Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke batterijen voor flitser: eneloop of NiMH?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke batterijen voor flitser: eneloop of NiMH?

    Welke batterijen zijn volgens jullie het meest geschikt voor gebruik met een externe flitser zoals bv de 430EX van canon?

    Mijn voorkeur gaat uit naar de Sanyo eneloops 2000mAh omdat deze voor een langere periode hun capaciteit behouden (helaas lagere capaciteit) en de Sony 2500mAh (eventueel de PowerEx 2500mAh).

    Zal de flits trager laden wanneer de eneloop batterij bijna op is (zoals bij klassieke niet herlaadbare batterijen waarbij de interne spanning dan verhoogt) of heeft geeft zo'n eneloop net zoals bij klassieke NiMH herlaadbare batterijen (bv: PowerEx 2500mAh) , ... tot het einde snel energie aan de flitser?

    Alvast bedankt,
    Fabian
    fotowebsite: flickr.fabianart.be

  • #2
    Re: welke batterijen voor flitser: eneloop of NiMH?

    Het gedrag van de toestellen zal totaal afhankelijk zijn van de nog geboden capaciteit van de batterijen en van het ogenblikkelijk vermogen dat de cellen kunnen leveren. In gewoon nederlands dus : eneloop of NiMh, zal initieel gelijk verlopen maar bij gewoon NiMH zullen je cellen in de tijd sneller minder capaciteit aanbieden en dus ook minder ogenblikkelijk vermogen, bij eneloop zal dat iets langer meegaan maar ik denk niet dat dit gezien de (voorlopige?) iets kleinere capaciteit heel erg veel verschil zal maken. Ik denk dat het zwaartepunt vooral ligt daar waar je helemaal niets doet met je apparatuur en waar dus NiMH capaciteit snel naar nul gaat terwijl je niets doet ..
    Als dus eneloop en NiMH sets verbruikt in zeg maar 2 dagen of zo dan zijn de eneloops in het nadeel wegens de iets lagere capaciteit ..
    JMHO

    Comment


    • #3
      Re: welke batterijen voor flitser: eneloop of NiMH?

      Eneloops zijn toch ook NiMH
      Gebruik ze voor toestel en flits en ben erg tevreden.
      Vapextech heeft een vergelijkbare technologie en zijn ook beschikbaar met grotere capaciteit 2700mAh (http://www.vapextech.nl/)
      Panasonic (en waarschijnlijk ook andere) heeft (hebben) recentelijk ook een soortgelijke batterij op de markt gebracht.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: welke batterijen voor flitser: eneloop of NiMH?

        Ik gebruik oplaadbare van Duracell en werken voor mij heel goed.
        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
        http://www.stevevandegaer.be

        Comment


        • #5
          Re: welke batterijen voor flitser: eneloop of NiMH?

          denk dat de beschikbare power wel belangrijker is als de duur van de gestockeerde lading... als je je batterijen oplaat de dag voor de shoot... dan zijn ze gewoon opgeladen... en blijven dit ook gedurende heel wat dagen met NiMh...

          dus 2700 is beter dan 2000

          tenzij dat je er nooit aan denkt en ze telkens vergeet op te laden, maar ook dan zal het wel niet zo belangrijk zijn, want dan gebruik je ze eigenlijk amper...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: welke batterijen voor flitser: eneloop of NiMH?

            Ik gebruik zelf nog "gewone" nimh-accu's voor de flitser, maar omdat ik die (flitser) eigenlijk niet zoveel gebruik ben ik nooit zeker hoeveel "stroom" er nog in de akku's zit.

            Daarom zal ik voor een evenement waarvoor ik de flitser nodig zal hebben altijd vooraf twee sets accu's ontladen en daarna weer laden om toch maar zeker te zijn dat ze niet vanzelf leeggelopen zijn (en dan heb ik nog een nieuw setje alkaline's bij). In dat geval zouden de Eneloops heel wat meer zekerheid geven, omdat die bijna geen last hebben van zelfontlading.

