Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

    Bedankt voor jou deskundige uitleg Bart!

    Na alles te hebben gelezen ga ik geen reislader aankopen, ik kan beter een paar extra setjes batterijen kopen en deze opladen voor ik op vakantie vertrek.
    Dan heb ik in principe voldoende batterijen bij en tijdens een noodgeval kan ik een setje alkaline batterijen in de supermarkt of dagbladhandel kopen.

    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

    Comment


    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

      Ook ik ben afgelopen week over gegaan van GP2700 naar Eneloop en de MH-C9000 lader.
      Ik heb een jaar of 3 a 4 mijn GP's intensief gebruikt. altijd goede resultaten mee gehad tot voor een paar maanden.
      Van de ene op de andere dag deden ze het steeds minder goed setjes opladen en een week later al gewoon leeg.
      Vervolgens met Varta's aan de slag gegaan afgelopen maanden werken prima gaan best lang mee.
      Nu toch dus naar de Eneloop over.
      Ik heb al mijn 20 GP getest slechts 4 batterijen geven geen HIGH melding.
      De ander 4 geven respectievelijk 2 van 1700Mha 1 van 1900Mha en eentje die 2200Mha haalt.
      Wat ik ook die steeds komt dezelfde melding. HIGH
      Toch straf dat dat ineens met al die batterijen gebeurt. kan dat ?
      'k heb een testje gedaan met mijn 2 SB900's
      één met nieuwe varta's High Energy op full power 1/1 een herlaad tijd (lampje aan) van 9 sec
      één nieuwe Eneloop op full power 1/1 een herlaad tijd (lampje aan) van 2 sec
      Wat een verschil zeg.

      Zijn mijn GP's echt voor de schroothoop?
      Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

      Comment


      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

        Inderdaad, het verschil is gigantisch !!!

        Comment


        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

          Eneloops zijn inderdaad de beste op dit moment, ik kan met de SB-900 en SD-9 powerpack op 1/4 power bijna constant blijven fotograferen in burst zonder dat de output afneemt.
          Vroeger met mijn andere batterijen was dit 1/16! Op full power is het slechts rond de 1sec.

          Comment


          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Eerst worden de accu's geladen tot ze de maximale spanning hebben waarbij het laden wordt stopgezet. Dan is er 2 uur "rust", en daarna worden de accu's ontladen.
            Dan is er weer 2 uur "rust" en worden de accu's terug opgeladen.
            Als dat allemaal gebeurd is, dan komt er "done" op het display, samen met de bruikbare capaciteit voor elke accu.

            Als de accu's bijna volledig geladen waren voor je de refresh/analyze cyclus opstartte, dan zal de eerste "rust" al heel snel beginnen.
            Maar de bruikbare capaciteit zal dan toch heel klein moeten zijn om de volledige cyclus op maar 5 uur af te werken.
            Het is ook mogelijk dat de inwendige weerstand van die accu's heel klein is, dan zal de maximale spanning sneller bereikt zijn, en tijdens het ontladen zakt de spanning dan ook sneller naar 0,9V waarbij het ontladen wordt stopgezet.
            In combinatie met de vrij hoge laad/ontlaadstroom kan dat er dan wel voor zorgen dat de cyclus op 5 uur afgehandeld is, maar ik vermoed dat je dan niet echt veel kan aanvangen met die accu's omdat ze maar een heel erg kleine capaciteit hebben...

            Voor een setje van 2000mAh met 1000mA laden en 500mA ontladen moet je rekenen op zo'n 13 uur als je ze "leeg" in de lader steekt.
            2,5 uur laden (laadverliezen meegerekend) + 2 uur rust + 4 uur ontladen + 2 uur rust + 2,5 uur laden = 13 uur.

            Als de accu's pas geladen zijn, dan mag je daar ongeveer 2,5 uur aftrekken.

