Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

polarisatiefilter / zonnekap

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • polarisatiefilter / zonnekap

    Hallo allemaal,

    Ik heb onlangs de Nikon D5000 gekocht. Hierbij heb ik de volgende lenzen: AF-S Nikkor 18-55mm II ED en de AF-S Nikkor 70-300mm VR
    Nu ga ik binnenkort naar Griekenland, dus veel zon/strand/zee/natuur-foto's (meeste overdag en ook 's avonds). Graag zou ik wat info willen over filters en het gebruik van de zonnekap.

    vraag 1)
    Ik heb iets gelezen over een polarisatiefilter: is dit het beste/mooiste filter met het oog op de foto's die ik ga maken in Griekenland?
    Zijn de polarisatiefilters met UV-coating van Hoya die bijv. te koop zijn op digicamshop.nl hiervoor een goed idee of is een ander merk aan te bevelen als ik bijv. zo'n 50/60 euro wil uitgeven voor een filter.

    vraag 2)
    een echte beginnersvraag waarschijnlijk , maar ik stel hem toch maar. Welke filtergrootte (in mm) moet ik aanschaffen voor de bovenstaande twee lenzen?

    vraag 3a)
    Bij de Nikon D5000 die ik kocht zat een zonnekap. Is het bij de foto's die ik ga nemen verstandig om het filter en de zonnekap tegelijk te gebruiken?

    vraag 3b)
    Ik las tot slot iets over het feit dat bij het gebruiken van een harde plastic zonnekap (die ik heb) het lastig is om het filter te verplaatsen. Waarom zou je echter het filter willen verplaatsen: dit is mij niet duidelijk...?

    Alvast bedankt voor jullie reacties!

    Dennis

  • #2
    Re: polarisatiefilter / zonnekap

    Oorspronkelijk geplaatst door Gimmenikon Bekijk bericht
    Hallo allemaal,

    Ik heb onlangs de Nikon D5000 gekocht. Hierbij heb ik de volgende lenzen: AF-S Nikkor 18-55mm II ED en de AF-S Nikkor 70-300mm VR
    Nu ga ik binnenkort naar Griekenland, dus veel zon/strand/zee/natuur-foto's (meeste overdag en ook 's avonds). Graag zou ik wat info willen over filters en het gebruik van de zonnekap.

    vraag 1)
    Ik heb iets gelezen over een polarisatiefilter: is dit het beste/mooiste filter met het oog op de foto's die ik ga maken in Griekenland?
    Zijn de polarisatiefilters met UV-coating van Hoya die bijv. te koop zijn op digicamshop.nl hiervoor een goed idee of is een ander merk aan te bevelen als ik bijv. zo'n 50/60 euro wil uitgeven voor een filter.

    vraag 2)
    een echte beginnersvraag waarschijnlijk , maar ik stel hem toch maar. Welke filtergrootte (in mm) moet ik aanschaffen voor de bovenstaande twee lenzen?

    vraag 3a)
    Bij de Nikon D5000 die ik kocht zat een zonnekap. Is het bij de foto's die ik ga nemen verstandig om het filter en de zonnekap tegelijk te gebruiken?

    vraag 3b)
    Ik las tot slot iets over het feit dat bij het gebruiken van een harde plastic zonnekap (die ik heb) het lastig is om het filter te verplaatsen. Waarom zou je echter het filter willen verplaatsen: dit is mij niet duidelijk...?

    Alvast bedankt voor jullie reacties!

    Dennis
    Je gaat best eens naar een winkel waar men je de werking van een polarisatiefilter kan demonsteren, dan wordt alles je onmiddellijk duidelijk.
    Gurdy

    Comment


    • #3
      Re: polarisatiefilter / zonnekap

      Ik stel deze vragen op een forum omdat ik graag wil leren van verschillende en meerdere gebruikers. Meestal steek ik op een forum meer op dan bij een winkel.

      Dus als iemand mij toch kan helpen zou ik dat absoluut waarderen.

      Comment


      • #4
        Re: polarisatiefilter / zonnekap

        1 nog nooit gehoord van filters met UV-coating, dit zal wel weer marketing wezen. Hoya heeft goede pola's.
        2 filtergrootte: staat achterop je lens achter de 0 met de streep erdoor
        3a ja
        3b met lange vingers werken,

        PS ik zou er alleen één nemen voor de 18-55, bij mij passen ze op mijn standaardlens en tele, maar daar heb ik nog nooit een pola opgezet.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: polarisatiefilter / zonnekap

          Hier een antwoord op een deel van je vragen, en de werking van een polarisatiefilter KLIK

          De filtermaten van je objectieven ken ik niet, maar deze kan je aflezen binnen in je afsluitdoppen.
          Last edited by Guest42; 7 augustus 2010, 19:17.

