Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PIXMA IP4000: Printkop defect

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PIXMA IP4000: Printkop defect

    Hallo,

    Reeds enkele jaren heb ik een Canon Pixma IP4000, nu print hij zo goed als geen zwarte text meer af. Gewone en diepe reinigingen helpen niet. Heb eens de volledige printkop gedemonteerd en gekuist zoals hier staat uitgelegd ( http://www.normediasolutions.com/gui...head_cleaning/ ). Helaas zonder een goed resultaat. Ook niet met een nieuwe cardridge.
    Op ebay zijn er nieuwe printkoppen te krijgen voor een 60 euro.
    Nu vraag ik me af of het niet beter zou zijn een nieuwe printer te kopen ipv 60 euro of meer te geven voor enkel de printkop.
    En welke printer zouden jullie me aanbevelen. Ik gebruik hem voor zowel text als foto's.

  • #2
    Re: PIXMA IP4000: Printkop defect

    Een aantal vragen: gebruik je originele of namaakinkt ? Heb je met een zaklamp eens gekeken op de twee kussentjes aan de rechterkant waar de printkop tijdens rust geparkeerd staat ? Het kan zijn dat de printkop niet kapot is, maar dat het afzuigsysteem voor pigmentzwart (die grote rij gaatjes) is geblokeerd en dan helpt geen enkele nieuwe printkop. Als er een laagje inkt in het langwerpige sponsje (voor pigmentzwart) bezoedeld is met een laagje inkt dan weet je dat die verstopt is.
    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

    Comment


    • #3
      Re: PIXMA IP4000: Printkop defect

      Heb al altijd Pelikan cartridges gebruikt. De 2 kussentjes zien er proper uit.
      Deze nacht de kop in een mengsel van gedestilleerd water en ipa laten weken. Vandaag de kop nog eens grondig afgespoeld en met een spuit gevuld met ipa het grijze sponje, waar de cartridgeopening tegen wordt gedrukt, eens door gespoeld. Alles is nu aan het drogen.

      Comment


      • #4
        Re: PIXMA IP4000: Printkop defect

        Probeer anders de persluchtmethode. Een blikje perslucht is genoeg. Doe een druppel isopropanol op de ingang (waarop de patroon rust) van pigmentzwart, dus die grote ronde en wacht totdat de druppel is opgenomen. Plaats het slangetje van het blikje perslucht op het metalen ronde roostertje en blaas en paar keer krachtig er door. Herhaal dit een paar keer. Let op dat je onderaan de printkop een paar vellen keukenrolpapier hebt gelegd, want het wordt daar een vieze boel.

        Eventueel kan je een mengsel maken van 3 % propyleenglycol, 20 % isopropanol en gedistilleerd water tot 100 % en doe je een 5-10 tal druppels ammonia per 100 ml maken. Dit is de cleaning solutie die wordt aangeraden op de website nifty-stuff.com.com voor het reinigen van printkoppen.
        De ammonia zorgt voor een vergroting van het reinigingsvermogen en de propyleenglycol voorkomt dat de printkop te snel uitdroogt.

        Pelikanpatronen zijn echter namaakpatronen. Als je toch goedkoper wilt printen raad ik het navullen van de originele patroontjes aan. Originele patroontjes hebben een speciale dubbele densiteit sponsstructuur om de inkttoevoer nauwkeurig te doseren naar gelang de vraag van de printkop en dit is gepatenteerd door Canon. Alle namaakpatronen mogen daarom enkel maar een enkelvoudige spons gebruiken en daarom kan geen enkele namaakpatroon die dubbele buffering van Canon benaderen. Vroeger of later hapert de inkttoevoer naar de printkop met deze namaakpatronen, waardoor je problemen krijgt. Probeer eens de zeer goede navulinkt van Hobbicolors UW-8 (te koop op Ebay, Californië). De afdrukkwaliteit is aanzienlijk beter dan vele namaakpatronen en bovendien zijn de afdrukken veel beter houdbaar dan de meeste namaakpatronen. Bovendien is bij deze navulinkt de versie voor de tekstzwart echte pigment, dus volledig watervast. Zoek eens maar belgiumdigital naar de ervaringen met "Hobbicolors UW-8".

