Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 32

Standaard welke filters raden jullie me aan voor mijn usa reis?

hallo mensen,

ik heb nu reeds enkele maanden mijn eos 350d waarmee ik al aardige tests hebben kunnen doen

binnenkort vertrek ik op reis naar usa, en aangezien ik nogal een leek ben op gebied van filters is mijn vraag aan jullie : welke raden jullie me aan?

uit vorige reizen naar daar weet ik dat het daar verschrikkelijk warm kan zijn en dagen aan een stuk een stalen blauwe hemel, mss hebben die 2 zaken iets te maken met de keuze voor filters?

alvast bedankt voor jullie tips!

groeten

renaat
    canon eos 50D

Standaard Re: welke filters raden jullie me aan voor mijn usa reis?

Staandaard een UV-filter en verder zou ik misschien een polarisatiefilter meenemen ...
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gamma
    hallo mensen,

binnenkort vertrek ik op reis naar usa, en aangezien ik nogal een leek ben op gebied van filters is mijn vraag aan jullie : welke raden jullie me aan?

renaat

BTW : wanneer ga je en naar waar ? Ik ga van 15/6-30/6 naar Orlando
    Doe nooit iets aan een ander wat je zelf niet graag hebt !!!
    Met een gebalde vuist is het moeilijk iemand de hand te schudden.

BD0460BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bachus1909
    Da's echt een heel goede filter
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bachus1909

dit zal onze reis worden : Juli

21 brussel-zurich-L.a.

22 L.a.

23 L.a.

24 l.a.

25 l.a.

26 l.a.-las vegas

27 las vegas

28 las vegas-grand canyon

29 grand canyon

30 grand canyon-monument valley + aankomst mase verde

31 mase verde - pasago springs

aug

1 pasago springs-great sand dunes

2 great sand dunes - rocky mountains

3 rockymountains

4 rockymountains

5 rockymountains - dinosaures

6 dinosaures - duchesme

7 duchesme-salt lake city

8 salt lake city

9 salt lake city - idaho falls

10 idaho falls

11 idaho falls - grand teton

12 grand teton

13 grand teton- yellowstone ( reeds 1 dag yellowstone )

14 yellowstone

15 yellowstone -cody

16 cody - devilstower ( + bezoek devilstower ) + rijden naar mount rushmore

17 mount rushmore + crazy horse

18/19/20 crazy horse - chicago

21 chicago-zurich-brussels
    canon eos 50D

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
    Staandaard een UV-filter en verder zou ik misschien een polarisatiefilter meenemen ...

de uv filter zal waarschijnlijk zijn om mijn lens te beschermen tegen de zon en de polarisatiefilter tegen het "soort lucht" in de omgeving?

maar ik neem aan dat je niet beiden op een lens kan doen?
    canon eos 50D

maar ik neem aan dat je niet beiden op een lens kan doen?
    Meestal kun je de pola zo op de UV schroeven, maar dat is niet aan te raden ivm vignetering, reflectie en kwaliteitsverlies door extra glas.

ik zou ook zeggen polarisatiefilter en misschien ook een (graduele) neutral density filter.

En ik zou zeggen laat uw filters thuis

de uv filter zal waarschijnlijk zijn om mijn lens te beschermen tegen de zon en de polarisatiefilter tegen het "soort lucht" in de omgeving?
    Je lens kan beter tegen de zon dan jij hoor daar is geen filter voor nodig. Een polarisatiefilter is daarentegen zeker nuttig, maar je hoeft die niet altijd volledig toe te draaien, dat geeft bij sommige Amerikaanse landschappen té uitgesproken kleuren (ondervinding ).
    Kris

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen
    Meestal kun je de pola zo op de UV schroeven, maar dat is niet aan te raden ivm vignetering, reflectie en kwaliteitsverlies door extra glas.
    Of je kan ook een Pola-UV filter kopen, zo heb je er ook maar 1 op staan

Een pola + UV opeen zetten riskeert wel vignetting te geven in bepaalde gevallen.

Twee filters opeen is inderdaad zowizo al geen aanrader ...
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
    En ik zou zeggen laat uw filters thuis
    Helemaal mee eens. En als je ze nog niet thuis hebt liggen en nog moet aanschaffen: don't.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
    Of je kan ook een Pola-UV filter kopen, zo heb je er ook maar 1 op staan
    Filtert elke pola dan zowiezo geen UV? En waarom zowiezo wakker liggen van UV, digitale sensoren zijn er quasi ongevoelig voor.
    Kris

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door krisd
    Filtert elke pola dan zowiezo geen UV? En waarom zowiezo wakker liggen van UV, digitale sensoren zijn er quasi ongevoelig voor.
    Kris
    Pola en UV zijn twee totaal verschillende zaken. In digitaal wordt een UV filter normaal enkel gebruikt ter bescherming van de frontlens.

