Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV filter 70-200 f2.8? Verkoper raad het aan, ikzelf twijfel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • UV filter 70-200 f2.8? Verkoper raad het aan, ikzelf twijfel

    Vandaag overgegaan tot de aankoop van de 70-00 f2.8 VRii van Nikon. Een absolute toplens heb ik al mogen ondervinden. Ben dan ook zeer tevreden met de aankoop. Enkel raadde de verkoper mij een UV filter van Hoya. Namelijk de UV HD filter van 77mm. Verkoopprijs €70. Mijn visie op UV filters was altijd: Je plaatst geen stukje goedkoop glas voor een dure lens. De verkoper haalde aan dat dit wel super kwalitatief glas was ( € 70 voor 1 glaselement lijkt me inderdaad redelijk prijzig) en dat het de lens zou beschermen tegen steenslag en beschadigingen. Aangezien ik vooral aan wielerfotografie doe kan dit inderdaad wel eens waar zijn. Ik heb liever een kras op de UV filter dan op mijn dure lens. Wat denken jullie hiervan? Is het een goed idee of net niet?

    Bedankt
    Mvg,
    Gregory
    www.gvg-photo.com

  • #2
    Re: UV filter 70-200 f2.8? Verkoper raad het aan, ikzelf twijfel

    Hoeveel mensen hebben oogletsel door steenslag en ogen zijn kwetbaarder als glas. Behalve bij slijpen, lassen ed heb ik nooit meer een uv erop. Uitzondering bij storm op de boulevard als er zo veel water door de lucht vliegt en je je frontlens zo vaak moet drogen........
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: UV filter 70-200 f2.8? Verkoper raad het aan, ikzelf twijfel

      Als je alsnog wil beschermen, neem dan een orginele Nikon NC filter.

      Gr Marianne

      Comment


      • #4
        Re: UV filter 70-200 f2.8? Verkoper raad het aan, ikzelf twijfel

        voor 70€ een uv filter van hoya, bij zo een dure kwalitatieve lens zou ik op zijn minst testen online bekijken en alleen het allerbeste ervoor zetten (geen uv, maar een neutral filter)
        maar mijn gedacht is ook géén filter plaatsen,
        neem een all-risk verzekering op je materiaal (ikzelf betaal 140€ jaarlijks voor iets meer dan 4000€ materiaal verzekerd)
        dan heb je diefstalverzekering en verzekering als er iets duur breekt of stuk is...
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: UV filter 70-200 f2.8? Verkoper raad het aan, ikzelf twijfel

          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
          voor 70€ een uv filter van hoya, bij zo een dure kwalitatieve lens zou ik op zijn minst testen online bekijken en alleen het allerbeste ervoor zetten (geen uv, maar een neutral filter)
          maar mijn gedacht is ook géén filter plaatsen,
          neem een all-risk verzekering op je materiaal (ikzelf betaal 140€ jaarlijks voor iets meer dan 4000€ materiaal verzekerd)
          dan heb je diefstalverzekering en verzekering als er iets duur breekt of stuk is...
          Waar kan je dit laten verzekeren? Dat lijkt me inderdaad nog de beste optie.
          Mvg,
          Gregory
          www.gvg-photo.com

          Comment


          • #6
            Re: UV filter 70-200 f2.8? Verkoper raad het aan, ikzelf twijfel

            Ik draai toch nog altijd een B+W UV filter op mijn lenzen. UV is idd niet noodzakelijk, maar vaak zijn de neutrale beschermfilters duurder.
            Nadeel dat ik wel al ondervonden heb, is dat je wel eens wat sneller last kan krijgen van flare. Bij een 70-200 zal dat allicht niet zo gauw gebeuren als bij een wide of standaard brandpunt.

            Voor een tele(zoom) is de zonnekap in principe voldoende bescherming. De kans dat er iets tegen je frontglas vliegt dat blijvende schade achterlaat, is niet zo groot. Als je gaat fotograferen aan zee, is een filter geen overbodige luxe. Ik herinner mij meerdere vakanties in Bretagne waar ik elke avond mijn filters van de gebruikte lenzen schroefde en ze in warm water legde om de opgedroogde zoutnevel eraf te weken. Probeer dat maar eens met je frontglas

            Hoedanook, als je een filter op de lens schroeft, kies een kwaliteits-exemplaar. De prijs mag wel wat minder, denk ik... een Hoya HD heb je normaal toch al voor een goeie 40 euro; de B+W filters zijn een stukje duurder.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: UV filter 70-200 f2.8? Verkoper raad het aan, ikzelf twijfel

