Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB600 geschikt voor model/studiofotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SB600 geschikt voor model/studiofotografie?

    Besten,

    Ik zou graag beginnen met modelfotografie. Ik ben op zoek nr een redelijk goedkope formule nr belichting.
    De belichting moet sterk genoeg zijn om een volledig (naakt)model te kunnen belichten.

    Ik heb al een SB-600 (die ik tot nu toe nog niet veel heb gebruikt).
    1e vraag : kan deze daarvoor ingezet? is die sterk genoeg?
    2e vraag : Dan zou ik die op een statief + paraplu of softbox zetten.
    Kunnen jullie me één aanraden?

    Ik ga ook een manfrotto statief kopen dus misschien is dan een speciale kop + paraplu voldoende ?

    Ik ben duidelijk een leek op dit gebied dus graag antwoord van de pro's hier.
    bedankt

  • #2
    Re: SB600 geschikt voor model/studiofotografie?

    Ik heb de SB-600, en die is sterk genoeg om mijn volledig kot te doen oplichten, dus een vrouwelichaam zou ook nog net moeten lukken

    Ik zoek momenteel ook een oplossing om mijn huidig statief te kunnen combineren met mijn sb-600 en een paraplu!

    Comment


    • #3
      Re: SB600 geschikt voor model/studiofotografie?

      ik gebruik die vooral met slave
      klik

      Comment


      • #4
        Re: SB600 geschikt voor model/studiofotografie?

        Oorspronkelijk geplaatst door Curaby
        Ik heb de SB-600, en die is sterk genoeg om mijn volledig kot te doen oplichten, dus een vrouwelichaam zou ook nog net moeten lukken

        Ik zoek momenteel ook een oplossing om mijn huidig statief te kunnen combineren met mijn sb-600 en een paraplu!
        Is dit iets?

        link
        Gegroet Auke
        Nikon en wat toebehoren

        http://smg.photobucket.com/albums/v611/elsadeb/

        Comment


        • #5
          Re: SB600 geschikt voor model/studiofotografie?

          Oorspronkelijk geplaatst door elsadeb
          Is dit iets?

          link

          Had ik idd in een andere topic gevraagd enkele dagen geleden, bitter weinig reactie op gehad helaas . Ik denk dat ik eens nr de winkel ga mailen ofzo

          Comment


          • #6
            Re: SB600 geschikt voor model/studiofotografie?

            Oorspronkelijk geplaatst door Curaby
            Had ik idd in een andere topic gevraagd enkele dagen geleden, bitter weinig reactie op gehad helaas . Ik denk dat ik eens nr de winkel ga mailen ofzo
            Wij hebben de vraag van Curaby ontvangen per e-mail of wij hier naar zouden willen kijken.

            Het artikel wat via de link (gepost elsadeb) te gebruiken is alleen heeft wel een kantekening. Je kan de flitser zo plaatsen op een statief mits de diameter goed is van het schroefdraad en kan hierin een paraplu bevestigen. Maar dan zit je gelijk met het volgende probleem dat je de flitser er niet op kunt plaatsen omdat je daar weer een verloop voor nodig bent.

            Mogelijkheid om een flitser op een statief te plaatsen is een verloop blokje wat tevens voorzien is van een oog en x contact om zo een flitser te laten afgaan. Hiervoor moet je de Falcon Eyes SL15 gebruiken welke een standaard flitsschoen heeft en aan de onderkant schroefdraad wat op de meeste lampstatieven past. Je kan nu alleen geen paraplu gebruiken omdat je daar een bevestiging voor moet hebben en daar verloopje voor kunt gebruiken wat elsadeb als link heeft opgegeven Falcon Eyes 4M4F-UR.

            Om iets flexibeler te zijn en ook de paraplu te kunnen gebruiken in de stand die je wenst kan er een verloop met een neigkop worden gebruikt Falcon Eyes Tilting Bracket CLD-15 welke op lampstatief kan worden geplaatst en daar het verloopje op SL15 en dan ben je klaar. Houd er wel rekening mee als je voor een wat luxere versie gaat zoals de neigkop dat de kosten in verhouding vrij hoog zijn voor 1 set (65,00 euro CLD-15, SL15 en statief) ten opzichte van een instap flitsset voor 199,00 euro.