          Comment


          • #6
            Re: polarisatiefilter / zonnekap

            hjanssen raadde in één van z'n posts van jaren geleden een Marumi Super DHG aan.
            Ik ging deze kopen, maar de verkoper op Ebay had z'n prijs verhoogd naar €75 opeens.

            Ik weet dat filters veel geld kosten, zeker de B & W, maar wou een goedkoper alternatief merk, zolang hij maar multicoated en slim was.

            Ik bestelde Nicna Pro 1 Slim 77mm CPL (Circular polarizer), 1mm dik, voor slechts €20.
            Zie http://cgi.benl.ebay.be/Nicna-77mm-P...ht_2555wt_1137

            Een dunnel "slim" filter is ideaal om vertekening te voorkomen, zeker bij breedhoeklenzen.

            Een CPL is onmisbaar bij fel zonlicht, niet met Photoshop na te bootsen, satureert de kleuren zoals een blauwe zee & blauwe lucht en neemt ook reflecties weg. Als je vb een zee met vissen fotografeert ga je de vissen duidelijker zien en de lichtspiegelingen gaan verdwijnen.

            Ook een ND filter is leuk voor een effect te krijgen van een zachte zee.
            Een starfilter & graduated filters (om wat kleur in een saaie lucht te krijgen) zijn leuk in het begin, maar verkocht ik. Misschien koop ik nog eens een soft-focus filter.
            Last edited by 2010; 7 augustus 2010, 20:09.

            Comment


            • #7
              Re: polarisatiefilter / zonnekap

              Polarisatiefilter, betere kleuren en minder reflecties


              Als je zoek op polarisatie met google vindt je erg veel info

              Een zogenaamd slim filter is niet altijd nodig. Zelf heb ik er één voor de 17-40. Recentelijk een test gedaan met zelfde filter maar dan geen slim versie en geen vertekening. Zelf gebruik ik een 550D dit is een crop 1.6 camera hier worden de buitenste randen van mijn objectief niet gebruikt. Op een 5D FF trad er wel vertekening op.

              Comment


              • #8
                Re: polarisatiefilter / zonnekap

                Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
                Een dunnel "slim" filter is ideaal om vertekening te voorkomen, zeker bij breedhoeklenzen.
                Welke vertekening is dat dan ?
                Gurdy

                Comment


                • #9
                  Re: polarisatiefilter / zonnekap

                  met vertekening bedoeld met vignettering

                  Comment


                  • #10
                    Re: polarisatiefilter / zonnekap

                    Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                    met vertekening bedoeld met vignettering
                    Dat had ik best begrepen, hoor.

                    Mensen die er zelf niet veel van snappen kunnen maar beter geen technische uitleg komen verschaffen ... en zich verder bezig houden met dingen waar ze goed in zijn: flaming en zo ...
                    Gurdy

                    Comment


                    • #11
                      Re: polarisatiefilter / zonnekap

                      Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
                      Een dunnel "slim" filter is ideaal om vertekening te voorkomen, zeker bij breedhoeklenzen
                      Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
                      Een CPL is onmisbaar bij fel zonlicht,
                      2 leugens op rij.

                      Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
                      hjanssen raadde in één van z'n posts van jaren geleden een Marumi Super DHG aan.
                      ben je hier echt zeker van?
                      Last edited by hjanssen; 7 augustus 2010, 21:48.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: polarisatiefilter / zonnekap

                        Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
                        hjanssen raadde in één van z'n posts van jaren geleden een Marumi Super DHG aan.
                        Ik ging deze kopen, maar de verkoper op Ebay had z'n prijs verhoogd naar €75 opeens.

                        Ik weet dat filters veel geld kosten, zeker de B & W, maar wou een goedkoper alternatief merk, zolang hij maar multicoated en slim was.

                        Ik bestelde Nicna Pro 1 Slim 77mm CPL (Circular polarizer), 1mm dik, voor slechts €20.
                        Zie http://cgi.benl.ebay.be/Nicna-77mm-P...ht_2555wt_1137

                        Een dunnel "slim" filter is ideaal om vertekening te voorkomen, zeker bij breedhoeklenzen.

                        Een CPL is onmisbaar bij fel zonlicht, niet met Photoshop na te bootsen, satureert de kleuren zoals een blauwe zee & blauwe lucht en neemt ook reflecties weg. Als je vb een zee met vissen fotografeert ga je de vissen duidelijker zien en de lichtspiegelingen gaan verdwijnen
                        En het belangrijkste : ben je tevreden over die Nicna ???

                        Groetjes

                        Comment


                        • #13
                          Re: polarisatiefilter / zonnekap

                          Koop toch een B&W filter !

                          Ik weet het, die zijn duur, maar je materiaal is nog duurder, waarom dan gaan besparen op filters ?

