Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 26

Standaard welke filter aanschaffen?

ik ben in het bezit van een panasonic lumix fc 82

nu wil ik enkele filters aanschaffen van 55 mm

welke filters zijn interresant?

filters met schroefdraad

of filters vierkant die je kan invoegen in een adapter op je lens

Standaard Re: welke filter aanschaffen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kurt71 Bekijk bericht

filters met schroefdraad

Welke filters bedoel je ?
    - gewone protectiefilters
    - nd filter
    - graduele nd filters
    - polarisatie filter
    - enz ....

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

filters met schroefdraad

Filters met schroefdraad. Een beschermfilter (niet noodzakelijk) kan er altijd opblijven. Verder gewoon je andere (tijdelijke) filters. Schroeffilters zitten zo dicht mogelijk tegen de frontlens en dat is het beste, met een schuifadapter zit er meer ruimte tussen de frontlens en het filter en dat kan bij groothoek problemen geven.

Vanuit fotografie oogpunt is het sowieso erg leuk om te kunnen spelen met ND filters.
    Dat zijn filters die licht tegen houden. Zo kan je spelen met lange sluiters of werken met open diafragma bij volle zon.

Wat voor mij persoonlijk goed werkt zijn 3 stops (ND8) en 6 stops (ND64). Je kan ze beiden stapelen en zo nog een 9 stops maken.
    Daarmee kan je al erg veel doen.
    Ik heb ook nog een big stopper maar die gebruik is zowat nooit. Ik vind die ook minder goed van kleurrendering. Is ook een ander merk trouwens.

Aanvullend is het ook erg leuk om te spelen met een polarisatiefilter.
    Best neem je een circulair polarisatie. Die zijn beter dan de "normaal".

Een protectiefilter heb ik altijd een beetje als onzin gezien. Tenzij je naar de motocross gaat en echt aan de zijlijn op het veld gaat staan.
    Dat is een dingetje dat je persoonlijk moet inschatten of dat nuttig is.

Een merk die het voor mij erg goed doet is Hoya. Het is een betaalbaar merk en de kwaliteit is erg hoog.

Wat interessant is, hangt van jouw af, nl wat je wilt bereiken. Filters en andere dingen koop je niet om te willen hebben, maar om nodig te hebben.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
    Een beschermfilter (niet noodzakelijk) kan er altijd opblijven.
    Absoluut onwaar! Ik heb diverse foto's waar rare lichtverschijnselen(UFO's) zichtbaar zijn, die gelijk verdwenen als het filter verwijderd werd.
    Waar tegen wil je je lens beschermen? Ik heb 2 lichte beschadigingen op frontlenzen veroorzaakt door een filter:
    1 bij het opdraaien zat er iet op de lens en dat gaf een kras
    2 gebroken filter, beschadiging door glassplinters.
    Laatst gewijzigd door hjanssen; 17 september 2022 om 17:06
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    ...
    Absoluut onwaar! Ik heb diverse foto's waar rare lichtverschijnselen(UFO's) zichtbaar zijn, die gelijk verdwenen als het filter verwijderd werd.
    ...
    Dat klopt wel.
    Een probleem bij filters in het algemeen is dat er interne reflecties optreden tussen de filter en je frontglas.
    Dan krijg je flares.
    Soms is dat wenselijk als leuk effect. Maar meestal wil je het niet.

Het effect is normaal gezien ook maar enkel zichtbaar bij sterk tegenlicht.

Een tweede puntje dat gelijkaardig is van oorzaak....
    Het opzetten van een filter kan een lichte waas over je foto halen. Merkbaar als contrastverlies.
    Meestal ook niet wenselijk.

Het is maar welk effect je wil bekomen.
    Zo bestaan er ook filters die net exact dit "ongewenst" effect in de hand werken.
    Gekend is bv de "black mist" filter reeks van K&F.
    Waas en flares zoveel je wil.
    In die reeks ook de "Black diffusion" filter die een dromerig effect maakt.

Bij een bepaalt type fotos is dat erg leuk als je er van houdt.

