Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Review Eizo CG275W

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Review Eizo CG275W

    Review: Eizo CG275W

    Dat Eizo op de markt van de leveranciers van Top-schermen is, was al langer gekend. Deze keer lanceren ze hun nieuwste telg: De Color Graphic 275 Wide of kortweg CG275W.

    Het betreft hier een grafische monitor van 27 inch - breedbeeld. Concreet komt dit neer op een schermdiameter van goed 68cm. Aangezien de monitor geen “gewone” monitor is – dat zal je snel aan de specificaties merken – richt hij zich dus ook niet op de gewone gebruiker die een scherm zoekt voor internet, tekstverwerking of gamen. Deze monitor is bedoeld voor de professionele (of serieuze amateur) grafici / fotografen!


    Installatie
    Ik heb het scherm aangesloten door middel van de meegeleverde Mini-displayport kabel op mijn Mac Pro met OS X 10.7 (Lion) besturingssysteem. Op minder dan 2 minuten gebruiksklaar! Hoe de installatie verloopt bij Windows heb ik niet kunnen testen, maar ik vermoed dat dit even vlekkeloos zal verlopen. Het uitpakken van het scherm heeft me wel iets langer gekost omdat de zonnekap eerst in elkaar moet gestoken worden, maar gelukkig zit er een duidelijke handleiding bij!

    Calibratie
    De Eizo CG275W is vanuit het frabriek uit al gekalibreerd, toch dient hij aangepast te worden aan uw lichtomstandigheden. Het heeft geen nut om zoveel euro’s uit te geven aan een monitor als je hem niet kalibreert aan jouw werkplek. Hiervoor kan je een optionele calibrator erbij aanschaffen, maar dit model beschikt ook over een ingebouwde kalibrator! Het grote voordeel van deze ingebouwde kalibrator zit hem in het feit dat deze automatisch kan kalbreren. Je kunt hem dus instellen dat hij bijvoorbeeld elke vrijdag middag om 12 uur stipt een kalibratie laat lopen. Zo hoeft de gebruiker zich dus hiervan niets meer aan te trekken.


    Alvorens te kunnen calibreren, dien je op de website van Eizo de laatste drivers te downloaden. De ColorNavigator Calibration Software 6.0.0 (116MB) is geschikt voor een hele reeks calibrators (zie lijst op de website van Eizo) waaronder dus ook de geïntegreerde kalibrator van dit scherm. Na het starten van de calibratiesoftware “Colornavigator” dien je het calibratieapparaat te selecteren uit de lijst waarna het gleufje van de kalibrator opent en hij tevoorschijn komt.

    In de volgende schermen kan je stap-voor-stap de verschillende instellingsmogelijkheden aanpassen naar eigen goeddunken. Als je hiervoor meer infotmatie wilt, kan je steeds de review van het vorige model CG243W nalezen (Klik HIER)

    Aansluitingen
    Deze Eizo beschikt over een DVI ingang, een displayport ingang en een mini-displayport ingang. Dat kan handig zijn wanneer je bijvoorbeeld naast je computer ook je laptop met het scherm wilt verbinden en tussen deze 2 computers wil switchen.

    De monitor is ook voorzien van twee USB poorten, maar aangezien de USB poorten aan de achterkant onderaan bevinden, kan je ze moeilijk bereiken. Dit vond ik beter bij de CH243W waarbij de USB poorten aan de zijkant zitten.

    Er lopen dus altijd 3 kabels naar je scherm: een voedingskabel, een dvi/displayport/mini displayport kabel en een usb kabel voor de USB hub. Deze kabels kan je achteraan mooi wegwerken achter een gleufje.

    IPS Panel
    De CG275 maakt gebruik van een IPS (In-Plane Switching) panel. Over het algemeen kenmerken deze panels extreme kijkhoeken en enorme goede kwaliteitsweergave van stilstaande beelden. Deze panels zorgen dus voor een grote meerwaarde als kleurechtheid en retouchering van foto’s erg belangrijk zijn. Het nadeel is echter wel dat de prijs en de reactietijd. Dus minder geschikt voor video of gamen. Dit type panel wordt ook gebruikt in de CG221 (100% Adobe RGB). Dit laatste scherm is buiten het paradepaardje van Eizo ook nog 6” kleiner en kost bijna de helft meer!

    Positioneren van het scherm
    Doordat het een vrij grote breedbeeld monitor is, zal je het scherm best op >70 cm van je ogen zetten. Dit is wel wennen, maar het is veel beter voor je ogen. De beste hoogte voor het scherm bepalen ligt iets moeilijker. Hiervoor hebben we de voorgeschreven ergonomische standaarden nodig: je zit op een comfortabele stoel waarbij je voeten plat op grond staan en je knieën in een hoek van 90° zetten. Je rug wordt ondersteund en je zit goed recht. Kijk nu recht vooruit. De hoogte van de lijn die je ogen uitkijken en de hoogte van de bovenrand van je scherm moet nu gelijk gezet worden. Nu zit je goed! Dit lijk misschien allemaal wat overdreven, maar als je 8 uren (of meer) per dag op het scherm moet zien, kan je maar beter zorg dragen voor je nek en rug. Het scherm kan je eenvoudigweg omhoog en omlaagschuiven.