            Je kan ook Vapex-accu's kopen, die zouden ook weinig last hebben van zelfontlading : http://www.vapextech.nl/batterijen.htm .
            En bij de Makro heb ik de Panasonic-accu's gezien die weinig zelfontlading hebben, maar ik weet niet meer hoeveel die daar kosten...

            Als ik nog eens nieuwe accu's nodig heb, dan zal ik er volgende keer zeker kopen die niet te snel vanzelf leeglopen. Voor andere toepassingen waarbij je de accu's bijna dagelijks gebruikt, kan je net zo goed een setje kopen bij de Aldi of Lidl. Die gebruik ik zelf ook, en die zijn heel goed, maar je moet rekening houden met de zelfontlading (een paar weken kan je ze wel laten liggen, maar zeker geen maanden).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: welke batterijen voor flitser: eneloop of NiMH?

              Bedankt voor jullie reacties.

              De algemene tendens gaat hier blijkbaar naar batterijen die niet snel ontladen (eneloop of hybride batterijen genoemd) zoals de
              - Eneloop (max 2000 mAh) aan 17,00€ voor 4 AA's (zou kwalitatief de beste zijn)
              - Vapextech (2700mAh) aan 10,95€ voor 4 AA's (http://www.vapextech.nl/batterijen.htm)
              - GP Recyko+ (2050mAh) aan 5,08€ voor 4 AA's (fotokonijnenberg)

              Verder is men hier van mening dat indien men een flits niet al te vaak gebruikt men best 'hybride' NiMh batterijen gebruikt omdat na vele maanden de capaciteit slechts in beperkte mate daald. Indien men regelmatig flitst, dan zijn "gewone" batterijen met een hogere capaciteit aangewezen omdat deze een grotere autonomie hebben (moeten wel regelmatig geladen worden en zeker de dag voor voor een event).

              1-
              Nu is het nog steeds niet duidelijk welke batterijen de flits zo snel mogelijk tot full power brengen? Zullen alle bovenvermelde batterijen de flits evensnel op full power brengen, vb op 2 seconden tijd? Zal dit anders zijn bij "gewone" of "hybride" batterijen of is het verschil verwaarloosbaar. Nu heb ik al vernomen dat sommige mensen een batterypack gebruiken zoals de Quantum Battery waardoor ze een veel langere autonomie hebben, maar waarbij de flits ook veel sneller herlaad.

              2-
              Welke hybride batterij zouden jullie aanbevelen? Ik heb de Maha MH-C9000 besteld met 4 PowerEx 2700Mah AA batterijen maar wil nog bijkomene batterijen aanschaffen.

              Alvast bedankt
              Fabian
              fotowebsite: flickr.fabianart.be

              Comment


              • #8
                Re: welke batterijen voor flitser: eneloop of NiMH?

                Oorspronkelijk geplaatst door fabiand Bekijk bericht
                Bedankt voor jullie reacties.

                Welke hybride batterij zouden jullie aanbevelen? Ik heb de Maha MH-C9000 besteld met 4 PowerEx 2700Mah AA batterijen maar wil nog bijkomene batterijen aanschaffen.

                Alvast bedankt
                Fabian
                Hopelijk heb je ze niet besteld bij "mahaenergy.de" .. !! ik denk dat tot bewijs van het tegendeel deze webshop een stelletje oplichters zijn ..
                JFYI ..

                Comment


                • #9
                  Re: welke batterijen voor flitser: eneloop of NiMH?

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Hopelijk heb je ze niet besteld bij "mahaenergy.de" .. !! ik denk dat tot bewijs van het tegendeel deze webshop een stelletje oplichters zijn ..
                  JFYI ..
                  Thx. Ik was de bestelling aan het invoeren bij mahaenergy.de maar zag net op tijd jouw reactie hierover. Weet je soms welke shop de MH-C9000 levert in België tegen interessant prijzen?

                  Fabian
                  fotowebsite: flickr.fabianart.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke batterijen voor flitser: eneloop of NiMH?

