Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vier been statief (SHOOT magazine)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vier been statief (SHOOT magazine)

    Klopt van geen kanten.
    Toch logisch dat driepoot stabieler is dan vierpoot.
    Enig voordeel is dat vierpoot zwaardere lasten aankan, dus voor zware videoapparatuur of technische cams en zelfs dan zou m.i. een houten Berlebach o.i.d. beter zijn ivm demping.

    Comment


    • #17
      Re: Vier been statief (SHOOT magazine)

      Oorspronkelijk geplaatst door LAMP Bekijk bericht
      Wat vertelt de fabrikant van een vierbeenstatief ( vrije vertaling uit het duits):


      1) Het belangrijkste is altijd dat je het statief eerst opstelt al seen driebeenstatief
      2) Nadien stelt men het vierde been erbij in het midden en direct merkt me, dat het statief een stabiliteits voordeel heeft.
      3) Het geheel kan als driebeen of als vierbeenstatief gebruikt worden (als middenas) maar ook als flexibele variante kan het vierde been horizontaal maar ook vertikaal geplaatst worden, waardoor het uiteraard veel bijkomende mogelijkheden biedt
      4) De maximale hoogte is 2,50m de kortste hoogte is 25 cm
      5) De belasting (toegelaten gewicht) gaat tot 100 kg
      6) Poten met gummi of metalen pinnen
      7) De opten kunnen snel geplaatst worden
      8) Na een test is de vierpoot vergelijkbaar uitgekomen met de Gitzo GT3540/ G3148 ondanks een vierde been.
      9) Werkt perfect met een balhoofd
      10) Grootste troef is meer stabiliteit en creatieve uitbouwmogelijkheden van het vierbeen statief
      De fabrikant wil u natuurlijk graag zo'n statief verkopen.
      Wat ben je ermee dat het 100kg belasting aan kan? Om er een kinderschommel van te maken misschien? Poten met gummi of metalen pinnen"....die mogelijkheid hebben andere degelijke statieven ook. "Werkt perfect met een balhoofd"....met welk ander statief kan dit niet "De poten kunnen snel geplaatst worden" ....nog sneller te plaatsen zijn 3 beenstatieven = 1 been minder in te stellen.

      Het materiaal van novoflex zit degelijk in elkaar....de afwerking is uitmuntend.
      Maar ook het prijskaartje is navenant......4 benen + systeemkop + balhoofd = +-1000 euro.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #18
        Re: Vier been statief (SHOOT magazine)

        Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
        Klopt van geen kanten.
        Toch logisch dat driepoot stabieler is dan vierpoot.
        Enig voordeel is dat vierpoot zwaardere lasten aankan, dus voor zware videoapparatuur of technische cams en zelfs dan zou m.i. een houten Berlebach o.i.d. beter zijn ivm demping.
        Beste
        Ik weet niet of dit inderdaad zo is, dat een driepoot stabieler is dat een vierpoot...?
        Waarop baseert u zich om dit te stellen...Heeft u hierover ervaringen ? Kan u mij overtuigen met feiten waarom ?

        Mijn stoelen hebben allemaal vier poten en staan daardoor zeer stabiel, ik heb een driepoot een zogenaamd krukje (ook wel melkstoeltje genoemd) met dat driepootje kan je wel kantelen en vallen...

        Enfin ik ben geen stabiliteits deskundige maar wil graag een stelling onderbouwd zien, en dus als het kan ook met praktijkervaring of enige wetenschappelijke onderbouw graag, daar worden we allemaal als fotografen beter van...

        Lamp
        Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.

        Comment


        • #19
          Re: Vier been statief (SHOOT magazine)

          Oorspronkelijk geplaatst door LAMP Bekijk bericht
          Beste
          Ik weet niet of dit inderdaad zo is, dat een driepoot stabieler is dat een vierpoot...?
          Waarop baseert u zich om dit te stellen...Heeft u hierover ervaringen ? Kan u mij overtuigen met feiten waarom ?


          Enfin ik ben geen stabiliteits deskundige maar wil graag een stelling onderbouwd zien, en dus als het kan ook met praktijkervaring of enige wetenschappelijke onderbouw graag
          een vierpoot kan naar vier kanten omvalen nl:
          naar links.
          naar rechts.
          naar voren.
          naar achteren.

          en een driepoot kan maar naar drie kanten omvallen.
          probeer het maar eens met een driepootskrukje en een vierpootsstoel.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #20
            Re: Vier been statief (SHOOT magazine)

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            een vierpoot kan naar vier kanten omvalen nl:
            naar links.
            naar rechts.
            naar voren.
            naar achteren.

            en een driepoot kan maar naar drie kanten omvallen.
            probeer het maar eens met een driepootskrukje en een vierpootsstoel.
            grt,bouk.
            leuke reactie...
            gelukkig zijn er ook nog humoristen

            Comment


            • #21
              Re: Vier been statief (SHOOT magazine)

              Vreemde gewaarwording. Niemand op dit forum heeft blijkbaar ooit een 4-poot gebruikt en vormt er al een overwegend negatieve houding tegenover.
              Ik zou zo'n ding toch wel graag eens uittesten voor ik er een commentaar op geef.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #22
                Re: Vier been statief (SHOOT magazine)

                Lamp schreef:
                4) De maximale hoogte is 2,50m de kortste hoogte is 25 cm
                5) De belasting (toegelaten gewicht) gaat tot 100 kg

                Dus idiaal voor vliegtuigspotters, je vijst er een zitting op en hebt een vrij zicht boven alle omsluitingen en toeschouwers.
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                Comment


