Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem met batterij

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • probleem met batterij

    Hoi beste mensen,

    Ik gebruik de universele Unipal Plus-lader om de batterij van mijn panasonic lumix GF1 op te laden. Als ik de originele batterij in het apparaat steek, dan geeft hij aan dat de batterij nog 20 procent vermogen heeft, maar laden doet ze niet meer.

    Ik vermoedde dat de batterij het begeven had, dus bestelde ik een nieuwe batterij bij Foto Konijnenberg (dezelfde batterij, maar van het merk Lenmar). Als ik de batterij in mijn lader steek, gebeurt er niets, wil ze met andere woorden helemaal niet opladen.

    Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

    Groeten en dank bij voorbaat!

    Hannes

  • #2
    Re: probleem met batterij

    Lader defect?

    Comment


    • #3
      Re: probleem met batterij

      Ik betwijfel het, maar het is niet onmogelijk. De lader is amper 1,5 jaar oud en slechts 2 à 3 keer gebruikt...

      Stel dat het zo is, hoe kan ik dat weten zonder per se een nieuwe lader te kopen?

      Comment


      • #4
        Re: probleem met batterij

        Kan het niet ergens met een toestel uitgemeten worden? (Electricien?)

        Comment


        • #5
          Re: probleem met batterij

          Probleem met de nieuwe batterij is dat ze voor het eerste gebruik eens volledig moet opgeladen worden, dus ik veronderstel dat die batterij helemaal leeg is..

          Comment


          • #6
            Re: probleem met batterij

            Heb je de originele lader niet meer?
            Want als je die ook nog hebt, dan kan je controleren of de fout in de lader of in de accu zit.
            Die universele lader heeft voor zover ik kan vinden "verstelbare contactjes" om die te laten passen op de meeste accu's, als die contactjes om een of andere reden geen perfecte verbinding maken dan is het best mogelijk dat die lader dienst weigert.
            Dan kan het zijn dat die de resterende spanning nog wel meet (de 20% aanduiding), maar dat die de accu niet wil laden.
            En als de "nieuwe" accu dan helemaal leeg is, dan zal er inderdaad helemaal niets gebeuren omdat de lader niet weet dat er een accu op aangesloten is (als er 0 volt over de contactjes staat, dan is er volgens de lader niets aangesloten en zal die ook niet beginnen te laden).

            Ik heb even wat opgezocht, die camera is geïntroduceerd in september 2009, het is daarom niet echt abnormaal dat de originele accu niet meer zou werken zoals het hoort.
            En als je nu een accu koopt voor die camera, dan is er een kans dat die al jaren in de winkel (of het magazijn) ligt te wachten op een koper...
            Als de cellen in die accu ondertussen helemaal leeg zijn geraakt (zelfontlading + het beetje stroom dat de beveiliging van de accu nodig heeft) dan is het mogelijk dat de ingebouwde beveiliging ervoor zorgt dat de accu niet meer kan geladen worden.
            In dat geval heb je een "nieuwe" accu gekocht die onbruikbaar is geworden doordat ze te lang in de winkel heeft gelegen.
            Ik ken er nog die ooit "nieuwe" accu's hebben gekocht voor een wat oudere camera, en die "nieuwe" accu's waren na een paar foto's al weer leeg.

            Het probleem is dat je een "universele lader" gebruikt in plaats van de originele, dat mag je in ieder geval nooit vermelden als je de accu terugstuurt, want als ze een kans zien om garantie te weigeren, dan zullen ze dat ook bijna altijd doen.
            Dan heb je zeker geen recht op een andere (die waarschijnlijk al even lang ligt te wachten op een koper).
            Last edited by Black B@ndit; 31 december 2019, 14:17.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: probleem met batterij

              Soms kan je via USB de batterij in de camera laten opladen. Kijk even in de handleiding.
              De rest is denk ik al geschreven...
              Batterijladers gaan soms ook defect - nu met wat geluk heb je daar nog garantie op (maar 1,5 jaar oud zegt u).
              Meet even dat voltage op de batterij gaat dat minder zijn, dat staat er meestal op op de voeding is het laadvoltage meestal rond de 8,4V. (anders bestaat er zoiets als Google om het juiste voltage op te zoeken).

              Comment


              • #8
                Re: probleem met batterij

                Voor deze lader moet je wel de pinnetjes goed positioneren overeenkomem met de aansluitpunten van je batterij. Vaak ligt hier de oorzaak.

                succes

                peter

                Comment


                • #9
                  Re: probleem met batterij

                  Hoi,

                  Ik heb voor mijn Nikon camera's 2x een niet originele lader in huis gehad...
                  De 1e gaf maar de normale USB spanning af (± 5 volt) in plaats van 8,4 volt zoals een originele van Nikon dat doet.
                  De 2e (een Chinese kopie) begaf het na een maand of 3. Dus ook niks.
                  Mijn ervaringen met imitatie batterijen zitten op een vergelijkend pijl, dus nu heb ik alleen maar originele accu's met een originele lader.
                  Sindsdien probleemloos.
                  Is misschien een beetje of een stuk duurder, maar als je de spulletjes vroegtijdig moet dumpen, is het verschil al snel weg.

                  Comment


                  • #10
                    Re: probleem met batterij

                    Oorspronkelijk geplaatst door fideelski Bekijk bericht
                    Ik betwijfel het, maar het is niet onmogelijk. De lader is amper 1,5 jaar oud en slechts 2 à 3 keer gebruikt...
                    Als je iets weinig tot niet gebruikt, is geen garantie dat het niet kapot gaat. Sterker nog de meeste dingen gaan kapot als ze niet werken: auto start niet, maar zo maar stoppen...
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: probleem met batterij

                      Er bestaan wel goede niet originele laders voor camera-accu's, maar één universele lader die goed werkt voor alle accu's lijkt mij geen goed idee.
                      De lader heeft liefst vaste contacten die perfect overeenkomen met die van de accu.
                      Deze lader heb ik zelf, en die werkt heel goed: https://charger.nitecore.com/product/ucn1 (=versie voor Canon LP-E6, er bestaan ook specifieke versies voor de accu's van andere cameramerken).
                      Het voordeel van deze lader ten opzichte van de originele is dat die een indicatie geeft van de capaciteit, en deze lader werkt via een USB voeding waardoor die meer flexibiliteit geeft wat betreft de voedingsspanning (de originele lader werkt op 100-240V AC, de Nitecore kan je gebruiken op een powerbank, in de auto als je een USB adapter hebt, en er zijn zelfs zonnepaneeltjes op de markt met een USB aansluiting).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment

                      Working...
                      X