Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 39

Discussie: Statiefkeuze

Standaard Statiefkeuze

Nadat mijn (ideale ) statief is gestolen, ben ik op zoek naar iets nieuws. Ik had een Gitzo GT3540LS met lange spikes. Als ik dat opnieuw moet kopen, kost me dat meer dan 600 euro. Dat is erg veel geld, en tweedehands kan ik al weken niets vinden.
    Ik ben dus aan het kijken naar andere merken, die nieuw wel in mijn budget passen (ongeveer 400€). Gitzo is volgens mij het beste wat er te krijgen is, maar dus te duur. Het nieuwe RRS-statief lijkt me ook fantastisch, maar dat kost 1000€...

Ik ben aan het lonken naar de Benro C-398M8, kost nieuw 419€. Maar er is bitter weinig gebruikerservaring over te vinden op het net.
    Maar er zijn wellicht nog andere merken die gelijk(w)aardige kwaliteit bieden zoals Velbon, Redged, Manfrotto ...

Voorwaarden voor mij:
    -Ingeplooide hoogte minder dan 70 cm
    -Maximale hoogte minimaal 142 cm
    -Géén middenkolom, of minstens omkeerbaar in 20 seconden
    -Spikes moeten mogelijk zijn.
    -Max gewicht van 2,3 kg.
    -Maximale belasting van 15 kg of meer mogelijk.
    -Poten met draaisluiting, en ze mogen niet meedraaien.

Moeilijk is het!
    Laatst gewijzigd door Gert Arijs; 30 juni 2010 om 20:49

Standaard Re: Statiefkeuze

Ik pleit voor de Velbon Sherpa pro serie.
    De 730 is een uitstekend product dat ik alleen maar kan aanbevelen.
    Spikes zijn standaard.
    De poten zijn draaisluiting en draaien niet mee.
    Het gewicht is 2,35 kg, maar je kan de middenkolom herleiden tot het minimum (= kleiner dan 15 cm) zodat je netjes onder de 2,3 kg uitkomt.
    Hier te koop voor 329 euro: http://www.foka.nl/site/velbon-sherp...30-p-2324.html

Laat u niet misleiden door de 8 kg draagkracht; de Velbon 730 is echt een heel stevige jongen.
    Laatst gewijzigd door Leopard; 30 juni 2010 om 21:25
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Hmm,
    Lang niet slecht!
    Al vind ik een belastbaarheid van 8kg écht te weinig. Ik heb al veel statieven gehad (4 Gitzo's en een Manfrotto) en weet erg goed wat ik precies zoek en wat minder geschikt is. Ongetwijfeld is het een erg goed statief, maar dan lijkt de Benro me toch een pak meer te geven voor 100 euro meer. De Velbon kan ook niet echt laag (ik werk vaak met mijn lens een cm of 5 van de grond) en de spikes zijn van het "terug-trek-bare" type. Op mijn vorige statief had ik spikes van 12cm lang. Erg nuttig als je zo laag werkt, dan raken ze toch nog goed de grond. Ik heb ook de ervaring dat die terugtrekbare spikes gaan vastzitten door gebruik in modder en zand.
    Moesten de Velbons een hogere belastbaarheid hebben, zou ik het overwegen!
    Bedankt voor je reactie, ik zoek nu wat specifieker op over Velbon.
    Gert

Kijk eens naar Feisol. Goede reviews, www.feisol.nl
    Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

hallo,
    veel ervaring met statieven heb ik (nog) niet maar het Benro statief C169A (travel angel) dat ik onlangs kocht is alvast een erg goed en stabiel statief. Kwalitatief uitstekend afgewerkt.
    Zeker voor zijn prijs van 159 euro erg veel waar voor zijn geld.

daarbij kan ik je alleen aanraden wat mij is aangeraden, ga naar de winkel met je camera en proberen maar..Zo vond ik de Redged die ik eerst op't oog had veel minder stabiel dan de Benro...

