Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

    Dank voor de tip (en tevens voor je antwoord op Pauls vraag, die ik helemaal geen "dummy" vraag vond. Jammer dat je niet snel kunt checken (zoals met een voltmeter).
    Ik ga alvast kleine kleurstickertjes kleven op mijn 8 "goede" batterijen. Vanaf nu, een keertje of 10, enkel "Charge"; daarna nog eens een "Refresh & Analyze".
    (Vraag me af of ik de andere mogelijkheden ooit zal nodig hebben?)
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #32
      Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Dank om dit te melden. Heb zelf nog geen break-in gedaan, enkel "Refresh & Analyze", en dan moet je voor 2 x 4 batterijtjes toch ook zo'n 48uur rekenen.
      Laat ons in deze thread nog nuttige info verzamelen. Zo is het bijvoorbeeld goed om te weten dat als je b.v. aanstaande woensdag een shoot hebt, je best maandag begint met je batterijen te laden (theoretisch voorbeeld, misschien is het sneller).
      Hola ! niet alles op één hoop gooien he ... Een gewone laadcyclus met 1000mAh en voor een 2500mAh batterij zal ongeveer 2,5 uur duren .. gewoon omdat die 2500mAh geen 2500mAh is maar minder
      .. en je kan de laadstroom nog "pushen" als je dat echt wil

      Comment


      • #33
        Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

        Al maar goed dat ik mijn zin beëindigde met het stukje tussen haakjes. Jij antwoordt eigenlijk op mijn (verdekt gestelde) vraag: als ik woensdag moet gaan schieten, wanneer moet ik beginnen pakken? Bedankt dus: ik hoef me niet zo te spoeden voor een "gewone" Charge.
        Alle ervaringen zijn hier welkom. Ik neem aan dat -als het moet ("als je wil", zeg je)- het sneller kan, maar "pushen" zal altijd ten nadele zijn van de levensduur.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #34
          Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

          Persoonlijk hou ik de vuistregel aan "laden op 2,5 uur" dat houdt de temperatuur heel flink binnen de grenzen ... wat niet wil zeggen dat het op 2 uur ook niet lukt he .. de grote vijand van NiMH zijn kokende batterijen (en snelladers zondigen daar continue tegen)
          Experimenteer dus maar met een 2 uur laadtijd en deel ons je bevindingen mee, wij zijn niet te beroerd om ook nog iets bij te leren van een "bleuke" hoor

          Comment


          • #35
            Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Eneloops lijken niet zo vlot verkrijgbaar in de kleinhandel, en voorlopig bestel ik niet meer online (onder andere omdat we eerstdaags met vakantie vertrekken). Ik ga misschien wel op zoek naar een stel "Recycko's" zoals BB lijkt aan te bevelen.
            In de colruyt verkopen ze de Memorex Ready 2100 mAh pre-charged batterijen. dit zijn dezelfde als de Eneloop-types.
            α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
            Flickr____No place to be

            Comment


            • #36
              Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

              Ok, nu de domste aller dummy vragen.

              Mijn kennis mbt. elektriciteit is van de orde : watt = volt x ampčre.

              Die AA s hebben een spanning van 1.5 volt (of wat minder).
              Voor opladen spreken we over "stroom" dat moeten (milli?) ampčres zijn.

              Nu heb ik batterijtjes van 2100, 2650, 2700 ? in welke eenheid is dat?
              - Welk verschil maakt het uit of je de ene of de andere gebruikt ?
              - En staat er bvb. ergens in de handleiding van mijn flits (RFTM) welke waarde het meest geschikt is voor dit type ?


              Paul
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #37
                Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                @Defenderke: dank voor de tip!
                @DPaul. Ik ken even weinig van elektriciteit als jij, maar de eenheid is mAh (milli Ampčre uur?)
                Welke flitser heb je? Ik heb de 580EX II, en daarin wordt het onderwerp batterijen maar heel summier behandeld op p.8.
                Men spreekt daar over AA alkaline batterijen, terwijl het hier in deze thread over Ni-MH (nikkel-metaalhydride?) gaat. Over capaciteit wordt (op het eerste gezicht) niet gesproken.

                Onderaan p.8 staat:
                • Gebruik vier nieuwe batterijen van hetzelfde merk. Vervang de vier batterijen altijd gelijktijdig.
                • AA Ni-MH of lithium batterijen kunnen ook worden gebruikt.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #38
                  Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                  Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                  Ok, nu de domste aller dummy vragen.

                  Mijn kennis mbt. elektriciteit is van de orde : watt = volt x ampčre.

                  Die AA s hebben een spanning van 1.5 volt (of wat minder).
                  Voor opladen spreken we over "stroom" dat moeten (milli?) ampčres zijn.

                  Nu heb ik batterijtjes van 2100, 2650, 2700 ? in welke eenheid is dat?
                  - Welk verschil maakt het uit of je de ene of de andere gebruikt ?
                  - En staat er bvb. ergens in de handleiding van mijn flits (RFTM) welke waarde het meest geschikt is voor dit type ?


                  Paul
                  Elke nikkel-metaalhydride accu (was vroeger nikkel-cadmium) heeft een vrij constante spanning van 1,2V (net na het laden is dat iets meer, en op het eind zakt de spanning vrij snel).

                  De eenheid die ze opgeven is milli-ampére/uur, als je dat deelt door 1000, dan krijg je ampére/uur, net zoals bij een auto-accu.
                  De capaciteit wordt dus in (milli-)ampére/uur opgegeven, een accu met een hogere capaciteit (en dezelfde soort) zal dezelfde spanning hebben, maar die zal langer stroom kunnen blijven leveren zodat het apparaat langer blijft werken.

