Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schommelkop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Schommelkop

    Bij sommige telelenzen kan je een aangepaste statiefvoet monteren met ingebouwde arca swiss snelkoppelingsplaat. Dat ziet er wat netter uit dan zo een lange plaat onder uw lens. Voor een schommelkop welteverstaan.

    Ik heb een schommelkop met gedempte lagers. ik had die toevallig van iemand overgenomen en ik vind het wel fijn werken zo. Ik hoef niet constant de weerstand aan te passen. Het is de Nest NT-530H maar die ga je niet meer vinden nu.
    Last edited by alex606; 26 januari 2020, 17:55.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #17
      Re: Schommelkop

      Hoe reageren die 'fluid-gedempte' koppen (schommelkoppen en videokoppen) bij lage temperatuur ? ik bedoel dan temperaturen rond of iets boven het vriespunt. Ik hoorde van een kennis, die een Sirui schommekop heeft, dat die bij lage temperatuur stroef gaat werken....zijn hier per merk verschillen ? Of presteren de duurdere exemplaren hier beter dan de goedkopere ? Ik probeer gewoon te weten te komen waar de duurdere toestellen hun meerprijs vandaan halen, of is het gewoon het merk dat je betaalt ?

      Comment


      • #18
        Re: Schommelkop

        Wat volgens mij belangrijk is dat de knoppen aan de zelfde kant staan.
        Ik heb een benro en een wimberley en de wim is een tikkeltje beter maar zeker geen 400euro ;-)


        Johan

        Comment


        • #19
          Re: Schommelkop

          Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
          Hoe reageren die 'fluid-gedempte' koppen (schommelkoppen en videokoppen) bij lage temperatuur ? ik bedoel dan temperaturen rond of iets boven het vriespunt. Ik hoorde van een kennis, die een Sirui schommekop heeft, dat die bij lage temperatuur stroef gaat werken....zijn hier per merk verschillen ?
          De mijne is inderdaad iets stroever nu in de winter. Nog altijd werkbaar voor mij.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #20
            Re: Schommelkop

            Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
            Hoe reageren die 'fluid-gedempte' koppen (schommelkoppen en videokoppen) bij lage temperatuur ? ik bedoel dan temperaturen rond of iets boven het vriespunt. Ik hoorde van een kennis, die een Sirui schommekop heeft, dat die bij lage temperatuur stroef gaat werken....zijn hier per merk verschillen ? Of presteren de duurdere exemplaren hier beter dan de goedkopere ? Ik probeer gewoon te weten te komen waar de duurdere toestellen hun meerprijs vandaan halen, of is het gewoon het merk dat je betaalt ?
            Ik heb nog nooit problemen ondervonden met koude (-10) en warme (+30) met de Sachtler kop die ik gebruik.
            Als je kijkt dat de meeste professionelen in de filmwereld Sachtler gebruiken dan zegt dit reeds heel veel over de kwaliteit.
            In de fotografiewereld is Sachtler vrij onbekend omdat het niet wordt besproken in fototijdschriften. Sachtler wordt wel besproken
            op een Duits fotografieforum en ook aangeprezen en iemand geeft er een vergelijking gemaakt tussen de verschillende koppen voor
            zwaardere lenzen.

            Ik heb destijds ook gekeken naar Manfrotto vloeistofkoppen en andere, maar deze zijn kwalitatief een stuk minder als je er zware gewichten op plaatst.

            Betreffende snelheid? Ik vind de Sachtlerkop veel praktischer en sneller tov een schommelkop (die ik vroeger gebruikte) en ja vooral de autofocus is veel accurator omdat je
            minder schokkende bewegingen hebt.

            Groetjes,

            Dirk

            Comment


            • #21
              Re: Schommelkop

              Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
              Ik heb nog nooit problemen ondervonden met koude (-10) en warme (+30) met de Sachtler kop die ik gebruik.
              Als je kijkt dat de meeste professionelen in de filmwereld Sachtler gebruiken dan zegt dit reeds heel veel over de kwaliteit.
              In de fotografiewereld is Sachtler vrij onbekend omdat het niet wordt besproken in fototijdschriften. Sachtler wordt wel besproken
              op een Duits fotografieforum en ook aangeprezen en iemand geeft er een vergelijking gemaakt tussen de verschillende koppen voor
              zwaardere lenzen.

