Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"this card cannot be used" (compactflash 2.0 GB + D70)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • "this card cannot be used" (compactflash 2.0 GB + D70)

    Kan iemand mij adviseren bij het volgende:

    Ik heb een (nieuwe) CompactFlash Ultra II 2.0 GB van SanDisk; na zo'n 300 jpg/fine's met een Nikon D70 krijg ik bij een volgende opname de melding in de LCD monitor:

    THIS CARD CANNOT BE USED

    Er zouden dan nog zo'n 600 foto's beschikbaar moeten zijn, maar er knippert CHR in het status panel en de camera weigert een volgende opname. Ik doe de camera uit (het knipperen van CHR houdt op), en weer aan. Er zijn weer 680 foto's beschikbaar! De mislukte opname(s) verschijnen als kruisjes in de Thumbnail view; bij uitvergroten verschijnt

    FILE DOES NOT CONTAIN IMAGE DATA

    De reeds geschoten foto's zijn nog bereikbaar, maar ik krijg er niet meer op.

    Wat is er mis met de geheugenkaart? Moet ik het ding formatteren? Terugsturen naar www.emartbuy.com?
    Il y a un autre monde, mais il est dans celui-ci.

  • #2
    Re: "this card cannot be used" (compactflash 2.0 GB + D70)

    Oorspronkelijk geplaatst door reinier
    Kan iemand mij adviseren bij het volgende:

    Ik heb een (nieuwe) CompactFlash Ultra II 2.0 GB van SanDisk; na zo'n 300 jpg/fine's met een Nikon D70 krijg ik bij een volgende opname de melding in de LCD monitor:

    THIS CARD CANNOT BE USED

    Er zouden dan nog zo'n 600 foto's beschikbaar moeten zijn, maar er knippert CHR in het status panel en de camera weigert een volgende opname. Ik doe de camera uit (het knipperen van CHR houdt op), en weer aan. Er zijn weer 680 foto's beschikbaar! De mislukte opname(s) verschijnen als kruisjes in de Thumbnail view; bij uitvergroten verschijnt

    FILE DOES NOT CONTAIN IMAGE DATA

    De reeds geschoten foto's zijn nog bereikbaar, maar ik krijg er niet meer op.

    Wat is er mis met de geheugenkaart? Moet ik het ding formatteren? Terugsturen naar www.emartbuy.com?
    Heb je de CF eerst geformatteerd in de camera alvorens te gebruiken!? Zoniet, doe dat dan eerst ...and try again!
    Je CF steeds in de camera formatteren!!!

    Gr,

    sailor
    Last edited by sailor; 1 maart 2005, 23:31.
    Lid: BD 0249BE
    D70 / AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 f/3.5~4,5G IF ED*SIGMA AF 55-200 F/4-5.6 DC*CF 1G Transcend*SIGMA EF-500 DG SUPER iTTL*CP5700*HITI 730 PS*Canon Pixma iP8500*Minolta Scan Elite 5400*Lowepro Minitrekker*Lowepro Nova 5 AW

    Comment


    • #3
      Re: "this card cannot be used" (compactflash 2.0 GB + D70)

      ok, advies gevolgd; kaart uitgelezen op PC en geformatteerd in de camera (verdacht snel!). Vervolgens 136 NEF+JPEG (met bracketing) geschoten, waarna de camera wederom op CHR slaat. Er moeten dan nog 103 opnames beschikbaar zijn. De Thumbnail view is volledig de draad kwijt en spreekt van foto nr 1073862704. De < > pijltjes weigeren dienst in thumbnail view en de voorgaande 136 foto's van het plafond zijn volgens mij voorgoed verloren ..

      Iemand nog zo'n goede tip?
      Il y a un autre monde, mais il est dans celui-ci.