            Voor deze flitsset krijg je 2x statief, 2x flitskop, 1x paraplu 70cm, 1x softbox 45x45cm en 4 kleuren filters. Dit betreft de Falcon Eyes SS110B zodat je gelijk vanaf 2 punten kunt uitlichten. Wens je toch te gaan werken met de externe flitser zoals de SB-600 houd er dan wel rekening mee dat je nog een paraplu nodig bent voor een beter verlichting en spreiding.
            Professionals in Studio fotogragie

            Comment


            • #7
              Re: SB600 geschikt voor model/studiofotografie?

              Ik heb eens nr die flitsset SS110B gekeken.
              Ziet er goed uit.

              Hoe worden de flitsen aangestuurd?
              Want de SB600 wordt draadloos aangestuurd en dat is wel een pluspunt.

              Comment


              • #8
                Re: SB600 geschikt voor model/studiofotografie?

                Oorspronkelijk geplaatst door stefken
                Ik heb eens nr die flitsset SS110B gekeken.
                Ziet er goed uit.

                Hoe worden de flitsen aangestuurd?
                Want de SB600 wordt draadloos aangestuurd en dat is wel een pluspunt.
                De SS110B set heeft een ingebouwde slave en reageert op de externe/interne flitser van de camera. Er zijn daarnaast nog diverse andere mogelijkheden om een flitsset aan te sturen, of dit nu een Falcon Eyes, Excella, Bowens of Multiblitz is het werkt allemaal. Onderstaand een verhaal omtrent het aansturen van een flitsset wat wij gebruiken om klanten te informeren.
                ------------------------------------------------------
                Gebruik van interne/externe flits
                Indien een flitsset voorzien is van een slave unit zal deze op alle lichtbronnen reageren die zijn binnen krijgen. Indien u geen mogelijkheid heeft om een flitsset aan te sturen doormiddel van kabel, infrarood of radiowave signaal kunt u uw eigen flits gebruiken. Dit is vaak niet de ideale manier maar het werkt wel. Zodra je een foto maakt zal de interne/externe flits afgaan en zal de flitsset hierop reageren en mee flitsen. Er zijn camera’s die gebruik maken van een voorflits en deze zullen helaas niet werken mits de voorflits uit te zetten is.

                Gebruik van X contact
                Bij een flitskop/set wordt vaak een kabel geleverd welke op de camera en flitskop wordt aangesloten. Deze kabel is voorzien van 2 aansluiting, X contact en een jack. De Jackplug gaat in de flitskop en het X contact op de camera. Deze brengt het signaal van de camera over naar de flitskop en zal dan ontspannen. Indien de camera niet voorzien is van een X contact maar wel van een flitsschoen met een midden contact kunt u hiervoor een verloop blokje krijgen welke op de flitsschoen past. Deze blokjes zijn universeel en in diverse uitvoeringen verkrijgbaar.
                Link naar onze webshop FotoSG Hama X contact blokje

                Gebruik van infrarood
                Er zijn zenders die een infrarood signaal versturen naar de flitskop welke opgenomen wordt door de cell die is ingebouwd. Deze infrarood zender is algemeen en werkt met alle flitssets die een ingebouwde cell/slave unit hebben. De zender wordt aangesloten op de flitsschoen van de camera en maakt dan gebruik van het midden contact in de flitsschoen. Waar wel rekening mee moet worden gehouden is dat het een infrarood signaal hetzelfde werkt als een afstandbediening van de tv en een te grote afwijking in de richting van de flitskop weigering kan geven. Nu is de gradenhoek van de infrarood zender erg breed en zult u hier bijna nooit een probleem mee hebben. Een voorval kan zijn dat als u voorbij de flitskoppen werkt de flitskop het signaal niet oppakt. U heeft alleen de zender nodig omdat de flitskop dit signaal al oppakt.
                Link naar onze webshop FotoSG TR-I infrarood zender

