Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke 4 weg macro scherpstelslede aanschaffen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke 4 weg macro scherpstelslede aanschaffen?

    Met de balg, is het voor macro opnames, handig scherpstellen, door naar voor/achter te bewegen.
    Nu mis ik in een aantal situaties, de mogelijkheid om,ook naar links/rechts te bewegen.
    Een scheptselslede, die in de 4 richtingen kan bewegen, is misschien de oplossing.

    Heb wat gegoocheld op ' 4 weg macro scherpstelslede' en '4 way macro focusing rail'
    heb heel wat gevonden,
    jawel, maar...
    nu zie ik door de bomen, het bos niet meer.

    Ik reken nu op jullie hulp, om wat meer duidelijkheid te brengen.

    Welke 4 weg macro scherpstelslede, kunnen jullie mij aanraden?

    Met dank.
    Nikon D7000, en wat glas.
    http://blog.seniorennet.be/pacha/

  • #2
    Re: Welke 4 weg macro scherpstelslede aanschaffen?

    Wat bedoel je met 4 richtingen? We hebben slechts drie dimensies en dus kun je een camera maar in drie richtingen(opzij, voor/achter. boven/onder) bewegen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Welke 4 weg macro scherpstelslede aanschaffen?

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Wat bedoel je met 4 richtingen? We hebben slechts drie dimensies en dus kun je een camera maar in drie richtingen(opzij, voor/achter. boven/onder) bewegen.
      Toch wordt het een 4-weg slede genoemd.
      Vanuit het center: links <-> rechts, voor <-> achter
      In principe fout, maar het is maar een naam he.
      Nikon D7000 en wat lenzen.
      http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

      Comment


      • #4
        Re: Welke 4 weg macro scherpstelslede aanschaffen?

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Wat bedoel je met 4 richtingen? We hebben slechts drie dimensies en dus kun je een camera maar in drie richtingen(opzij, voor/achter. boven/onder) bewegen.
        4 dimensies! ...

        Comment


        • #5
          Re: Welke 4 weg macro scherpstelslede aanschaffen?

          Dank jullie wel voor de informatie.

          Voor bijkomende duidelijkheid, ik heb wel degelijk een zogenaamde 4-weg slede in gedachte.
          In het Engels wordt deze omschreven als '4-Way Macro Focusing Rail Slider for D-SLR 'Camera'
          In kringen van macro fotografen, is dit wereldwijd, een algemeen aanvaarde benaming, die terdege is ingeburgerd.
          Kenners weten bijgevolg, waarover de vraag gaat.
          Het gaat erom dat de camera op het statief, moet kunnen bewegen van voor naar achter, en van links naar rechts.

          Zoals op deze foto http://www.linkdelight.com/K1O-4-Way...g-Rail-Slider-
          Zo'n slede lijkt me wel wat.

          Nu wil ik graag weten of deze relatief goedkope 4-way macro slide, verkrijgbaar via ebay, en andere, ook voldoende kwaliteit heeft.
          Is er iemand die een soortgelijke slede in gebruik heeft?
          En wat zijn de bevindingen?

          Met dank.
          Last edited by pacha; 10 juli 2011, 15:23.
          Nikon D7000, en wat glas.
          http://blog.seniorennet.be/pacha/

          Comment


          • #6
            Re: Welke 4 weg macro scherpstelslede aanschaffen?

            ik ben zo vrij geweest je link een beetje aan te passen want bij die van jou kwam je op de e-shop zelf uit: hier de juiste link



            Ik hoop dat je "K1O-4-Way-Macro-Focusing-Rail-Slider-for-D-SLR-Camera" nu te zien is .....
            Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

            Comment


            • #7
              Re: Welke 4 weg macro scherpstelslede aanschaffen?

              Kijk eens bij onderstaande link:



              Daar wordt een 4-weg macrorail voor Euro 69,95 verkocht...ik heb zelf overigens geen ervaring met deze macrorail, maar gebruik een standaard macrorail van Manfrotto (werkt ook goed, maar natuurlijk minder mogelijkheden).
              De firma Novoflex verkoopt ook 4-weg macrorails, maar deze zijn behoorlijk stevig aan de prijs...
              Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: Welke 4 weg macro scherpstelslede aanschaffen?