Hubert
    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Ik ga NOOIT meer ... herhaal.. NOOIT meer zonder ND verloopfilters op pad. (niet die van Cokin). Ik heb intussen de 1,2 en 3 stops soft grad en ik ga nog 1 of 2 in hard erbij bestellen. Het is niet makkelijk, maar zeer de moeite waard om er mee te schieten.

Je moet maar eens de fotos van Jeroen van Daal hier op BD bekijken. Prachtplaten of kijk eens naar deze jongens:
    http://www.mountainlight.com/
    http://www.timecatcher.com/ en klik eens op Equipment

Die schieten allemaal met ND filters. Duur ja. Maar wat kost een knappe lens?

Vooral bij landschapfoto's zijn die voor mij onontbeerlijk geworden om het grote verschil in bereik van belichting op te vangen. Je kunt natuurlijk in RAW schieten en alles achteraf doen via PS, maar in sommige gevallen is dat niet te doen.

Dan de Pol filter. Ook standaard meenemen. ZIe al mijn foto's van Crooked. Vooral aan het water en met blauwe luchten worden die foto's mooier.

Maar ook het gebruik van filters vereist enige ervaring. Vooral vignetering en het meefotograferen van de filterhouder bij groothoek is lastig. Maar met een 1.6 factor op de meeste camera's zul je daar minder last van hebben.

Succes en ik ben zeer benieuwd naar de foto's .. met of zonder filters
    Groetjes, Jörgen
    www.beautyshoot.nl

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
    Pola en UV zijn twee totaal verschillende zaken.
    Uiteraard. Maar volgens mij filteren de commercieel verkrijgbare filters ook UV, aanvullend op hun polariserende werking (ik hoop dat dit duidelijk verwoord is). Maar nogmaals, dat speelt dus in feite geen enkele rol meer (bij film deed het dat wel).
    In digitaal wordt een UV filter normaal enkel gebruikt ter bescherming van de frontlens.
    Hubert
    OK, dat potje zullen we deze keer dan maar gesloten houden Kris

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MadMax
    Vooral bij landschapfoto's zijn die voor mij onontbeerlijk geworden om het grote verschil in bereik van belichting op te vangen. Je kunt natuurlijk in RAW schieten en alles achteraf doen via PS, maar in sommige gevallen is dat niet te doen.
    Zoals Max?

Het is eerder in zo dat je met een verloopfilter niet altijd kunt werken. Meer zelfs, deze komen enkel in aanmerking bij een mooi rechte aftekening tss donker & klaar.

In PS kun je veel meer.
    Zoals : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/image/31488556
    Meer info : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/katelijne
    Laatst gewijzigd door hvr_oosterzele; 16 mei 2006 om 11:50

OK, dat potje zullen we deze keer dan maar gesloten houden Kris
    allé kris, toch niets leuker dan de mensen overtuigen om 7 UV-filters op hun lens te schroeven: de eerste nen duren, daarop een goedkopere om die dure te beschermen, daarop een nog goedkopere etc....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
    allé kris, toch niets leuker dan de mensen overtuigen om 7 UV-filters op hun lens te schroeven: de eerste nen duren, daarop een goedkopere om die dure te beschermen, daarop een nog goedkopere etc....

Perfecte logica Tomas (ja ook ik heb sommige filters die meer kosten dan een 50/1.8 lens).
    Die mega vignettering die je dan gratis krijgt is natuurlijk geen probleem want die haal je effe weg met Photoshop

Mijn advies : combineer zaken en gebruik ze waarvoor ze het beste zijn.

Met PS kan je heel veel maar een aantal zaken zijn voor mij nog beter analoog.
    Ik moet de eerste PS bewerking nog zien die op het niveau komt van de foto's op timecatcher. Volgens mij ligt het zelfs niet in het feit dat het niet mogelijk zou zijn, maar in het feit dat een bewerkingsprogramma volgens andere modaliteiten werkt als natuurlijke processen.
    Maar ik stel gewoon vast dat de mannen die ND filters gebruiken, de betere plaatjes maken.
    Verder is een polafilter ook wel interessant.

En ja, Hans, ik weet dat wij andere meningen daaromtrent hebben.
    Is al vaak aan bod gekomen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stefken
    En ja, Hans, ik weet dat wij andere meningen daaromtrent hebben.
    Is al vaak aan bod gekomen.
    Ah, zijde gij dat LOL

Serieus, ik weet na een week echt niet meer met wie ik "aan de toog" aan 't discussieren geweest ben . Ge moogt me dat niet kwalijk nemen hoor.