                Gebruik van Radiowave
                Net zoals de voorgaande zender maakt deze gebruik van het midden contact op de flitsschoen van de camera. Een radiowave signaal werkt anders dan de infrarood zender en stuurt een signaal rondom af, flitskoppen die binnen het bereik zijn van de zender zullen dan ook afgaan. Een radiowave zender wordt als set geleverd met een zender en ontvanger. Er zijn diverse soorten hierin en geven dan ook een aantal verschillende mogelijkheden. Een 4 kanaals zender kan gebruikt wordt gebruikt indien er last van storing is zodat de zender en ontvanger op elkaar worden afgestemd. Ook is er een 1 kanaals zender die hetzelfde werkt als de 4 kanaals alleen kan deze niet worden ingesteld op verschillende golf lengtes. Het is met een radiowave set mogelijk om met 1 zender te werken en meerdere ontvangers zodat b.v. bij interieur fotografie flitskoppen op diverse plaatsen kan worden gezet. U moet denken om een trappenhal uit te lichten waar u licht van boven wenst maar vanuit beneden wilt fotograferen.
                Link naar onze webshop FotoSG Radiowave zender

                Indien er een keuze is voor een bepaalde manier van het ontsteken van de flitsset is het altijd handig om even de handleiding te raadplegen wat een camera voor mogelijkheden biedt. De meest gangbare camera’s hebben geen enkel probleem met de bovenstaande mogelijkheden
                ----------------------------------

                Ik hoop dat het bovenstaande verhaal voldoende is om twijfel weg te nemen over hoe een flitsset aan te sturen.
                Professionals in Studio fotogragie

                Comment


                • #9
                  Re: SB600 geschikt voor model/studiofotografie?

                  Kan je even testen of de SB-600 past op de scroefdraad van dat klein goudkleurig verloopstukje voor op het statief? (hetgeen aangehaald werd van Falcon Eyes)

                  Comment


                  • #10
                    Re: SB600 geschikt voor model/studiofotografie?

                    knappe uitleg SG
                    en wat is het verschil tussen de flitssets DE 150 en de SS 150 ???

                    grtz
                    D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
                    Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
                    en ewa flitsspeelgoed

                    Comment


                    • #11
                      Re: SB600 geschikt voor model/studiofotografie?

                      Oorspronkelijk geplaatst door JP
                      knappe uitleg SG
                      en wat is het verschil tussen de flitssets DE 150 en de SS 150 ???

                      grtz
                      Verschil tussen Falcon Eyes DE-150B en de SS-150B

                      Beide flitskoppen hebben hetzelfde vermogen namelijk 150watt. Het richtgetal waar vele mensen waarde aan hechten is in dit verschil verschillend omdat de doorsnee van de flitskop anders is en de reflector kleiner bij de SS-150B dan bij de DE-150B.

                      Het richtgetal waar sommige mensen waarde aan hechten is voor gewoon een gegeven waar je veel vraagtekens bij kan zetten. Het richtgetal wordt gemeten door een fabrikant alleen wordt er nooit vermeld op welke afstand en blijft een richtgetal gewoon een getal wat vaak niet te vergelijken is per merk.

                      In het geval van de DE-150B en de SS-150B is er zeker wel wat te zeggen over het richtgetal zoals ik eerder noemde in het bovenstaande gedeelte. Wat zijn nu de eigenschappen van de sets en de verdere verschillen.

                      Flitskop:
                      De DE-150B heeft een flitskop die van metaal is en afgewerkt met kunststof, de SS-150B heeft een kop die geheel van kunststof is. Als je veel wilt werken met deze sets en b.v. veel me op locatie wenst te nemen heeft de metalen behuizing wel zijn voordelen ten opzichte van de kunststof kop. De reflector van de SS-150B is ingebouwd en kan dus ook niet worden verwijderd en maak je hier gebruik van ook al wordt de softbox geplaatst. De DE-150B heeft een grote reflector met een diameter van 20cm en loopt taps toe. Deze wordt keurig bevestigd door de bajonet koppeling met vergrendeling. De SS-150B is aan de voorkant van de kop geheel rond en kan op deze manier een softbox worden gekoppeld welke moet wordt vast gedraaid doormiddel van 4 schroeven wat overigens goed vast zit. Alle andere accessoires worden op dezelfde manier bevestigd alleen niet allemaal met schroef.

