Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke A4-printer is voor zwartwit het meest geschikt?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke A4-printer is voor zwartwit het meest geschikt?

    Hello folks, ben op zoek naar een goed merk en type printer dat zwartwitprints kan afdrukken die de kwaliteit van "ouderwetse" barietprints zo dicht mogelijk benadert. Enkele merken kunnen dit op A3-formaat, ik denk hierbij aan de HP9180 of de Epson 2400, maar ik vind er géén op A4-formaat. Zijn hier dus op BD experten die een A4-printer gebruiken of kennen die dus perfect en zonder enige kleurzweem afdrukt? Lange houdbaarheid (100 J + ) is ook gewenst.
    Welke combinatie van printer/inkt/papier is hierbij het best? Bedankt voor de medewerking!
    Last edited by LessIsMore; 23 februari 2008, 08:25. Reden: foutje

  • #2
    Re: Welke A4-printer is voor zwartwit het meest geschikt?

    Hi,

    Ik vermoed dat het type inkt de eerste factor is.
    En dan denk ik aan een printer met ultrachrome K3 in het geval van epson.

    Dit is trouwens al in vele eerdere posts an de orde geweest.

    DPaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Welke A4-printer is voor zwartwit het meest geschikt?

      De combinatie van de inkt en en het papier (merk en soort) is heel belangrijk, zo heb ik met dezelfde inkt al groene kleurzweem gezien, en als ik ander papier gebruik dan krijg ik zelfs een rood/roze kleurzweem.

      En dan is het ook nog belangrijk met welk licht je de foto bekijkt, want dat maakt ook nog een heel groot verschil.

      Uit mijn Canon Pixma IP5000 heb ik nog geen perfecte zwart-wit afdruk gekregen, met geen enkele papiersoort, en geen enkel merk inkt (ook niet met de originele).

      Het Aldi-papier geeft een redelijk resultaat als ik bij het printen opgeef dat ik "glossy fotopapier extra" gebruik, met de "photopaper pro" instelling krijg ik een groene kleurzweem. Kodak fotopapier geeft dan weer een rode kleurzweem...

      Iemand van onze fotoclub gebruikt een Epson (ik weet niet welk type, maar het is een printer met meer dan 4 kleurpatronen), en de zwart-wit afdrukken die daar uitkomen zien er veel beter uit.

      Misschien zijn de nieuwe Canon-printers wel beter dan de "oude" IP 5000, maar dat heb ik zelf nog niet kunnen testen.

      De inkt geeft volgens mij een chemische reactie op het fotopapier, en daarom is het heel belangrijk om de juiste combinatie te gebruiken. Op gewoon papier is er nooit kleurzweem, het is alleen fotopapier dat daar last van heeft.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Welke A4-printer is voor zwartwit het meest geschikt?

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        De combinatie van de inkt en en het papier (merk en soort) is heel belangrijk, zo heb ik met dezelfde inkt al groene kleurzweem gezien, en als ik ander papier gebruik dan krijg ik zelfs een rood/roze kleurzweem.

        En dan is het ook nog belangrijk met welk licht je de foto bekijkt, want dat maakt ook nog een heel groot verschil.

        Uit mijn Canon Pixma IP5000 heb ik nog geen perfecte zwart-wit afdruk gekregen, met geen enkele papiersoort, en geen enkel merk inkt (ook niet met de originele).

        Het Aldi-papier geeft een redelijk resultaat als ik bij het printen opgeef dat ik "glossy fotopapier extra" gebruik, met de "photopaper pro" instelling krijg ik een groene kleurzweem. Kodak fotopapier geeft dan weer een rode kleurzweem...

        Iemand van onze fotoclub gebruikt een Epson (ik weet niet welk type, maar het is een printer met meer dan 4 kleurpatronen), en de zwart-wit afdrukken die daar uitkomen zien er veel beter uit.

        Misschien zijn de nieuwe Canon-printers wel beter dan de "oude" IP 5000, maar dat heb ik zelf nog niet kunnen testen.