Vroeger bestonden die filters ook al in het analoog tijdperk.
    Toen was vooral de reeks van Cokin erg populair.
    Enkele van die filters zijn nog steeds bruikbaar op digitaal zoals Prisma en zo.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Welke filters bedoel je ?
    - gewone protectiefilters
    - nd filter
    - graduele nd filters
    - polarisatie filter
    - enz ....

grts
    Sieg
    protectiefilter
    nd filter

polarisatiefilter

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
    Filters met schroefdraad. Een beschermfilter (niet noodzakelijk) kan er altijd opblijven. Verder gewoon je andere (tijdelijke) filters. Schroeffilters zitten zo dicht mogelijk tegen de frontlens en dat is het beste, met een schuifadapter zit er meer ruimte tussen de frontlens en het filter en dat kan bij groothoek problemen geven.
    ok bedankt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
    Vanuit fotografie oogpunt is het sowieso erg leuk om te kunnen spelen met ND filters.
    Dat zijn filters die licht tegen houden. Zo kan je spelen met lange sluiters of werken met open diafragma bij volle zon.

Wat voor mij persoonlijk goed werkt zijn 3 stops (ND8) en 6 stops (ND64). Je kan ze beiden stapelen en zo nog een 9 stops maken.
    Daarmee kan je al erg veel doen.
    Ik heb ook nog een big stopper maar die gebruik is zowat nooit. Ik vind die ook minder goed van kleurrendering. Is ook een ander merk trouwens.

Aanvullend is het ook erg leuk om te spelen met een polarisatiefilter.
    Best neem je een circulair polarisatie. Die zijn beter dan de "normaal".

Een protectiefilter heb ik altijd een beetje als onzin gezien. Tenzij je naar de motocross gaat en echt aan de zijlijn op het veld gaat staan.
    Dat is een dingetje dat je persoonlijk moet inschatten of dat nuttig is.

Een merk die het voor mij erg goed doet is Hoya. Het is een betaalbaar merk en de kwaliteit is erg hoog.
    ik had al gelezen dat Hoya een goed merk is

nd filter misschien ook interesant ik heb een max diafrag van 2,8 en minimum van 8 zou dit een meerwaarde zijn of liever een toestel met een diafragma van 14 of hoger?

Wat interessant is, hangt van jouw af, nl wat je wilt bereiken. Filters en andere dingen koop je niet om te willen hebben, maar om nodig te hebben.

Waar tegen wil je je lens beschermen? Ik heb 2 lichte beschadigingen op frontlenzen veroorzaakt door een filter:

Welke filters de vraag was met schroefdraad of adapter
    ik ben helemaal nieuw in de fotografie en wil wat experminteren hiermee

Dat klopt wel.
    Een probleem bij filters in het algemeen is dat er interne reflecties optreden tussen de filter en je frontglas.
    Dan krijg je flares.
    Soms is dat wenselijk als leuk effect. Maar meestal wil je het niet.

Het effect is normaal gezien ook maar enkel zichtbaar bij sterk tegenlicht.

Een tweede puntje dat gelijkaardig is van oorzaak....
    Het opzetten van een filter kan een lichte waas over je foto halen. Merkbaar als contrastverlies.
    Meestal ook niet wenselijk.

Het is maar welk effect je wil bekomen.
    Zo bestaan er ook filters die net exact dit "ongewenst" effect in de hand werken.
    Gekend is bv de "black mist" filter reeks van K&F.
    Waas en flares zoveel je wil.
    In die reeks ook de "Black diffusion" filter die een dromerig effect maakt.

Bij een bepaalt type fotos is dat erg leuk als je er van houdt.

Vroeger bestonden die filters ook al in het analoog tijdperk.
    Toen was vooral de reeks van Cokin erg populair.
    Enkele van die filters zijn nog steeds bruikbaar op digitaal zoals Prisma en zo.
    bedankt, zijn er geen sets beschikbaar waar grotendeels alles inzit van speciale filters met schroefdraad

ik had al gelezen dat Hoya een goed merk is

nd filter misschien ook interesant ik heb een max diafrag van 2,8 en minimum van 8 zou dit een meerwaarde zijn of liever een toestel met een diafragma van 14 of hoger?
    Hoya is erg goed voor zijn prijs. Er zijn zo nog een paar goede merken.
    Vroeger waren dit soort filters extreem duur als je goede kwaliteit wilde kopen.
    Tegenwoordig prima betaalbaar.
    Wel opletten met super goedkope merken. Die zijn zowat altijd een kat in een zak.

Een toepassing van ND filters is te kunnen werken met een zeer groot diafragma in volle zon. Zeker als je ook wil flitsen erbij onder sync tijd.
    Met een diafragma van 2.8 lijkt dat iets minder nuttig voor die toepassing. Toch heeft het zijn voordelen om ook bij 2.8 te kunnen shooten in volle zon met flits.
    Verloren is het dus niet.