            Als ik AA accu's laad, dan gebruik ik gewoon de standaard ingestelde laad/ontlaadstroom (1000mA/500mA).
            Voor AAA accu's verminder ik die naar 300mA (en 200mA ontladen als dat nodig is).

            heb vandaag 8 eneloop batterijen geleverd gekregen, samen met de Powerex MH-C800S lader. Alles is nu in de soft stand aan het opladen, straks gaan ze in het fototoestel.

            Dank voor de info.

            Vriendelijke groeten.
            BD1766BE

            Comment


            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Eerst worden de accu's geladen tot ze de maximale spanning hebben waarbij het laden wordt stopgezet. Dan is er 2 uur "rust", en daarna worden de accu's ontladen.
              Dan is er weer 2 uur "rust" en worden de accu's terug opgeladen.
              Als dat allemaal gebeurd is, dan komt er "done" op het display, samen met de bruikbare capaciteit voor elke accu.

              Als de accu's bijna volledig geladen waren voor je de refresh/analyze cyclus opstartte, dan zal de eerste "rust" al heel snel beginnen.
              Maar de bruikbare capaciteit zal dan toch heel klein moeten zijn om de volledige cyclus op maar 5 uur af te werken.
              Het is ook mogelijk dat de inwendige weerstand van die accu's heel klein is, dan zal de maximale spanning sneller bereikt zijn, en tijdens het ontladen zakt de spanning dan ook sneller naar 0,9V waarbij het ontladen wordt stopgezet.
              In combinatie met de vrij hoge laad/ontlaadstroom kan dat er dan wel voor zorgen dat de cyclus op 5 uur afgehandeld is, maar ik vermoed dat je dan niet echt veel kan aanvangen met die accu's omdat ze maar een heel erg kleine capaciteit hebben...

              Voor een setje van 2000mAh met 1000mA laden en 500mA ontladen moet je rekenen op zo'n 13 uur als je ze "leeg" in de lader steekt.
              2,5 uur laden (laadverliezen meegerekend) + 2 uur rust + 4 uur ontladen + 2 uur rust + 2,5 uur laden = 13 uur.

              Als de accu's pas geladen zijn, dan mag je daar ongeveer 2,5 uur aftrekken.

              Als ik AA accu's laad, dan gebruik ik gewoon de standaard ingestelde laad/ontlaadstroom (1000mA/500mA).
              Voor AAA accu's verminder ik die naar 300mA (en 200mA ontladen als dat nodig is).
              alvast bedankt voor de info Bart, sorry, was ik net vergeten te melden.

              groeten

              Eugčne.
              BD1766BE

              Comment


              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                Waarschijnlijk zal het wel al ergens op een pagina vermeld staan, maar ik heb nog maar tot pagina 6 kunnen lezen...

                Wanneer men de break-in mode gebruikt, dan wordt er eerst 16 uur geladen... stel nu dat je er batterijen insteekt die je eigenlijk al pas volledig hebt opgeladen (maar ik wil een break-in doen omdat ze een jaar niet gebruikt zijn) dan wordt er toch zowiezo eerst nog 16 uur geladen, alvorens de ontlading begint, in tegenstelling tot de refresh & analyse mode, waar er enkel geladen wordt tot wanneer de batterijen volgeladen zijn. Wat is de bedoeling hiervan en kan het geen kwaad voor de batterijen?? Wordt er echt wel geladen, of gebeurt er niet veel meer tijdens die 16 uur wanneer ze al geladen zijn?

                Stel dat je hetzelfde effect wil bereiken als met een break-in, kan je dan die eerste laadbeurt overslaan en gewoon manueel eerst kiezen voor traag ontladen, dan pauze, dan traag laden? Die eerste laadbeurt heeft dan toch niet veel zin?