Succes
    groeten,
    dirk
    Het zijn de dwarsliggers die het spoor recht trekken

Hoi,
    Ik ben daarstraks in een winkel in Geel (Studio73, ze hebben mij erg goed geholpen) eens gaan kijken. Ze hadden zowel de Benro waar ik naar neigde (C-398M8) als een gelijkaardige Gitzo in voorraad. De Benro viel toch echt wat tegen: iets zwaarder, de poten moeten héél vast aangedraaid worden of ze konden nog ingeschoven worden met wat kracht. Ook de aandraaiknoppen gaven, hoewel meer relief, minder grip dan die van de Gitzo. Met de Gitzo werken gaat gewoon duidelijk sneller. En ik heb ze beiden eens opgezet, en de Gitzo kon duidelijk merkbaar meer torsiekracht aan dan de Benro.
    Benro is dus niet geschikt voor mij omdat het trager is, minder betrouwbare sluitingen heeft en niet zo stabiel is als dezelfde Gitzo.
    Feisol had ik ook al bekeken, maar die vielen af omdat de draagcapaciteit ervan max 12 kg is (zelfs van de zwaarste modellen!). En dan zijn ze nog een stuk zwaarder ook...
    Ik zal dus helaas wat moeten doorsparen...

Gert, je zou best nog eens een bezoekje brengen aan Konijnenberg.
    Normaal staan daar ook nog een aantal goede statieven om uit te proberen.

Hoi Vantje,
    Welk type/merk bedoel je dan? Voor zover ik keuze heb aan mijn eisen, komt alleen een Gitzo uit de 3-reeks in aanmerking (helaas).
    Groetjes,
    Gert

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gert Arijs Bekijk bericht
    Hoi Vantje,
    Welk type/merk bedoel je dan? Voor zover ik keuze heb aan mijn eisen, komt alleen een Gitzo uit de 3-reeks in aanmerking (helaas).
    Groetjes,
    Gert
    Ik denk aan de betere Velbons, Manfrotto, Gitzo en enkele houten statieven.
    Toch wel interessant om ze even 'live' te kunnen behandelen.
    Op die manier ben ik gevallen voor de Velbon 730 ten nadele van een Gitzo 3530.

10. Standaard Re: Statiefkeuze

Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Hmm,
    Lang niet slecht!
    Al vind ik een belastbaarheid van 8kg écht te weinig. Ik heb al veel statieven gehad (4 Gitzo's en een Manfrotto) en weet erg goed wat ik precies zoek en wat minder geschikt is. Ongetwijfeld is het een erg goed statief, maar dan lijkt de Benro me toch een pak meer te geven voor 100 euro meer. De Velbon kan ook niet echt laag (ik werk vaak met mijn lens een cm of 5 van de grond) en de spikes zijn van het "terug-trek-bare" type. Op mijn vorige statief had ik spikes van 12cm lang. Erg nuttig als je zo laag werkt, dan raken ze toch nog goed de grond. Ik heb ook de ervaring dat die terugtrekbare spikes gaan vastzitten door gebruik in modder en zand.
    Moesten de Velbons een hogere belastbaarheid hebben, zou ik het overwegen!
    Bedankt voor je reactie, ik zoek nu wat specifieker op over Velbon.
    Gert
    Gert,

Ik weet niet welke camera/lens setup je gebruikt, maar mijn Velbon Sherpa 740 + Manfrotto balhoofd (468MGRC4) hanteert zonder enig probleem een Canon 1D2 + Sigma 150.
    Als je de middenkolom halveert (is voorzien), kan je ook heel laag tegen de grond.
    David Leemans
    Canon 550D-1Ds3 | Nikon D7100-D600-D610 | Gallery

ik ga hier geen 1000ste topic openen over statieven,

mijn node:
    - stevig statief voor gebruik in natuur en beton
    - stevige vergrendeling van de poten (heb nu draaipoten = niet echt ideaal)
    - max hoogte rond 160cm
    - min hoogte zo laag mogelijk
    - toch nog iets draagbaar :P
    - moet passen voor D300 + tele + flits
    - balhoofd (quick release)
    - extra balhoofdplaatje

budget: +- 200 euro

mijn ogen vielen op Manfrotto 190XB met 496RC2 kop of een 494RC2.

