Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reflecta Digitdia 5000: Beste scankwaliteit dia's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reflecta Digitdia 5000: Beste scankwaliteit dia's?

    Hallo iedereen,

    Net als forumgebruiker RikH wil ik de ganse diacollectie van mijn ouders (en grootouders) digitaliseren. Via een kennis kon ik de reflecta digitdia 5000 twee weken uitlenen. Nu vraag ik me af wat de interessantste scankwaliteit is? Forumgebruiker RikH scande ze tegen 3600dpi, 16-bit, quality en ICE enabled in waarbij hij beweerde 90mb TIFF bestanden te krijgen.

    Zelf scande ik al enkele 50 dia's lades in via dit toestel. Op 8-bit, 3600dpi kwam ik aan 47mb (tiff.) per ingescande dia. Afgelopen week vroeg ik de mening van twee professionele fotografen, die beiden een ander antwoord gaven, waardoor ik het helemaal niet meer weet. Ik wil die oude dia's gewoon digitaliseren om ooit aan het nageslacht te tonen, verder niets meer.

    De ene professionele fotograaf zei me dat 2400dpi (8-bit) meer als voldoende was, terwijl de andere zweerde bij 16-bit (want meer informatie) en 3600 dpi. Ik zie even het bos door de bomen niet. Iemand raad?

  • #2
    Re: Reflecta Digitdia 5000: Beste scankwaliteit dia's?

    Je moet je afvragen wat je met die bestanden gaat doen, en uitrekenen wat je daar voor nodig hebt.

    Comment


    • #3
      Re: Reflecta Digitdia 5000: Beste scankwaliteit dia's?

      Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
      Je moet je afvragen wat je met die bestanden gaat doen, en uitrekenen wat je daar voor nodig hebt.
      Ik wil de bestanden enkel bewaren op m'n harde schijf voor later, zodat ik aan die vele dozen dia's niet meer moet houden. Loont het de moeite de dia's op te slaan in tiff of volstaat jpeg? Gisterenavond 2 lades van 50 dia's ingescand aan 2400 dpi (8-bit) levert zowat 20MB/tiff.

      Comment


      • #4
        Re: Reflecta Digitdia 5000: Beste scankwaliteit dia's?

        Hoi,

        ben hier ook een tijd mee bezig geweest, ik scande altijd in de hoogst mogelijke resolutie en in *.TIFF. Je moet naar mijn mening de hoogste kwaliteit proberen na te streven, dan kan je altijd alle kanten op.

        Een harde schijf kost trouwens niets meer, vergeet ook geen back-ups te maken, je weet maar nooit.

        Wil je de ingescande beelden nog bewerken, dan kan je met kwalitatieve (zwaardere) bestanden, veel meer doen, bij *.JPEG bestanden neemt de kwaliteit af, na iedere opslag.

        Wil je deze beelden ooit projecteren, met een beamer, in de toekomst zullen de mogelijkheden hiervan nog uitbreiden,naar grotere schermen enz... Vertrek je dan van een eerder bescheiden, beperkt bestand dan zal je al gauw vastzitten hiermee. Alles hangt er natuurlijk ook vanaf, wat je met de beelden wil doen, dat spreekt vanzelf.

        Ook kan je meer in het beeld gaan 'croppen' als de kwaliteit hoger is...

        Ik hoop je iets meer te hebben geholpen.
        BD1766BE

        Comment


        • #5
          Re: Reflecta Digitdia 5000: Beste scankwaliteit dia's?

          JPEG 8-bit volstaat, meer zit er toch niet in die dia's.
          Als je niet van plan bent ze op papier te printen, zorg dan voor een bestandsgrootte van 1920 x 1080 pixels, dan kun je ze bekijken op een TV.

          Mocht je ze eerst willen bewerken, sla ze dan wel op in TIFF 8-bit, dan kun je verliesloos je gang gaan voor je ze omzet naar JPEG.

