Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

te grote lensplaatjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • te grote lensplaatjes

    Hoi,

    Ik ben opzoek naar een beter passend lensplaatje voor mijn Sigma 150-500mm. Als ik op de site van wimberley kijk dan moet ik de P-50 hebben. Dat is een plaatje van 16cm lang maar mijn voetje is maar 10cm lang. Ik vindt het niet mooi als dat plaatje veel groter is als het voetje.

    Wimberley heeft er nog kleinere maar waarom raden ze die grote aan? Is er een speciale reden dat de lensplaat groter moet zijn als het voetje of maakt dat niet uit?
    Anders kan ik een kleinere kopen :-)


    Thanks.
    Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

  • #2
    Re: te grote lensplaatjes

    Hoogstwss hebben ze rekening gehouden met het zwaartepunt van de lens. Je ziet wel regelmatig mensen met grote lenzen met plaatjes die langer zijn dan de voet, om de balans juist te hebben voor op een gimball. In theorie kan je dus elk plaatje erop monteren, maar het zal dan niet altijd in balans zijn. Geen idee of dat van 16 cm juist is, ik heb de benro PL-100, net 7mm te kort voor de voet van mijn 120-300, maar ik had ook liever dat dan 5 cm die eruit steken vooraan. Dat werkt prima, maar mss is de 150-500 meer frontheavy. Aan de andere kant is de lens wel lichter en je body zwaarder dan mijn 450D met grip. Voor op een balhoofd zou ik precies voor een kortere gaan. Ik ben tevreden met mijn Benro PL-100. Stukken goedkoper dan Wimberley plaatjes en ik merk eerlijk gezegd geen verschil. Het is eigenlijk maar een stukje aluminium met een gat in he.... Ik vond 30 euro al veel eigenlijk voor zoiets stoms, maar ik had weinig zin om te importeren via ebay.
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

    Comment


    • #3
      Re: te grote lensplaatjes

      Met een langere plaat kan je het geheel (camera + lens) in evenwicht zetten zodat er minder krachten komen op het balhoofd (of een ander type statiefkop).
      Op welk punt de lens moet vastgezet worden, dat hangt af van het gewicht van de camera + de lens, maar bij een zoomlens zal je geen "vast punt" hebben, daar kies je best het gemiddelde (tenzij de lens meestal helemaal in de langste stand wordt gebruikt, dan kan je ze ook zo "uitbalanceren" op het statief).

      Voor lichtere lenzen is dat niet zo'n probleem, het is vooral bij zwaardere lenzen belangrijker om ze in evenwicht te zetten.
      De Sigma 150-500 is al een redelijk zware lens.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: te grote lensplaatjes

        Oke dat wist ik niet.
        Maar ik gebruik de lenzen ook soms zonder dat ze op mijn statief staan en ik wil niet telkens de plaatjes erop en eraf halen. Vandaar dat ik er mee verveeld zit.
        Kan het kwaad om een kleiner plaatje te nemen voorbeeld een plaatje van 11cm voor een voetje van 10cm?
        Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

        Comment


        • #5
          Re: te grote lensplaatjes

          Je kan ook zonder het plaatje bepalen waar het zwaartepunt ongeveer zit, dan weet je of het echt nodig is om een langer plaatje te gebruiken.
          Als het geheel een klein beetje uit balans is, dan kan dat niet zoveel kwaad, er zijn er genoeg die het originele plaatje gebruiken dat bij de statiefkop is geleverd.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: te grote lensplaatjes

            Ok bedankt. Dan ga ik toch voor de iets kleinere plaatjes :-).
            Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

            Comment


            • #7
              Re: te grote lensplaatjes

              Oorspronkelijk geplaatst door photoken Bekijk bericht
              Ok bedankt. Dan ga ik toch voor de iets kleinere plaatjes :-).
              Dat zou ik je toch zeer zeker afraden !

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: te grote lensplaatjes

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Dat zou ik je toch zeer zeker afraden !
                Is er daar een specifieke reden voor?
                Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

                Comment


                • #9
                  Re: te grote lensplaatjes

                  Oorspronkelijk geplaatst door photoken Bekijk bericht
                  Is er daar een specifieke reden voor?
                  Wel ten eerste omdat die plaatjes worden ontworpen voor die specifieke lenzen qua gewicht.
                  Ook omdat hoe groter een lensplaat is, hoe meer bewegingsvrijheid je hebt om de lens te stabiliseren op bvb een swinghead.

                  Op mijn lens staat ook een P50 lensplaat en die steekt er ook uit, ik vind het persoonlijk veel handiger dragen met die langere lensplate.

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: te grote lensplaatjes

                    Die lange lensplaatjes zijn best makkelijk, voor mijn macrolens heb ik zelfs bewust een heel lange gekocht die ik zelfs een beetje als glide rail gebruik op mijn statiefkop, is eigenlijk zeer makkelijk en een goedkopere oplossing dat zo'n komplete focus rail te kopen.
                    Voor zwaardere telelenzen ben ik voor die losse platen eigenlijk niet te vinden, zelf heb ik voor mijn 500mm een volledige vervangvoet aangeschaft, qua stabiliteit kun je niet geloven wat een verschil dit geeft tov een losse plaat die je op de originele voet schroeft, mijns inziens ook nog een heel stuk steviger/veiliger , ik zou niks anders willen op een deftige tele.
                    Dit bedoel ik : http://reallyrightstuff.com/ProductD...-500mm%2ff4-IS
                    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                    Comment

                    Working...
                    X