                      Flitskop bediening:
                      Beide flitskoppen hebben een soortgelijke bediening en zijn voorzien van een regelknop voor het vermogen, 1/8 tot vol en een test knop. Ook kunnen zij apart worden geschakeld, of alleen de flits of samen met de modellamp. De modellamp heeft niet de mogelijkheid om in vermogen van de flitser mee worden geregeld wat dus zorgt voor continue modellicht. De aansluiting voor de synchro kabel heeft dezelfde diameter zoals wij tegenwoordig bij alle mp3 spelers ook tegen komen. De 220volt aansluiting is wel verschillende bij deze flitskoppen. De DE-150B flitskop heeft een betere aansluiting volgens onze mening omdat de aansluiting wat groter is dan bij de SS-150B.

                      Statieven:
                      Het verhaal wat vaak over de Falcon Eyes flitssets wordt geschreven in forums is dat de statieven niet overhouden. Jammer is alleen dat de meeste mensen die dit verhaal schrijven een set zoals de DE-150B hebben gezien en niet de andere sets v.a. de DE-250 welke een erg stevig en robuust statief hebben welke niet eens bij de Bowens (1300,00 euro) en Multiblitz (165),00 euro) worden geleverd. Het is wel zo dat de statieven van de DE-150B ook volgens onze mening te zwak zijn maar wel bruikbaar voor iemand die niet op locatie gaat maar thuis een studio wil gaan maken. Het bovenste segment van het statief heeft ovaal diameter, 11mm en 13mm. Deze maten houden niet over en moet er dus wel gezegd worden dat deze een stuk beter konden dan er nu bij wordt geleverd. Wat betreft de SS-150B heeft een beter statief wat van aluminium is en zelfs een stuk hoger kan ongeveer 25cm. Ook het bovenste segment is wat dikker maar het belangrijkste van dit statief is dat als je hem opzet en de segmenten uitschuift er lucht in de buizen wordt gezogen waardoor bij het los draaien deze met toch wel kracht moeten worden ingedrukt en nooit je flitskop naar beneden zal schieten wat volgens ons een groot voordeel is ten opzichte van de DE-150B statieven. De zwaardere statieven die worden geleverd vanaf de DE-250 zijn voorzien van een veer wat de eerste klap opvangt.

                      Accessoires:
                      Beide sets kunnen worden uitgebreid met accessoires en is de DE-150B in het voordeel van meer accessoires ten opzichte van de SS-150B. Voor de SS-150B is er een snoot, kleppenset, kleuren filters en ook een maximale softbox van 60x60cm. Wij hebben een softbox van 75x75cm gemonteerd op de ring die normaal bij de 45x45cm wordt geleverd en moeten zeggen dat dit verbluffend was in het resultaat. Bij de DE-150B wordt er standaard een 60x60cm softbox geleverd en kun je kiezen uit een breder assortiment met softboxen en accessoires als bij de SS-150B. De accessoires van de DE-150B zijn dan ook gelijk wel weer een stuk duurder als die van de SS-150B, vergelijk de snoot SS-150B 23,00 euro en de DE-150B snoot 64,00 euro. Hier kun je zelf finacieel gezien behoorlijk veel voordeel uithalen. De SS-150B is een set die erg veel wordt verkocht aan bedrijven die zich bezig houden met product, baby en dieren fotografie omdat bij kleine afmetingen niet veel meer licht nodig is en is er vaak voldoende licht over. Ook is het een voordeel dat de afmetingen van de sets behoorlijk verschillen en is de tassen set voor de SS-150B een goedkoper dan voor de DE-150B. De DE-150B is een set die ook veel wordt verkocht aan fotografen die zich bezig houden met portret fotografie en hier zeer tevreden over zijn ondanks dat het vermogen maar 150ws is.

                      Hoe wordt de set geleverd:
                      DE-150B: 2x statief, 2x flitskop, 1x softbox 60x60cm, 1x paraplu 70cm
                      SS-150B: 2x statief, 2x flitskop, 1x softbox 45x45cm, 1x paraplu 70cm, 4x kleurenfilter

                      Verder worden er uiteraard de synchro kabels en 220volt kabel geleverd.

