Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk statief?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk statief?

    Welk statief voor D50 en lenzen 20-35mm en 35-70mm? Zou voornamelijk portretten en landschappen fotograferen!
    Ik heb hier op BD alle berichten zitten uitpluizen over welk statief ik zou kunnen gebruiken! Heb de moed opgegeven want wordt er horendul van!
    Zoveel mogelijkheden!!!
    Wie heeft een statief dat hij gebruikt met een D50 en welk merk, en is ook stabiel genoeg?
    En welke kop erop?
    Allemaal vragen...
    Kan iemand me helpen?
    Met vriendelijke groeten,
    eskavezet

  • #2
    Re: Welk statief?

    heb zelf een manfrotto 055DB met een 3-way kop en ben hier zeer tevreden van, is zeer stabiel en kan met gemak een zwaardere telelens aan
    is alleen niet echt licht (komt stabiliteit ten goede) en opzetten kan weleens even duren (vlinderschroeven ipv snelkoppelingen maar ik vind dat betrouwbaarder)
    oja gebruik het statief meestal met een d70s en 18-70

    groeten ,robbe
    Prepare thoroughly. Go to the sacred places.
    Wait. Look. Feel.
    Then shoot ! (David Muench)

    Comment


    • #3
      Re: Welk statief?

      Ik gebruik een Bilora 1122 voor mijn D50 . Voor zijn prijs denk ik dat je niet veel beters gaat vinden.
      Het hangt er allemaal van af wat je wil uitgeven voor een statief. Ik zou ook wel graag een Gitzo hebben, doch heb hiervoor niet het budget.

      Grt,
      JanMetDePet
      Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

      Comment


      • #4
        Re: Welk statief?

        Oorspronkelijk geplaatst door robbe852 Bekijk bericht
        heb zelf een manfrotto 055DB ... en opzetten kan weleens even duren (vlinderschroeven ipv snelkoppelingen ...
        de 055CLB heeft clips, dus dat gaat rapper, en persoonlijk vind ik
        dat veiliger als schroeven, maar da's persoonlijke voorkeur.

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: Welk statief?

          Hey Eskavezet,

          Ik heb een Manfrotto 190PROB, de 190 series zijn lichter (draagbaarder) maar ook lager dan de 055 series welke andere voorstelden. De aanduiding PROB betekend dat ze flexibeler is aan te passen, je krijgt er ook een kleine waterpas bij op het statief, voor landschappen en portretten maakt dit niet zoveel uit, voor macrofotografie is het wel handig dat je die flexibiliteit hebt, je kan dus evengoed de CLB of DB versie gebruiken.

          Ikzelf heb gekozen voor een balhoofd, weer omwille van de flexibiliteit en de snelheid die ik soms nodig heb (zeer uiteenlopende fotografie, ik ben nog maar een beginneling die moet uitzoeken wat hij het liefst doet), voor landschappen wordt er meestal met een pan-hoofd gewerkt.
          Let wel, als je beslist om vogels in de vlucht te gaan fotograferen, er een behoefte kan opborrelen om een meer flexibel hoofd te kopen.

          Ik hoop dat je er wat aan hebt.
          Tim

          Comment


          • #6
            Re: Welk statief?

            Als je een statief koopt let je best op het draagvermogen van het statief.
            De goede merken zullen altijd vermelden voor welk type "gewicht" hun statief bedoeld is. Een compactje of een DSLR met zware lenzen.
            Technisch gezien zou dit je eerste keuze in de wirwar van vele statieven moeten bepalen. Hoeveel weegt mijn camera met lens : is dat statief ervoor gemaakt.

            Een gouden regel : hoe steviger, zwaarder, je statief : hoe beter.
            Eentje met verstevigingen onderaan de poten is altijd beter, stabieler.

            Dan zijn er praktische eisen :
            1) Wil je het beste statief : neem dan de stevigste, de zwaarste. Eentje uit gietijzer als het moet..
            2) Ga je op trektocht in de bergen.. dan is er een probleem. Je hebt dan de keuze uit aluminium of carbon statieven. Maar je statief mag niet te veel wegen. En toch moet het stabiel zijn. Gelijk hoe je het draait of keert : een statief met verstevings stangen onderaan de poten is een must.
            3) Ga je landschappen fotograferen op plaatsen waar je dicht bij je auto kan komen ? Dan mag je statief al iets zwaarder zijn. Je moet het zolang niet verslepen.

            Dus : neem het zwaarste statief waarvan je bereid bent om het overal mee te zeulen.

