Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma ringflits EM-140DG

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma ringflits EM-140DG

    Heb zopas een Sigma AF 50 f2.8 EX DG macro gekocht.
    Ben nu aan het overwegen om een ringflits van sigma te kopen, de EM-140DG.(E-TTL ondersteuning voor Canon).
    Heeft er iemand ervaring met deze ringflits?
    Wanneer gebruik je zo'n ringflitser? Of is de aankoop hiervan de moeite niet?
    Graag reacties aub.


    Danny
    Canon 1 DMark II - EF 70-200 f2.8 L USM

  • #2
    Re: Sigma ringflits EM-140DG

    Als je met de ingebouwde flitser onderaan de foto's een donkere vlek (schaduw van de lens) ziet wanneer je zo dicht mogelijk bij het onderwerp scherpstelt, dan zal een ringflitser nodig zijn wanneer je wil flitsen bij macro's.

    Bij het fotograferen van bijvoorbeeld paddestoelen (heel populair in deze tijd van het jaar ) voorkom je met een ringflitser ook dat er een schaduw aan de onderkant zit bij het flitsen. Een ringflitser zorgt bij macro's voor veel minder storende schaduwen.

    Als je op een wat grotere afstand van het onderwerp zit, dan kan je wel een gewone flitser gebruiken. Met de Sigma 150mm macro kan ik zonder al te veel storende schaduwen de ingebouwde flitser van de 20D gebruiken om bijvoorbeeld vlinders te fotograferen.
    Als ik echt heel dichtbij kom, dan werkt de Sigma ringflitser (die ik zelf ook heb) wel beter.
    Met de 580EX + omnibounce is het meestal ook wel mogelijk om vrij dichtbij te komen.

    Maar met een 50mm zal je gewoonlijk heel dicht bij het onderwerp zitten, en dan zal je met een macroflitser zeker betere resultaten halen.

    Probeer eerst uit wat de mogelijkheden zijn in combinatie met de ingebouwde flitser, of als je een externe flitser hebt, dan kan je ook uittesten of je daarmee de gewenste resultaten haalt. Als dat niet het geval is (schaduw onderaan de foto's) dan kan je best een macroflitser gebruiken. En dan is de Sigma EM-140DG geen slechte keuze.
    Let wel op waar je die bestelt, want op sommige plaatsen krijg je er geen verloopringen bij om de flitser op je lenzen te monteren, en dan moet je die apart bijbestellen.

    Voor die Sigma 50mm Macro heb je een 55mm ring nodig, en die zat bij de Sigma macroflitser die ik bij www.sdcard.be gekocht heb (55 / 58 / 62 / 72 / 77mm). Er zit ook een setje AA-akku's + een lader bij, daarmee kan je direkt aan de slag .
    Last edited by Black B@ndit; 12 oktober 2005, 20:43.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Sigma ringflits EM-140DG

      Een ringflitser is eigenlijk bedoeld voor macro fotografie en niet zozeer om een schaduwrand van de lens bij een groothoek opname te voorkomen. In dat geval doe je ook niet zoveel met een ringflitser met richtgetal 14 bij 100 iso.
      Of aanschaf de moeite waard is, bepaal je natuurlijk alleen zelf.
      Ik heb hem onlangs aangeschaft (ca. 350 euro) en ben er erg tevreden over. Het biedt mij geheel andere mogelijkheden dan de gebruikelijke fotografie, omdat ik er naar hartelust mee kan experimenteren. En ook al omdat een 420EX als extra flitser draadloos erbij in te zetten is.
      Al met al maak ik nu plaatjes die ik voorheen niet kon maken en dat alleen al vind ík de prijs waard.
      Natuurlijk kun je ook de Canon macro flitser aanschaffen, maar ik heb (tot nog toe) geen ander verschil met die van Sigma kunnen ontdekken dan een behoorlijk prijsverschil.

      Comment

      Working...
      X