                          Ik heb het enkele weken geleden nog gezien, een collega met een Canon camera met de 70-300 lens en een Hoya Pro Circular Pol filter en ik met mijn 5dII met 24-105 lens met de B&W Kaeseman (of zoiets ) Circ Pol ... mijn luchten waren een stuk blauwer en met gesatureerder kleuren dan zijn combo.

                          Nu is er natuurlijk ook verschil tussen de lenzen, maar ik was toch verbaasd (in negatieve zin) van de Hoya filter, altijd gedacht dat die 'Pro' reeks goed was, maar hij kon nog niet aan de enkels van een B&W filter geraken.

                          Het blijft een pak geld voor een beetje glas, maar koop gewoon het beste van in het begin ... goedkoop is niet altijd beterkoop, en als je later dan toch nog de betere filter koopt is het duurkoop geweest hé
                          (been there ... done that )

                          Hou er ook rekening mee dat je je nieuwe filter best onmiddellijk met een microvezel doekje (of zo'n brillendoekje) schoonmaakt ... toen ik mijn b&w voor de eerste keer gebruikte was ik enorm teleurgesteld, niets diep blauwe luchten en alle kleuren een beetje afgewassen ... ikke dus dik op mijnen teen getrapt, maar als ik in een hoek over de filter keek was deze mat ... blijkt dat er na de productie van de filters een beschermlaag over zit, die moet je dus wegpoetsen

                          Mark
                          Last edited by LamboCars; 9 augustus 2010, 09:59.
                          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: polarisatiefilter / zonnekap

                            Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                            Koop toch een B&W filter !

                            Ik weet het, die zijn duur, maar je materiaal is nog duurder, waarom dan gaan besparen op filters ?

                            Ik heb het enkele weken geleden nog gezien, een collega met een Canon camera met de 70-300 lens en een Hoya Pro Circular Pol filter en ik met mijn 5dII met 24-105 lens met de B&W Kaeseman (of zoiets ) Circ Pol ... mijn luchten waren een stuk blauwer en met gesatureerder kleuren dan zijn combo.

                            Nu is er natuurlijk ook verschil tussen de lenzen, maar ik was toch verbaasd (in negatieve zin) van de Hoya filter, altijd gedacht dat die 'Pro' reeks goed was, maar hij kon nog niet aan de enkels van een B&W filter geraken.

                            Het blijft een pak geld voor een beetje glas, maar koop gewoon het beste van in het begin ... goedkoop is niet altijd beterkoop, en als je later dan toch nog de betere filter koopt is het duurkoop geweest hé
                            (been there ... done that )

                            Hou er ook rekening mee dat je je nieuwe filter best onmiddellijk met een microvezel doekje (of zo'n brillendoekje) schoonmaakt ... toen ik mijn b&w voor de eerste keer gebruikte was ik enorm teleurgesteld, niets diep blauwe luchten en alle kleuren een beetje afgewassen ... ikke dus dik op mijnen teen getrapt, maar als ik in een hoek over de filter keek was deze mat ... blijkt dat er na de productie van de filters een beschermlaag over zit, die moet je dus wegpoetsen

                            Mark
                            Sorry Mark, maar mag ik nog een vraagje stellen ?
                            Ik kan een 2de hands B&W kopen maar er zouden enkele kleine krasjes op het glas zitten die volgens de verkoper helemaal niet te zien zijn op de foto's. Ik zou hem laten opsturen, kan hem dus niet vóór de koop zien, of ik moet ver gaan rijden, dan gaat mijn prijsvoordeel op aan brandstof en koop ik beter een nieuwe....
                            Wat denk je daar over ?
                            Dank bij voorbaat voor je reactie.
                            Groetjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: polarisatiefilter / zonnekap

                              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              Sorry Mark, maar mag ik nog een vraagje stellen ?
                              Ik kan een 2de hands B&W kopen maar er zouden enkele kleine krasjes op het glas zitten die volgens de verkoper helemaal niet te zien zijn op de foto's. Ik zou hem laten opsturen, kan hem dus niet vóór de koop zien, of ik moet ver gaan rijden, dan gaat mijn prijsvoordeel op aan brandstof en koop ik beter een nieuwe....
                              Wat denk je daar over ?
                              Dank bij voorbaat voor je reactie.
                              Groetjes
                              Ligt eraan wat voor krassen het zijn maar je gaat dat zeker niet zien...Alleen zou ik dat voor het uiterlijk niet nemen maar je voor die filter gaat dan zou ik voor een nieuwprijs van 145 euro niet boven de 90 euro gaan.
                              Mvg, Pascal,Schoonspikke
                              Als je schiet..schiet dan raak!
                              500 PIXHuawei P30 PRO

                              Comment

                              Working...
                              X