Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 22 van 22

Thumbs down Sandisk 4GB is slechts 2GB

Iemand dit al meegemaakt...?
    Zopas ontdekt dat mijn Sandisk ULtra II geheugenkaart van 4.0 GB in praktijk slechts ongeveer 2.0 GB blijkt te zijn (1.8 GB om precies te zijn)??
    Gek genoeg staat er heel duidelijk 4.0 GB op het label gedrukt...
    Ik heb deze kaart een tijdje geleden gekocht bij Konijnenberg.
    Nonchalant als ik ben, heb ik nooit de exacte capaciteit nagekeken. Je gaat er nl. vanuit dat wat je koopt effectief is wat je krijgt.
    Tot ik gisteren in het snuitje kreeg dat mijn kaart toch wel relatief snel volstaat als ik in RAW-formaat trek...
    Na een kort maar onthutsend onderzoekje, bleek mijn gevreesd vermoeden waarheid te worden...
    Zijn er nog mensen die dit probleem hebben ervaren?
    Mijn e-mail naar Konijnenberg gaat alvast NU de deur uit!
    Laatst gewijzigd door whiskey; 1 november 2006 om 15:16

Standaard Re: Sandisk 4GB is slechts 2GB

Als er op en Sandisk 4 staat dan is dat ook 4.
    Hoeveel RAW-foto's krijg je op die kaart? En met welk toestel is dat?

Dacht hier op het forum gelezen te hebben dat deze kaartjes konden ingedeeld worden als 2 X 2 Gb (= 4Gb), je moet ze zelf omzetten om 4 Gb te bekomen

BD1071BE

Dit is toch wel moeilijk te geloven hoor.
    Misschien is er een gedeelte ontoegankelijk van uw kaartje.
    Zou zeggen in kaartlezer steken en dan naar instellingen..... configuratiescherm.....systeembeheer.......compute rbeheer en dan naar schijfbeheer, en kijk dan eens hoe groot uw kaartje wel is.
    Misschien is er een gedeelte corrupt of niet toegewezen.
    Zou kunnen dat het effectief maar een 2giga is maar dan weet ik zeker dat je bij Konijnenberg dit zo kan omwisselen voor een 4 giga.
    En ik dacht dat je zeker 10 jaar garantie had op zulke kaartjes.
    www.janvanginkel.be
    Lidn...BD0594BE

overlaatst nog tegen gekomen een valse sandisk met een stickertje 2GB terwijl het met maar 128mb was ...

hopelijk is het niet zo in uw geval, anders het rap laten horen aan Konijn ...
    Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
    Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

Is er geen hardware schakelgedeelte?

BD1071BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
    Dacht hier op het forum gelezen te hebben dat deze kaartjes konden ingedeeld worden als 2 X 2 Gb (= 4Gb), je moet ze zelf omzetten om 4 Gb te bekomen
    Dat lijkt me te kloppen. Heb dat ook al ergens gelezen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
    Als er op en Sandisk 4 staat dan is dat ook 4.
    Hoeveel RAW-foto's krijg je op die kaart? En met welk toestel is dat?
    214 RAW's op een EOS 30D
    EOS 30D - EOS 33 - Tokina 28-80 f2.8 - EF 50 f1.8 - EF 70-200L f2.8 - Speedlite 580 EX

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan van ginkel Bekijk bericht
    Dit is toch wel moeilijk te geloven hoor.
    Misschien is er een gedeelte ontoegankelijk van uw kaartje.
    Zou zeggen in kaartlezer steken en dan naar instellingen..... configuratiescherm.....systeembeheer.......compute rbeheer en dan naar schijfbeheer, en kijk dan eens hoe groot uw kaartje wel is.
    Misschien is er een gedeelte corrupt of niet toegewezen.
    Zou kunnen dat het effectief maar een 2giga is maar dan weet ik zeker dat je bij Konijnenberg dit zo kan omwisselen voor een 4 giga.
    En ik dacht dat je zeker 10 jaar garantie had op zulke kaartjes.
    www.janvanginkel.be
    Lidn...BD0594BE
    Bedankt voor de test-tip!
    Helaas 1.9 GB (FAT)...
    EOS 30D - EOS 33 - Tokina 28-80 f2.8 - EF 50 f1.8 - EF 70-200L f2.8 - Speedlite 580 EX

Is er geen hardware schakelgedeelte?
    Kan je dat eens verduidelijken, dit zegt mij nl. niets...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door whiskey Bekijk bericht
    Kan je dat eens verduidelijken, dit zegt mij nl. niets...
    Dacht hier op het forum de zelfde klacht gehoord te hebben en toen kwam er reactie op: standaard staat hij op 2 X 2 2Gb je moest zelf de omschakeling maken naar 1 X 4Gb
    Het was een hardware oplossing dacht ik, hier of daar een schakellaartje zoals bij SD om schrijfbeveiliging.

