Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sb900 Extern

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sb900 Extern

    Hallo Forumleden,

    Al een tijdje ben ik bezig om te zoeken hoe ik het best met mijn SB900 werk, in samenwerking met mijn Nikon D700.

    Eerst en vooral vroeg ik mij af of ik TTL kan fotograferen maar extern! Zo ja, hoe? Heel het internet staat er vol van, maar nergens vind ik echt een goed overzicht over hoe ik mijn instellingen moet invullen.
    Zo neen, hoe is dan de beste manier om op een locatie te fotograferen met flits? (als invulflits). Want het is toch heel onhandig om elke keer naar je flits te moeten lopen, om enkele instellingen te doen?

    Groeten,
    Jasper

  • #2
    Re: Sb900 Extern

    de huidige shoot (magazine) kan je een beetje op weg helpen.
    het strobist hoekje hier es lezen ook.
    en een workshop volgen doet ook veel.

    antwoorden op al je vragen zijn hier vlot te vinden mits wat moeite en zoekwerk!!!!!!

    google ook es op dtown tv van scott kelby, vermoed dat afleveringen 4-5-6-7 u ook kunnen helpen, zeker in de eerste 10 lees de beschrijving die erbij staat
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Sb900 Extern

      Handleiding camera en flits even bestuderen en het is een stukje cake. Het moeilijkste deel vond ik het op remote zetten van de SB600, maar dat is ook opgelost met de nieuwe generatie flitsen. Voor de camera zijn de menu's zo duidelijk dat de handleiding alleen maar vertragend kan werken.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Sb900 Extern

        Dit eens opzoeken op internet kort en bondig uitgelegd.
        fastrack to wirelessspeedlights.
        Staat uitgelegd met foto's van de display van de sb900 en ook de settings in het menu van de camera. Wel in het engels.
        Veel zoek plezier.
        Nikon D850 / D700 / D70 /nikor 50 1.4 AFS/ nikor 24-70 2.8/ nikon 80-200 2.8 /Nikor 70-200 2.8 VR II / nikkor 18-70 3.5-4.5/ SB 900

        Comment


        • #5
          Re: Sb900 Extern

          Eigenlijk is het allemaal zo moeilijk niet hoor;
          1 zet je SB-900 op remote.
          2 ga dan in het menu van je camera naar: "e3 Flash cntrl for built-in flash"
          3 zet dat op commander modus (kan ook een grote C zijn heb deze camera niet maar de D90)
          4 Dan zit je in het menu waar je je externe flash kan controleren, met de default modus moet het al mogelijk zijn om je SB-900 te controleren, anders moet je in dit menu nog wat prutsen.
          5 druk nogmaals op OK (belangrijk, dan pas gebeurt het ook)
          6 vergeet je onboard flash niet open te zetten.
          7 Klaar

          Comment


          • #6
            Re: Sb900 Extern

            Okej, dit allemaal lukt wel. Dankje alvast.

            Maar is het niet mogelijk om met een D700 en externe SB900 te flitsen, zonder last te hebben van de flits op het toestel? (die dus niet gebruiken)

            Comment


            • #7
              Re: Sb900 Extern

              De D700 ingebouwde flits in commander mode zetten, dan 'flitst' die enkel stuursignalen. Deze zijn in de meeste gevallen niet zichtbaar op de foto.
              Nikon D300˛ met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900˛/SB800˛, R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
              "Casu Consulto - Modo Fac"

              Comment


              • #8
                Re: Sb900 Extern

                Ahn, ok... Ik dacht van wel (met dat dat toch een redelijk felle flits weergeeft, raar dat je die dan niet ziet op de foto...).
                Super! Ik test het vanavond eens uit dan.

                Comment


                • #9
                  Re: Sb900 Extern

                  Het kan wel een beetje invloed hebben, maar normaal gezien bijna niet zichtbaar, maar als je echt op zeker wilt spelen kan je een SG 3IR kopen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sb900 Extern

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jasper1 Bekijk bericht
                    Ahn, ok... Ik dacht van wel (met dat dat toch een redelijk felle flits weergeeft, raar dat je die dan niet ziet op de foto...).
                    Super! Ik test het vanavond eens uit dan.
                    Dat komt omdat die commanderflitsen vetrekken nog voor de sluiter open gaat.
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sb900 Extern

                      Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                      Dat komt omdat die commanderflitsen vetrekken nog voor de sluiter open gaat.
                      De meet- en instel pre-flashes vertrekken voordat de sluiter open gaat, maar de sync flits als de sluiter openstaat(hoe zouden de andere flitsen anders moeten weten wanneer af te gaan). Oplossing: SG 3IR.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sb900 Extern

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        De meet- en instel pre-flashes vertrekken voordat de sluiter open gaat, maar de sync flits als de sluiter openstaat(hoe zouden de andere flitsen anders moeten weten wanneer af te gaan). Oplossing: SG 3IR.
                        dat hoeft niet... zou ook getimed kunnen zijn na de instelflashes...
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sb900 Extern

                          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                          dat hoeft niet... zou ook getimed kunnen zijn na de instelflashes...
                          En hoe weet de flits hoe lang de sluitertijd gaat zijn als op het tweede gordijn flitst? Ook de interne timing van verschillende flitsen zou ik nooit vertouwen. Daarbij ook de snelheid(shutterlag) van diverse camera's is verschillend, dat zouden de flitsen ook allemaal moeten weten.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sb900 Extern

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            En hoe weet de flits hoe lang de sluitertijd gaat zijn als op het tweede gordijn flitst? Ook de interne timing van verschillende flitsen zou ik nooit vertouwen. Daarbij ook de snelheid(shutterlag) van diverse camera's is verschillend, dat zouden de flitsen ook allemaal moeten weten.
                            eventjes verder gezocht, en inderdaad, d'r wordt een "control sequence" afgevuurd met open shutter! zie hier

                            als ik dit lees, ben ik blij dat ik CLS niet gebruik... radio triggers zijn veel minder complex
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sb900 Extern

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jasper1 Bekijk bericht
                              Zo neen, hoe is dan de beste manier om op een locatie te fotograferen met flits? (als invulflits). Want het is toch heel onhandig om elke keer naar je flits te moeten lopen, om enkele instellingen te doen?

                              Groeten,
                              Jasper
                              ik gebruik die iTTL dingen niet off camera. ik zet mijn flitser waar ik denk dat die goed staat en in op een flitskracht waarvan ik denk dat het goed is, maak een paar opnamen en stuur bij. Als alles goed staat moet je niet meer naar je flitser lopen om instellingen te doen en je hebt over heel de shoot veel consistentie, waardoor je je nabewerking ook gedeeltelijk in batch kan doen.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X