        De inkt geeft volgens mij een chemische reactie op het fotopapier, en daarom is het heel belangrijk om de juiste combinatie te gebruiken. Op gewoon papier is er nooit kleurzweem, het is alleen fotopapier dat daar last van heeft.
        Dank voor de tip, het moet idd aan het papier liggen. Nu print ik met een Canon IP4500 en behaal redelijke resultaten op het super high gloss PHOTO PAPER PRO papier van 245 gram. Toch is er altijd enige kleurzweem, die zelfs afhankelijk is van de contrast op de foto! Een echt hard afgedrukte foto gaf bijna geen zweem (maar toch nog teveel IMHO), terwijl dezelfde foto 20% zachter afgedrukt, een groen-bruine zweem afgaf .
        Op BD zijn er idd heel wat topics maar ik hoopte dat iemand dé oplossing kent voor het A4-formaat. Ik hoop dus nog steeds stilletjes dat als bij wonderlijk toeval een bepaalde combinatie printer/inkt/papier schier perfecte resultaten zou geven

        Comment


        • #5
          Re: Welke A4-printer is voor zwartwit het meest geschikt?

          Over de printerkeuze kan ik mij niet uitspreken, ik werk met een Epson 2100 en ben daar zeer tevreden over.
          Wil je prints creëren met het barieteffect kan ik je enkel het papier van Ilford aanbevelen; Ilford Gallerie Gold Fiber Silk. Dit is wel vrij duur in aankoop. Lees meer hierover op: http://www.ilford.com/en/products/ga...MediaFibre.asp.

          Wil je zwemen vermijden is het belangrijk dat:
          1. Je beeldscherm calibreert
          2. Voor elke papiersoort die je wenst te gebruiken de juiste printerprofielen laat aanmaken en dit natuurlijk voor de betreffende printer.

          Op internet vindt je ook veel printerprofielen, deze voldeden mij niet. Nadat ik printerprofielen heb laten aanmaken bij Marc Cielen (http://www.marc-en-ciel.be) kwam ik tot uitstekende resultaten.

          Ik heb in het verleden een cursus 'kleurbeheer' gevolgd, dit kan ik iedereen aanraden, dit is de basis om een foto, zij het nu kleur of zwart/wit, af te drukken.
          http://www.torekefoto.be

          Comment


          • #6
            Re: Welke A4-printer is voor zwartwit het meest geschikt?

            Een tip: ik weet niet of ze nog verkocht worden, maar vroeger verkocht Lyson speciale patronen voor Canonpatronen bestaande uit verschillende zwart/grijs-inkten die de plaats innamen van de oorspronkelijke CMYK-patronen. Hiermee en in combinatie met een aangepast profiel kan je schitterende Z/W-foto's afdrukken zonder enige kleurzweem.

            Misschien dat de R800 een alternatief biedt, aangezien die dezelfde inktpatroonconfiguratie heeft als de R2100, maar dan formaat A4.
            Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

            Comment


            • #7
              Re: Welke A4-printer is voor zwartwit het meest geschikt?

              Ik hoop dat de R800 inderdaad voldoet aan je verwachtingen, want ik heb er eentje, en ik heb net met hetzelfde doel van MIS associaties inktcartridges gekocht die een goed resultaat zouden moeten geven.

              Hier vind je wat uitleg:

              http://www.quadtonerip.com/html/QTRoverview.html

              Ik heb ze zelf nog niet uitgeprobeerd, maar zoals ik het heb begrepen zou ik zonder wisselen ook nog steeds op mat papier moeten kunnen kleur afdrukken.

              Comment


              • #8
                Re: Welke A4-printer is voor zwartwit het meest geschikt?

                Voor perfect zwart/wit & kleurafdrukken is de serie van EPSON vanaf de R2400 aan te raden.

                Heb er ook zo eentje, afdrukken zijn idem als op scherm.

                Papier gebruik ik tecco & ilford
                Fuji XPRO1

                Comment


                • #9
                  Re: Welke A4-printer is voor zwartwit het meest geschikt?

                  Dank aan allen die bijdroegen voor de talloze constructieve tips, hier kan ik echt al wat mee verder

                  Comment

                  Working...
                  X