Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schommelkop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Schommelkop

    Heb wat rondgekeken op BD, maar iets specifieks over schommelkoppen, heb ik niet gevonden. Deze week een dag in een boshut gezeten, speciaal uitgerust voor vogelfotografie, eekhoorns ook. Ik heb van iemand een schommelkop kunnen gebruiken (een oud exemplaar, kon het merk niet meer zien), en heb nu aan den lijve ondervonden dat dat een super accessoire is, in dit geval in combinatie met een stevig tafelstatief. Ik zie nu dat er veel verschil is in de prijs van die dingen. Heeft iemand hier veel ervaring mee, wat zijn de belangrijke punten waar je op moet letten, en waar zit het prijsverschil. Ook het tafelstatief, dat was zo een stevige platte metalen plaat op vier rubber pootjes, ik heb ook nergens op de site van fotozaken iets dergelijks gezien. Maar super stabiel (want geen poten die uitschuiven of meegeven). De dingen die verkocht worden als tafelstatief, zijn meestal 'speelgoeddingetjes' waarmee je niets kunt aanvangen in combinatie met een Nikon D850 en een 300 mm telelens. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

  • #2
    Re: Schommelkop

    Dit is heel handig https://www.mdjfotografieshop.nl/c-2...-tafelstatief/
    Maar zou je zelf ook kunnen maken ls je een beetje handig bent

    Als schommelkop gebruik ikzelf De Wimberley WH200, niet de goedkoopste maar wel toch één van de beste
    Ik koop graag iets wat meteen voor hele lange tijd meegaat, dat soepel beweegt en heel stevig is om zware dingen te dragen
    Daar zit dan ook het prijsverschil in
    Ooit eens gewerkt met een goedkoop modelletje en die bewoog alle kanten op behalve de goede kant

    Hier een overzicht van schommelkoppen, kan je zo duur maken als je zelf wilt, doch goedkoop is meestal miskoop net zoals een statief geldt dit ook bij dit


    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Schommelkop

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Dit is heel handig https://www.mdjfotografieshop.nl/c-2...-tafelstatief/
      Maar zou je zelf ook kunnen maken ls je een beetje handig bent

      Als schommelkop gebruik ikzelf De Wimberley WH200, niet de goedkoopste maar wel toch één van de beste
      Ik koop graag iets wat meteen voor hele lange tijd meegaat, dat soepel beweegt en heel stevig is om zware dingen te dragen
      Daar zit dan ook het prijsverschil in
      Ooit eens gewerkt met een goedkoop modelletje en die bewoog alle kanten op behalve de goede kant

      Hier een overzicht van schommelkoppen, kan je zo duur maken als je zelf wilt, doch goedkoop is meestal miskoop net zoals een statief geldt dit ook bij dit


      grts
      Sieg
      Denk dat alles juist samenvat.
      Ik heb een goedkope schommelkop (=gimball) gebruikt, en die was uit de doos "onbruikbaar", na wat modificaties heb ik die wel in orde gekregen, en was die vergelijkbaar met een duurdere.
      Wimberley is lang nr1 geweest (in de betaalbare), ondertussen zijn er wel wat nieuwe en goede spelers bijgekomen (bvb Jobu)
      Aangezien je een 300mm gebruikt, heb je geen extreme dure nodig, maar als je verder gaat....
      Last edited by Rudy; 26 januari 2020, 19:25.

      Comment


      • #4
        Re: Schommelkop

        Het was inderdaad een 'grondstatief' zoals voorgesteld in de link van mdjfotografieshop. Ik ben ook niet degene die naar het goedkoopste grijpt, maar té gek moet het ook niet worden.

        Comment


        • #5
          Re: Schommelkop

          Was er niemand met een videokop? Ik ben sinds kort hiermee aan de sleg, werkt voor mij beter dan de schommelkop, zeker met langere lenzen.