      Comment


      • #4
        Re: &quot;this card cannot be used&quot; (compactflash 2.0 GB + D70)

        Oorspronkelijk geplaatst door reinier
        ok, advies gevolgd; kaart uitgelezen op PC en geformatteerd in de camera (verdacht snel!). Vervolgens 136 NEF+JPEG (met bracketing) geschoten, waarna de camera wederom op CHR slaat. Er moeten dan nog 103 opnames beschikbaar zijn. De Thumbnail view is volledig de draad kwijt en spreekt van foto nr 1073862704. De < > pijltjes weigeren dienst in thumbnail view en de voorgaande 136 foto's van het plafond zijn volgens mij voorgoed verloren ..

        Iemand nog zo'n goede tip?

        (verdacht snel!).
        Is heel normaal!
        Heb je nog andere CF-cards!?Daar ooit problemen mee gehad? Indien ja, zou ik aan de camera gaan twijfelen! Maar in ieder geval steeds CF in de camera formatteren!

        Gr,

        sailor
        Last edited by sailor; 1 maart 2005, 23:31.
        Lid: BD 0249BE
        D70 / AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 f/3.5~4,5G IF ED*SIGMA AF 55-200 F/4-5.6 DC*CF 1G Transcend*SIGMA EF-500 DG SUPER iTTL*CP5700*HITI 730 PS*Canon Pixma iP8500*Minolta Scan Elite 5400*Lowepro Minitrekker*Lowepro Nova 5 AW

        Comment


        • #5
          Re: &quot;this card cannot be used&quot; (compactflash 2.0 GB + D70)

          Niets dan dank sailor - formatteren van de kaart in de camera mag natuurlijk geen kwaad doen. Ik heb inderdaad nog een 512 MB Ultra II, 128 MB, en 64 MD (allen SanDisk). Nooit problemen mee gehad in D70/coolpix 775 (hoewel ook nooit geformatteerd). Ik zal de batterijen nog eens van nul opladen (je moet toch iets). Ik was wat verrast door de snelheid van het formatteren (en daarmee verliezen van 300 foto's), vergeleken met het verwijderen van 300 foto's, maar daarmee vergelijk is waarschijnlijk appels met peren.

          Ik zal nog eens een paar keer formatteren; als dat niets oplevert moest ik maar eens op zoek naar de garantievoorwaarden voor zover die er zijn. Ik neem toch aan dat een Sandisk 2GB Ultra II CompactFlash met de Nikon D70 te gebruiken is?
          Il y a un autre monde, mais il est dans celui-ci.

          Comment


          • #6
            Re: &quot;this card cannot be used&quot; (compactflash 2.0 GB + D70)

            Ik zou in tegenstelling tot de adviezen hierboven toch eens aanraden het formatteren eens op een PC met cardreader te doen. Er bestaat namelijk een quick format (en gezien de snelheid op je camera is het waarschijnlijk een quick format) die alleen de file allocation table terug schoonmaakt en een full format die daadwerkelijk de hele disk formatteert. Dat laatste moet je eens proberen, dan kun je daarna in de camera altijd nog een format doen.

            Comment


            • #7
              Re: &quot;this card cannot be used&quot; (compactflash 2.0 GB + D70)

              Oorspronkelijk geplaatst door reinier
              Formatteren van de kaart in de camera mag natuurlijk geen kwaad doen. Ik heb inderdaad nog een 512 MB Ultra II, 128 MB, en 64 MD (allen SanDisk). Nooit problemen mee gehad in D70/coolpix 775 (hoewel ook nooit geformatteerd). Ik zal de batterijen nog eens van nul opladen (je moet toch iets).
              Ik was wat verrast door de snelheid van het formatteren (en daarmee verliezen van 300 foto's), vergeleken met het verwijderen van 300 foto's, maar daarmee vergelijk is waarschijnlijk appels met peren.
              idd
              Ik zal nog eens een paar keer formatteren
              Gaat niks veranderen!
              Ik neem toch aan dat een Sandisk 2GB Ultra II CompactFlash met de Nikon D70 te gebruiken is?
              Normaal gezien no problemo!
              Ik heb inderdaad nog een 512 MB Ultra II
              Probeer het daar eens mee, als je dan nog foutmeldingen krijgt: camera!?

