Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SD kaart en andere

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SD kaart en andere

    Hallo :-)
    heb me net geregistreerd op het forum, omdat ik met tal van vragen zit...
    'k ben een beginnend amateurtje zeg maar
    Ben altijd wat gefascineerd geweest door fotografie, maar zou nu graag aan het serieuzere werk willen beginnen .
    Ik zou mij binnen dit en een paar weken graag een Canon 550D willen aanschaffen (met lenzen 18-55mm ISII en 55-250ISII).
    Vooral omdat ik binnen enkele maanden mijn droomreis ga beleven (China).

    Nu probeer ik te achterhalen hoeveel geheugenkaartjes ik ongeveer ga nodig hebben.

    1) Hoeveel foto's kan je ongeveer nemen met bv een 8Gb kaartje en/of 16Gb ?
    Ik zou mijn foto's graag op maximale kwaliteit willen nemen, en dus graag voorzien zijn van ruim voldoende opslagcapaciteit.

    2) Zijn de lenzen die ik mij mee zou aanschaffen voldoende om bevoorbeeld natuurfoto's (landschappen--->Oostenrijk) en om cultuurfoto's (China) te nemen.

    3) Hebben jullie eventueel nog andere tips van accessoires die ik zeker moet meehebben op reis? (extra accu's bijvoorbeeld)

    Alvast bedankt voor de antwoorden en de tips
    groetjes, tine

  • #2
    Re: SD kaart en andere

    Hallo iedereen,

    Ik heb eigenlijk net dezelfde vragen als Tine. Ik overweeg een aankoop van Canon 600D (ben gewend aan het kantelbare scherm van Powershot S5 IS) met dezelfde kitlenzen als Tine.
    Ik begrijp wel dat deze lenzen geen echte toppers zijn maar ik ben zelf ook maar een instapper en wil niet meteen veel geld investeren.
    Dus ook graag tips over geheugenkaartjes, lenzen en andere accessoires.

    Alvast bedankt,
    Walter

    Comment


    • #3
      Re: SD kaart en andere

      Hey,

      1) op een kaartje van 8Gb, ga je zo'n 800-1000 foto's kunnen opslaan max JPEG kwaliteit.

      2) die lenzen zijn prima om te beginnen en dan heb je een mooi bereik.

      3) een extra accu is altijd handig als je lange trips maakt en veel foto's gaat maken. een goede cameratas zou ik je ook aanraden waar al je fotomateriaal ingaat.

      Grts

      Comment


      • #4
        Re: SD kaart en andere

        neem ook een kitje mee om je lenzen te reinigen (balg, doekjes, product)
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

        Comment


        • #5
          Re: SD kaart en andere

          Hoe zit het eigenlijk met filters? heb je die nodig op zo'n cultuurreis?
          CANON 550D - CANON EF-S 18-135MM F/3.5-5.6 IS - CANON EF 50MM F/1.8 II - CANON EF_S 10-22MM F/3.5-4.5 - TAMRON SP 24-70mm f/2.8 DI VC USD

          Comment


          • #6
            Re: SD kaart en andere

            Ervaren fotografen doen het meestal onbeschermd (daarmee bedoel ik zonder UV filters...)

            Ik heb UV filters op al mijn glas staan, makkelijk en snel schoon te maken, ook als ik per toeval geen adequaat spul meeheb, dan gaat een zakdoek ook. Die filter is vervangbaar, je frontlens niet.

            Ik haal de filter eraf als ik dat nodig acht (moeilijk licht...)

            Mechanisch is je lens beter beschermd door het systematisch gebruik van de zonnekap, of je zou tegen een verticaal gemonteerd spijkerbed moeten lopen
            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

            Comment


            • #7
              Re: SD kaart en andere

              Oorspronkelijk geplaatst door frent Bekijk bericht
              Hoe zit het eigenlijk met filters? heb je die nodig op zo'n cultuurreis?
              Ga je voorzichtig met je materiaal om en loop je weinig risico om gezandstraald te worden, dan zijn protectiefilters overbodig. Die ondingen moet je 's-avonds sowieso al niet gebruiken.
              Wat wel interessant kan zijn, is een polarisatiefilter. Vooral bij landschapsfoto's kan dit wel eens mooiere resultaten geven op het moment dat wolken en zon aanwezig zijn...maar het is absoluut geen vereiste.

              Denk overigens wel aan een methode om de foto's veilig te kunnen stellen. Het zou zonde zijn als een geheugenkaartje crashend en je na thuiskomst met lege handen blijft zitten. Neem bijvoorbeeld een laptop mee voor het maken van een back-up...
              Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: SD kaart en andere

                Op vakantie gaat elke avond mijn kaart leeg op een netbook en usb-hdd, waarvan de één in de hand- en de andere in de chack-in bagage gaat.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: SD kaart en andere

                  Ik ben nog erger

                  Dagelijks backup naar 2 USB sticks en 2 externe schijven. Die worden allemaal afzonderlijk bewaard, sticks op zak en in tas, HD's variabel.

                  Maar dit is wel overdreven, een overblijfsel van 20 jaar IT consulting...
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                  Comment


                  • #10
                    Re: SD kaart en andere

                    Hoi,

                    iedereen alvast bedankt voor de goede tips.
                    Vooral die UV-filters ga ik me toch ook aanschaffen, kwestie van zelfkennis (sloddervos)

                    Mvg,
                    Walter

                    Comment


                    • #11
                      Re: SD kaart en andere

                      Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                      Ik ben nog erger

                      Dagelijks backup naar 2 USB sticks en 2 externe schijven. Die worden allemaal afzonderlijk bewaard, sticks op zak en in tas, HD's variabel.

                      Maar dit is wel overdreven, een overblijfsel van 20 jaar IT consulting...
                      2 copy's vind ik zeker niet overdreven voor foto's op zulke reis je zal het maar verliezen ,of gestolen worden.

                      Comment


                      • #12
                        Re: SD kaart en andere

                        Op een kwaliteits (dure) lens zou ik sowieso een UV filter plaatsen.
                        Afhankelijk van de doormeter kost een kwaliteits UV filter al snel zo'n 40 tot 80 Euro ( en meer).
                        Dus een beetje afwegen of het de moeite is ( sommige kitlenzen kosten niet veel meer dan zo'n kwaliteits UV filter).

                        Comment

                        Working...
                        X