          Comment


          • #6
            Re: Reflecta Digitdia 5000: Beste scankwaliteit dia's?

            Ik scan ze in met TIFF.
            Draai ze dan door Photoshop elements (automatische correctie via batch processing) om ze tenslotte te bewaren in JPG (hoogste resolutie).
            De originele TIFFs gooi ik dan weg .
            Greetz Geert.
            Canon gerief...

            Comment


            • #7
              Re: Reflecta Digitdia 5000: Beste scankwaliteit dia's?

              Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
              JPEG 8-bit volstaat, meer zit er toch niet in die dia's.
              Als je niet van plan bent ze op papier te printen, zorg dan voor een bestandsgrootte van 1920 x 1080 pixels, dan kun je ze bekijken op een TV.
              Mocht je ze eerst willen bewerken, sla ze dan wel op in TIFF 8-bit, dan kun je verliesloos je gang gaan voor je ze omzet naar JPEG.
              Niet akkoord. De contrastverschillen in dia's zijn vaak zelfs zo groot dat 16-bit (in theorie) nog niet zou volstaan. Vergelijk het gerust met het verschil in mogelijkheden tussen fotografie in RAW en in JPG.
              Het formaat van dia's is meestal 36x24mm (een 3x2-verhouding). Als je cropt naar 1920x1080px (een 3x1,6875-verhouding) verlies je tenminste 15% van de dia's. Niet doen dus.
              Maximaal inscannen levert reusachtige bestanden op. Die kan je na de nodige correcties (in RAW-edit) best zo snel mogelijk omzetten in JPG's van optimale kwaliteit (met behoud van de bekomen afmetingen in pixels, verminderd met onbruikbare randen).
              Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

              Comment


              • #8
                Re: Reflecta Digitdia 5000: Beste scankwaliteit dia's?

                Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                Niet akkoord. De contrastverschillen in dia's zijn vaak zelfs zo groot dat 16-bit (in theorie) nog niet zou volstaan. Vergelijk het gerust met het verschil in mogelijkheden tussen fotografie in RAW en in JPG.
                Het formaat van dia's is meestal 36x24mm (een 3x2-verhouding). Als je cropt naar 1920x1080px (een 3x1,6875-verhouding) verlies je tenminste 15% van de dia's. Niet doen dus.
                Maximaal inscannen levert reusachtige bestanden op. Die kan je na de nodige correcties (in RAW-edit) best zo snel mogelijk omzetten in JPG's van optimale kwaliteit (met behoud van de bekomen afmetingen in pixels, verminderd met onbruikbare randen).
                Droom lekker verder.
                Meten is weten!

                Comment


                • #9
                  Re: Reflecta Digitdia 5000: Beste scankwaliteit dia's?

                  Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                  Droom lekker verder. Meten is weten!
                  Al gehoord over Kodachrome diapositieven? Die heeft praktisch iedereen in zijn diacollectie zitten.
                  Zij zijn wellicht de voornaamste reden waarom bijna alle diascanners een hogere bitdiepte dan 8 aan boord hebben.
                  Lees o.a. de aanbevelingen onder "Der ideale Filmscanner für Kodachrome-Filme".
                  Daarin worden zelfs scanners die de dia's meervoudig scannen aanbevolen om het dynamisch bereik uit de donkere partijen te extraheren zonder teveel ruis.
                  Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Reflecta Digitdia 5000: Beste scankwaliteit dia's?

                    Toch even het volgende doorgeven rond digital-ICE

                    Als je Kodachrome of B&W film scant moet je digital-ICE uitschakelen zoniet krijg je in de scannings anders een wazige omranding.


                    mvg
                    Glenn
                    www.frame-it.be
                    Fotografie & verhuur van Reflecta Digitdia 5000 diascanner(s), Reflecta RPS 7200 negatief scanner en een midformat Reflecta MF5000 scanner, Canon lenzen.

                    Comment

                    Working...
                    X