              Formatteren in de cam is een must! Je bestanden staan niet onder de "hoofd-map"! Lees een (in de camera) geformateerd kaartje maar eens uit met een cardreader en je zult merken dat er een map staat "DCIM" en een file "Nikon001.DCS". Onder de map "DCIM" bevindt er zich nog één: "100NCD70" en in deze map worden je files opgeslagen! Maar zelfs zonder de formatteren in de cam, als je een "maagdelijk kaartje" in de cam stopt wordt deze structuur automatisch aangemaakt!!! Je kan in de "advanced-menu" onder "tools" bij "mappen" deze map selecteren of een nieuwe aanmaken!! Vraag me niet waarom! Als je daar printscreens van wil zien, mail me!

              Gr,

              sailor
              Last edited by sailor; 1 maart 2005, 23:38.
              Lid: BD 0249BE
              D70 / AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 f/3.5~4,5G IF ED*SIGMA AF 55-200 F/4-5.6 DC*CF 1G Transcend*SIGMA EF-500 DG SUPER iTTL*CP5700*HITI 730 PS*Canon Pixma iP8500*Minolta Scan Elite 5400*Lowepro Minitrekker*Lowepro Nova 5 AW

              Comment


              • #8
                Re: &quot;this card cannot be used&quot; (compactflash 2.0 GB + D70)

                Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                Ik zou in tegenstelling tot de adviezen hierboven toch eens aanraden het formatteren eens op een PC met cardreader te doen. Er bestaat namelijk een quick format (en gezien de snelheid op je camera is het waarschijnlijk een quick format) die alleen de file allocation table terug schoonmaakt en een full format die daadwerkelijk de hele disk formatteert. Dat laatste moet je eens proberen, dan kun je daarna in de camera altijd nog een format doen.
                Dit is geen tegenstelling, maar het is idd en poging waard!

                Gr,

                sailor
                Lid: BD 0249BE
                D70 / AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 f/3.5~4,5G IF ED*SIGMA AF 55-200 F/4-5.6 DC*CF 1G Transcend*SIGMA EF-500 DG SUPER iTTL*CP5700*HITI 730 PS*Canon Pixma iP8500*Minolta Scan Elite 5400*Lowepro Minitrekker*Lowepro Nova 5 AW

                Comment


                • #9
                  Re: &quot;this card cannot be used&quot; (compactflash 2.0 GB + D70)

                  Naar advies van Leonidas de kaart uitgebreid geformatteerd op PC/Windows XP (op 1.9 GB, niet de 2.0 zoals op het kaartje staat, maar ala). Opnieuw foto's gemaakt. Na zo'n 790 MB te hebben weggeschreven treedt bovengenoemde ellende op, inclusief het magische nummer 1073862704 (er zijn - volgens de camera - nog 101 foto's beschikbaar). Nog iets: Maak ik meer opnamen (alleen mogelijk na uit/aanzetten van de D70) dan verschijnen er nieuwe folders op de kaart: naast ./DCIM/101NCD70, ./DCIM/102NCD70, etc. Hier bevinden zich lege jpg's.

                  Ik denk toch dat er een chipje los zit halverwege; misschien moet ik er eens een diagnose prg'tje op los laten.
                  Il y a un autre monde, mais il est dans celui-ci.

                  Comment


                  • #10
                    Re: &quot;this card cannot be used&quot; (compactflash 2.0 GB + D70)

                    Oorspronkelijk geplaatst door reinier
                    Naar advies van Leonidas de kaart uitgebreid geformatteerd op PC/Windows XP (op 1.9 GB, niet de 2.0 zoals op het kaartje staat, maar ala). Opnieuw foto's gemaakt. Na zo'n 790 MB te hebben weggeschreven treedt bovengenoemde ellende op, inclusief het magische nummer 1073862704 (er zijn - volgens de camera - nog 101 foto's beschikbaar). Nog iets: Maak ik meer opnamen (alleen mogelijk na uit/aanzetten van de D70) dan verschijnen er nieuwe folders op de kaart: naast ./DCIM/101NCD70, ./DCIM/102NCD70, etc. Hier bevinden zich lege jpg's.