                Comment


                • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                  Break-in is een volledig "statische" methode, de cycli worden gewoon afgewerkt zoals ze geprogrammeerd zijn, zonder meer. Het ganse gebeuren wordt gestuurd door de aanvankelijke capaciteit die je ingeeft. daarvan wordt een laadstroom C/10 afgeleid wat ongeveer neerkomt op een normale stroom voor druppelladen. Dit laadproces is dus vrij onschadelijk zelfs voor "geladen" batterijen. Normaal doe ik altijd een ontlaadcyclus, eerst met C/4 en dan na een uur of 2-3 nog eens met 100mA, dan pas gebruik ik break-in, maar da's gewoon mijn eigen hersenkronkel. De 16 uur is het product van de "wetmatigheid" dat men minstens 1,4x langer dan de theoretische laadtijd nodig heeft om de batterijen te laden, 1,6x is dus een "veilige" overschot. Als ik mij niet vergis gebeurt het ontladen in deze cyclus met C/5 maar kijk er mij niet op aan!

                  Comment


                  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                    Wel een handig topic moet ik zeggen, veel nuttige tips! Ik moet wel nog een aantal pagina's lezen...
                    In mijn gebruiksaanwijzing staat 100mA voor top-off laadstroom (gedurende 2 uur na het laden) en 10mA voor druppel laadstroom (tot verwijderen van batterij). Voor break-in is het idd C/10, dus 200mA voor een batterij van 2000mAh. Dat is dus nog altijd (veel) meer dan druppelladen. Daarmee dat ik mij afvroeg: 200mA gedurende 16 uur bij een reeds volle batterij, is dat wel goed/nodig en ontlaad ik idd niet best eerst de batterij alvorens een break-in te doen? Of gewoon de aparte stappen van de break-in doen, maar dan zonder de eerste charge?


                    Wanneer het laden is afgelopen, is het dan best om nog enkele uren te wachten voor de top-off en het druppelladen?

                    Comment


                    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                      Is het normaal dat nieuwe Eneloops (2000 mAh), na een refresh/analyse, rond de 1700 mAh zitten?
                      Ik heb al tegenstrijdige berichten gelezen over het al dan niet hoeven toepassen van een break-in bij nieuwe Eneloop batterijen. De waarde die afgelezen zal worden na een break-in zal alleszins wel hoger zijn dan die na een refresh/analyse, maar is het de moeite (duurt nogal lang). Wil die waarde op het scherm ook echt zeggen dat de batterijen een hogere capaciteit hebben gekregen door die laadcyclus?
                      Is die "ontlaadcapaciteit" niet gewoon een groter getal omdat bij een break-in er lang en geforceerd geladen wordt met een lage lading, en ook met een lage waarde wordt ontladen?
                      Terwijl bij gewoon laden of met refresh/analyse er wordt geladen/ontladen met een hogere waarde (lader detecteert sneller dat hij moet stoppen, ook al is er nog niet 100% geladen/ontladen).
                      Enerzijds wil ik mijn batterijen in topconditie hebben, voor wanneer ik op reis ben. Anderzijds weet ik niet of ik het verschil zal merken in het veld...

                      Comment


                      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                        Laat uw verbeelding niet op hol slaan! De capaciteit wordt enkel bepaald door de chemie van Ni en zijn "chemische vormen" in de batterij. Dat heeft niets te zien met hoeveel stroom men er in stopt of er uit haalt. Enkel de manier waarop dat gebeurt kan een invloed hebben in de tijd omdat de kristalstructuur van de "drager" (Nikkel dus) verandert en bepalend is voor de chemie bij laden/ontladen. Als de aanvankelijke hoeveelheid materiaal en de kwaliteit ervan knudde is dan heb je ook knudde batterijen!
                        ... en 1700mAh voor nieuwe Eneloops is verontrustend laag! Als vergelijking: de "groene" topcrafts van "den Aldi" klokten, nieuw, af rond de 2030-2050mAh voor 2100mAh opgegeven nominale capaciteit! Wat dus als uitzonderlijk goed kan beschouwd worden!

                        Comment


                        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                          Pffff... ik weet niet wat ik ervan moet denken. Ik heb pas 16 Eneloops gekocht bij nkon.nl, toch een betrouwbare site dacht ik, waar veel naar verwezen wordt.