                • #23
                  Re: Vier been statief (SHOOT magazine)

                  Het blijkt voor TS een moeilijk te aanvaarden uitleg van haast iederéén die tot nu toe reageerde dat een vierpoot niet geschikt is indien de ondergrond niet perfect vlak ligt en/of de poten niet 100% gelijk ingesteld staan. Misschien moet je alle gemeende reacties(die trouwens reeds onderbouwd waren) gewoon naast je neer leggen en de stap naar zo'n vierpoot statief maken.....dan komen we er met zen allen snel genoeg achter hoe werkbaar deze uitzondering op de goeie regel is. Die quadropod bestaat nu echt al een paar jaar......heb je al iemand gezien met zo'n statief? Indien een vierpoot echt een gat in de markt zou zijn waarom zouden dan al niet meer fabrikanten op dezelfde kar gesprongen zijn ? En indien een vierpoot zogezegd zoveel stabieler staat waarom dan ook ineens geen 5-6 of nog meer poot maken?
                  De plaats waar je zelf nog moet gaan staan om nog aan je camera te geraken wordt zo wel nog beperkter
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                  http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                  Comment


                  • #24
                    Re: Vier been statief (SHOOT magazine)

                    Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                    De plaats waar je zelf nog moet gaan staan om nog aan je camera te geraken wordt zo wel nog beperkter
                    zie mijn eerste comment!
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #25
                      Re: Vier been statief (SHOOT magazine)

                      De fundamentale vraag:
                      Is een vierpootstatief stabieler dan een driepootstatief ?

                      Comment


                      • #26
                        Re: Vier been statief (SHOOT magazine)

                        Oorspronkelijk geplaatst door KriVa Bekijk bericht
                        Voordeel van een vierpoot statief? Geen, tenzij je in de studio zit, of op een zo goed als vlakke vloer zit, en je niet moet verplaatsen. Het grootste voordeel krijg je echter pas wanneer je begint met filmen, dan krijg je meer voordelen bij een vierbeensstatief dan een driebeens:
                        - eens hij staat, staat hij een pak stabieler.
                        - een vierbeens is makkelijk als dolly te gebruiken, driebeens niet.
                        Een film statief heeft bijna ook altijd maar 3 poten hoor.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Vier been statief (SHOOT magazine)

                          Oorspronkelijk geplaatst door LAMP Bekijk bericht
                          De fundamentale vraag:
                          Is een vierpootstatief stabieler dan een driepootstatief ?
                          Een driepootstatief staat altijd stabiel, ook op een oneffen ondergrond.

                          Bij een vierpootstatief zal je de poten moeten verstellen tot ze allemaal de grond raken.
                          Een vierpootstatief kan interessant zijn als je binnen werkt op een vlakke ondergrond.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Vier been statief (SHOOT magazine)

                            Novoflex specificeert zijn statief matig op de website. Geeft bv. niet een hoeveel gewicht je erop kwijt kunt.
                            Het kantel argument lijkt op papier goed. Ik vraag me af hoe dik de telelens moet zijn om dit te merken.

                            De Quadropod is modulair: je kunt verschillende poten monteren, wat meer vrijheid geeft om een speciale camerasteun samen te stellen.

                            Verder zie ik geen voordelen in huis-tuin-en keuken situaties met een QuadroPod.
                            De prijs hoeft niet echt een beletsel te zijn, Gitzo is ook niet de goedkoopste.

                            Groet Hans.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Vier been statief (SHOOT magazine)

                              Toch een tegenreactie geven

                              Waarom hebben quasi ALLE huis-tuin-en-keuken-stoelen dan 4 poten ipv 3 ?
                              Mijn bureaustoel heeft zelfs 5 poten (met wieltjes).

                              Er zal dus toch een voordeel zijn aan meer dan 3 poten (vermoedelijk betere stabiliteit zonder teveel grondoppervlakte in te nemen), anders zaten we allemaal op 3-poot stoelen
                              Greetz Geert.
                              Canon gerief...

                              Comment


                              • #30
                                Re: Vier been statief (SHOOT magazine)

                                CONCLUSIE VAN EEN DESKUNDIGE

                                Kort gezegd kun je zeggen dat een toestand stabiel is wanneer het zwaartepunt zich boven het steunpunt of steunvlak bevindt. Bij 3 poten is uw steunvlak een driehoek en bij 4 poten een vierkant (of rechthoek). Wanneer we 2 stoelen vergelijken waarbij de steunpunten op gelijk afstand van elkaar staan dan kan een stoel met 3 steunpunten gemakkelijker omkantelen (kleiner steunvlak) dan een stoel met vier steunpunten. Bij het wiebelen op een driepuntsstoel kom je sneller met je zwaartepunt buiten je steunvlak.
                                Verder heb je ook nog de hoogte van het zwaartepunt die een rol speelt in de stabiliteit: hoe lager, hoe stabieler.

                                Bij fotografie denk ik dat je inderdaad kunt gaan discussiëren en spelen factoren zoals gebruiksgemak, ondergrond, weersomstandigheden,... ook een rol. Ik ben echter een leek in fotografie en kan hierover dus niet mee discussiëren, maar vanuit het standpunt van de fysica zijn onder gelijkaardige omstandigheden 4 poten stabieler dan 3 poten (mits vlakke ondergrond)

                                Met dit bericht (conclusie) kan deze ideeen uitwisseling beëindigd worden
                                Bedankt voor uw mening

                                LAMP
                                Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.

                                Comment

                                Working...
                                X