    Aangezien ik vrij groot ben – 193cm – kon ik de CG243W niet hoog genoeg krijgen en moest ik met een verhoogje werken. De CG275W is een stuk groter en kan ook een stuk hoger. Bij dit scherm hoef ik mijn verhoogje dus niet meer te gebruiken.

    De monitor is kantelbaar in een hoek tot 90 graden. Hij staat dan rechtop in een soort van portretstand. Dit is vooral handig als je als fotograaf een hele reeks portrait foto’s moet bewerken en de foto echt groot wilt zien. Toch vermoeden we dat dit een niet zo vaak gebruikte funtie is doordat er geen sensor in de monitor verwerkt zit die dit kan detecteren en zodoende software kan aansturen het beeld te kantelen. Alles is echter wel voorzien om het manueel te doen. Er zitten zelfs speciale hulpstukken bij om de zonnekap permanent aan te passen!

    Alles bij elkaar is het erg prettig dat het scherm zo flexibele op te stellen is. Je kunt het geheel naar eigen wens positioneren. Daarbij kun je makkelijker een kabel achter in de monitor steken zonder alles overhoop te halen. Je kantelt en draait het scherm gewoon zodat je kunt zien wat je aan het doen bent.

    Lichtkap
    De CG275W wordt geleverd inclusief een speciale kap die lichtinval moet verminderen. Het verschil met en zonder kap is groter dan je zou verwachten! Het zal wellicht even wennen zijn, toch kan ik zeggen dat ik, sinds ik de CG243W permanent gebruikt, erg blij ben zo’n donkere kap op mijn monitor te hebben. De kap is aan de bovenkant voorzien van een schuifbaar paneel. Door deze opzij te schuiven kun je een externe calibrator neerhangen wanneer je de monitor opnieuw gaat calibreren, als je uiteraard geen gebruik maakt van de ingebouwde calibrator.


    Kleurbereik
    De Eizo CG275W heeft een kleurbereik van zo’n 97% van de volledige Adobe RGB kleurruimte. Veel andere monitoren hebben al moeite om dergelijke sRGB kleurruimte te tonen. Uiteraard is het dan logisch dat het scherm 100% van de sRGB kleurruimte weergeeft. Dit merk je vooral door foto’s te gaan bekijken die je vroeger hebt bewerkt of foto’s die je zonet getrokken hebt. In zowat alle kleuren zie je lichte nuances die je vroeger niet eens kon zien!

    Resolutie & formaat
    De Eizo CG275W monitor heeft een resolutie van 2560 bij 1440 pixels. Dit is een beeldverhouding van 16:10, passend bij het breedbeeldscherm. Persoonlijk vind ik deze resolutie erg geschikt dergelijk scherm. Binnen fotobewerking software zoals Adobe Photoshop of Adobe Lightroom heb je erg veel voordeel van het breedbeeld formaat. Door dit formaat behoud je naast de foto immers nog voldoende ruimte over voor de paletten.

    Lightsensor
    Voorop de monitor zit onderaan een sensor die het omgevingslicht kan meten en de helderheid van het scherm hieraan kan aanpassen. Hierdoor kun je overdag op een helder scherm werken dat wanneer het donker wordt minder fel zal zijn zodat je er prettig mee kunt blijven werken.

    Response tijd
    Hierover zullen we erg kort zijn: Met een response tijd van 6 ms (grijs naar grijs) is het snel genoeg voor stilstaande beeldbewerking. Deze monitor is echter niet bedoeld voor gamers of professionals die aan video-bewerking doen!

    Conclusie
    De Eizo CG275W is een schitterende monitor! Het enige echte nadeel is het forse prijskaartje: 2498 euro (incl. BTW). Dit is maar een adviesprijs, vraag gerust een actuele prijs bij je locale leverancier.

    Met vriendelijke groeten,
    Sven Michiels

  • #2
    Re: Review Eizo CG275W

    Heel leuke review, maar ik weet niet als ie geschikt is voor mij
    Ik ben op zoek naar een nieuw scherm.
    Liefst groot. 27" of groter
    Voor foto en video producties en vooral met oog op
    Color correction toepassingen.
    Raad je hiervoor iets specifiek aan ?

    Comment


    • #3
      Re: Review Eizo CG275W

      Beste,

      Sorry voor mijn late reactie ... het is hier nogal druk

      Een perfect scherm vinden voor EN foto bewerking EN video bewerkingen EN een perfecte kleurweergave gaat je veel geld kosten.

      Voor perfecte kleurweergave voor fotobewerkingen zou ik je de Eizo CG-reeks aanbevelen. Zelf gebruik ik de CG243 met grote tevredenheid

      Sven

      Comment

      Working...
      X