          Comment


          • #6
            Re: Schommelkop

            [QUOTE=Rudy;4759282]Was er niemand met een videokop? Ik ben sinds kort hiermee aan de sleg, werkt voor mij beter dan de schommelkop, zeker met langere lenzen.[/QUOTEIk

            Ik gebruikte vroeger (tot over een goed jaar) een Jobu schommelkop (het zwaarste type) waar ik tevreden over was, maar ik vond dat je zo'n
            schommelkop niet fijn genoeg kan instellen naar mijn zin. Zeker in combi met een 1dx en de Canon 200-400 mm lens en wanneer ik er een 2x bij zet om
            boven de 1000mm te komen in 4K filmfunctie, dan wordt het helemaal moeilijk om alles stil te krijgen zonder teveel trillingen.

            Op een bepaalde dag kwam ik in Polen iemand tegen en die vertelde mij om eens te kijken naar olie-gedempte koppen, dus mijn zoektocht
            was gestart en zo ben ik terecht gekomen bij het topmerk Sachtler die algemeen gebruikt wordt in filmwereld, in de fotografiewereld vind je
            er weinig over, buiten enkelen die vooral met lange mm bezig zijn en deze koppen prefereren boven de schommelkoppen.
            Ook in fototijdschriften zoals Shoot is er volgens mij nog nooit iets verschenen over gebruik van olie-gedempte koppen in de fotografie en
            de meerwaarde daar van.

            Sinds +1 jaar gebruik ik volgende kop : https://www.sachtler.com/en/sachtler...-t/c-26/p-1335 en daar ben ik uiterst tevreden over.
            Is wel een hele leerschool om zo'n kop in te stellen, maar ik stel vast dat ik veel meer scherpe foto's maak tov een schommelkop omdat
            trillingen worden gereduceerd.

            Besluit : voor mij enkel nog olie-gedempte koppen voor fotografie.
            Waarom? Zo'n kop reduceert de kleine trillingen en je autofocus kan veel beter vliegende beestjes blijven volgen enz.
            Nadeel : Aan de prijzige kant, maar ja, voor kwalitatief lange lenzen en toestellen leg je ook veel centjes neer.

            Groetjes,

            Dirk

            Comment


            • #7
              Re: Schommelkop

              [QUOTE=fotosdirk;4759291]
              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
              Was er niemand met een videokop? Ik ben sinds kort hiermee aan de sleg, werkt voor mij beter dan de schommelkop, zeker met langere lenzen.[/QUOTEIk

              Ik gebruikte vroeger (tot over een goed jaar) een Jobu schommelkop (het zwaarste type) waar ik tevreden over was, maar ik vond dat je zo'n
              schommelkop niet fijn genoeg kan instellen naar mijn zin. Zeker in combi met een 1dx en de Canon 200-400 mm lens en wanneer ik er een 2x bij zet om
              boven de 1000mm te komen in 4K filmfunctie, dan wordt het helemaal moeilijk om alles stil te krijgen zonder teveel trillingen.

              Op een bepaalde dag kwam ik in Polen iemand tegen en die vertelde mij om eens te kijken naar olie-gedempte koppen, dus mijn zoektocht
              was gestart en zo ben ik terecht gekomen bij het topmerk Sachtler die algemeen gebruikt wordt in filmwereld, in de fotografiewereld vind je
              er weinig over, buiten enkelen die vooral met lange mm bezig zijn en deze koppen prefereren boven de schommelkoppen.
              Ook in fototijdschriften zoals Shoot is er volgens mij nog nooit iets verschenen over gebruik van olie-gedempte koppen in de fotografie en
              de meerwaarde daar van.

              Sinds +1 jaar gebruik ik volgende kop : https://www.sachtler.com/en/sachtler...-t/c-26/p-1335 en daar ben ik uiterst tevreden over.
              Is wel een hele leerschool om zo'n kop in te stellen, maar ik stel vast dat ik veel meer scherpe foto's maak tov een schommelkop omdat
              trillingen worden gereduceerd.

              Besluit : voor mij enkel nog olie-gedempte koppen voor fotografie.
              Waarom? Zo'n kop reduceert de kleine trillingen en je autofocus kan veel beter vliegende beestjes blijven volgen enz.
              Nadeel : Aan de prijzige kant, maar ja, voor kwalitatief lange lenzen en toestellen leg je ook veel centjes neer.