Er zijn ook andere toepassingen zoals het werken met zeer lange sluiters in combinatie met kleine diafragmawaarden. Je kan dan zeer lange sluitertijden gaan instellen zoals 1 of 2 minuten.
    Is erg leuk bij scenes met lopend water bv. (de zee, waterval,...) of om wolken uit te rekken in landschappen of andere leuke effecten ervan op gematigd lange sluiters. Bv 1 seconde met vallende bladeren.

bedankt, zijn er geen sets beschikbaar waar grotendeels alles inzit van speciale filters met schroefdraad
    Links en rechts ga je reeksen vinden. Maar meestal zitten er dan ook filters bij die je nooit ga gebruiken.
    Vraag is dan of je ze niet beter los koopt.

Een tip die ik kan meegeven is om filters te kopen op maat 77mm. En dan bijkomstig een stepdown ring te kopen voor kleinere lenzen.
    Zo moet je niet alles opnieuw kopen als je lenzen gaat kopen met groot diafragma.
    77mm is erg gangbaar als filtermaat op lenzen met groot diafragma.

ik heb al foto's gezien met lopend water, deze wil ik wel bekomen met die filter

voor de filters van 77mm had ik nog zover niet gedacht omdat ik totaal geen idee heb wat de moderner modellen van lensdiameter hebben dus er zijn verlopen in de handel dan van 55 naar 77 mm

alvast bedankt voor deze tips

Dat is enkel als je van plan bent om later door te groeien naar een grotere camera waar je de lenzen van kan verwisselen.
    Als je van plan bent om lang bij huidig toestel te blijven dan kan je ook filters kopen op maat van uw toestel natuurlijk.

Daarom schrijf ik ook dat het niet noodzakelijk is. Ik heb in de meer dan een halve eeuw dat ik fotografeer nog nooit een uv of beschermfilter gebruikt: alleen grijsfilters of polarisatie filters. Maar flair kan optreden met elk glas (filter) dat je ervoor zet. Daarbij is de dikte van het filter ook van invloed. Ultra dunne filters zijn overigens peperduur.

protectiefilter
    nd filter

polarisatiefilter
    Goh als het kan zou ik protectfilters zoveel mogelijk vermijden, enkel als je op een stormig strand zit zou je dat kunnen gebruiken.
    Dan zou ik wel opteren voor een opschroeffilter uiteraard en met zo weinig mogelijk impact op je beeldkwaliteit.

Wil je werken met langere sluitertijden dan zou ikzelf enkele ND filters aanschaffen, dus een schuifsysteem omdat dit net iets makkelijker is om te wisselen.
    Qua merken zijn er wel enkele die eruit springen qua beeldkwaliteit en kleurechtheid maar die kosten dan uiteraard ook navenant veel meer.

Wil je de gewone goedkopere filters dan is Hoya bvb één van die merken, maar je beeldkwaliteit zal dan serieus achteruit gaan
    Kleurzwemen, contrastverlies en zelfs soms flairs, Hoya staat daar wel wat voor gekend

De duurdere merken zoals Wine Country Camera, LEE filters en Käse zullen je een uitstekend resultaat geven, bij het eerstgenoemde merk je niet eens dat je een filter gebruikt hebt, beste kwaliteit maar wel heel erg duur.
    LEE filters is ook een gekend en heel goed merk, maar ook bij hen hebben ze twee lijnen, een goedkopere met iets minder kwaliteit maar ook een hele goede lijn, ook weer navenant de prijs.

De duurdere merken werken ook met een polarisatiefilter die geoptimaliseerd is voor het schuifsysteem van de ND of graduele ND filter
    Die pola filter werkt dan perfect samen met de andere filters
    Tevens zullen de duurdere merken er ook voor zorgen dat je amper tot nooit problemen hebt met flare, dit door de gebruikte coatings en hoe het schuifsysteem vervaardigd is

Dus ja de keuze is aan jouw uiteraard, maar ik zou niet zoals zovelen al gedaan hebben, dubbel geld uitgeven om eerst goedkope systemen te kopen en om daarna dan toch maar een kwalitatief goed systeem aan te moeten kopen.