                  Het getal op de accu's, dat verschilt wel eens van de werkelijke capaciteit, meestal overdrijven de fabrikanten...

                  Je mag dus elke nikkel-metaalhydride accu in je flitser gebruiken (gebruik wel vier dezelfde).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #39
                    Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                    Da's een duidelijke toelichting, Bart! Dank je.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #40
                      Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                      Weerom wat slimmer geworden.
                      Paul.
                      DPaul - A.FIAP
                      D810, nikkors and other stuff

                      Comment


                      • #41
                        Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                        Hi,

                        Ben ik een nieuw record aan het vestigen?

                        Ik heb 4 duracell rechargeables 2650 mah, volledig nieuw, met het break-in programma op 2700 gestart. Dat loopt inmiddels langer dan 3 x 24 uur.

                        Er staat bij alle 4 "done"
                        Bij slot 1 en 2 staat ook "available capacity", zoals het hoort.
                        Maar slot 3 en 4 vertonen nog steeds "charge" aan 2957. Dat klopt want de charge stroom is hoger dan de capaciteit , dat staat in de handleiding.

                        Maar dit duurt toch wel lang, of hebben duracells dat nodig ?

                        Paul.
                        DPaul - A.FIAP
                        D810, nikkors and other stuff

                        Comment


                        • #42
                          Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                          Om een nikkel-metaalhydride accu voor 100% te laden moet je er ongeveer 140% van de stroom insteken. Het rendement van zo'n accu is vrij laag (dat is ook de reden waarom ze warm worden tijdens het laden).
                          Het is dus niet de laadcapaciteit die telt, maar wel de ontlaadcapaciteit die je helemaal op het einde van een "refresh/analyze" kan aflezen op het display.


                          Bij een lithium-ion accu (zoals die van de meeste camera's) zijn de laadverliezen veel kleiner (maar goed ook, want die kunnen helemaal niet tegen warmte).
                          Last edited by Black B@ndit; 4 augustus 2009, 08:48.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #43
                            Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                            Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                            Hi,

                            Ben ik een nieuw record aan het vestigen?

                            Ik heb 4 duracell rechargeables 2650 mah, volledig nieuw, met het break-in programma op 2700 gestart. Dat loopt inmiddels langer dan 3 x 24 uur.

                            Er staat bij alle 4 "done"
                            Bij slot 1 en 2 staat ook "available capacity", zoals het hoort.
                            Maar slot 3 en 4 vertonen nog steeds "charge" aan 2957. Dat klopt want de charge stroom is hoger dan de capaciteit , dat staat in de handleiding.

                            Maar dit duurt toch wel lang, of hebben duracells dat nodig ?

                            Paul.
                            Hmm ik begrijp niet helemaal wat je schrijft .. eerst zeg je dat er bij alle 4 "done" staat en dan zeg je dat er 2 nog in "charge" mode staan ???

                            Men moet de break-in mode goed begrijpen .. Er wordt daarmee aanvankelijk een "vormende" werking beoogd om de Ni-Hydride kristallen te (her)vormen voor max capaciteit. (microkristalijn)
                            De handleiding is heel duidelijk.
                            De batterij wordt geladen met een C/10 stroom en dat voor 16 uur ttz in uw geval een totale capaciteit van 270X16= 4320 mA daarna wordt er een uur gerust (stabilisatie van de batterij chemisch en thermisch) en daarna ontladen met C/5 terug rust en terug 16u laden met C/10.
                            Als uw charge getal al stopt bij 2957 zou ik mij toch afvragen of die capaciteit wel 2650mAh is ..
                            ... en er is niets dat je let om de batterijen zelf te ontladen met a) 500mA dan een uur te laten rusten en ze nog eens te ontladen met b) 100mA .. daarna kan je gewoon de break-in herbeginnen ...
                            FWIW

                            Comment


                            • #44
                              Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              Hmm ik begrijp niet helemaal wat je schrijft .. eerst zeg je dat er bij alle 4 "done" staat en dan zeg je dat er 2 nog in "charge" mode staan ???
                              Bij break-in moet er niet alleen "done" staan, ook het bericht "available capacity" moet verschijnen, het vinkje in de lijst staat dan op "break in".

                              Dat is waar voor slot 1 en 2.

                              3 en 4 zijn ook "done" maar het bericht "avail cap" verschijnt niet, en het vinkje staat op "charge".

                              Ik ga je raad opvolgen en eens ontladen.

                              Paul.
                              DPaul - A.FIAP
                              D810, nikkors and other stuff

                              Comment


                              • #45
                                Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                                Wel ik wou dit niet vermelden omdat het, theoretisch misschien, een beetje te ver voert maar ik heb het 2x voorgehad dat ik tot mijn verbazing, batterijen "overladen" had ..
                                Dat gebeurde toen ik vond dat de Maha zo snel gedaan had met het laden dat ik ze meteen daarna in mijn Ansmann lader nog "verder" opgeladen heb .. toen ik ze daarna in de Maha stopte kreeg ik meteen de HIGH fout (ttz batterij vertoont een hoge impedantie wat dikwijls wijst op een interne onderbreking)
                                Ik heb ze dan laten rusten en ze dan 1 uur ontladen met 500mA en dan was alles terug ok ... (en dit hoeft natuurlijk niet enkel te wijzen op een "overladen" maar laten we het simpel houden )

                                Comment

                                Working...
                                X