Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB-800 en draadloze infrarood ontspanner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SB-800 en draadloze infrarood ontspanner

    Voor de SB-800 op statief te laten flitsen gebruik ik een draadloze infrarood ontspanner (FE).

    Ik denk dat in dergelijk geval geen camera-info doorgegeven wordt aan de flitser en de camera bijgevolg op manueel (M-stand) moet.

    De SB-800 handleiding biedt me geen oplossing.

    Is dat juist, of weet iemand iets beter?

  • #2
    Re: SB-800 en draadloze infrarood ontspanner

    Op manueel en licht sterkte aanpassen,ik doe dit met de SB800 en de DX80, dus wat je zegt is juist
    D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
    www.langenacker.nl

    Comment


    • #3
      Re: SB-800 en draadloze infrarood ontspanner

      Ik weet niet of er in dat geval (i)TTL informatie wordt uitgewissel tussen camera en flitser.
      Is het echter geen optie om (afhankelijk van het camera model) de interne flitser te gebruiken in Commander Mode. Daarmee kun je een SB800 ook draadloos aansturen met behoud van (i)TTL informatie. Ik gebruik dat op de D70 en D200, maar het werkt dus niet op iedere camera.
      De interne flits werkt in dat geval als trigger en om belichtingsinformatie uit te wisselen. Daarnaast kun je hem natuurlijk ook mee laten flitsen, je kunt zowel de externe flitser als de interne een belichtingscompensatie meegeven.
      Wellicht een alternatief?
      Johan

      D700 | SB-600 | Glas van verschillend niveau | Manfrotto 055DB/141RC

      Comment


      • #4
        Re: SB-800 en draadloze infrarood ontspanner

        Oorspronkelijk geplaatst door jnobel Bekijk bericht
        Ik weet niet of er in dat geval (i)TTL informatie wordt uitgewissel tussen camera en flitser.
        Is het echter geen optie om (afhankelijk van het camera model) de interne flitser te gebruiken in Commander Mode. Daarmee kun je een SB800 ook draadloos aansturen met behoud van (i)TTL informatie. Ik gebruik dat op de D70 en D200, maar het werkt dus niet op iedere camera.
        De interne flits werkt in dat geval als trigger en om belichtingsinformatie uit te wisselen. Daarnaast kun je hem natuurlijk ook mee laten flitsen, je kunt zowel de externe flitser als de interne een belichtingscompensatie meegeven.
        Wellicht een alternatief?

        Dat is ook een optie
        D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
        www.langenacker.nl

        Comment


        • #5
          Re: SB-800 en draadloze infrarood ontspanner

          Oorspronkelijk geplaatst door TijsM Bekijk bericht
          Voor de SB-800 op statief te laten flitsen gebruik ik een draadloze infrarood ontspanner (FE).

          Ik denk dat in dergelijk geval geen camera-info doorgegeven wordt aan de flitser en de camera bijgevolg op manueel (M-stand) moet.
          vermits je een D200 hebt kan je je SB800 perfect aansturen met je interne flash, volledig iTTL... je kan in de commander mode van je camera alles aanpassen...
          Je kan je interne flash gewoon als commander gebruiken, waardoor hij niet flasht tijdens het nemen van een foto, doch enkel enkele snelle voorflashes doet ter synchronisatie...

          verder kan je je SB800 ook in SU4 mode zetten, waar door hij als gewone slave functioneert... dan stel je de flash manueel in...

          of je gebruikt radio gestuurde zendertjes, dan werk je radio gestuurd...

          makkelijkst is natuurlijk de commander mode waar je alles vanop je camera can sturen en iTTL
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: SB-800 en draadloze infrarood ontspanner

            Oorspronkelijk geplaatst door TijsM Bekijk bericht
            Voor de SB-800 op statief te laten flitsen gebruik ik een draadloze infrarood ontspanner (FE).
            Wat bedoel je hier nu precies mee? Ik lees hieuit dat je flits onafhankelijk van de camera wil laten werken. Maar als de afstandbediening wil gebruiken om de camera te bedienen, maakt dit geen verschil met de ontspanknop(getest op D50, 70 en 200(10pins) maar niet op D80) en dan kun je gewoon cls gebruiken: camera op commander en flits op slave en zorgen dat cam en flits in de zelfde groep en kanaal. Als het oogje op de flits aan de verkeerde kan zit(van de camera af) kop van de flits omdraaien naar achteren.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: SB-800 en draadloze infrarood ontspanner