              Ik heb destijds ook gekeken naar Manfrotto vloeistofkoppen en andere, maar deze zijn kwalitatief een stuk minder als je er zware gewichten op plaatst.

              Betreffende snelheid? Ik vind de Sachtlerkop veel praktischer en sneller tov een schommelkop (die ik vroeger gebruikte) en ja vooral de autofocus is veel accurator omdat je
              minder schokkende bewegingen hebt.

              Groetjes,

              Dirk
              Ik zou de Sachtler ook wel eens willen proberen, maar die prijzen.....

              Comment


              • #22
                Re: Schommelkop

                Ik denk nu ook wel dat Sachtler materiaal outstanding is, zeker voor zwaar materiaal. Maar inderdaad, de prijzen zijn navenant. Minder belangrijk voor iemand die er zijn boterham mee verdient, want in dat geval is het beste amper goed genoeg. Ik heb zelf op professioneel vlak nooit op kwaliteit bespaard, het werkt gewoon ook veel prettiger. Maar voor occasioneel gebruik is dat een dure investering.

                Comment


                • #23
                  Re: Schommelkop

                  Klopt inderdaad dat Sachtler duur is, maar ik heb mijn statief + kop aangeschaft voor een prikje.
                  Het geheel aangekocht bij een Nederlandse tv-zender nadat het boekhoudkundig was afgeschreven.
                  Geduld hebben kan soms lonen om eens een koopje te doen.
                  Als ik het goed begrepen heb kan je die koppen laten hercalibreren en dab wordt de olie vernieuwd.

                  @Rudy, altijd welkom op een SD, wanneer ik erbij ben heb ik ook veelal het statief bij.

                  Groetjes,

                  Dirk

                  Comment


                  • #24
                    Re: Schommelkop

                    Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                    @Rudy, altijd welkom op een SD, wanneer ik erbij ben heb ik ook veelal het statief bij.

                    Groetjes,

                    Dirk
                    Hoi S
                    Dirk, bedankt voor het aanbod ;-)
                    Ik denk dat je het bij had in Planckedael, heb daar toen geen attentie aan gegeven, was nog helemaal "in to the gimball"
                    Groeten,Rudy

                    Comment


                    • #25
                      Re: Schommelkop

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Dit is heel handig https://www.mdjfotografieshop.nl/c-2...-tafelstatief/
                      Maar zou je zelf ook kunnen maken ls je een beetje handig bent

                      Als schommelkop gebruik ikzelf De Wimberley WH200, niet de goedkoopste maar wel toch één van de beste
                      Ik koop graag iets wat meteen voor hele lange tijd meegaat, dat soepel beweegt en heel stevig is om zware dingen te dragen
                      Daar zit dan ook het prijsverschil in
                      Ooit eens gewerkt met een goedkoop modelletje en die bewoog alle kanten op behalve de goede kant

                      Hier een overzicht van schommelkoppen, kan je zo duur maken als je zelf wilt, doch goedkoop is meestal miskoop net zoals een statief geldt dit ook bij dit


                      grts
                      Sieg
                      Naar aanleiding van bovenstaande link heb ik mij terstond zo'n grondstatief aangeschaft.
                      Vandaag ontvangen; wat een topkwaliteit !
                      Kan dit enkel aanbevelen.
                      Bedankt Sieg.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Schommelkop

                        Ik heb me inmiddels een grond- of tafelstatief ineen geknutseld. Is stevig en licht. Voor een schommelkop wil ik nog even wachten tot ik wat meer tijd heb om er eens op uit te trekken en er enkele in mijn handen te houden. Ik wil het kunnen voelen....

                        Comment

                        Working...
                        X