                      Conclusie:
                      De conclusie die wij van deze sets hebben is best moeilijk. De statieven van de SS-150B zijn van betere kwaliteit en bieden meer veiligheid dan die van de DE-150B. De flitskop van de SS-150B is van kunststof maar wel een stuk kleiner als die van de DE-150B dus makkelijker om mee te nemen, zelfs op de fiets is het geen probleem. De DE-150B krijgt het voordeel met de accessoires omdat dit een breder assortiment is. Wij hebben zelf een aantal testen gedaan met de SS-150B en hebben hier in een woonkamer foto’s mee gemaakt. In deze woonkamer (10x4 meter) kwam van beide kanten daglicht en was het geen probleem om 2 personen op de foto te zetten. Iemand die op een donkere zolder gaat zitten met deze set zal dit zeker niet redden en moet zich volgens ons houden aan borstbeeld fotografie. Het houdt niet in dat de SS-150B te weinig vermogen heeft ook op de donkere zolder maar is niet geschikt voor high-key fotografie Gezien de DE-150B iets meer licht output heeft vanwege de grotere reflector heeft dus iets meer mogelijkheden als bij de SS-150B. Ook de softbox geeft bij de DE-150B een voordeel omdat je op een kortere afstand een groter gebied kunt uitlichten. Wil je hetzelfde gebied uitlichten met de softbox van de SS-150B dan moet de afstand al iets groter zijn als bij de DE-150B en is er over die afstand minder licht.

                      Mensen die meer eisen stellen om b.v. grotere groepen te fotograferen moeten in een andere prijsklasse kijken.

                      Wij gaan geen keuze maken voor onze klanten wat betreft deze sets omdat ze beide een voordeel hebben en doen wij ons bovenstaande verhaal als het om vergelijken gaat en is de keus aan de klant.

                      TIP!
                      Moet de set op locatie worden gebruikt en je wenst dan nog tassen te hebben en je maakt de keuze voor de DE-150B dan moet je iets meer als 100,00 euro extra betalen waardoor je al snel in aanmerking komt voor de Excella Casa 150 set welke met tassen wordt geleverd en je gewoon een stukje kwaliteit hebt staan.

                      Voor de specificaties en ook foto's kun je onze webshop bezoeken of de onderstaande rechtstreekse links gebruiken.

                      Falcon Eyes SS-150B
                      Falcon Eyes DE-150B

                      De SS150B is er ook in een 110ws uitvoering, de TIP link naar de Excella set is onderstaand vermeld.
                      Excella Casa 150
                      Professionals in Studio fotogragie

                      Comment


                      • #12
                        Re: SB600 geschikt voor model/studiofotografie?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Curaby
                        Kan je even testen of de SB-600 past op de scroefdraad van dat klein goudkleurig verloopstukje voor op het statief? (hetgeen aangehaald werd van Falcon Eyes)
                        Ik moet nu even een aantal dingen uit het hoofd doen maar zal proberen het uit te leggen.

                        De flitser SB-600 heeft standaard geen schroefdraad maar wordt volgens mij net zo geleverd als de SB-800 welke een apart voetje meegeleverd krijgt en de flitser kan worden bevestigd. Het voetje (kunstof) heeft aan de onderkant een schroefdraad wat wel weer precies op de koper verloopje past Koper verloop 4M4F-MU .

                        Heb je niet het voetje wat door Nikon wordt geleverd dan ben je overgeleverd aan blokjes zoals de SL15 van Falcon Eyes waar ook de schroefdraad op zit. Dit blokje (SL15 en de 4M4F-MU) hebben dezelfde schroefdraad diameter zoals het voetje van de Nikon en past ook op een normaal statief wat je onder de camera zet. Om een externe flitser op een statief te plaatsen heb je niet een erg zwaar statief nodig omdat een externe flitser niet zwaar is en kun je al snel met een goedkoop statief werken zoals de Falcon Eyes FE804 waar de kosten op 25,00 euro zitten.

                        Dit statief is tevens het zelfde statief wat er met de DE-150B set wordt geleverd en hier eigenlijk net iets te licht voor is maar perfect te gebruiken voor een Canon of Nikon externe flitser.
                        Professionals in Studio fotogragie

                        Comment


                        • #13
                          Re: SB600 geschikt voor model/studiofotografie?

