Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tft monitor voor fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tft monitor voor fotografie

    Ik ga de eerste stappen zetten in de digitale fotobewerking met LIGHTROOM en zoek nu naar een geschikte Monitor voor mijn desktopcomputer.
    Kunnen de leden van BD me hieromtrent wat advies geven om een miskoop te vermijden.
    Moet het beeldscherm van 22 of 24 inch worden en welke zijn de minimale eisen voor de resolutie, zichthoek, contrastverhouding, reactietijd, calibratiemogelijkheid etc ?
    ALDI biedt deze week een LCD scherm aan voor maar 139 € ! Is dit een gokje waard om te starten of zijn er betere alternatieven.
    Alvast bedankt voor de gewaardeerde reacties.

  • #2
    Re: Tft monitor voor fotografie

    Vrijwel alle goedkope LCD schermen hebben een TN-panel.
    De betere schermen hebben een PVA- of IPS-panel, maar zijn dan ook fors duurder.
    about.me/stijnv

    Comment


    • #3
      Re: Tft monitor voor fotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door Victoriris Bekijk bericht
      Is dit een gokje waard om te starten of zijn er betere alternatieven.
      Over het algemeen geldt: hoe goedkoper het scherm, hoe meer betere alternatieven er zijn... Maar je hoeft geen scherm van meer dan 270 euro te hebben om serieus met fotografie bezig te zijn, hoor.

      Comment


      • #4
        Re: Tft monitor voor fotografie

        Ik heb den deze ;

        en kan alleen maar zeggen dat ik er zeer tevreden mee ben
        Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
        http://album.zoom.nl/user/lindberg/

        Comment


        • #5
          Re: Tft monitor voor fotografie

          Ik zie twee oplossingen voor comfort:

          2 x 1920x1080 - 21,5" schermen naast elkaar (lightroom heeft zalige dual-screen support: 1 scherm met de volledige foto - het andere met alle toolbars)

          OF

          1x 1920x1200 - 24" scherm

          Indien je meer kan betalen is een scherm met een hogere resolutie natuurlijk altijd meegenomen...

          Koop echter nooit een "groter scherm" als de resolutie niet mee omhoog gaat... is nogal nutteloos naar mijn mening (grotere pixels brengen niet echt op...)

          Veel schermen van 24" hebben dezelfde resolutie als mijn bovenstaande 21,5"... groter is dus zeker niet altijd beter.

          Zelf gebruik ik twee schermen met een resolutie van 1680x1050, en deze resolutie is veel te laag op foto's deftig te kunnen bekijken (in de hoogte heb je slechts een 900 pixels over door je start balk, en de toolbars van lightroom...) Laat staan als je aan portret-foto's begint...
          Last edited by RikH; 16 maart 2009, 10:03.
          Mijn foto's
          Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

          Comment


          • #6
            Re: Tft monitor voor fotografie

            Ik heb 5-6 jaar geleden eens een aldi TFT monitior gekocht, heeft altijd 1 dode pixel in gestaan maar voor de rest nooit over te klagen gehad! En ik ken nog mensen met aldi schermen en dat werkt allemaal goed Dus ik zou het er op wagen!
            http://photoprints.be Alle kortingen voor smartphoto, photobox, snapfish en andere onder 1 dak!
            http://foto-actiecode.be

            Comment


            • #7
              Re: Tft monitor voor fotografie

              Vergeet ook niet om je monitor te kalibreren als je serieus met fotobewerking bezig wilt zijn. Hier op het werk zijn mijn 2 TFT monitors niet gekalibreerd en ik erger er mij soms dood in hoe slecht de weergave is in vergelijking met de prints. Een kalibrator haal je er snel uit als je bij iedere afdruktaak een aantal prints moet weggooien omdat de kleuren niet goed zijn.

              Comment


              • #8
                Re: Tft monitor voor fotografie

                Misschien is dit iets voor u:

                http://www.qsix.eu/product_info.php/...products_id/35

                of

                http://www.qsix.eu/product_info.php/...products_id/33

                Echt alle 2 super schermen
                en alle 2 met ips of pva panel en 5 jaar garantie en dead pixel free
                Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Tft monitor voor fotografie

                  misschien ook eens denken aan het schermoppervlak.
                  De meeste schermen zijn (semi?) mat . oa HP heeft enkele schermen met een hoogglans beeldoppervlak. Volgens sommigen is dit nadelig omdat je reflexies krijgt, maar ik heb toch de indruk dat je foto's er beter op te beoordelen zijn. Kan een smaak zijn????
                  Het is zoiets als een foto op mat of glanzend papier. Een foto op glanzend papier is altijd veel contrastrijker en scherper, maar ja de reflexies....

                  Als ik de schermen in de winkels zie staan Fnac, Mediamarkt ..... dan springen de glanzende schermen er toch direct uit. De prijs is misschients hoger 3 a 400 € voor 22inch


                  groetjes

                  Luc

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tft monitor voor fotografie

                    Ik vraag me af hoe 't zit met die resoluties. Als een 20" scherm een native resolutie heeft van 1680x1050, zou een goed 22" scherm dan geen hogere native resolutie moeten hebben? Is met dezelfde resolutie een kleiner scherm dan niet beter? (naar verhouding meer pixels op een kleiner oppervlak)
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tft monitor voor fotografie

                      Weet iemand of er nog goede (relatief goedkope) 21 inch pva schermen zijn als de vroegere Samsumg 215T ?
                      Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tft monitor voor fotografie

                        Misschien eens hier naar kijken:

                        Ik heb eens op een rijtje gezet wat je zoal moet weten als je een TFT koopt.
                        Het kan ik ieder geval geen kwaad als je goed voorbereid bent.
                        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tft monitor voor fotografie

                          Victoriris, eerst en vooral,hoeveel mag het kosten?

                          Reactiesnelheid enzo is enkel belangrijk als je dvd's bekijkt of spelletjes speelt - beelden die elkaar snel opvolgen dus. Alles < 16 ms is goed genoeg daarvoor.

                          Resolutie; als je voor een 22 of 24 inch gaat dan is 1920 op 1200 wel zeker aan te raden...

                          persoonlijk zou ik je afraden zo'n 'glossy' scherm te kopen; die willen nogal eens er de bal naast slaan als het op calibreren aankomt en tevens geven ze ook een vrij vertekend beeld van je foto; die glaslaag en de bijhorende lichtverdeling over je beeldscherm zorgen ervoor dat je foto's 'snappier' en contrastrijker lijken dan dat ze uit je printer zullen rollen. Het wow- effect is misschien groter maar nuja, je wilt niet "wow", je wilt een +- perfect accurate weergave, toch? De topmonitors hebben niet voor niets nooit een glossy laag, dat is pure eye candy.

                          Tn - schermen (de goedkoopste) zijn ook over het algemeen het minst aan te raden, die kunnen (doordat ze maar 8 bit zijn meen ik) minder kleurgradaties en tonen etc. weergeven. Die kies je dus best niet.

                          Je hebt tegenwoordig al een 22 inch EIZO voor 450 euro; check http://www.f-m-shop.de maar eens. Daarmee ga je geen miskoop doen hoor, maar of je zoveel geld aan een monitor wilt besteden (zeker in vergelijking met die aldi-monitor) da's weer een andere zaak..

                          Comment

                          Working...
                          X