Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pro fotoprinter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pro fotoprinter

    Beste forumgenoten,

    ik zou me tegen de zomer een professionele, deftige printer willen aankopen waarmee ik zeer goede afdrukken zou kunnen maken tot A3 of eventueel eens groter (met als voordeel dat je dan meestal een rol kunt installeren).
    Ik heb momenteel 2 modellen op het oog, namelijk de Canon pixma PRO 9500 mrk II en de epson stylus pro 4880.
    Van beide toestellen heb ik hier al wat op het forum gevonden dat het alletwee heel goede toestellen zijn.Nu ja, de aankoopprijs scheelt wel een heel pak.
    Na wat opzoekingswerk heb ik gezien dat de canon een extra inkttank heeft, en een hogere resolutie. De epson heeft op zijn beurt dan weer als voordeel dat je er grotere prints mee kunt maken, in de printer kan je inktcartridges steken, en op rol kunt printen, wat de kostprijs naar beneden haalt.
    Echter heb ik nu ook gehoord dat de verbruikskost van de 9500 ook wel laag zou zijn.
    Kan iemand me hier wat meer eventueel vertellen over de effectieve verbruikskosten, eventuele voor- en nadelen van ieder toestel en wat nu eigenlijk prijs kwaliteit, zowel voor kleur als zwart wit prints de beste koop zou zijn?
    Aankoopprijs speelt wel een rol, maar is minder van belang.. De EFFECTIEVE kostprijs per print, algemene verbruikskosten en dergelijke vind ik persoonlijk wel belangrijker.

    Mvg,
    Ward
    Canon eos 5D mark II- EF 24-70 f2.8 L USM - EF 85 1.8 USM -Sigma 12-24MM - Canon speedlite 580EX - lowepro Computrekker AW -Vanguard supreme hardcase - Vanguard alta PRO 263 - Cactus triggers

  • #2
    Re: Pro fotoprinter

    Nu begrijp ik de vergelijking niet zo tussen de Canon Pro 9500 en de Epson Pro 4880: de een is een standaard A3 printer, terwijl je voor de Pro 4880 toch echt behoorlijk wat ruimte moet reserveren en bovendien een paar honderd euro moet neertellen voor de printerstand, die standaard niet bij zit. De Epson Pro 4880 is een behoorlijk grote A2 printer, die je niet zo snel op een standaard bureautje zet.

    De Pro 4880 gebruikt 9 patronen, maar de printkop heeft maar 8 kanalen: wanneer je overschakelt van glanzend naar matte (canvas, fine art) papier wordt het kanaal voor de fotozwart doorgespoeld met matte zwart. Dit kost ongeveer 5 euro per swapping. Dus organiseer je printopdrachten om inktverspilling te voorkomen. Het heeft echter het voordeel dat het papier via een vacuumsysteem doorgevoerd wordt ipv de pizzawieltjes van de Canon Pro 9500: je hebt dan geen afdrukken van tandradertjes op je papier.

    Verder maakt de Epson Pro 4800 van zeer grote inkttanks van 110 ml (ook verkrijgbaar in 220 ml high capacity versie) die relatief goedkoper zijn dan de 16 ml patroontjes van de Canon Pro 9500. Qua printkosten ben je veel goedkoper uit dan Pro 9500. Extra voordeel: de maintenance tank is zelf te vervangen. Tip: je kunt die maintenance tank met een 20 euro kostende chip resetter resetten naar leeg en dan het sponsmateriaal eruit halen en volstoppen met watten en keukenpapier om dan te herbruiken. Op langere termijn spaart dit toch behoorlijk wat geld uit. Uiteindelijk is dit toch maar een peperdure afvalbak om afvalinkt tijdens reinigingscycli and omschakeling tussen matte naar fotozwart en vice versa op te vangen.

    Bij de Pro 9500 wordt de inkt gewoon in een grote kussen onderaan de printer gespoten en als die vol is, moet je hem opsturen om hem te vervangen en dat kost behoorlijk wat centjes. Echter de Pro 9500 maakt gebruik van 2 extra pantone kleuren: rood en groen, waardoor het gamut hiermee sterk verbeterd wordt in vooral gezichtskleuren en groene bladeren. Epson vangt dit dan op door gebruik te maken van de zogenaamde vivid (light) magenta technologie om toch met minder inktpatronen dan de Canon om min of meer hetzelfde kleurbereik te bekomen.

    De Pro 9500 heeft als voordeel dat er niet hoeft geschakeld te worden tussen matte en fotozwart en de driver automatisch het juiste zwart gebruikt op het gekozen afdrukmedium. Een nadeel is dat de Canon Pro 9500 echter maar 1 grijspatroon heeft, terwijl de Pro 4880 gebruikt maakt van 3 zwart/grijs patronen (vandaar de term: K3). Hierdoor is het mogelijk om zeer vloeiende overgangen in z/w afdrukken te maken zonder teveel gebruik te maken van de kleurpatronen, omdat deze een kleurenzweem veroorzaken. De Pro 9500 vangt dit op door de lichtere grijzen in een afbeelding op te bouwen uit de kleuren lichtmagenta, lichtcyaan en geel omdat de enkele grijs niet genoeg is om zonder zichtbare spikkeltjes de lichtste grijzen te reproduceren: bij de Epson Pro 4880 komt dan die lichtste "light light black" in actie. In de praktijk is er echter geen kleurenzweem te zien als je z/w afdrukt met de Canon Pro 9500.

    Waarom niet de Epson Pro 3800/3880 ? Dit is ook een A2 printer als de Pro 4880 en maakt gebruik van grote inkttanks van 80 ml en bovendien: het is voor een A2 printer uitzonderlijk compact en kan op de meeste bureau's geplaatst worden zonder dat het teveel plaats inneemt. Weliswaar geen rolfunctie (kan je opvangen door gewoon een stuk handmatig van de rol af te snijden). De 3880 maakt bovendien gebruik van dezelfde K3 Vivid Magenta inktset als bij de Pro 4880 en heeft ook een uitneembare opvangbak voor afvalinkt (maintenance tank). Bij de Pro 3800 en met printer driver versie 5.51 kan je gebruik maken van de UDPS utility om de maximale lengte (111 cm) van een afdruk te omzeilen en kan gemakkelijk tot 6,5 meter afdrukken. Hiermee kan je mooie panorama's afdrukken tot maximaal 43 x 650 cm.
    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

    Comment


    • #3
      Re: Pro fotoprinter

      Ben ook in het bezit van de Epson 3800 en heb mij nog geen minuut beklaagd over deze aankoop.

      Comment


      • #4
        Re: Pro fotoprinter

        ivm print kost op een epson 4800:

        Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.
        Jeroen || OM-D EM-5

        Comment


        • #5
          Re: Pro fotoprinter

          Bedankt voor de klaarheldere uitleg..
          Ik ga de 2 andere epsons zeker eens bekijken..
          Voorlopig is het geen probleem om de 4880 te plaatsen, dus een extra printerstand was niet nodig. Het ging me vooral om de printkwaliteiten van beide toestellen, de kostprijs per print en het effectieve gebruiksgemak van alle printers.

          Mvg,
          Ward
          Canon eos 5D mark II- EF 24-70 f2.8 L USM - EF 85 1.8 USM -Sigma 12-24MM - Canon speedlite 580EX - lowepro Computrekker AW -Vanguard supreme hardcase - Vanguard alta PRO 263 - Cactus triggers

          Comment

          Working...
          X