Maar dat het in PS niet mogelijk zou zijn ga ik uiteraard absoluut niet mee akkoord. Deze techniek wordt veelvuldig gebruikt in astrofotografie : http://www.astropix.com/HTML/J_DIGIT/LAYMASK.HTM en ik gebruik deze ook regelmatig om het dynamisch bereik kunnen vatten in een foto.
    Laatst gewijzigd door hvr_oosterzele; 16 mei 2006 om 14:50

Perfecte logica Tomas (ja ook ik heb sommige filters die meer kosten dan een 50/1.8 lens).
    Die mega vignettering die je dan gratis krijgt is natuurlijk geen probleem want die haal je effe weg met Photoshop
    Neen,

Je moet dat zo doen:
    Je zet op je eerste filter een verloop tussen ring naar een groter formaat. Hierop zet je de groter maat UV filter, daar op zet je terug een tussenring naar een groter formaat. Dit kan je zo wel effen doen en dan heb je geen vignetting
    Probleem is wel dat je dan een UV filter beschermt met een duurdere(grotere)

Hubert
    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Je moet dat zo doen:
    Je zet op je eerste filter een verloop tussen ring naar een groter formaat. Hierop zet je de groter maat UV filter, daar op zet je terug een tussenring naar een groter formaat. Dit kan je zo wel effen doen (...)
    Maar natuurlijk! En met dat grote glasoppervlak vanvoor krijg je meteen een superlichtsterke lens voor géén geld !

Zoals Max?

Het is eerder in zo dat je met een verloopfilter niet altijd kunt werken. Meer zelfs, deze komen enkel in aanmerking bij een mooi rechte aftekening tss donker & klaar.

In PS kun je veel meer.
    Zoals : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/image/31488556
    Meer info : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/katelijne

Dit is een discussie die ik denk ik niet aan kan omdat ik nog te kort fotografeer.

Wat ik wel weet is dat soms (op crooked) de belichting zo intens was dat ik zelfs met met het kleinste diafragma de boel overbelichtte. En met 5 stops verschil in Raw kan ik dat niet compenseren.
    En als je schaduw partijen heb waar geen detail mee geschoten wordt kun je het later ook niet terug toveren in ps. Zelfde voor de lichte partijen.

En dat je een rechte horizon moet hebben is niet altijd waar. Dit gaat dus niet op als je met tegenlicht fotografeert. Zolang het een silhouet is, is het geen probleem. Daarom zijn er ook soft grads waar het verloop niet zo radicaal is. Maar dan heb je weer het probleem dat de lucht vaak van donker naar lichtblauw loopt. EN dat vind ik zelf niet zo mooi.

3e voorbeeld waar ik ze voor nodig had/heb is om de sluitertijden dusdanig lang te maken dat je de waas krijg op het water tijdens daglicht. Dat lukt dus never nooit zonder die dingen. (ik heb ze zelfs omgekeerd gebruikt om dat te bewerkstelligen) Zelfs niet met mijn EOSje waar ik ISO 50 kan kiezen

Maar de voornaamste reden is dat ik ze nu gebruik is omdat ik het een heidens werk vind om twee fotos over elkaar te plakken en alles perfect terug te poetsen. Dat is me nog nooit goed gelukt. (vooral bij bomen)

Maar je hebt gelijk dat in PS een hoop (zelfs bijna het onmogelijke) mogelijk is. Persoonlijk vind ik de ND filters makkelijker.
    Noem het luiheid hehehe.

En die foto van die boswandeling is natuurlijk een voorbeeld waar ik geen ND filter zou inzetten. Dit is wel degelijk goed te doen met blending.

Het is dus NIET zo dat je die dingen altijd kunt gebruiken, maar ik laat ze in ieder geval niet meer thuis
    Laatst gewijzigd door MadMax; 16 mei 2006 om 16:30
    Groetjes, Jörgen
    www.beautyshoot.nl

Maar dat het in PS niet mogelijk zou zijn ga ik uiteraard absoluut niet mee akkoord. Deze techniek wordt veelvuldig gebruikt in astrofotografie : http://www.astropix.com/HTML/J_DIGIT/LAYMASK.HTM en ik gebruik deze ook regelmatig om het dynamisch bereik kunnen vatten in een foto.
    Dag Hans,

Ik gebruik deze techniek ook en zoek nog steeds naar manieren om deze te perfectioneren.
    Zie ook mijn recente thread over DR extending (of hoe je het wilt noemen) : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?p=979950

Ik zeg ook zeker niet dat het niet mogelijk is (omgekeerd zelfs) maar ik stel vast dat ND mannen het gewoon beter doen. Als (digitale) filterhead sinds meer dan 10 jaar durf ik dat gerust toegeven.

Als ik een fotooke van de maan en background neem, pak ik ook twee exposures.
    Laatst gewijzigd door PSG; 16 mei 2006 om 17:03

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Regels voor berichten