Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

was een polarisatiefilter in deze gevallen nuttig geweest?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • was een polarisatiefilter in deze gevallen nuttig geweest?

    hallo,

    nu heb ik hier op het forum en her en der op't net al veel gelezen over het al dan niet gebruiken van een polarisatiefilter. Er zijn mensen voor, er zijn er die dat overbodig vinden. Misschien eens nuttig om het te bespreken adh van een paar foto's...







    al deze foto's zijn genomen 's middags, bij een verzengde zon. zoals jullie zien zijn sommige delen overbelicht (de witte flamingo's bv, en de rotsen), details gaan verloren en de kleuren flets. De foto's zoals hier getoond zijn nog onbewerkt.
    Vraag is, zou een polarisatie filter hier soelaas kunnen bieden, en verhinderen dat bepaalde delen overbelicht zijn? Ik weet het, met photoshop kan ik de foto's al een heel stuk verbeteren, maar ik ben van het principe, hoe minder bewerken achteraf hoe beter..
    facebook

    500px

  • #2
    Re: was een polarisatiefilter in deze gevallen nuttig geweest?

    Hey Cytochrome

    Een polaristaie heeft als doel ofwel reflecties in het water te verminderen, kleur te satureren of contrastvergroting. Een polarisatiefilter "verduistert" 1-2 stops afhankelijk van de stand, maar daarvoor wordt hij niet echt gebruikt. In jou geval heb je hard licht van de middagzon die wat overbelichting heeft gegeven. Misschien hebben een veren van de flamingo's een waslaag die wat reflectie geeft, maar ik zou de volgende keer op je Nikon de stand "toon hooglichten" aanzetten. Hiermee zie je op de foto of er grote delen overbelicht zijn. Indien dit het geval is, compenseer je de belichting een beetje tot de overbelichting minimaal is. Een paar spots met overbelichting mag, je wil geen onderbelichte foto. Indien je RAW trekt kan je met camera raw de overbelichting misschien nog wat redden.

    Conclusie : met een polarisatiefilter had je inderdaad iets mooiere kleuren en contract gegeven. Je overbelichting los je helaas niet op met een polaristaiefilter.

    groet
    Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

    Comment


    • #3
      Re: was een polarisatiefilter in deze gevallen nuttig geweest?

      Een polafilter veranderd niks aan overbelichting......overbelichting is een fout van de fotograaf en/of een gevolg van beperkt dynamisch bereik van een digitale sensor. punt. Wat een polafilter wel doet is kleuren versterken(dieper, meer verzadigd) omdat reflecties grotendeels opgeheven worden. bv; een groen blad waar een sterke lichtbron op staat lijkt bleker en fletser doordat het licht erop weerkaatst richting camera. Met een polafilter verminder je dat effect sterk waardoor de kleuren beter worden.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #4
        Re: was een polarisatiefilter in deze gevallen nuttig geweest?

        Een polarisatie filter zou je in dit geval wel mooiere beelden in de zin van kleuren geven (meer contrastrijk), maar zou je niet helpen met de overbelichting. (niks helpt tegen overbelichting buiten betere instellingen)
        Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
        "Casu Consulto - Modo Fac"

        Comment


        • #5
          Re: was een polarisatiefilter in deze gevallen nuttig geweest?

          bedankt voor de reacties. Dus ik maak hieruit op dat ik voor dergelijke foto's best wat minder belicht, en dat het gebruik van een pola dus wel nuttig geweest zou zijn, om wat meer kleurdiepte in de foto te steken?
          facebook

          500px

          Comment


          • #6
            Re: was een polarisatiefilter in deze gevallen nuttig geweest?

            misschien had wat overbelichten hier geholpen.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: was een polarisatiefilter in deze gevallen nuttig geweest?

              tracht eerst mooie foto's te maken zonder pola filter... landschapsfoto's maak je vroeg in de morgen of laat op de avond, bij lage zon... en niet midden op de dag...

              pola zou hier zo goed als nieks geholpen hebben...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: was een polarisatiefilter in deze gevallen nuttig geweest?

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                misschien had wat overbelichten hier geholpen.
                grt,bouk.
                ik heb bv in die reeks van die rotspartijen ook wat foto's genomen die wat onderbelicht waren net omdat ik zag dat ze allemaal overbelicht waren. maar dan stuit je op het probleem dat de bomen vrij donker worden (opnieuw dit is een onbewerkte foto).

                In de reeks van de flamingo's zou dit waarschijnlijk idd wel beter beter geweest zijn.

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                tracht eerst mooie foto's te maken zonder pola filter... landschapsfoto's maak je vroeg in de morgen of laat op de avond, bij lage zon... en niet midden op de dag...
                ja da's idd waar, maar soms heb je het tijdstip niet te kiezen en dan moet je er het beste van maken natuurlijk
                Last edited by Cytochrome; 28 maart 2010, 17:37.
                facebook

                500px

                Comment


                • #9
                  Re: was een polarisatiefilter in deze gevallen nuttig geweest?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome Bekijk bericht

                  ja da's idd waar, maar soms heb je het tijdstip niet te kiezen en dan moet je er het beste van maken natuurlijk
                  klopt... maar dan kan je geen super foto verwachten... ook niet met pola of photoshop...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: was een polarisatiefilter in deze gevallen nuttig geweest?

                    Zelfs met de geposte foto's is nog heel wat aan te vangen, door ze gewoon in de ACR te laden en daar te bewerken(behalve de exht uitgebrande plekken natuurlijk) en dan worden ze toch behoorlijk wat beter als de originelen.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: was een polarisatiefilter in deze gevallen nuttig geweest?

                      Ik dacht, dat het |Dick Boer (auteur van vele fotoboeken 1e helft vorige eeuw)) was, die ergens schrijft over filtergebruik: "Kijk door het filter en als je het beeld dan mooier vindt, gebruik dan dat filter."
                      En wat let je om twee opnames te maken ? één met en één zonder filter ?
                      Bert P

                      Comment


                      • #12
                        Re: was een polarisatiefilter in deze gevallen nuttig geweest?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Bert P Bekijk bericht
                        Ik dacht, dat het |Dick Boer (auteur van vele fotoboeken 1e helft vorige eeuw)) was, die ergens schrijft over filtergebruik: "Kijk door het filter en als je het beeld dan mooier vindt, gebruik dan dat filter."
                        En wat let je om twee opnames te maken ? één met en één zonder filter ?
                        Bert P
                        gezond boereverstand ...
                        Gurdy

                        Comment


                        • #13
                          Re: was een polarisatiefilter in deze gevallen nuttig geweest?



                          nog eens bedankt allemaal voor de info
                          facebook

                          500px

                          Comment

                          Working...
                          X