Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

specifiek advies voor een statief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • specifiek advies voor een statief

    Beste collega's,

    Ik had graag wat specifiek advies rond de aanschaf van een specifiek statief en statiefkop.

    Ik zal het statief voor de volgende zaken gebruiken (in volgorde van belang)

    * klassieke landschapfotografie
    * IR fotografie (vooral landschappen)
    * macrofotografie (vb bloemen en waterdruppels)
    * studiofotografie (als het kan, maar mijn werkruimte is maar 7 meters diep; tenzij ik me in de gang zou zetten en door het gat van de deur trekken)

    Ik had graag een goede kwaliteit statief (manfrotto of gitzo) dat mij hopelijk nog de rest van mijn leven gaat kunnen dienen. Het moet relatief stevig en stabiel zijn, maar ik trek alleen foto's in courante situaties (in de himalaya in de gierende wind of op de noordpool ga je met niet vinden).
    Even belangrijk is het gebruiksgemak en het gewicht : het moet relatief makkelijk te dragen zijn.
    Dus een goede verhouding tussen stabiliteit en gebruiksgemak.

    Openen en positioneren van de poten moet ook relatief gemakkelijk zijn, maar ik trek geen actiefotografie dus het is niet dat ik binnen de 2 seconden moet
    gepositioneerd zijn. Dus ook hier weer een gulden middenweg.

    Ik ben 1 meter 80cm groot. Voordelen van een tripod van 1.80m max hoogte tov van vb 1m50? Graag advies.
    Ik gebruik momenteel een Nikon D70 en overweeg een D200. Ik ben vooral into breedhoek en geen 'zoomer'. Ik ga de sigma 70-300 aankopen maar gebruik dus geen 'monstertele's' die enorm zwaar wegen. Dit is het typische gewicht dat hij moet kunnen dragen.

    Ook graag advies rond een kop.
    Een quick release vind ik wel een noodzaak. In "digital foto" stelt men dat landschapfotografie het best gaat met een balhoofd ? Voordelen van dit en gaat dat ook voor macro en studiofotografie? Of vragen die alle een specifieke kop? Landschap is voor mij mijn belangrijkste.

    Detailspuntjes (dus als dit kan, ja graag) :
    * belangrijk dat de poten eraf kunnen om te kunnen drogen, als je die vb met één poot in een beek hebt gestoken
    * je leest soms het belang van een centre kolom die je specifiek kan manipuleren en in speciale standen zetten (dus ja, als dit kan)
    * bij voorkeur met 'isolatiestof' aan de poten dat je in de winter niet aan uw statief vastvriest ; maar anders kan ik wel zelf ergens wat isolatie errond plakken of zo.

    Mijn budget :
    Bij voorkeur ergens rond de 200 euro voor statief en kop. Max budget ligt rond de 300 euro.

    Met dank.
    Ik ben benieuwd ....
    Last edited by PSG; 14 november 2005, 14:19.

  • #2
    Re: specifiek advies voor een statief

    ni moeilijk, manfrotte 055PROB en 329RC4, das toch waar ik mee werk en zéér tevreden over.... (en valt binnen budget )
    -=- Light is the key...

    Comment


    • #3
      Re: specifiek advies voor een statief

      Een snelle blik in de Manfrotto catalogus:

      als onderstel 055, bovenaan een 3-way-head met waterpassen : 029

      Deze combinatie zou iets meer dan 200 E kosten

      max lengte zonder head is al 181 cm, de 029 head kan 7,5 kg aan (poten op zich 6 kg), er hangt isolatie aan de poten. Mijn (eenvoudigere) Manfrotto heeft z'n poten bevestigd met vijzen, dus ik veronderstel dat die er wel afkunnen.

      Comment


      • #4
        Re: specifiek advies voor een statief

        Al bedankt voor de replies.

        Ja, die 055 PRO B zie ik heel vaak terugkomen op het forum.
        Ik ben eens de specs gaan nakijken en ben overtuigd.

        Voor de head heb ik meer twijfels. Een goede kop blijkt belangrijk om het vb verschuiven na het vastzetten tegen te gaan.
        Maar ik wil me wel aan mijn budget houden.
        Ik heb wat verhalen gelezen over Novoflex en gitzo koppen, maar die zijn toch duur.
        Ik ga dan beter voor een goede manfrotto denk ik.
        Aangezien ik vooral landschappen doe, dacht ik aan een ballhead met toch een goede grootte. Zo hoop ik dat die toch vrij stevig zal vastzitten en niet te veel verschuiven. Aldus heb ik de flexibiliteit van een ballhead maar toch wat de 'rigiditeit' van een 3weg.
        Concreet dacht ik aan een 488RC04. Maar ik moet toegeven dat ik in het bos van al die modellen wat de weg kwijt ben.

