Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studioverlichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Studioverlichting

    Ik heb met de zoekfunktie al hier en daar wat gelezen over studiowerk. Ik vraag mij af of er ergens een topic is, of een site waar zeg maar de abc van het fotograferen in studio kan vinden, met de elementaire uitleg over soorten lampen en flitsers en softboxen en wat weet ik al meer. En hoe al die dingen met het fototoestel verbonden worden en communiceren. Ik heb zelf een wetenschappelijke achtergrond en wil graag eerst de theorie kennen vooraleer ik mij in een fotozaak een valies materiaal ga aanschaffen.
    Bestaan er eventueel bruikbare boeken hierover ? Of cursussen of opleidingen ?
    Last edited by fddent; 3 maart 2010, 13:40. Reden: spellingsfout

  • #2
    Re: Studioverlichting

    Korte inleiding over studio (ruimte, flitsers, enz:


    In het kort: de studioflitsers worden infrarood aangestuurd. je kan daarvoor een goedkope flitser gebruiken waarvan je de kop kan kantelen zodat het licht niet naar het onderwerp gestuurd wordt.

    Er is geen ttl-lichtmeting mogelijk: het fototoestel geeft de flitspuls aan de externe flitser, de studioflitsers vangen de puls op en flitsen op hun beurt. Je kan het flitsvermogen manueel instellen op de flitser zodat je kan werken met de meest geschikte instellingen op je fototoestel.

    Instellingen op het fototoestel:
    - gevoeligheid: minimaal: zelfs de zwakste flitsers (150J) geven genoeg licht voor een portretfoto.
    - sluitertijd 1/125: is een standaard in de studio. De flits zelf bepaald de belichtingstijd (ongeveer 1/500 voor een studioflitser)
    - opening: kies de opening waarbij de lens het best presteert of naargelang de gewenste scherptediepte. In het algemeen is een waarde van f/8 ideaal.

    Maak een testfoto en regel het vermogen bij. Kleine studio-flitsers hebben een vermogen van 150J, dimbaar in stops: 1/2, 1/4, 1/8 van het vermogen. Opgelet, bij het terugdraaien van het vermogen is de eerste flits op maximaal vermogen. Je kan ook met een lichtmeter werken: hou de lichtmeter op de plaats van het belangrijkse deel van het onderwerp, laat de flitsers afgaan en lees de f-waarde uit (regel eventueel het vermogen bij om uit te komen rond f/8).

    Grote studioflitsers hebben een vermogen tot 600J. Een digitale vermogensregeling is niet echt noodzakelijk, wel een ready-beep (flitser biept bij het bereiken van de lading) en een modeleerlamp (om de invloed van de flitser te zien). De modeleerlamp is een lamp van zo'n 60W en draagt niet bij tot de effektieve belichting.

    Flitsers kunnen ook met radio-golven getrioggerd worden (externe trigger), alle flitsers hebben een trigger-ingang (jack 6.3mm). Niet echt noodzakelijk. En als je een heel oude fototoestel zou hebben, dan heeft ie misschien een PC-aansluiting (Prontor Compur, waarmee je direct een flitsers kan aansturen (voor zover je nog no'n kabeltje kan vinden)

    Light modifiers (lichtbox, beauty dish, snoot, honinggraat) slurpen een deel van het vermogen op: dit is vooral het geval met softboxen.
    Last edited by mdoigny; 4 maart 2010, 17:31.
    Marc Doigny | Portretfotografie

    Comment

    Working...
    X