Zelf heb ik een overcomplete set van LEE en een complete set van Wine Country Camera, waarbij ik eigenlijk altijd naar de WCC set grijp
    De LEE set ligt al enkele jaartjes in de kast, alhoewel ik er wel het allernieuwste glas nog eens bij gekocht had.

Er zijn nu ook al enkele merken, zoals Benro bvb, die het filtersysteem van Wine Country Camera iet of wat gekopieerd hebben voor het gebruiksgemak

Dus ja, alles hangt af waar je budget ligt, want aan filters kan je verdomd veel geld kwijt zijn

grts
    Sieg
    Laatst gewijzigd door Sieg; 18 september 2022 om 01:05

Dat is enkel als je van plan bent om later door te groeien naar een grotere camera waar je de lenzen van kan verwisselen.
    Als je van plan bent om lang bij huidig toestel te blijven dan kan je ook filters kopen op maat van uw toestel natuurlijk.
    de ambitie is om de basisbeginselen van fotografie toe te passen en met nieuwjaar over te stappen naar een ander toestel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Goh als het kan zou ik protectfilters zoveel mogelijk vermijden, enkel als je op een stormig strand zit zou je dat kunnen gebruiken.
    Dan zou ik wel opteren voor een opschroeffilter uiteraard en met zo weinig mogelijk impact op je beeldkwaliteit.

Wil je werken met langere sluitertijden dan zou ikzelf enkele ND filters aanschaffen, dus een schuifsysteem omdat dit net iets makkelijker is om te wisselen.
    Qua merken zijn er wel enkele die eruit springen qua beeldkwaliteit en kleurechtheid maar die kosten dan uiteraard ook navenant veel meer.

Wil je de gewone goedkopere filters dan is Hoya bvb één van die merken, maar je beeldkwaliteit zal dan serieus achteruit gaan
    Kleurzwemen, contrastverlies en zelfs soms flairs, Hoya staat daar wel wat voor gekend

De duurdere merken zoals Wine Country Camera, LEE filters en Käse zullen je een uitstekend resultaat geven, bij het eerstgenoemde merk je niet eens dat je een filter gebruikt hebt, beste kwaliteit maar wel heel erg duur.
    LEE filters is ook een gekend en heel goed merk, maar ook bij hen hebben ze twee lijnen, een goedkopere met iets minder kwaliteit maar ook een hele goede lijn, ook weer navenant de prijs.

De duurdere merken werken ook met een polarisatiefilter die geoptimaliseerd is voor het schuifsysteem van de ND of graduele ND filter
    Die pola filter werkt dan perfect samen met de andere filters
    Tevens zullen de duurdere merken er ook voor zorgen dat je amper tot nooit problemen hebt met flare, dit door de gebruikte coatings en hoe het schuifsysteem vervaardigd is

Dus ja de keuze is aan jouw uiteraard, maar ik zou niet zoals zovelen al gedaan hebben, dubbel geld uitgeven om eerst goedkope systemen te kopen en om daarna dan toch maar een kwalitatief goed systeem aan te moeten kopen.

Zelf heb ik een overcomplete set van LEE en een complete set van Wine Country Camera, waarbij ik eigenlijk altijd naar de WCC set grijp
    De LEE set ligt al enkele jaartjes in de kast, alhoewel ik er wel het allernieuwste glas nog eens bij gekocht had.

Er zijn nu ook al enkele merken, zoals Benro bvb, die het filtersysteem van Wine Country Camera iet of wat gekopieerd hebben voor het gebruiksgemak

Dus ja, alles hangt af waar je budget ligt, want aan filters kan je verdomd veel geld kwijt zijn

grts
    Sieg
    bedankt voor deze grondige uitleg

Ge kan ze ook nog een beetje tegen de muur kloppen zun Sieg.
    Man man man. Wat ben jij roestig.

Ik gebruik Hoya professioneel! Ik doe projecten voor internationale magazines en klanten.
    En jij gaat hier beweren dat er kleurzweem op zit????
    Man, man, man....

Je stelt te werken met het opzetsysteem.
    Die mens heeft een panasonic lumix fc 82.

Of hoe je een dubbelas remorque achter een 2CV wil hangen?