                    Ik denk toch dat er een chipje los zit halverwege; misschien moet ik er eens een diagnose prg'tje op los laten.
                    Heb je nu al eens met een ander CF-ke geprobeerd? Of hoe zijn al je camera-instellingen (advanced menu)!? Eventueel resetten naar "DEFAULT" !?

                    Gr,

                    sailor
                    Lid: BD 0249BE
                    D70 / AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 f/3.5~4,5G IF ED*SIGMA AF 55-200 F/4-5.6 DC*CF 1G Transcend*SIGMA EF-500 DG SUPER iTTL*CP5700*HITI 730 PS*Canon Pixma iP8500*Minolta Scan Elite 5400*Lowepro Minitrekker*Lowepro Nova 5 AW

                    Comment


                    • #11
                      Re: &quot;this card cannot be used&quot; (compactflash 2.0 GB + D70)

                      Heb je al eens geprobeerd de kaart vol te schrijven via je pc?
                      Als je daar de zelfde problemen hebt is het duidelijk de kaart zelf.

                      Jo.
                      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                      Nikon stuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: &quot;this card cannot be used&quot; (compactflash 2.0 GB + D70)

                        Op de support site van nikon staat dat ze getest getest hebben met lexar kaarten tot 4Gb (sandisk tot 1Gb) (log aan op de site en zoek op reflex digitaal, d70 en compatibiliteit
                        Wat ze wel zeggen is dat er ook met FAT32 geformatteerd moet worden indien >= 2Gb. (anders zou er 'maar' 2Gb beschikbaar zijn).

                        Miscchien toch kaartje eens formatteren via de pc?

                        Jo.
                        A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                        Nikon stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: &quot;this card cannot be used&quot; (compactflash 2.0 GB + D70)

                          Bedankt voor de tips; ik heb de kaart nog eens "full formatted" (FAT32) en volgeschoten tot de D70 de geest geeft. Op de PC weet ik er nog 60 MB bij te proppen, maar dan geeft ook Windows een "Cannot copy: Data error (cyclic redundancy check)". Er staat dan 857 MB op, en er zou nog 1.06 GB vrij moeten zijn (dat is samen overigens geen 2GB).

                          Ik concludeer dus dat het kaartje niet deugt. De originele verpakking is al weg, maar met de edge stamp BE04101HB CHINA is er misschien iets te beginnen.
                          Il y a un autre monde, mais il est dans celui-ci.

                          Comment


                          • #14
                            Re: &quot;this card cannot be used&quot; (compactflash 2.0 GB + D70)

                            Spijtig dat ik dit nu pas lees. Ik heb identiek hetzelfde meegemaakt met een Kingston 1Gb. Kaartje defect. Onmiddellijk een ander gekregen na email (en terugsturen van het 1ste natuurlijk).

                            Groeten,

                            Nat.
                            natwork.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: &quot;this card cannot be used&quot; (compactflash 2.0 GB + D70)

                              Oorspronkelijk geplaatst door reinier
                              Bedankt voor de tips; ik heb de kaart nog eens "full formatted" (FAT32) en volgeschoten tot de D70 de geest geeft. Op de PC weet ik er nog 60 MB bij te proppen, maar dan geeft ook Windows een "Cannot copy: Data error (cyclic redundancy check)". Er staat dan 857 MB op, en er zou nog 1.06 GB vrij moeten zijn (dat is samen overigens geen 2GB).

                              Ik concludeer dus dat het kaartje niet deugt. De originele verpakking is al weg, maar met de edge stamp BE04101HB CHINA is er misschien iets te beginnen.

                              Met de kopie van de belgische aankoopfactuur kunt u het bij elke Sandisk verdeler in Belgie direct omruilen voor een nieuwe !
                              Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

                              Comment

                              Working...
                              X