Goeie keuze?
    Nikon D300 + MB-D10 ~ SB900 ~Tamron 17-50 F2:8 ~ AF-S Nikkor 18-200 1:3,5 - 5,6G VR ~ Sigma 70-200 F2.8 II
    Lowepro Computrekker AW ~ Pro 65 AW

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Domien TOS Bekijk bericht
    ik ga hier geen 1000ste topic openen over statieven,

mijn node:
    - stevig statief voor gebruik in natuur en beton
    - stevige vergrendeling van de poten (heb nu draaipoten = niet echt ideaal)
    - max hoogte rond 160cm
    - min hoogte zo laag mogelijk
    - toch nog iets draagbaar :P
    - moet passen voor D300 + tele + flits
    - balhoofd (quick release)
    - extra balhoofdplaatje

budget: +- 200 euro

mijn ogen vielen op Manfrotto 190XB met 496RC2 kop of een 494RC2.

Goeie keuze?
    Ik beweer niet dat de voornoemde Manfrotto een slecht statief is, maar als je een stevig statief wil gecombineerd zien met draagbaarheid moet je toch voor Carbon Fibre gaan in de plaats van aluminium.
    Bovendien vermeld je dat dit statief gebruikt wordt in betonnen omgevingen. Beton geeft makkelijk trillingen door waardoor aluminium eigenlijk ongeschikt wordt.
    Voor Carbon zal je evenwel dieper in de buidel moeten tasten.

welja beton,
    het gaat hier niet over bv een verdieping van een huis ofzo maar over bv een industrieterrein (evenementen die daar doorgaan).
    ik heb overlaatste de 055XB van Manfrotto bij de dealer gezien en was me toch een degelijk statief (toch voor wat ik het zou gebruiken).

Nu heb ik bij Foto Rubens eens gekeken (iemand ervaring mee? Is mijn eerste keer).
    En daar zag ik de 055XB met de 494RC2 / 496RC2 kop + snelkoppelingsplaatje voor +- 235 euro (wat wel naar mijn verwachting is).
    Nikon D300 + MB-D10 ~ SB900 ~Tamron 17-50 F2:8 ~ AF-S Nikkor 18-200 1:3,5 - 5,6G VR ~ Sigma 70-200 F2.8 II

Vraag is wat je wenst te bereiken met je statief. Indien het trillingsvrij mmoet zijn kan je echt niet rond Carbon, geloof me (I've been there).
    Het uitzicht alleen van een statief kan misleidend zijn.

Hoi,
    Feisol had ik ook al bekeken, maar die vielen af omdat de draagcapaciteit ervan max 12 kg is (zelfs van de zwaarste modellen!). En dan zijn ze nog een stuk zwaarder ook...
    Ik zal dus helaas wat moeten doorsparen...
    En wat ga je er dan opztten op je statief? JJe hele fototas? Eeen dienblad met nog 4 Mojito's, 3 ipad's, een een Eizo Monitor?

Grapje, maar als 12 kg op een statief voor een SLR met 1 lens + evt flash niet genoeg is , dan wil ik je tas niet dragen :-)
    Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

Nu heb ik bij Foto Rubens eens gekeken (iemand ervaring mee? Is mijn eerste keer).
    En daar zag ik de 055XB met de 494RC2 / 496RC2 kop + snelkoppelingsplaatje voor +- 235 euro (wat wel naar mijn verwachting is).
    ik ga me eerdaags de 055XB met 804RC2 kop halen... Voor wat ik een statief nodig heb (max belasting 1D2 + 70-200 2.8) is dat ding meer dan goed genoeg en heb al enkele mensen gehoord die daar erg tevreden over zijn.
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

trillingsvrij,
    met mijn oud statief heb ik nooit problemen met trillingen gehad als ik het statief moest gebruiken. Maar dat statief is eerder een goedkoop video statief.
    Mijn camera moet er gewoon stevig staan, met een goeie koop waar ik alle kanten mee op kan. Het statief zal vooral snachts gebruikt worden bij wagen/vrachtwagen fotografie.
    Volgens mijn nikon dealer kon ik dan al heel ver komen met de 055XB (qua stevigheid).

