Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vier been statief (SHOOT magazine)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vier been statief (SHOOT magazine)

    Naar aanleiding van een SHOOT artikel over statieven, dat zeer interessant en nuttig is ben ik wat gaan googlen en vond ook dat Gitzo een vierbeen statief heeft.
    Heeft iemand ervaring in het gebruik van een 4-been statief, wat zijn de voordelen tov een klassiek 3 been statief, wat zijn de nadelen... ? Waarom zou ik een 4 beenstatief kopen ?
    Thanks voor je reactie en advies

    Lamp
    Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.

  • #2
    Re: Vier been statief (SCHOOT magazine)

    denk dat er steeds een been in de weg zit.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Vier been statief (SCHOOT magazine)

      gewist op aanraden van "Belgium Digital"...
      Last edited by oracle; 22 juni 2010, 21:41.

      Comment


      • #4
        Re: Vier been statief (SCHOOT magazine)

        Ik vind een tripod al zwaar genoeg, wellicht dat een quatropod steviger staat .......... eens die goed staat.
        Koop een tripod in functie van het zwaarste objectief die je hebt.
        Doe je aan macro of close-up, kijk dan ook naar de mogelijkheden van het statief.
        En vergeet niet voor een goed balhoofd te kiezen, daarop besparen zou een grote fout zijn.


        Grtz, RF
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Vier been statief (SCHOOT magazine)

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Ik vind een tripod al zwaar genoeg, wellicht dat een quatropod steviger staat .......... eens die goed staat.
          Koop een tripod in functie van het zwaarste objectief die je hebt.
          Doe je aan macro of close-up, kijk dan ook naar de mogelijkheden van het statief.
          En vergeet niet voor een goed balhoofd te kiezen, daarop besparen zou een grote fout zijn.


          Grtz, RF
          Zo pas de link terug gevonden ivm het vierbeensstatief en de mogelijkheden van dergelijk type statieven. Wie ervaring heeft met zo'n vierpoot ... graag uw reactie waarvoor DANK
          LAMP

          Comment


          • #6
            Re: Vier been statief (SCHOOT magazine)

            Ik zie niks van een vierde been...
            Dit statief heeft een middelkolom die je kan bewegen. Dat hebben verschillende andere merken ook al (Manfrotto 055XPROB bv).
            Ik heb zelf net de Manfrotto gekocht omdat ik zo'n middelkolom wou hebben ivm met macro opnamen.

            Groeten,

            Bart

            Comment


            • #7
              Re: Vier been statief (SCHOOT magazine)

              Oorspronkelijk geplaatst door LAMP Bekijk bericht
              Zo pas de link terug gevonden ivm het vierbeensstatief en de mogelijkheden van dergelijk type statieven. Wie ervaring heeft met zo'n vierpoot ... graag uw reactie waarvoor DANK
              Op de pagina waar ik uitkom lijkt er toch een amputatie te zijn verricht.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Vier been statief (SCHOOT magazine)

                Enkel Novoflex maakt een Quadropod dacht ik. Het statief wat ts in de link laat zien is een gewoon driepoot statief...maar met een verstelbare kolom die buiten het center te verdraaien is(veel gekozen voor macro). Dit Gitzo statief is geen vierpoot statief.
                In het filmpje van Novoflex kan je direct zien dat het een sukkelen is om een vierpootstatief te gebruiken.....denk niet dat dit een gat in de markt is. Kijk vooral naar de man in het begin(1min 30sec) vh filmpje die het statief voorzien van een zwaar objectief makkelijk aan het schommelen brengt. Buiten misschien wat meer belasting (draagkracht) is er echt niks dan nadelen aan zulke vierbeen statieven verbonden......tenzij je heeel veeel tijd hebt
                Last edited by RUPSELKOPKE; 15 juni 2010, 16:21.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #9
                  Re: Vier been statief (SCHOOT magazine)