                Dank jullie wel allemaal, voor de waardevolle hulp.
                Ik waardeer dit ten zeerste.
                Alvorens een beslissing te nemen tot aankoop, had ik nog graag de mening van iemand die soortgelijke apparatuur in gebruik heeft/had.
                Nikon D7000, en wat glas.
                http://blog.seniorennet.be/pacha/

                Comment


                • #9
                  Re: Welke 4 weg macro scherpstelslede aanschaffen?

                  Ik heb ooit is een goedkope 2-way gekocht op ebay (merk fotomate).
                  Blijkt dat het zelfs z'n weinige euro's niet waard is.
                  Er zit veel te veel speling op en het verstellen van de afstand loopt heel hakkelig.

                  Niet bruikbaar voor focus-stacking want bij het verstellen verandert het kader door de speling die erop zit.
                  Idem bij het vastzetten (aanschroeven) van de rail.

                  Of dat nu ook bij de duurdere versies zo is weet ik niet, maar ik mag hopen van niet .

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke 4 weg macro scherpstelslede aanschaffen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door BoBo_Igor Bekijk bericht
                    Ik heb ooit is een goedkope 2-way gekocht op ebay (merk fotomate).
                    Blijkt dat het zelfs z'n weinige euro's niet waard is.
                    Er zit veel te veel speling op en het verstellen van de afstand loopt heel hakkelig.

                    Niet bruikbaar voor focus-stacking want bij het verstellen verandert het kader door de speling die erop zit.
                    Idem bij het vastzetten (aanschroeven) van de rail.

                    Of dat nu ook bij de duurdere versies zo is weet ik niet, maar ik mag hopen van niet .
                    Dit euvel heeft de Manfrotto macrorail ook van tijd tot tijd. Vooral bij 1:1 macro werk is resulteert een kleine speling in de rail al in een gigantische verschuiving van het kader zodat het soms lastig is om je de juiste compositie te blijven houden. Ik denk dat er voor het beste resultaat een volledig gedempte rail ooit eens ontwikkeld moet worden die een tolerantie tijdens het bewegen heeft van hooguit enkele micrometers. Zal alleen wel een heel duur railtje gaan worden...
                    Tot die tijd blijft het proberen met de tools die je hebt, maar ben ook benieuwd of er iemand is die het "gouden" macrorailtje in zijn bezit heeft die weinig speling heeft !
                    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke 4 weg macro scherpstelslede aanschaffen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door pacha Bekijk bericht
                      Met de balg, is het voor macro opnames, handig scherpstellen, door naar voor/achter te bewegen.
                      Nu mis ik in een aantal situaties, de mogelijkheid om,ook naar links/rechts te bewegen.
                      Een scheptselslede, die in de 4 richtingen kan bewegen, is misschien de oplossing.

                      Heb wat gegoocheld op ' 4 weg macro scherpstelslede' en '4 way macro focusing rail'
                      heb heel wat gevonden,
                      jawel, maar...
                      nu zie ik door de bomen, het bos niet meer.

                      Ik reken nu op jullie hulp, om wat meer duidelijkheid te brengen.

                      Welke 4 weg macro scherpstelslede, kunnen jullie mij aanraden?

                      Met dank.
                      Er staat er toevallig HIER op het forum eenje te koop.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke 4 weg macro scherpstelslede aanschaffen?

                        Wil je een goede macrorail, zal je toch wel zeer diep in je tas mogen gaan.
                        Zie onderstaande linkjes :
                        http://reallyrightstuff.com/ProductD...o-B150-B-Rails
                        http://www.novoflex.com/de/produkte/...n/castelcross/
                        Deze werken zeer fijn en wil je nog verder gaan moet je maar eens zoeken op microrails.
                        Mvg, Tin_tin
                        Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke 4 weg macro scherpstelslede aanschaffen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
                          Tot die tijd blijft het proberen met de tools die je hebt, maar ben ook benieuwd of er iemand is die het "gouden" macrorailtje in zijn bezit heeft die weinig speling heeft !
                          Die van Novoflex is top. Geen speling, zelfs niet als de camera loodrecht naar beneden gericht staat. Frictie is instelbaar en het verschuiven zelf gaat vlot en met de nodige precisie. Ze is alleen niet goud maar blauw
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                          Comment

                          Working...
                          X