                          Ook een vraagje. Ik twijfel al lang of ik een 'studiotje' zou maken, maar blijf twijfelen omdat ik dat nie al te veel zou gebruiken daar ik toch altijd een week van huis ben en dus enkel in het weekend ervan gebruik zou kunnen maken. Wel zou ik toch heel af en toe eens wat meer 'studio-achtige' dingen doen. Zoals een simpel portretje of mee op locatie.
                          Ik heb een flitsmeter en paraplu liggen (van m'n pa vroeger). Nu dacht ik, waarom geen 'goedkoop' licht studioflitsertje kopen...
                          Ik dacht bvb aan deze, met de accu kan ik die dan ook op verplaatsing gebruiken...
                          Als ik deze met de paraplu gebruik op statief en de sync kabel naar m'n 20D breng, en m'n sigmaflits kan ik ook op een statiefje ergens anders plaatsen op slave. Ik zou dan wel nog een statief moeten bijkopen voor die Falcon Eyes (enig voorstel?) en zo'n houder voor de paraplu...
                          Ik weet dat 150W niet veel is, maar serieuze flitser wil ik ook niet kopen, want ik zal ze niet zooooveel gebruiken...
                          Of zou ik eerder opteren voor een volledige set dan?
                          Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                          Focaldesign

                          Comment


                          • #14
                            Re: SB600 geschikt voor model/studiofotografie?

                            Oorspronkelijk geplaatst door FotoSG.nl
                            ...
                            Bedankt voor de uitleg!

                            Comment


                            • #15
                              Re: SB600 geschikt voor model/studiofotografie?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Faan
                              Ook een vraagje. Ik twijfel al lang of ik een 'studiotje' zou maken, maar blijf twijfelen omdat ik dat nie al te veel zou gebruiken daar ik toch altijd een week van huis ben en dus enkel in het weekend ervan gebruik zou kunnen maken. Wel zou ik toch heel af en toe eens wat meer 'studio-achtige' dingen doen. Zoals een simpel portretje of mee op locatie.
                              Ik heb een flitsmeter en paraplu liggen (van m'n pa vroeger). Nu dacht ik, waarom geen 'goedkoop' licht studioflitsertje kopen...
                              Ik dacht bvb aan deze, met de accu kan ik die dan ook op verplaatsing gebruiken...
                              Als ik deze met de paraplu gebruik op statief en de sync kabel naar m'n 20D breng, en m'n sigmaflits kan ik ook op een statiefje ergens anders plaatsen op slave. Ik zou dan wel nog een statief moeten bijkopen voor die Falcon Eyes (enig voorstel?) en zo'n houder voor de paraplu...
                              Ik weet dat 150W niet veel is, maar serieuze flitser wil ik ook niet kopen, want ik zal ze niet zooooveel gebruiken...
                              Of zou ik eerder opteren voor een volledige set dan?

                              Een moeilijke vraag omdat weinig gebruik en een duure aanschaf natuurlijk niet in verhouding staat. Het voordeel van de set met accu is dat je hem overal kunt gebruiken en nooit afhankelijk bent van stroom. Inderdaad een goedkoop statiefje en je bent al een heel eind. De vraag is dan ook gelijk hoe vaak gebruik je de set op locatie en dat je echt geen stroom kunt gebruiken. In de meeste gevallen is er stroom en is de accu overbodig en kun je beter een compleet setje nemen. Als je leuke foto's wilt maken op b.v. een strand en daar een extra invulflits wenst te gebruiken moet je wel een erg lang verleng snoer hebben om een standaard set te gaan gebruiken.

                              De flitskop met accu net zoals een complete flitsser word veel minder verkocht dan een gewone set omdat dit soort werkzaamheden minder voorkomt. Persoonlijk als je lekker thuis eens een portret zou willen maken en ook op locatie waar stroom is zou ik de SS-110B nemen omdat dit een goede keus is voor iemand die de set weinig gebruikt daar niet te veel geld aan wil gaan besteden. Dit is een keus die ik niet kan maken maar je zelf al moet afvragen hoevaak je een accu nodig bent op je locatie?
                              Professionals in Studio fotogragie

                              Comment

                              Working...
                              X