                    Belgie weet ik niet maar deze site kreeg ik doorgestuurd van mahaenergy USA by monde van James Wang

                    http://www.elv.de/output/controller....&detail2=17663

                    HTH

                    als we ooit onze poen nog terugrijgen van mahaenergy.de haha dan bestel ik er daar eentje

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke batterijen voor flitser: eneloop of NiMH?

                      GP 2700 beste wat er momenteel verkrijgbaar is denk ik.


                      Ze ontladen minder snel dan de andere batterijen die ik heb, en ze gaan langer mee.

                      Ik heb ze samen met de lader gekocht.
                      Ze verkopen dat bij Van den Borre.
                      Canon EOS 5D met 3KG glas
                      https://reisforum.net

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke batterijen voor flitser: eneloop of NiMH?

                        Aldi... €4,25 voor een setje van 4.
                        Mijn advies... Investeer in een goede lader, die je batterij vol laadt en druppellaadt tot de batterij er uit gehaald wordt, eerder dan in batterijen.
                        Niet één NiMh batterij heeft de eigenschap zijn lading te behouden. Na ongeveer een maand na oplading begint de ontlading... ook bij een Eneloop, alleen zal het daar trager verlopen.
                        In mijn Metz-flash, die niet frequent gebruikt wordt, steekt een stel Alcaline batterijen, om die reden. In mijn SB800... Aldi batterijen. Als ik weet dat ik mijn flash veel moet gebruiken, laad ik gewoon de batterijen de dag voordien even bij. Laatst kon ik tot bijna 400 maal gebruik maken van de flash, die steeds onmiddellijk present was, met één stel batterijen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke batterijen voor flitser: eneloop of NiMH?

                          Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                          Aldi... €4,25 voor een setje van 4.
                          Mijn advies... Investeer in een goede lader, die je batterij vol laadt en druppellaadt tot de batterij er uit gehaald wordt, eerder dan in batterijen.
                          Niet één NiMh batterij heeft de eigenschap zijn lading te behouden. Na ongeveer een maand na oplading begint de ontlading... ook bij een Eneloop, alleen zal het daar trager verlopen.
                          In mijn Metz-flash, die niet frequent gebruikt wordt, steekt een stel Alcaline batterijen, om die reden. In mijn SB800... Aldi batterijen. Als ik weet dat ik mijn flash veel moet gebruiken, laad ik gewoon de batterijen de dag voordien even bij. Laatst kon ik tot bijna 400 maal gebruik maken van de flash, die steeds onmiddellijk present was, met één stel batterijen.
                          Mijn advies .. investeer zowel in goede batterijen als een intelligente lader !!
                          Ik heb alle soorten, lees merken en capaciteiten batterijen gekocht (vanaf 1300mAh omdat er toen nog nauwelijks wat anders bestond!) over de laatste 7 jaar en de "goede" merken werken nog steeds naar behoren ! (hopelijk geraak ik ooit nog eens aan een Maha C-9000 lader )
                          Waar je het "kerstverhaal" haalt dat NiMH ontlading pas start na 1 maand mag joost weten want het is niet waar .. Standaard NiMH ontlading begint zodra je de batterijen uit de lader haalt en wel aan een ritme van 1a2% lading per dag, kijk er de tech specs maar op na van de fabrikanten .. dwz de geladen "shelf life" is grosso modo 90 dagen, op dat tijdstip is de lading echter circa nul zodat de eigenlijke werkbare periode veel korter is.
                          En idd "eneloop" types ontladen ook maar aan zulk een traag ritme dat de "werkbare" periode zover uitgerokken wordt dat beperkend ladingverlies vrijwel irrelevant wordt en dat is nu juist de grote innovatie in batterijland ..
                          Oh & BTW ik heb destijds ook setjes gekocht in de Aldi (1700mAh) .. toen 3,95 of zoiets voor een setje van 4 .. een set was na 4-5 weken al kompleet naar de filistijnen (lader zegt opgeladen in 10 minuten, maar geen capaciteit aanwezig, niets) die uit de andere set werken nog haha met verschillende capaciteiten tussen 25 en 50% nominaal, toch maar €8 weggeflikkerd geld ..
                          TANSTAAFL

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke batterijen voor flitser: eneloop of NiMH?