BD1071BE

Dacht hier op het forum de zelfde klacht gehoord te hebben en toen kwam er reactie op: standaard staat hij op 2 X 2 2Gb je moest zelf de omschakeling maken naar 1 X 4Gb
    Het was een hardware oplossing dacht ik, hier of daar een schakellaartje zoals bij SD om schrijfbeveiliging.
    Schitterend!
    Merci Soeki Wan!
    Zo simpel kan het zijn.... Aan de zijkant van het schijfje zit (goed verborgen) een piepkleine schuifregelaar die ongeveer werkt zoals je vroeger manueel een diskette kon vergrendelen, en waarbij je hier drie instellingen kan verkrijgen.
    Eén ervan is de 4 GB-instelling. Ik heb nu 3.8 Gb, maar over die .2 GB ga je mij nu niet horen klagen ;-)
    Wat ik wel straf vind is dat er nergens iets over terug te vinden is op de bijhorende verpakking
    Allemaal bedankt voor jullie bijdrage!

Talking Re: Sandisk 4GB is slechts 2GB

Any time

BD1071BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door whiskey Bekijk bericht
    Eén ervan is de 4 GB-instelling. Ik heb nu 3.8 Gb, maar over die .2 GB ga je mij nu niet horen klagen ;-)

Dat is het verschil tussen 1000 en 1024, het zelfde zie ook met de groote van je HDD, die is ook altijd kleiner als op de de doos staat.

De 2x2GB is vor oude camera's, die nog met FAT16 werken en geen 4GB kunnen adresseren, maar het had was slimmer van Sandisc geweest als ze het op de verpakking hadden gezet.

steek dat ding in je cardreader en formatteer da op je PC
    ik heb hier ook zo eentje gehad met 2 partities
    www.Klikkerdeklik.be
    Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

Ze zouden bij geheugenopslag altijd de netto capiciteit moeten vermelden. Dat gebeurt bij een blik spersieboontjes toch ook.
    Alle opslagmedia moet voor gebruik geformateerd worden dus je hebt altijd minder dan staat aangegeven.

Bij verkoop gebruikt men steeds 1000 MB voor 1 Gig, dus een schijfje van 4 Gig (op papier) is slechts 4000 MB.

Maar aangezien 1 Gig in werkelijkheid 1024 MB is heb je dus effectief maar 3,90625 Gig.

Die laatste 100 MB die je niet kan gebruiken dient voor de 'inhoudstabel' van het geheugen.
    Met vriendelijke groeten,
    Jonas

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gunskes Bekijk bericht
    Bij verkoop gebruikt men steeds 1000 MB voor 1 Gig, dus een schijfje van 4 Gig (op papier) is slechts 4000 MB.

Maar aangezien 1 Gig in werkelijkheid 1024 MB is heb je dus effectief maar 3,90625 Gig.

Die laatste 100 MB die je niet kan gebruiken dient voor de 'inhoudstabel' van het geheugen.
    Het verschil tussen "marketingpraat" 4.0 GB en de werkelijke 3.8 of 3.9 GB
    komt zoals je zelf zegt door 1GB=1024MB.
    De inhoudstabel van het filesysteem is belange geen 100MB groot hoor. 100 MB zou een geweldige verspilling zijn om een lijstje bij te houden van bvb ocharme een 500-tal jpegs.
    David Leemans
    Canon 550D-1Ds3 | Nikon D7100-D600-D610 | Gallery

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
    Ze zouden bij geheugenopslag altijd de netto capiciteit moeten vermelden. Dat gebeurt bij een blik spersieboontjes toch ook.
    Alle opslagmedia moet voor gebruik geformateerd worden dus je hebt altijd minder dan staat aangegeven.
    Couldn't agree more.
    David Leemans
    Canon 550D-1Ds3 | Nikon D7100-D600-D610 | Gallery

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
    Heel juist. Sommige HD merken geven het echter wel correct aan, maar dit zijn echter de minderheid.

Michiel
    Canon R | Leica Q
    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
    [/COLOR]

1 kilogram is ook niet 1024 gram, maar 1000 gram. In electronica wordt er 1024 gebruikt, omdat dat een macht van 2 is en dus eenvoudig uit te drukken in binaire logica. Spijtig dat nog altijd de 1024 in gebruik blijft

Daarom dat er tegenwoordig ook wordt gewerkt met Gigabytes (GB) en Gibibytes (GiB):

http://en.wikipedia.org/wiki/Gigabyte
    http://en.wikipedia.org/wiki/Gibibyte

Alleen is dat nog niet overal in gebruik ...

Website
    Nikon D800s + Nikon D70s + Nikkor 50mm + Nikkor 80-200mm + Nikkor 16-35mm + batterygrip + SB-800

Regels voor berichten