND-4 filter wordt dat dan 1/4 seconde. Met een ND-8 worden dat een 1/2 seconde. En met de ND100 krijg je 30 seconden. En het resultaat, wat denk je? Maak eens een serie met 2, 4, 8, 16 en 30 seconden.

        Voor dit soort opnames zijn er nu meerdere andere merken die grijsfilters leveren. Dat zijn de Hoya ND400( 9stops), de B+W 110 (10 stops) en de Heliopan Grau ND 3,0. Reken eerst eens even uit hoeveel stops je nodig hebt. B+W heeft ook een 113 met 13 stops en een 120 met 20 stops verschil.

        Deze filters zijn zo donker dat je haast niets door je zoeker kunt zien. De AF werkt niet omdat je veel te weinig licht hebt. Omdat het geen Nikon filters zijn, zijn ze ook niet kleurneutraal. Je ziet een warme tint aan je foto's. Het best kan je met je camera een WB meting doen, anders maak je ook een foto van een grijskaart, of de handmatige witbalans achteraf in Raw nog corrigeren.

        Enkele voordelen van ND filters: meer doortekening, minder diafragma, dus meer scherpte op het onderwerp, langzamere tijden, geen mensen in de winkelstraat, watervallen of zee als melk.

        Sinds 2009 is er een leuke versie met een variabel grijsfilter. De Light Craft Fader ND Filter-77mm
        Hiermee kun je werken met bijvoorbeeld een groter diafragma of langere belichtingstijden om de creatieve effecten te realiseren. Ook een filmer kan tijdens de opname traploos het licht regelen bij een gelijk blijvend diafragma, denk hierbij aan het draaien van de camera richting het licht of van de lichtbron af.
        Met de Fader ND-filter heb je een bereik van ND-2 to ND400 (2 tot 8 stops). De frontlens is bij elk filter één maat groter dan de schroefmaat, dwz dat een 77mm filtermaat een frontlens heeft van 82mm waardoor vignettering niet voor kan komen. Leverbaar in de maten van 52mm tot 86mm.
        Het merk Singh Ray heeft ook deze filters. http://www.singh-ray.com met een bereik van 2 tot 8 stops met de Vari-N-Duo.

        Het nadeel van deze filters is dat ze net als een pola filter werken. Je krijgt met name bij luchten en een groothoekobjectief verschil in de dekking van de lucht. Ook het feit dat je 2 filters gebruikt zal geen positieve invloed hebben op de aberratie en andere lens problemen.

        De Light Craft Fader ND is er nu ook in een Mark II versie, die iets scherper is. Er is ook nog een Fader ND ULTRA mark II. De prijs doet vermoeden dat dit wel een prima filter is.

        Waarom krijg je vlekken: Het licht van een onbewolkte blauwe lucht is gedeeltelijk gepolariseerd afhankelijk van de hoek met de zon. Een groothoek objectief neemt een groot gedeelte van de lucht op. Delen die minder gepolariseerd licht bevatten en delen die meer gepolariseerd licht bevatten. Gebruik je een polarisatiefilter op je objectief en verdraai je dat, wordt gepolariseerd licht gedoofd op een vergelijkbare wijze als dat variabele ND-filter (de werking van 2 polafilters kruislings over elkaar). Meer gepolariseerd licht in de ene hoek wordt daarmee donkerder weergegeven als minder gepolariseerd licht in een andere hoek. Dus je krijgt een nogal sterk verloop in de donkerte van je blauwe hemel. Bij objectieven met een kleinere beeldhoek wordt er minder van de lucht opgenomen en valt dat verloop minder op.

        Hoya: NDx2: 1 Stop, NDx4: 2 Stops, NDx8: 3 Stops, NDx400: 9 Stops. En bij 9 stops wordt een 1/250 seconde terug gebracht naar 2 seconden.

        B+W: ND1: 1 stop, ND2: 2 stops, ND3: 3 stops, ND6: 6 stops, ND 110: 10 stops, ND 113: 13 stops, ND 120: 20 stops.

        Heliopan Grau ND: ND 0,3: 1 stop, ND 0,6: 2 stops, ND 0,9: 3 stops, ND 1,2: 4 stops, ND 2,0: 6,66 stops, ND 3,0: 10 stops.

        Bedenk eens hoeveel stops je nodig hebt:
        2m - 60s - 30s - 15s - 8s - 4s - 2s - 1 - 1/2 - 1/4 - 1/8 - 1/15 - 1/30 - 1/60 - 1/125 - 1/250 - 1/500.

        En in diafragma’s: 1.4 - 2.0 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32
        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

        Comment


        • #5
          Re: Welke ND-filter ?

          Iedereen bedankt voor de reacties op mijn vraag. Ben vandaag bij Konijnenberg de Light Craft Works ND Fader MKII gaan halen. Hopelijk heb ik de juiste beslissing genomen, de tijd zal het uitwijzen

          Met vriendelijke groetjes,

          David.
          Canon EOS 7D - Canon EOS 450D - Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM - Sigma 24-70 f/2.8 EX DG Macro - Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM - Sigma 150mm f/2.8 APO MACRO EX DG HSM

          Comment


          • #6
            Re: Welke ND-filter ?

            Lees zeker dit draadje erop na. Hjanssen heeft een aantal voorbeeldfoto's geplaatst. Let wel: da's nog met de vorige (MkI) versie. Ben benieuwd naar de resultaten van MkII.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Welke ND-filter ?

              Hartelijk dank Hans voor de perfecte uitleg over ND.
              Ik wis "begot" niet dat zoiets bestond, maar nu gaat er een wereld open.
              Ooit in het onderwijs geweest om zo'n goede beschrijving te geven ?????
              Proficiat
              Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

              Comment


              • #8
                Re: Welke ND-filter ?

                Je moet Hans z'n website maar 'ns bezoeken!

                (misschien, voor een Canonist als ik tenminste, wat te zeer op Nikon gericht, maar wat een schat aan bruikbare informatie voor alle fotografen)
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment

                Working...
                X