Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scanner glasplaatnegatieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scanner glasplaatnegatieven

    Ik heb een aantal glasplaatnegatieven die ik zou willen inscannen. Sommige negatieven dateren vermoedelijk van begin vorige eeuw (1920). Meestal statische familiefoto's, maar ook enkele stadsbeelden. Waarschijnlijk Amsterdam. Omdat deze negatieven mij wel iets zeggen en omdat ik benieuwd ben naar het redsultaat zou ik er enkele willen inscannen of laten inscannen.
    Is er een type scanner dat hiervoor bijzonder geschikt is?
    Heeft iemand hiermee ervaring of kan mij iemand een tip geven van een ervaringsdeskundige

    hartelijk dank
    Loco

  • #2
    Re: scanner glasplaatnegatieven

    Indien niet groter dan A4 zou ik zeggen Epson Perfection 4990 Photo, deze zou dat moeten kunnen, anders moet je naar de iQ Smart, maar dat ding kost 22.000 € en niet iedereen heeft dat staan http://www.fujifilm.de/css/Vergleich...ia_Quattro.pdf

    Daar heb ik er nog een paar van te koop staan werkt alleen op MAC.

    Comment


    • #3
      Re: scanner glasplaatnegatieven

      Ik heb nu (anno 2018) ook een glasplaatnegatieven verzameling die ik graag had gedigitaliseerd. Mag ik vragen of het bovenstaande nog steeds het geval is of zijn er nog andere toestellen op de markt ondertussen? We zijn per slot van rekening weer 10 jaar verder.

      Comment


      • #4
        Re: scanner glasplaatnegatieven

        Oorspronkelijk geplaatst door Daniels Bekijk bericht
        Ik heb nu (anno 2018) ook een glasplaatnegatieven verzameling die ik graag had gedigitaliseerd. Mag ik vragen of het bovenstaande nog steeds het geval is of zijn er nog andere toestellen op de markt ondertussen? We zijn per slot van rekening weer 10 jaar verder.
        Er was recentelijk een draadje om gewone negatieven te 'scannen'.
        Er was een constructie van iemand die een beeldscherm als lichtbron gebruikte en deze met een macrolens fotografeerde.
        Dus een speciale scanner werd niet gebruikt.

        YMMV
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: scanner glasplaatnegatieven

          Neem of maak een lichtbak met melkglas waar je ze oplegt en gebruik een DSLR met standaard objectief en indien nodig een voorzetlens.
          Ik heb dat dertig jaar geleden al zo gedaan om oude glasplaten naar kleinbeeldfilm te kopiëren.

          Comment


          • #6
            Re: scanner glasplaatnegatieven

            Heb dit reeds gedaan met zowel een Epson V700 als lichtbakje en dslr.

            Met de epson is het gewoon een kwestie om het bijgeleverde masker voor de glasplaat erop te leggen en het negatief. Scannen en klaar. Wel nogal langzaam afhankelijk van de resolutie.

            Met dslr moet je eerst alles opstellen (statief, uitlijnen, scherstellen, ...) maar dan gaat het snel. Wel daarna nabewerken op pc. Probleem hier is het licht het moet zeer egaal zijn. Met een beeldscherm moet je opletten dat je de pixels niet mee fotografeert. Beste is met daglicht of flits.

            Comment

            Working...
            X