Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV of pola filter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • UV of pola filter?

    In augustus ga ik een weekje op vakantie in de franse alpen, en omdat we daar op grote hoogte zitten denk ik blauwzweem te gaan hebben door het uv licht (ik ga er analoog werken). Een uv filter lost dit op, maar een polarisatie filter maakt de foto op een andere manier beter (als de zon schijnt). Ik hoop eigenlijk een beetje dat een pola filter ook het uv licht filtert, weet dat iemand??? Ik gebruik een B&W slim mrc pola filter.
    Welke van de twee gebruik ik het beste?

    Bedankt,

    Wim

  • #2
    Re: UV of pola filter?

    Voor zover ik weet zijn de meeste goede pola's ook voor UV gecoat .. maar de specifieke specs nakijken zal wel geen kwaad kunnen denk ik ..

    Comment


    • #3
      Re: UV of pola filter?

      digitale camera's hebben vrijwel geen last van UV licht. Een filter is daarom niet nodig. Zonder filter heb je ook altijd meer kwaliteit.
      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

      Comment


      • #4
        Re: UV of pola filter?

        Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
        digitale camera's hebben vrijwel geen last van UV licht. Een filter is daarom niet nodig. Zonder filter heb je ook altijd meer kwaliteit.
        Erg interesaant als de TS aangeeft dat hij analoog gat werken.............
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: UV of pola filter?

          Een polarisatiefilter filtert geen UV licht.
          Dit is wat het doet:
          Licht wordt gepolariseerd als het gereflecteerd wordt of verstrooid door kleine deeltjes hoog in de lucht. Blauwe lucht is gepolariseerd (bijen maken daar gebruik van om richting te vinden, want ze zien polarisatie richting, wij niet) en ook licht gereflecteerd door glas. Als je nu een polarisatie filter zet tussen reflect en camera, hou je het gereflecteerde licht tegen en daar gaat het om. In het geval van lucht wordt de blauwe lucht donker blauw tot soms bijna zwart, maar dan alleen in richtingen loodrecht op de stand van de zon. In het geval van ramen en glimmende voorwerpen verwijder je het gereflecteerde licht en hou je de rest over. Dat geeft verzadigder kleuren, omdat het gereflecteerde licht meer de kleur heeft van de lichtbron, dan van het object. Het object komt zo beter tot zijn recht.

          Bron: PhotoTechno http://www.phototechno.nl/index.php?...d=59&Itemid=32
          ANALOOG: Minolta XG9, Minolta 500si super, Pentax X50 met allemaal veel glaswerk
          Ook: DIGITAAL: Canon 20D

          Comment


          • #6
            Re: UV of pola filter?

            doe in google maar eens een search naar "B+WHandbook_Full.pdf" in dat document vind je een pak informatie terug over de filters.
            Nikon D80 / Sony DSC-H5

            Comment


            • #7
              Re: UV of pola filter?

              Oorspronkelijk geplaatst door Ricky Bekijk bericht
              Een polarisatiefilter filtert geen UV licht.
              says who ? dat hangt gewoon af van de al dan niet aanwezige coatings ..

              Dit is wat het doet:
              Licht wordt gepolariseerd als het gereflecteerd wordt of verstrooid door kleine deeltjes hoog in de lucht. Blauwe lucht is gepolariseerd (bijen maken daar gebruik van om richting te vinden, want ze zien polarisatie richting, wij niet) en ook licht gereflecteerd door glas. Als je nu een polarisatie filter zet tussen reflect en camera, hou je het gereflecteerde licht tegen en daar gaat het om. In het geval van lucht wordt de blauwe lucht donker blauw tot soms bijna zwart, maar dan alleen in richtingen loodrecht op de stand van de zon. In het geval van ramen en glimmende voorwerpen verwijder je het gereflecteerde licht en hou je de rest over. Dat geeft verzadigder kleuren, omdat het gereflecteerde licht meer de kleur heeft van de lichtbron, dan van het object. Het object komt zo beter tot zijn recht.

              Bron: PhotoTechno http://www.phototechno.nl/index.php?...d=59&Itemid=32
              Sorry maar dit is een definitie met "haar op" .. Heb je die 2 laatste zinnen al eens goed gelezen ?
              "je verwijdert het gereflecteerde licht ... " en dan verder "dat geeft verzadigder kleuren omdat het gereflecteerde licht meer de kleur heeft van de lichtbron .. " ????
              sorry hoor maar met die statements kom je nergens als het gereflecteerde licht uitgefilterd wordt dan zie je geen verzadigde kleuren maar dan zie je gewoon niets omdat er niets meer is ..
              hou u aan "wetenschappelijke" definities want naar mijn ervaring gooien "fotografische" er nogal eens met de pet naar ..
              PS & FYI .. "glimmende" voorwerpen "produceren" niet per se gepolariseerd licht

              Comment


              • #8
                Re: UV of pola filter?

                Regulus:
                Heb je het hele artikel wel gelezen?
                Overigens is het geschreven door een echte wetenschapper!
                (professor, dr enzo.), die dit soort experimenten doet:

                Waarom is de lucht blauw en waarom zorgt een polarisatiefilter dat de hemel donkerder wordt?

                Welk polarisatiefilter?

                * Je verwijdert het gereflecteerde licht en je houdt dus het opvallend licht over en dan zie je verzadigder kleuren en het echte object.
                * Glimmende voorwerpen "produceren" helemaal geen gepolariseerd licht!
                * Ik wil mijn eigen testen hier wel plaatsen..............
                * maar misschien verduidelijkt dit artikel op dit eigenste BD ook al veel:
                http://www.belgiumdigital.com/besprekingen/articleid/35

                Succes hoor!
                ANALOOG: Minolta XG9, Minolta 500si super, Pentax X50 met allemaal veel glaswerk
                Ook: DIGITAAL: Canon 20D

                Comment


                • #9
                  Re: UV of pola filter?

                  Beste .. in een vorig leven hield ik mij oa bezig met dit soort technieken in de microscopie als ondersteuning van onderzoek ..

                  http://micro.magnet.fsu.edu/primer/l...lighthome.html

                  sorry als ik toen een en ander geleerd heb over polarisatie van licht ..

                  Comment

                  Working...
                  X