              Oorspronkelijk geplaatst door GregoryVG. Bekijk bericht
              Waar kan je dit laten verzekeren?
              Normaal gezien is zoiets een uitbreiding op je woningpolis... een all-risk verzekering voor waardevolle voorwerpen (maar dan buiten je woning, en wereldwijd, met franchise en met waardevermindering volgens leeftijd).
              Voorwaarde is vaak dat je minstens 3 verzekeringsproducten bij dezelfde verzekeraar lopen hebt. Als je bv. een lening met schuldsaldoverzering, woningpolis en familiale verzekering of autoverzekering bij dezelfe maatschappij hebt, kunnen ze je dat vast wel aanbieden. Stel de vraag eens bij je verzekeraar...
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: UV filter 70-200 f2.8? Verkoper raad het aan, ikzelf twijfel

                Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                Normaal gezien is zoiets een uitbreiding op je woningpolis... een all-risk verzekering voor waardevolle voorwerpen (maar dan buiten je woning, en wereldwijd, met franchise en met waardevermindering volgens leeftijd).
                Voorwaarde is vaak dat je minstens 3 verzekeringsproducten bij dezelfde verzekeraar lopen hebt. Als je bv. een lening met schuldsaldoverzering, woningpolis en familiale verzekering of autoverzekering bij dezelfe maatschappij hebt, kunnen ze je dat vast wel aanbieden. Stel de vraag eens bij je verzekeraar...
                franchise is 242€, idd meestal enkel te verkrijgen bij een verzekeraar waar je enkele producten bij hebt...
                bij mij is het zonder waardevermindering volgens leeftijd (kbc) dus de dingen die ik aan nieuwprijs verzeker worden volledig terugbetaald aan de prijs die ze op dat moment dan kosten uiteraard
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: UV filter 70-200 f2.8? Verkoper raad het aan, ikzelf twijfel

                  Voor de Nederlanders onder ons (ik weet niet of je de verzekering kunt afsluiten als je in België woonachtig bent):



                  Voordelig kwa premie en dekking aan de hand van vervangingswaarde.

                  Comment


                  • #10
                    Re: UV filter 70-200 f2.8? Verkoper raad het aan, ikzelf twijfel

                    Niet zo bang zijn dat de frontlens beschadigd: het middel van een extra stukglas voor je objectief is erger dan de kwaal.
                    Ook een verzekering hiervoor afsluiten is vrij zinloos, overigens elke dag dat je objectief ouder wordt daalt deze in waarden of je moet je ook tegen de waarden vermindering verzekeren.
                    Gewoon voorzichtig met je spullen omgaan, bij niet gebruik de lensdop er op en of in je tas steken. Een zonnekap geeft voldoende bescherming, zeker bij een 200mm objectief.

                    Comment


                    • #11
                      Re: UV filter 70-200 f2.8? Verkoper raad het aan, ikzelf twijfel

                      Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                      Niet zo bang zijn dat de frontlens beschadigd: het middel van een extra stukglas voor je objectief is erger dan de kwaal..
                      vind ik ook, dan kon je net zo goed een goedkopere lens kopen
                      Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                      Ook een verzekering hiervoor afsluiten is vrij zinloos, overigens elke dag dat je objectief ouder wordt daalt deze in waarden of je moet je ook tegen de waarden vermindering verzekeren.
                      ik heb het expliciet gevraagd, bij verzekering afsluiten tegen nieuwwaarde, krijg ik als het binnen 3 jaar of zo gestolen wordt het bedrag voor hetzelfde objectief nieuw te kopen
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: UV filter 70-200 f2.8? Verkoper raad het aan, ikzelf twijfel

                        Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                        Niet zo bang zijn dat de frontlens beschadigd: het middel van een extra stukglas voor je objectief is erger dan de kwaal.
                        Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                        vind ik ook, dan kon je net zo goed een goedkopere lens kopen
                        Dat is ook exact de reden waarom ik twijfelde. Bij deze is het dus heel duidelijk dat het geen filter zal worden. een verzekering lijkt me wel zinvol. Ik zit ondertussen toch al met een bepaalde waarde in de tas.
                        Mvg,
                        Gregory
                        www.gvg-photo.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: UV filter 70-200 f2.8? Verkoper raad het aan, ikzelf twijfel

                          Voor bepaalde omstandigheden waarbij de kans op beschadiging wat groter is gebruik ik wel een uv filter om de lens te beschermen.
                          Eigenlijk zou een beschermfilter (glas met anti reflectie coating) nog beter zijn dan een uv filter.

                          Elke verkoper raadt aan om een uv-filter te kopen bij elke lens (het is de bedoeling om zoveel mogelijk te kunnen verkopen).
                          Maar ze zouden eerder een beschermfilter moeten aanraden, want op een digitale camera heb je geen uv filter nodig.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment

                          Working...
                          X