            Als je landschappen fotografeert zal je versteld staan hoe windgevoelig sommige statieven zijn bij een windstoot. Je ziet je lens gewoon verdraaien...

            Met een 25-30 mm bereik kom je er nog goed van af. Eens je aan een 70mm denkt heb je al iet of wat stabiliteit nodig.

            Anderzijds mag je niet besparen op een statief. Een goed statief wordt niet ouderwets.

            Als je budget het toelaat kan je twee statieven kopen. Een heel stevige en en heel draagbare.

            Let er ook op dat als je landschappen ( en anders ook...) fotografeert dat je de statiefkop moet kunnen horizontaal regelen.

            En zie het als een investering. Mijn beste, stabielste statief ( een Velbon) is ondertussen zo'n 30 jaar oud en voldoet nog altijd.
            Maar je gaat er mij nooit mee zien op een SD van BD. Dan is meestal mijn lichtgewicht Hama statief van dienst. Of de super lichtgewicht Cullman... als er veel gewandeld wordt.

            Besluit: een statief kiezen moet je aanpassen aan je gebruik. En mits een beetje geluk doe je er een heel leven mee. Bespaar daar niet op....
            (Ze hebben niet elk jaar meer pixels of betere lenzen nodig.. )

            Als laatse tip : Een (goed) statief is altijd beter dan geen statief voor landschapsfotografie. Let er dan wel op dat je bij lange belichtingstijden zelf niet beweegt. De ondergrond in een bos met kreupelhout bvb. kan zo zacht zijn dat je je statief ziet bewegen als je je voeten verzet....

            Groetjes

            Skitch
            Last edited by Skitch; 1 maart 2007, 00:04.
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #7
              Re: Welk statief?

              Heel goede toelichting Skitch!
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Welk statief?

                Iedereen bedankt voor zijn reacties!
                Grtz
                Eskavezet

                Comment


                • #9
                  Re: Welk statief?

                  Let wel, als je beslist om vogels in de vlucht te gaan fotograferen, er een behoefte kan opborrelen om een meer flexibel hoofd te kopen.

                  Voor vogels in de vlucht heb ik een heel goed statief : bouwjaar 1959 maar nog heel flexibel
                  fotosite

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk statief?

                    Ik heb een VELBON SHERPA 600 R, and I love it
                    PENTAX K100d SUPER !!!!!
                    Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
                    En een dapper standaard-kitlensje

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk statief?

                      Hey juppekes

                      Ik ben ook op zoek naar een statief.

                      Heb me al blut gekeken amai al die soorten

                      Ik wil dan ook niet overdrijven met mijn statief daar ik nog maar een powershot G7 beschik

                      Ik dacht dan ook aan zoiets als velbon cx 660/f omdat deze redelijk hoog gaat of speelt dat geen rol bij een statief da ik nie op mijn knieen moe gaan zitten om een fotoke te maken

                      Is er dan iemand die weet of da je ver omhoog kan richten met dit type vb om de maan te trekken?
                      Bootjes

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk statief?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                        Hey juppekes

                        Ik ben ook op zoek naar een statief.

                        Heb me al blut gekeken amai al die soorten

                        Ik wil dan ook niet overdrijven met mijn statief daar ik nog maar een powershot G7 beschik

                        Ik dacht dan ook aan zoiets als velbon cx 660/f omdat deze redelijk hoog gaat of speelt dat geen rol bij een statief da ik nie op mijn knieen moe gaan zitten om een fotoke te maken

                        Is er dan iemand die weet of da je ver omhoog kan richten met dit type vb om de maan te trekken?


                        PENTAX K100d SUPER !!!!!
                        Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
                        En een dapper standaard-kitlensje

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk statief?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tomaso Bekijk bericht
                          [/B]




                          om te fotograferen

                          beter zo
                          Bootjes

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk statief?

                            Ik heb een HQ60 statief gekocht, heel stevig en stabiel, met balhoofd.
                            Gewicht is niet echt licht (2.8kg) maar er is een goede draagtas bij. opzetten gaat snel (snelkoppeling) kostprijs 60-69€.
                            Ik had een lichter statief , maar dit was onvoldoende stabiel, daarom heb ik voor dit (1kg zwaarder) maar veel stabieler statief gekozen.
                            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welk statief?

                              Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                              Voor vogels in de vlucht heb ik een heel goed statief : bouwjaar 1959 maar nog heel flexibel

                              Comment

                              Working...
                              X