Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SDHC geheugenkaart U1 of U3?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SDHC geheugenkaart U1 of U3?

    Hallo,
    Ik heb een nieuw fototoestel besteld ter vervanging van mijn 10 jaar oude D70. Het is een D7100 geworden.
    Deze werkt echter niet met CF kaarten maar met SDHC. Ik heb de gebruikershandleiding opgezocht via het internet en daar vond ik dat de passende geheugenkaarten UHS-1 moeten zijn.
    Ik heb wat rondgezocht om enkele kaartjes te kopen maar de meeste zijn U3.
    Kan iemand hier op het forum, die ook met D7100 werkt me zeggen of deze U3 klasse 10 ook compatibel zijn? Bvb SanDisk Extreme Pro 16 GB 95 speed 4K U3 C10.

    Bedankt voor deze info,
    Raf.

  • #2
    Re: SDHC geheugenkaart U1 of U3?

    dat lijken me dan weer de volgende generatie kaarten, die zullen ook wel voldoen.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: SDHC geheugenkaart U1 of U3?

      UHS-I ziet er nog steeds uit als de SD kaartjes die we al kennen. Het is de UHS-II die een nieuw ontwerp heeft met een tweede rij contactjes. UHS-II blijft backwards compatible. De U1 en U3 zijn onderverdelingen binnen UHS-I op basis van snelheid van lezen en schrijven. Niet elk merk publiceert exacte cijfers, maar ga er maar van uit dat de ietwat bekendere merken ook iets hogere schrijfsnelheden hebben. Leessnelheid wordt doorgaans op de kaart gezet, en 60-95MB/s is vandaag zowat de beste verhouding tussen snelheid en prijs.

      Je hoeft niet per se UHS-I kaartjes te gebruiken voor je D7100, maar die geven je dus wel de hoogste schrijfsnelheid. Gezien de kleine buffer van het toestel, kan het nuttig zijn als je geregeld eens een burst van shots maakt.
      Goed geprijsd voorbeeldje van Kingston, dat trouwens expliciet lees- en schrijfsnelheid vermeldt: http://goo.gl/YKLbZi
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: SDHC geheugenkaart U1 of U3?

        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
        Je hoeft niet per se UHS-I kaartjes te gebruiken voor je D7100, maar die geven je dus wel de hoogste schrijfsnelheid. [/url]
        Dat gaat alleen op als deze snelheid onder schrijfsnelheid van de camera ligt en dat is vaak een zeer groot bewaakt geheim.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: SDHC geheugenkaart U1 of U3?

          Bedankt voor de reacties. UHS-I kaartjes van type U1 en U3 zijn dus beide OK. U3 is dus een recentere (snellere?) versie.
          UHS-II kaartjes passen dus niet.

          mvg,

          Raf.

          Comment


          • #6
            Re: SDHC geheugenkaart U1 of U3?

            Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht
            UHS-I kaartjes van type U1 en U3 zijn dus beide OK. U3 is dus een recentere (snellere?) versie.
            UHS-II kaartjes passen dus niet.
            UHS-II past ook, hoor. Je maakt alleen geen gebruik van de 2de rij contacten en hogere (theoretische) snelheid.
            Trek je die U1/U3 niet teveel aan, want het gaat om theoretische classificaties (minimumsnelheden). Het zou mij niet verbazen dat er U1 kaartjes bestaan die sneller zijn dan sommige U3 kaartjes.
            Zoals hjanssen al zei, begint het allemaal bij de vraag hoe snel de camera zijn buffer doorsluist naar de kaart... maar het kan mijns inziens geen kwaad om ervoor te zorgen dat het kaartje alvast niet de bottleneck is.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment

            Working...
            X