Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief voor macrofotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statief voor macrofotografie

    Hallo,

    Ik wil mij toeleggen op macrofotografie maar zit nog met volgende vraag:

    Bestaan er in de handel statieven die speciaal ontworpen werden voor dit soort van toepassing?

    Stel:
    Je wil een macro maken v/e onderwerp dat op ongeveer 30cm hoogte staat.
    Dus net té hoog om een rijstzak, rugzak of iets dergelijks te gebruiken maar dat weer te laag staat om een standaard statief te gebruiken dat opgeplooid mss 40 cm of meer hoog is.

    Indien dit toch niet bestaat, kunnen jullie 'standaard' statieven aanbevelen die hiervoor geschikt zijn?
    Dus eerder licht qua gewicht en dat toch een gewicht van pakweg 3kg max ( body + obj. ) kan houden en waarvan je de 3 benen redelijk ver kan openklappen?
    BD0723BE

  • #2
    Re: Statief voor macrofotografie

    manfrotto 055PRO!
    ikzelf heb stomweg een 055WNB gekocht.

    bij de PRO kun je de verticale stang ook horizontaal gebruiken.

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Statief voor macrofotografie

      welke kop gebruik je best eigenlijk , een 3-weg of een balhoofd?
      [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

      Comment


      • #4
        Re: Statief voor macrofotografie

        Vroeger gebruikte ik veel een Benbo : http://www.patersonphotographic.com/tripods/benbo.html
        Ik heb die nog steeds maar die wordt nu minder gebruikt omdat ik zo verliefd ben op mijn Gitzo zonder middenzuil : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/image/59090447


        Gitzo heeft er ook eentje analoog aan de Benbo trouwens: http://www.luminous-landscape.com/re...tzo-2227.shtml

        Qua kop is alleen een (stevig!!) balhoofd geschikt voor macro.

        Comment


        • #5
          Re: Statief voor macrofotografie

          bedankt hvr-oosterzele, ik zal wel bij manfrotto blijven kijken gitzo is onbetaalbaar denk ik. Maar nu weet ik toch dat ik een balhoofd moe hebben.
          [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

          Comment


          • #6
            Re: Statief voor macrofotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
            manfrotto 055PRO!
            ikzelf heb stomweg een 055WNB gekocht.

            bij de PRO kun je de verticale stang ook horizontaal gebruiken.

            mm
            Sorry maar wat bedoel je hiermee ?
            BD0723BE

            Comment


            • #7
              Re: Statief voor macrofotografie

              dat je de middenzuil er kunt uithalen,
              en ze dan horizontaal (plat dus) kunt vastzetten.
              je verliest wel (redelijk) wat aan stabiliteit hierdoor.

              mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

              Comment


              • #8
                Re: Statief voor macrofotografie

                mm, heb je een idee van hoeveel stabiliteit je verliest?

                Nog goed te gebruiken voor een 350D met sigma 180mm macro?
                [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                Comment


                • #9
                  Re: Statief voor macrofotografie

                  die antwoorden laat ik aan de "pro's" hier hoor!

                  mm
                  ∏__|_ ∏__|_
                  "no rules, great shots"
                  Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                  Comment


                  • #10
                    Re: Statief voor macrofotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
                    mm, heb je een idee van hoeveel stabiliteit je verliest?

                    Nog goed te gebruiken voor een 350D met sigma 180mm macro?
                    Neuh, vergeet dat maar. Heb zelfs destijds de middenzuil van mijn Benbo (die dus ook horizontaal kan) afgezaagd want hij zat meer in de weg dan iets anders.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Statief voor macrofotografie

                      manfroto 055 prob met een 488rc04 balhoofd en dan nog een slidingplate erop en je bent meer dan gesteld.
                      voor alles ben je er met een kleine 300 euro vanaf.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Statief voor macrofotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
                        mm, heb je een idee van hoeveel stabiliteit je verliest?

                        Nog goed te gebruiken voor een 350D met sigma 180mm macro?
                        valt heel goed te doen.... de 3 poten ver open zetten.... en de horizontale stang zo kort mogelijk houden. Soms is het wel effe knutselen van hoe en wat maar het lukt wel degelijk.
                        Als je de horizontale stang aan de ene kant (uiteinde) vast maakt aan statief en de andere kant dus je toestel aan vastmaakt (is normaal), is het redelijk onstabiel... (de stang zo kort mogelijk houden!)
                        -=- Light is the key...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Statief voor macrofotografie

                          Ik gebruik een 190 PROB de middenzuil is deelbaar uitgevoerd, zodat je met volledig gespreide poten op 11 cm van de grond zit zonder balhoofd.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Statief voor macrofotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door immage Bekijk bericht
                            manfroto 055 prob met een 488rc04 balhoofd en dan nog een slidingplate erop en je bent meer dan gesteld.
                            voor alles ben je er met een kleine 300 euro vanaf.
                            slidingplate??? moet je nog een extra stukje kopen om misschien om de middenzuil horizontaal te kunnen zetten?

                            en het afzagen is niet echt een optie , het statief moet toch nog groot genoeg blijven om ook te fuctioneren als ik rechtsta.

                            zijn er naast gitzo nog goeie modellen zonder middenzuil? ( die ongeveer 1.75m hoog graken (ev met fototoestel))
                            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                            Comment


                            • #15
                              Re: Statief voor macrofotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
                              bedankt hvr-oosterzele, ik zal wel bij manfrotto blijven kijken gitzo is onbetaalbaar denk ik. Maar nu weet ik toch dat ik een balhoofd moe hebben.
                              Mutse deze foute redenering heb ik in het verleden ook gemaakt. Ik dacht een manfrotto 055 mf4 is zwaar genoeg voor mijn gebruik .
                              Ondertussen heb ik een Gitzo 1548 gekocht en mijn manfrotto ligt onder het stof. Koop een degelijk statief wanneer je de centjes hebt.....spaar eventueel ietsjes langer.Het macro-seisoen is niet volgende week. Ik wil helemaal niet zeggen dat je het zwaarste en het duurste statief van Gitzo moet kopen. Maar Gitzo is gewoonweg het betere materiaal. Koop een statief waar je zonder problemen ook wat zwaarder materiaal op kan plaatsen en een deftig balhoofd.Wat je nu ziet als een duurdere investering ga je na een tijdje echt wel meer als de juiste keuze beschouwen.Met lenzen is het net zo.
                              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                              Comment

                              Working...
                              X