        Jullie ideën?
        Last edited by PSG; 14 november 2005, 14:17.

        Comment


        • #5
          Re: specifiek advies voor een statief

          als je stille objecten of landschappen zou willen dan gaan voor de 3weg... balhead is vooral goe voor actie, snelheid etc...
          (staat allemaal met pictogrammekes uitgelegd in de manfrotto catalogus...)
          -=- Light is the key...

          Comment


          • #6
            Re: specifiek advies voor een statief

            Beu om te moeten sleuren met een zwaar statief me eens gewaagd aan de nieuwe digi reeks van manfrotto. Een echte meevaller. Ik gebruik de 724B digi
            en die is zeer licht, uiterst compact en toch stevig en stabiel. Zeer klemvast balhoofd, is erg handig met die ene sluiting, zeker in het veld en voor sportwedstrijden. Ik gebruik dit zelfs met de 50-500, toch rap 2.5 kg met de body erbij. Een niet onbelangrijk : op het ogenblik te koop aan 169 € in de fotohandel. Als je zware lenzen gebruikt neem dan wel de zwaarste versie van de Digi-reeks.
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: specifiek advies voor een statief

              Die manfrotto catalogus waar kan ik die ergens vinden.
              Betreft dit een pdf, een gedrukt boekje of een website met zoekfunctie ?

              Digital photo raadt verschillende malen een ballhead aan vr landschappen.
              Vond het ook een beetje raar.

              Dus jij maakt uw landschappen allemaal met een 3-weg ?
              Praktisch in gebruik?

              Comment


              • #8
                Re: specifiek advies voor een statief

                Heeft er iemand ervaring met grip action ball heads?
                Soort van joystick systeem waarmee je uw camera heel snel kan positioneren.

                Maar is het wel stevig en stabiel ?

                Comment


                • #9
                  Re: specifiek advies voor een statief

                  Ik heb er eentje op mijn monopod staan

                  met de d2x erop blijft het nog zeer stevig

                  Comment


                  • #10
                    Re: specifiek advies voor een statief

                    Bedankt Rikketik.

                    Paar vraagjes nog.
                    * Als je nu van landscape nr portret orientatie wilt gaan, hoe doe je dat dan ? L-plate ?
                    * Kan je ook accuraat pannen met zoiets?
                    * Die grip is nogal hoog. Misschien is het interessant om die dan eerder op een manfrotto 190 pro te zetten (die max 147 cm hoog gaat).
                    De 190 pro weegt toch wel een stuk minder dan de 055 pro.

                    Maar ik heb absoluut geen ervaring met tripods. Dus ik weet niet of het 147 cm is met de centre column volledig extended. Want zo wordt het zaakje weer instabiel.

                    Comment


                    • #11
                      Re: specifiek advies voor een statief

                      Hallo Elsan,
                      Ik heb een canon 20D en oa canon 70/200L, 100-400 L en
                      sigma 50-500. Ik heb me voor macro al de kleinste digi
                      gekocht. Ik veronderstelde dat de grotere digi's te licht
                      waren voor zo'n zwaar glas en dat ik zou moeten uitkijken
                      naar de zwaardere Manfrotto's, waarvan er hier een aantal
                      aangehaald worden.
                      Maar volgens u kan het toch?
                      Ik heb gisteren mijn oud rollei statief genomen voor een
                      foto van de mijn en met het niet meer zo stevige balhoofd
                      was het niet te doen...
                      Van mijn kleine digi ben ik wel tevreden.
                      Waar heb je hem gekocht als ik vragen mag?

                      Comment


                      • #12
                        Re: specifiek advies voor een statief

                        Oorspronkelijk geplaatst door stefken
                        Maar ik heb absoluut geen ervaring met tripods. Dus ik weet niet of het 147 cm is met de centre column volledig extended. Want zo wordt het zaakje weer instabiel.
                        Dat is inclusief centre column, dus misschien toch voor de 055 gaan. Als je het kunt vermeiden zou ik de centre column ingeschoven houden. Bij landschapsfotografie zal je je soms op hellend terrein begeven waar je voor de stabiliteit sommige poten verder/minder ver zal uitschuiven voor stabiliteit. je zal dan tevreden zijn met zulke lange poten

                        Comment

                        Working...
                        X