              Groetjes,

              Dirk
              Ik merk hetzelfde, heb nu een bescheiden Manfrotto MVH500AH, maar werkt veel fijner voor mij als een gimbal. Heb ook "maar" 600mm ;-)

              Comment


              • #8
                Re: Schommelkop

                Wat ik me afvraag: bij die olie-gedempte koppen: kun je daar snel horizontaal mee draaien ? ik heb ondervonden dat op-en-neerwaartse bewegingen niet zo bruusk gebeuren, de horizontale gaan veel sneller (toch in de opstelling die ik meemaakte). En voor een combi met D850 en een 100-300 f4 (Sigma EX) moet die ook stevig zijn, toch ? Ik vrees dat de Manfrotto MVH500AH wat licht zal uitvallen, of vergis ik mij ?

                Comment


                • #9
                  Re: Schommelkop

                  Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                  Wat ik me afvraag: bij die olie-gedempte koppen: kun je daar snel horizontaal mee draaien ? ik heb ondervonden dat op-en-neerwaartse bewegingen niet zo bruusk gebeuren, de horizontale gaan veel sneller (toch in de opstelling die ik meemaakte). En voor een combi met D850 en een 100-300 f4 (Sigma EX) moet die ook stevig zijn, toch ? Ik vrees dat de Manfrotto MVH500AH wat licht zal uitvallen, of vergis ik mij ?

                  Een lens van 1,44kg is eerder licht hé. Maar als je meer controle wilt (instellen dempig) kan je naar de MVH502 kijken die kost amper iets meer bij Kamera express.

                  Als je een echte fan aan het woord wilt horen, zoek eens naar Hudson Henry. Heeft er veel filmpjes over.

                  (Links Below) Please check out my 2020 updated fluid head system and setup video: https://youtu.be/Ei8XYK5Cz-k Fluid heads have a great number of advantages ...
                  Last edited by Rudy; 25 januari 2020, 06:42.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Schommelkop

                    ik zelf gebruik een Benro GH2 ...waarom ...omdat ie betaalbaar was...wel redelijk zwaar om mee te zeulen....
                    Onlangs zat ik in een hut naast een vriend en die gebruikte de Nest NT-530-H een super gimbal helaas niet meer verkrijgbaar,
                    alhoewel ik er ergens denk bij amazon er eentje zag NT-530-H MKII maar toen ik verder keek leek deze ook voorlopig (?) niet meer verkrijgbaar spijtig...

                    Groetjes
                    Freddy
                    https://fredor2.wixsite.com/my-site

                    Comment


                    • #11
                      Re: Schommelkop

                      Als ik die filmpjes bekijk van Hudson Henry, ben ik wel geneigd om die optie eens ernstig te overwegen....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Schommelkop

                        Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                        Als ik die filmpjes bekijk van Hudson Henry, ben ik wel geneigd om die optie eens ernstig te overwegen....
                        Ik ben ook om ;-)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Schommelkop

                          Zelf ook nog gehad zo'n fluid head, ik vond het fantastisch om mee te werken, maar dan vooral om te filmen
                          Voor landschap ook wel ideaal al heeft dat weinig voordeel tegenover een gewone kop, ok kan wat vloeiender worden afgeregeld maar net daarom ideaal om te filmen.
                          Voor mijn grote lenzen, 600mm en 300mm f2,8 met 1Dx'en erop, niets zo handig als een schommelkop.
                          Zo'n schommelkop reageert een pak sneller dan die fluid head
                          Maar alles is een gewoonte van werken denk ik, als je iets ter je beschikking hebt zal je daar het best mee werken uiteraard

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Schommelkop

                            Als het enkel moet dienen om met zware lenzen vogels te gaan spotten, denk ik ook dat een schommelkop sneller is. Een fluid head heeft dan weer het voordeel dat het een super hulp is bij het filmen (voor wie dat doet), zodat je zowel kunt filmen als tele-fotografie doen met hetzelfde accessoire.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Schommelkop

                              Ooit deze link gekregen vanop DPreview: https://www.lensmaster.co.uk/index.htm
                              Het betreft een Engels bedrijfje die Gimbals op kleine schaal zelf vervaardigd aan betaalbare prijzen.
                              Heb er zelf geen ervaring mee, maar de reviews waren zeer goed.

                              Nog linkje met meer uitleg: https://www.industryoutsider.com/len...r-rh-2-gimbal/
                              Last edited by Leopard; 26 januari 2020, 18:09.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment

                              Working...
                              X