                          Het eerste doosje van 4 heb ik eerst volledig opgeladen, dan ontladen en terug geladen (dus hetzelfde als refresh/analyse, maar dan in aparte stappen), de ontlaadcapaciteit ligt bij alle 4 slechts rond de 1550mAh (!)
                          Tweede doosje van 4: refresh/analyse -----> alle 4 rond de 1700mAh
                          Derde set is nu bezig...heb ze eerst volledig ontladen met 500mA, pauze, verder ontladen met 100mA, dan refresh/analyse gestart.
                          De vierde set zal ik ontladen en met break-in vergelijken.

                          Dus volgens u is het niet normaal dat deze waarden zo laag zijn? Na break-in of enkele keren laden en gebruiken zullen die waarden wel stijgen zeker???
                          Dit is het nadeel met zo'n lader als de MH-C9000: je maakt je druk omdat je die verontrustende cijfers ziet. Terwijl je met een gewone lader gewoon de batterijen op zou laden en zou denken dat alles in orde is.

                          Comment


                          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                            Gebruik uw batterijen op een normale manier en meet ze nog eens, na 5-6 normale laadbeurten. Normaal komen "gewone" NiMH's dan pas op hun volle capaciteit. Met Eneloops zou dat niet het geval moeten zijn maar ... ???? De waarden die ge opgeeft lijken mij voor "pre-charged" och wel aan de erg lage kant. JMHO

                            Comment


                            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                              De derde set (eerst ontladen, daarna refresh/analyse) geeft resultaten rond de 1800mAh. Dat lijkt mij al meer aanvaardbaar, maar toch nog niet de minimum 1900mAh, zoals verwacht.
                              De batterijen die ik vorig jaar van Amazon heb gekocht en nu pas uit de verpakking heb gehaald, geven wel waarden van 1950mAh... Deze heb ik eerst opgeladen, dan traag ontladen en dan traag opgeladen (zoals met break-in, behalve de eerste lange laadbeurt van break-in). Ofwel ligt het aan de batterijen, ofwel aan de manier van laden (traag en met de 2u top-off laden, wanneer er al "done" verschenen is).
                              Ik heb nochtans gelezen dat een break-in bij nieuwe Eneloops niet zoveel uitmaakt.

                              Het probleem is dat ik de batterijen binnenkort nodig heb in de wildernis. Eerst 5-6 maal gebruiken en herladen is dus geen optie.
                              Al een geluk dat ik uiteindelijk toch beslist heb een zonnelader mee te nemen, voor het geval de batterijen sneller zouden leeg zijn dan verwacht.

                              Comment


                              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                                Moest iemand ooit geďnteresseerd zijn...hier de resultaten van enkele testjes met nieuwe AA Eneloop batterijen (2000 mAh nieuwste versie). Cijfers zijn steeds gemiddelden per 4 nieuwe batterijen.

                                * discharge (500): 1370 mAh + discharge (100): 25 mAh ---> nieuwe batterij = 1395mAh (dus bij aankoop 70% van de capaciteit )
                                * charge (1000) + discharge (500): 1550mAh (zonder het extra top-off laden tijdens "done")
                                * refresh/analyse (1000/500): 1700mAh
                                * discharge (500) + refresh/analyse (1000/500): 1800mAh
                                * discharge (500) + break-in (capaciteit 2000): 1950mAh

                                Een break-in na eerst te ontladen geeft dus het beste resultaat, maar verbetert daardoor de conditie (capaciteit) van de batterij?
                                Een discharge + refresh/analyse na een break-in geeft bvb terug een lager resultaat. Gewoon omdat het een andere laadcyclus is (sneller en tegen hogere stroom).
                                Als je een nieuwe batterij eerst gewoon oplaadt tot "done" en dan nog enkele uren (5uur ipv 16) extra laadt via break-in, geeft het ook ongeveer 1940mAh (te zien na ontladen).
                                Zonder dus het hele proces van eerst ontladen, dan 16 uur laden, ontladen en terug 16 uur laden.
                                Daarmee dat ik mij vragen stel of het allemaal wel zoveel uitmaakt.

                                Comment

                                Working...
                                X