Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spyder Express kalibratie: te donker?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Spyder Express kalibratie: te donker?

    Hallo,

    ik kocht gisteren een kalibratieapparaat, m.n. de Spyder3 Express van DataColor. Na een eerste kalibratie werd mijn laptopscherm plots veel donkerder... Kan dit de bedoeling zijn, of hoe kan ik dit verhelpen?

    Dank.
    Nikon D60 - 18-105mm - SB-600

  • #2
    Re: Spyder Express kalibratie: te donker?

    Een gekalibreerd scherm is altijd iets donkerder dan een niet gekalibreerd scherm.. Met de
    Spyder software kan je het profiel ook uitschakelen. Probeer deze vergelijking eens te
    maken als je naar een contrastrijke foto aan het kijken bent.
    Follow me on neonpxl.com

    Comment


    • #3
      Re: Spyder Express kalibratie: te donker?

      Oorspronkelijk geplaatst door Matsuda XIII Bekijk bericht
      Een gekalibreerd scherm is altijd iets donkerder dan een niet gekalibreerd scherm...
      Hangt dat niet eerder af van de instellingen vóór de kaibratie?

      Comment


      • #4
        Re: Spyder Express kalibratie: te donker?

        Doorgaans staat een beeldscherm veel te hoog in helderheid , (meestal 80 of nabij de 100%)
        Gezien een scherm dan meer werkt als een enorme lichtbox komt dat de kleurechtheid niet ten goede.
        Tenslotte wil je zelf ook dat een afdruk (wat dan geen lichtbox is) ook zo goed mogelijk overeenkomt met wat er op scherm was te zien.
        Mijn schermen staan nu qua helderheid rond de 20 .

        Comment


        • #5
          Re: Spyder Express kalibratie: te donker?

          Bedankt voor jullie reacties. Ben al een stuk geruster
          Nikon D60 - 18-105mm - SB-600

          Comment


          • #6
            Re: Spyder Express kalibratie: te donker?

            De meeste schermen staan standaard inderdaad veel te licht.
            Als je een foto bewerkt op een te licht scherm, dan ziet de afdruk er meestal veel te donker uit.
            Je denkt dan dat de belichting juist is, maar de afdruk laat iets helemaal anders zien.
            Maar als je met een gekalibreerd scherm werkt, dan kan het ook geen kwaad om de niveaus te controleren voor je de foto afdrukt (of laat afdrukken).

            Kalibratie dient om alles op elkaar af te stemmen, de foto's die er goed uitzien op jouw gekalibreerd scherm, die moeten er in principe net hetzelfde uitzien op een ander scherm dat ook gekalibreerd is.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Spyder Express kalibratie: te donker?

              Oorspronkelijk geplaatst door Matsuda XIII Bekijk bericht
              Een gekalibreerd scherm is altijd iets donkerder dan een niet gekalibreerd scherm.. Met de
              Spyder software kan je het profiel ook uitschakelen. Probeer deze vergelijking eens te
              maken als je naar een contrastrijke foto aan het kijken bent.
              Kan je het profiel ook uitschakelen als je naar je eigen foto's aan het kijken bent, of is dit enkel mogelijk op de getoonde testfoto's? Indien ja: hoe doe je dit? Dank!
              Nikon D60 - 18-105mm - SB-600

              Comment


              • #8
                Re: Spyder Express kalibratie: te donker?

                Oorspronkelijk geplaatst door bartlef Bekijk bericht
                Kan je het profiel ook uitschakelen als je naar je eigen foto's aan het kijken bent, of is dit enkel mogelijk op de getoonde testfoto's? Indien ja: hoe doe je dit? Dank!
                Als je rechts klikt onderaan het icoontje van de Spyder Utility kan je de optie selecteren
                Calibration ON en OFF. Geloof me gerust.. Als je je gekalibreerd scherm gewoon bent (stel
                na enkele maanden ofzo) en je zet deze knop even om (zoals ik net gedaan heb), verschiet
                je je een ongeluk.
                Follow me on neonpxl.com

                Comment


                • #9
                  Re: Spyder Express kalibratie: te donker?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
                  Hangt dat niet eerder af van de instellingen vóór de kaibratie?
                  Daar heb je wel een punt. Al denk ik wel niet dat er iemand zijn scherm standaard zo
                  donker heeft ingesteld.
                  Follow me on neonpxl.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Spyder Express kalibratie: te donker?

                    Ik ben er vrij zeker van dat mijn scherm, zonder gekalibreerd te zijn, niet te licht maar eerder te donker staat.
                    Wellicht heeft u wel gelijk dat de standaardinstellingen meestal te fel zijn en dat een aantal gebruikers die
                    instellingen gewwon behouden (doet me een beetje denken aan sommige TV's, zoals de Sony Trinitron, daar
                    had ik soms de neiging bij om een zonnebril op te zetten Door handelaars wordt dat soms de "show-instelling"
                    genoemd, bedoelt om de kandidaat koper met een wow-effect te overvallen )

                    Comment


                    • #11
                      Re: Spyder Express kalibratie: te donker?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Matsuda XIII Bekijk bericht
                      Als je rechts klikt onderaan het icoontje van de Spyder Utility kan je de optie selecteren
                      Calibration ON en OFF. Geloof me gerust.. Als je je gekalibreerd scherm gewoon bent (stel
                      na enkele maanden ofzo) en je zet deze knop even om (zoals ik net gedaan heb), verschiet
                      je je een ongeluk.
                      Heb ik net eens voor de lol gedaan, ik verschiet mij inderdaad een ongeluk, hoe kan een scherm nu standaard zo slecht ingesteld staan !!
                      Ooit twijfelde ik om een spyder te kopen, maar het is echt een zinvolle investering.

                      Comment

                      Working...
                      X