Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief voor o.a. panorama's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statief voor o.a. panorama's

    Hoi iedereen,

    Momenteel leen ik van een collega materiaal om panorama's te maken:
    - een Manfrotto statief 058


    - een waterpas kop


    - de pro panorama kop


    Nu ben ik aan het overwegen om zelf materiaal aan te kopen. Wat ik fijn vind aan deze spullen:

    1. Dat de poten van het statief uitschuiven door een simpele hendel aan het centrale punt. Je kan ofwel kiezen voor het uitschuiven van de 3 poten tegelijk, of van 1 van de 3 poten apart. Ik vind het echt heel leuk dat je niet aan de poten zelf klepjes moet openen of draaischroeven moet losmaken om elk onderdeeltje van de poot apart uit te schuiven.

    2. Dat waterpaskopje waardoor je de camera heel precies kan uitlevellen.

    3. Dat je je camera zowel in portrait als landscape stand perfect kan uitbalanceren.

    Wat ik minder leuk vind:

    1. Het gewicht. Statief alleen is meer dan 6 kg! Ik heb het op een soort karretje gemonteerd zodat het een beetje handelbaar is, maar dan nog valt het best tegen.

    2. Die panoramakop is leuk om horizontaal uit te levellen, maar het is niet mogelijk om je camera echt naar boven of beneden te richten, of schuin. Als ik dan een schuine foto wil maken in combinatie met een lange sluitertijd, moet ik een ander statief gebruiken. 2 statieven meesleuren is al helemaal niet leuk.

    Heeft er iemand deze kop? De 303SPH?


    Als ik het goed heb, kan je met deze kop dan wel schuin gaan, niet?

    Ik weet dat Manfrotto de crème de la crème is wat statieven betreft en ik ben meestal wel geneigd om het allerbeste te kopen. Maar ik wil ook niet nodeloos veel geld uit geven natuurlijk, elke eurocent telt. Dus mijn vraag is of mensen ervaring hebben met dit materiaal en kunnen vergelijken met andere spullen (nodal ninja bijvoorbeeld) die ook heel erg goed zijn en de specs hebben die ik fijn vind aan de Manfrotto gear.

    Het is uiteraard niet alleen voor pano's. 'k Zou graag een statief hebben dat ik ook voor andere dingen kan gebruiken. Voor mode gebruik ik niet vaak een statief omdat ik het beperkend vind, maar toch zou het handig zijn als het hier ook bruikbaar voor zou zijn.
    www.focusfotografie.be
    www.facebook.com/eviwilmus

  • #2
    Re: Statief voor o.a. panorama's

    Ik gebruik een Feisol CT 3402 + een Manfrotto balhoofd 486CR2 en een NodalNinja.

    Statief + balhoofd 1,7kg en € 270 NodalNinja $140(dacht ik).

    Op de NodalNinja zit een waterpas en daar stel ik de zaak mee af. Ik gebruik dan draaimechaniek van de NodalNinja.

    Er altijd opletten dat de camera haaks enzo staat, maar ook dat je draaias loodrecht op de aarde staat en niet haakse draaias met een waterpasse camera geeft een prachtige golf in je pano.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Statief voor o.a. panorama's

      Ik heb zelf al een Manfrotto grip ball head



      Maar in combinatie met de Vanguard poten die ik heb is het geheel niet stabiel genoeg. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen, maar de kop waterpas krijgen is nagenoeg niet mogelijk, omdat de verbinding tussen poten en kop niet stijf genoeg is. De camera gaat altijd een heel klein beetje doorhangen. Andere poten zouden misschien al een verbetering zijn natuurlijk.

      Zijn er misschien nog andere statieven die dat zalige systeem hebben van de Manfrotto 058B waarbij de poten met 1 handeling centraal versteld kunnen worden?

      @hjanssen: de poten die jij hebt zien er lekker licht uit, maar daarbij moet je ook alle secties apart instellen. Als alternatief voor jouw balhoofd heb ik dan eventueel die grip. En ik denk dat de Nodal Ninja zeker te overwegen is als alternatief voor de Manfrotto panokop.
      www.focusfotografie.be
      www.facebook.com/eviwilmus

      Comment


      • #4
        Re: Statief voor o.a. panorama's

        Oorspronkelijk geplaatst door Evi Photo Bekijk bericht
        @hjanssen: de poten die jij hebt zien er lekker licht uit, maar daarbij moet je ook alle secties apart instellen. Als alternatief voor jouw balhoofd heb ik dan eventueel die grip. En ik denk dat de Nodal Ninja zeker te overwegen is als alternatief voor de Manfrotto panokop.
        Ja, je moet de poten één voor één trekken maar dat gaat zeer snel en vaak gebruik ik mijn statief altijd laag bij de gronds. Daarbij pano is toch alles op het gemakje klaarzetten en afstellen, dus even een statief neer zetten kan toch geen probleem zijn.

        Ik zou zeker niet zo'n grip gaan gebruiken zeker niet gebruiken, maar een degelijk balhoofd of driewegkop.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Statief voor o.a. panorama's

          Ik vraag me zelfs af hoe nuttig zo'n panorama kop nog is. Zelfs als ik foto's uit de hand trek, lukt het met Photoshop CS5 nog perfect om een pano te stitchen. Heb wel gemerkt dat soms "Reposition" ipv "Auto" het beter doet. Maar die software is zo goed, dat die ook perfect foto's aankan die niet met een pano kop gemaakt zijn. Wat is dan het nut om 100den euro's uit te geven aan een kop?

          Ik snap dat die kop toelaat om telkens een even grote hoek op te schuiven en dat het optische midden van de lens centraal komt te staan. Maar als dat niet per sé nodig is voor PS, ben ik aan het overwegen om zelfs geen kop te kopen... Of zie ik iets over het hoofd?
          www.focusfotografie.be
          www.facebook.com/eviwilmus

          Comment


          • #6
            Re: Statief voor o.a. panorama's

            Als de ruimte kleiner wordt of als je voorwerpen op de voorgrond hebt staan, zal het nogwel nog nodig zijn. Ook als je een pano in lagen of bv in kerk over de kop maakt, is het noodzakelijk.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Statief voor o.a. panorama's

              Ik gebruik zelf de Nodal Ninja 3 op een manfroto balhoofd
              Hiervan heb ik het snelkoppen onderdeel + plaat ervan geschroefd en daar de nodal ninja op geschroefd. Werkt perfect.

              Dit zijn zaken om een panorama kop te gebruiken Wil je enkel een paar beelden naast elkaar fotograferen heb je dat niet echt nodig.
              http://viewat.org/?i=en&id_aut=4354&sec=pn
              Last edited by waarisjan; 6 juni 2011, 22:02.
              http://www.waarisjan.be

              Comment


              • #8
                Re: Statief voor o.a. panorama's

                This month's Shoot magazine has an article all about panoramic photography

                Comment

                Working...
                X