Voel jij jezelf soms niet helemaal onozel?

de ambitie is om de basisbeginselen van fotografie toe te passen en met nieuwjaar over te stappen naar een ander toestel
    Dus nu allemaal 55mm filters kopen en daar je nieuwe camera op aanpassen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Dus nu allemaal 55mm filters kopen en daar je nieuwe camera op aanpassen.
    ben aan het kijken voor 77 mm aan te schaffen en voorlopig een adapter 55-77mm bij aan te schaffen.
    kan de filters nu gebruiken en ook bij aankoop van een nieuw toestel, het zou dom zijn eerst 55 te kopen en dan nog eens 77mm

het zou dom zijn eerst 55 te kopen en dan nog eens 77mm
    Als je weleens met van die adapters gewerkt hebt, merk je dom zijn nog niet zo dom is, zeker 's-winters.

Bijna alles kun je op de computer alleen Pola, Nd en ND-grad kun je niet simuleren

Ik ben voorstander van schuiffilters.
    Soms kan je moeilijk scherpstellen met filters voor je lens. Het is makkelijker om eerst scherp te stellen en dan de filter voor te klikken ipv opschroeven.
    Bij gebruik van verloopfilters is het makkelijker om de overgang van de filter op de juiste plaats te schuiven dan toegevingen te doen op de compositie.
    En alhoewel het log is in gebruik en transport verkies ik zo groot mogelijke filters om meer "verschuif" mogelijkheden te hebben.
    Maar dat is mijn persoonlijke mening waarmee iedereen het (on-)eens mag zijn.
    mg, Patric

Ik ben het er niet oneens mee Patric.
    Enkel een beetje minder logisch en al zeker op het toestel dat de TS gebruikt.

De oplossing met schuiffilters is meer voor de echte specialisten en dan vooral voor landschappen.
    Zeker in het analoog tijdperk was dit de enige weg.
    Maar tegenwoordig is digitaal zo ruim in dynamische captatie dat je het gradient beter gaat toevoegen in post.
    Met analoog moest je meer binnen de lijntjes kleuren.

Ik zie de toepassing van schuiffilters steeds minder en minder bij collegas. Zelf gebruik ik ze zelfs niet meer.
    Ik vind het super onhandige dingen.

Zelf maak ik er "portretten" mee. Het scherpstellen is in mijn geval geen probleem tot 6 stops. Los door de filter.

Ge kan ze ook nog een beetje tegen de muur kloppen zun Sieg.
    Man man man. Wat ben jij roestig.

Ik gebruik Hoya professioneel! Ik doe projecten voor internationale magazines en klanten.
    En jij gaat hier beweren dat er kleurzweem op zit????
    Man, man, man....

Je stelt te werken met het opzetsysteem.
    Die mens heeft een panasonic lumix fc 82.

Of hoe je een dubbelas remorque achter een 2CV wil hangen?

Voel jij jezelf soms niet helemaal onozel?
    Bertje, beleefd blijven hé aub !

Als jij daarmee tevreden bent dat is dat toch prima

TS vraagt hier om een mening qua filters en ik heb die gegeven, ok mijn merken die ik opnoem zijn bij de duurdere, maar voor kwaliteit betaal je
    Is altijd al zo geweest en dat zal nooit veranderen Bert

Jij raad mensen mss ook aan om een goedkoper statief te nemen terwijl ik zou aanraden om naar Gitzo statieven te stappen, het is maar hoe je het bekijkt.

Altijd geef ik de raad die ikzelf door de jaren heen ondervonden heb en waarmee ik anderen dat extra gelduitgave kan besparen
    Is dat verkeerd, neen ik dacht het niet, het is de mensen helpen met je eigen ervaring en geen boekjeswijsheid

Trouwens, je moet niet op je tenen getrapt zijn als iemand een totaal andere ervaring heeft met een merk dat jij gebruikt.
    Een merk is maar een merk, een naamplaatje, bij mij gaat het over de kwaliteit en niet de naam

grts
    Sieg

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Welke telelens aanschaffen?
    Door Wannesvb in forum Objectieven
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 14 januari 2014, 16:11
  2. Welke lens aanschaffen?
    Door Jonny in forum Objectieven
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 7 december 2010, 20:39
  3. Welke lens aanschaffen
    Door Tim76 in forum Objectieven
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 20 oktober 2010, 18:25
  4. Welke filter aanschaffen?
    Door tonyke in forum Camera's
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 15 november 2003, 13:52
  5. Waar een infrarood filter aanschaffen: HOYA R72,..
    Door Infernoken in forum Camera's
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 28 februari 2003, 12:51

Regels voor berichten