Maar dan komt de keuze van de kop, welke raden jullie aan (meestal bij iedere foto zal ik de kop opnieuw moeten instellen, dus enige handigheid om de kop te verstellen zou leuk zijn).

mvg

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vhimste Bekijk bericht
    Grapje, maar als 12 kg op een statief voor een SLR met 1 lens + evt flash niet genoeg is , dan wil ik je tas niet dragen :-)
    Je moet rekenen dat een statief niet meer stabiel is bij maximale belasting. Je max. belasting moet dus een veelvoud zijn van hetgeen je erop wil plaatsen.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

trillingsvrij,
    met mijn oud statief heb ik nooit problemen met trillingen gehad als ik het statief moest gebruiken. Maar dat statief is eerder een goedkoop video statief.
    Mijn camera moet er gewoon stevig staan, met een goeie koop waar ik alle kanten mee op kan. Het statief zal vooral snachts gebruikt worden bij wagen/vrachtwagen fotografie.
    Volgens mijn nikon dealer kon ik dan al heel ver komen met de 055XB (qua stevigheid).

Maar dan komt de keuze van de kop, welke raden jullie aan (meestal bij iedere foto zal ik de kop opnieuw moeten instellen, dus enige handigheid om de kop te verstellen zou leuk zijn).

mvg
    Ik zou maar niet zo zeker zijn van dat trillingsvrij. Doe maar eens de watertest zoals beschreven in de site van Hans Braakhuis hierboven. Je zal verstomd staan.
    Ik was dat indertijd ook zeker van mijn Manfrotto.
    Stevigheid heeft weinig te maken met trillingen. En trillingen (bewegingsonscherpte) zijn m.i. nog altijd de hoofdreden waarom je een statief gebruikt.
    Latere vergelijkingen tussen mijn Carbon en Alu-statief met een 300mm op 1/10s sluitertijd toonden heel duidelijk de beperkingen van mijn Alu-statief aan.
    Maar jij beslist uiteraard.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
    Latere vergelijkingen tussen mijn Carbon en Alu-statief met een 300mm op 1/10s sluitertijd toonden heel duidelijk de beperkingen van mijn Alu-statief aan.
    dat is toch geen realistische test? Je gaat toch nooit, zelfs met statief, een 300mm op 1/10e gebruiken... Portret op 300mm van een vaas misschien?
    Nieuwe site

Bwa, ten gepasten tijde mirror lockup gebruiken doet imho genoeg tegen trillingen.
    Trilling t.g.v. spiegelklap is voor zover ik weet enkel een issue bij sluitertijden tussen 1/50 en 1 seconde.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
    dat is toch geen realistische test? Je gaat toch nooit, zelfs met statief, een 300mm op 1/10e gebruiken... Portret op 300mm van een vaas misschien?
    Euh.. toch wel http://www.flickr.com/photos/thierry...56512775/meta/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
    ok Thierry, bedankt om dat effe te verduidelijken ik ken dus geen bal van macro ik denk ook wel dat bij macro een statief veeleisender moet zijn omdat alle beweging ook uitvergroot wordt.

als je dus geen macro doet, is je keuze dan ook minder beperkt lijkt me, niet? en vermits ik geen macro doe, volstaat die 055XB ruimschoots
    Nieuwe site

Ja, persoonlijk zou ik in het geval van Domien niet pleiten voor een carbon statief. Als je met mirror-lockup kunt werken dan kun je al veel problemen besparen.

Ik heb heel lang plezier gehad van m'n alu Manfrotto statief (oud model 055ProB), zelfs voor macrofotografie.
    Met het carbon statief dat ik nu heb moet ik trouwens nog altijd mirror-lockup gebruiken om écht scherpe macrofoto's te maken tussen 1/50 en 1 sec.

het is zeker niet de bedoeling om het statief te gebruiken voor macro (verre van zelfs). Meestal zal het beperkt blijven tot mijn 17-50 lens.

Maar na wat rondsurfen ben ik aan het twijfelen over een balhoofd. Volgens velen is een 3way wat beter om precies in te stellen (lees meer handelbaar).

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Regels voor berichten