              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              vermits je een D200 hebt kan je je SB800 perfect aansturen met je interne flash, volledig iTTL... je kan in de commander mode van je camera alles aanpassen...
              Je kan je interne flash gewoon als commander gebruiken, waardoor hij niet flasht tijdens het nemen van een foto, doch enkel enkele snelle voorflashes doet ter synchronisatie...

              verder kan je je SB800 ook in SU4 mode zetten, waar door hij als gewone slave functioneert... dan stel je de flash manueel in...

              of je gebruikt radio gestuurde zendertjes, dan werk je radio gestuurd...

              makkelijkst is natuurlijk de commander mode waar je alles vanop je camera can sturen en iTTL
              Ik ga de werking van die commander mode in het weekend eens uitvlooien en kijken hoe een en ander precies werkt.

              thx,
              Tijs
              Last edited by TijsM; 26 oktober 2007, 12:40.

              Comment


              • #8
                Re: SB-800 en draadloze infrarood ontspanner

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Wat bedoel je hier nu precies mee? Ik lees hieuit dat je flits onafhankelijk van de camera wil laten werken. Maar als de afstandbediening wil gebruiken om de camera te bedienen, maakt dit geen verschil met de ontspanknop(getest op D50, 70 en 200(10pins) maar niet op D80) en dan kun je gewoon cls gebruiken: camera op commander en flits op slave en zorgen dat cam en flits in de zelfde groep en kanaal. Als het oogje op de flits aan de verkeerde kan zit(van de camera af) kop van de flits omdraaien naar achteren.
                Voor alle duidelijkheid, de draadloze infrarood flitsontspanner zit in de flitsschoen op de camera en het is NIET de bedoeling hiermee de camera te bedienen.

                greetz,
                Tijs

                Comment


                • #9
                  Re: SB-800 en draadloze infrarood ontspanner

                  Oorspronkelijk geplaatst door TijsM Bekijk bericht
                  Voor alle duidelijkheid, de draadloze infrarood flitsontspanner zit in de flitsschoen op de camera en het is NIET de bedoeling hiermee de camera te bedienen.

                  greetz,
                  Tijs
                  Zeg eerst eens welke camera je gebruikt, gebruik je dus een D70-D200, dan heb je helemaal geen IR zender nodig

                  Comment


                  • #10
                    Re: SB-800 en draadloze infrarood ontspanner

                    Als je de commandermode gebruikt en je hebt nog last van het triggerflitsje van de popup, kun je een Nikon IR-doorlaat filtertje kopen(gaat in de flitsschoen) zodat al het zichtbare licht geblokkeerd wordt, ook prettig voor eventueel anderen, die hebben geen last van de pulstrein voor het meten en dergelijke.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: SB-800 en draadloze infrarood ontspanner

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Zeg eerst eens welke camera je gebruikt, gebruik je dus een D70-D200, dan heb je helemaal geen IR zender nodig
                      Ik kan kiezen D300, D200, D2x, D2xS uit dady's studio.

                      Ik ben niet zo vertrouwd met die Nikon spullen. Normaliter werk ik met een 5d naast de sportvelden.
                      Inmiddels heb ik wel ontdekt dat die commander-mode serieus zijn werk doet met de D200. Waardevol flits-systeem van Nikon, moet ik toegeven.

                      Greetz,
                      Tijs

                      Comment


                      • #12
                        Re: SB-800 en draadloze infrarood ontspanner

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Zeg eerst eens welke camera je gebruikt, gebruik je dus een D70-D200, dan heb je helemaal geen IR zender nodig
                        Of een D80... die heeft dezelfde mogelijkheden, en 't werkt eigenlijk allemaal vrij simpel.

                        Comment

                        Working...
                        X