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            Mijn advies .. investeer zowel in goede batterijen als een intelligente lader !!
                            Da's natuurlijk nog beter...
                            Ik heb nog veel langer oplaadbare batterijen, zelfs nog NiCa AA's van 750mhA en die werken nog altijd en zelfs goed, in mijn afstandsbedieningen van TV, CD...
                            De Topcraft batterijen die ik hier heb, van ALDI, van 2300mhA, vind ik perfect werken. Mijn lader, een Memorex Pro 8000, systeem dat vrij snel laadt en blijft druppelladen, en kan ontladen) is al enige jaren oud, maar werkt stukken beter dan de lader van Topcraft van de Aldi (die ik bijkocht om o.a. 9V batterijen op te laden). Wanneer de batterijen uit de Topcraftlader komen, die "vol" indiceert, en ik steek ze in de Memorex, dan laadt deze nog minstens een uur bij, voor hij overschakelt op druppelladen. Als ik dan de batterijen nog een uurtje laat steken, weet ik zeker dat ze "eivol" zijn.
                            De lading van een NiMh batterij na één maand is zeker nog aanvaardbaar. Ze zal capaciteit verloren hebben, maar niet in die mate dat je er niet meer mee kan werken of dat het onaanvaardbaar wordt. Bijladen is ook nog altijd een optie...
                            Ik heb hier zowat 6 verschillende merken van oplaadbare batterijen, gaande van Philips, Varta, Duracell, Memorex, Sanyo (oudere NiCa penlites), GP... In de jaren dat ik oplaadbare batterijen gebruik, toch al meer dan 15 jaar, heb ik twee batterijen weten stuk gaan. De ongeveer 70 andere die ik hier heb werken nog allemaal, in wekkers, in radio's in pillampen, in afstandsbediening, draadloze telefoon, speelgoed...
                            Een goede lader, en af en toe de batterijen ontladen, zorgt er m.i. voor dat batterijen "fit" blijven. Als iemand geld wil geven aan Eneloops, voor mij niet gelaten, maar ik heb er genoeg andere die ook goed werken en die zeker na één maand geen 30 tot 60% van hun capaciteit kwijt zijn.

                            Ah ja... nog één advies : Nooit batterijen mengen van verschillende merken en verschillende mhA. Daarvan zijn die twee van mij kapot gegaan.

                            Mvg

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke batterijen voor flitser: eneloop of NiMH?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Fred. Bekijk bericht
                              GP 2700 beste wat er momenteel verkrijgbaar is denk ik.


                              Ze ontladen minder snel dan de andere batterijen die ik heb, en ze gaan langer mee.

                              Ik heb ze samen met de lader gekocht.
                              Ze verkopen dat bij Van den Borre.
                              Volledig mee eens GP 2700 mAh. is tegenwoordig zowat het beste wat er op de markt is Stukken beter dan de 2300 versies die ze hebben gemaakt, bij deze 2700 is de zelfontlading bijna verwaarloosbaar, terwijl dat bij de 2300 helemaal anders was.
                              Ik gebruik een lader Voltcraft type 2010 waar je een vijftal laadprogramma's kan programeren bij deze kan je ook uitlezen hoeveel mAh. de werkelijke capaciteit van je batterijen nu juist bedraagd na het opladen, bij gebruik van Aldi batterijen kan je daar metteen zien dat deze niet aan de opgegeven waardes voldoen, bovendien zijn deze ook nog eens dikker dan de norm, waardoor ze in sommige apparatuur spannen
                              Deze Voltcraft lader heeft één nadeel, en dat is dat de ingebouwde vetilatoren nogal veel kabaal maken,ook niet geschikt om mee te nemen op reis, anders een prima lader die je batterijen in prima conditie houd.

                              Comment

                              Working...
                              X