                  Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                  Enkel Novoflex maakt een Quadropod dacht ik. Het statief wat ts in de link laat zien is een gewoon driepoot statief...maar met een verstelbare kolom die buiten het center te verdraaien is(veel gekozen voor macro). Dit Gitzo statief is geen vierpoot statief.
                  In het filmpje van Novoflex kan je direct zien dat het een sukkelen is om een vierpootstatief te gebruiken.....denk niet dat dit een gat in de markt is. Kijk vooral naar de man in het begin(1min 30sec) vh filmpje die het statief voorzien van een zwaar objectief makkelijk aan het schommelen brengt. Buiten misschien wat meer belasting (draagkracht) is er echt niks dan nadelen aan zulke vierbeen statieven verbonden......tenzij je heeel veeel tijd hebt
                  Een link naar de vierpoot
                  Lamp

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vier been statief (SHOOT magazine)

                    Zo vier poten lijkt me toch niet handig steeds voor de kleinste onheffenheid moet je er aan gaan verstellen.
                    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vier been statief (SHOOT magazine)

                      Destijds bij wiskunde geleerd dat door drie punten een vlak, en slechts één vlak gaat. Dus nooit wiebelen als iets drie poten heeft. Bij vier poten gaat dit niet meer op.
                      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vier been statief (SHOOT magazine)

                        Voordeel van een vierpoot statief? Geen, tenzij je in de studio zit, of op een zo goed als vlakke vloer zit, en je niet moet verplaatsen. Het grootste voordeel krijg je echter pas wanneer je begint met filmen, dan krijg je meer voordelen bij een vierbeensstatief dan een driebeens:
                        - eens hij staat, staat hij een pak stabieler.
                        - een vierbeens is makkelijk als dolly te gebruiken, driebeens niet.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vier been statief (SHOOT magazine)

                          Nog een linkje vd 4-poot: http://www.stativfreak.de/4Bein.htm
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vier been statief (SHOOT magazine)

                            Ik denk dat je een driepotig statief ook veel makkelijker en vlugger pas kan zetten dan zo een vierpoot.
                            Bovendien verdeeld het gewicht zichzelf over de drie poten, bij een vierpoot gaat dat bij het minste wiebelen denk ik.
                            Als je bv een driepoot opsteld en je moet hem 10cm verplaatsen dat kan je in de meeste gevallen zo doen en das bij een vierpoot veel gevoeliger omdat je van vier punten afhangt.
                            Ik denk dat het als studio statief wel waarde heeft maar voor natuurfotografie enz denk ik dat je het geen tweede keer meeneemt.
                            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vier been statief (SHOOT magazine)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                              Ik denk dat je een driepotig statief ook veel makkelijker en vlugger pas kan zetten dan zo een vierpoot.
                              Bovendien verdeeld het gewicht zichzelf over de drie poten, bij een vierpoot gaat dat bij het minste wiebelen denk ik.
                              Als je bv een driepoot opsteld en je moet hem 10cm verplaatsen dat kan je in de meeste gevallen zo doen en das bij een vierpoot veel gevoeliger omdat je van vier punten afhangt.
                              Ik denk dat het als studio statief wel waarde heeft maar voor natuurfotografie enz denk ik dat je het geen tweede keer meeneemt.


                              Wat vertelt de fabrikant van een vierbeenstatief ( vrije vertaling uit het duits):


                              1) Het belangrijkste is altijd dat je het statief eerst opstelt al seen driebeenstatief
                              2) Nadien stelt men het vierde been erbij in het midden en direct merkt me, dat het statief een stabiliteits voordeel heeft.
                              3) Het geheel kan als driebeen of als vierbeenstatief gebruikt worden (als middenas) maar ook als flexibele variante kan het vierde been horizontaal maar ook vertikaal geplaatst worden, waardoor het uiteraard veel bijkomende mogelijkheden biedt
                              4) De maximale hoogte is 2,50m de kortste hoogte is 25 cm
                              5) De belasting (toegelaten gewicht) gaat tot 100 kg
                              6) Poten met gummi of metalen pinnen
                              7) De opten kunnen snel geplaatst worden
                              8) Na een test is de vierpoot vergelijkbaar uitgekomen met de Gitzo GT3540/ G3148 ondanks een vierde been.
                              9) Werkt perfect met een balhoofd
                              10) Grootste troef is meer stabiliteit en creatieve uitbouwmogelijkheden van het vierbeen statief

                              Comment

                              Working...
                              X