        Navullen kan met de durchstich refill methode: http://www.nifty-stuff.com/forum/viewtopic.php?id=4315
        Hier staat weliswaar afbeeldingen van de nieuwere Canon CLI-521/PGI-520 patronen, maar volledig toepasbaar op de CLI-8/PGI-5 en de oudere BCI-6/BCI-3eBK patronen die in jouw IP4000 zitten. Ook gebruikers van de nieuwere HP printers die gebruik maken van de XL-versies van de HP 364 en 940 patronen, kunnen deze navulmethode toepassen.
        Last edited by stefaand; 3 april 2010, 16:51.
        Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

        Comment


        • #5
          Re: PIXMA IP4000: Printkop defect

          Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
          Probeer anders de persluchtmethode. Een blikje perslucht is genoeg. Doe een druppel isopropanol op de ingang (waarop de patroon rust) van pigmentzwart, dus die grote ronde en wacht totdat de druppel is opgenomen. Plaats het slangetje van het blikje perslucht op het metalen ronde roostertje en blaas en paar keer krachtig er door. Herhaal dit een paar keer. Let op dat je onderaan de printkop een paar vellen keukenrolpapier hebt gelegd, want het wordt daar een vieze boel.

          Eventueel kan je een mengsel maken van 3 % propyleenglycol, 20 % isopropanol en gedistilleerd water tot 100 % en doe je een 5-10 tal druppels ammonia per 100 ml maken. Dit is de cleaning solutie die wordt aangeraden op de website nifty-stuff.com.com voor het reinigen van printkoppen.
          De ammonia zorgt voor een vergroting van het reinigingsvermogen en de propyleenglycol voorkomt dat de printkop te snel uitdroogt.

          Pelikanpatronen zijn echter namaakpatronen. Als je toch goedkoper wilt printen raad ik het navullen van de originele patroontjes aan. Originele patroontjes hebben een speciale dubbele densiteit sponsstructuur om de inkttoevoer nauwkeurig te doseren naar gelang de vraag van de printkop en dit is gepatenteerd door Canon. Alle namaakpatronen mogen daarom enkel maar een enkelvoudige spons gebruiken en daarom kan geen enkele namaakpatroon die dubbele buffering van Canon benaderen. Vroeger of later hapert de inkttoevoer naar de printkop met deze namaakpatronen, waardoor je problemen krijgt. Probeer eens de zeer goede navulinkt van Hobbicolors UW-8 (te koop op Ebay, Californië). De afdrukkwaliteit is aanzienlijk beter dan vele namaakpatronen en bovendien zijn de afdrukken veel beter houdbaar dan de meeste namaakpatronen. Bovendien is bij deze navulinkt de versie voor de tekstzwart echte pigment, dus volledig watervast. Zoek eens maar belgiumdigital naar de ervaringen met "Hobbicolors UW-8".

          Navullen kan met de durchstich refill methode: http://www.nifty-stuff.com/forum/viewtopic.php?id=4315
          Hier staat weliswaar afbeeldingen van de nieuwere Canon CLI-521/PGI-520 patronen, maar volledig toepasbaar op de CLI-8/PGI-5 en de oudere BCI-6/BCI-3eBK patronen die in jouw IP4000 zitten. Ook gebruikers van de nieuwere HP printers die gebruik maken van de XL-versies van de HP 364 en 940 patronen, kunnen deze navulmethode toepassen.
          Bedankt voor de tips. Daarjuist de gecleande kop getest, helaas komt er nog steeds zo goed als geen inkt uit de 3eBK kop. Misschien een van de komende dagen eens de perslucht methode proberen.

          Comment


          • #6
            Re: PIXMA IP4000: Printkop defect

            Ik heb een BJC6000 gehad twee jaar en kapot.
            Een BJC 600 twee jaar en kapot.
            Een Pixma 4200 twee jaar en kapot.
            Telkens was de kop kapot, altijd geprint met originele Canon inkt, voor mij geen Canon meer.
            Mijn dochter heeft een Canon 4300 van bijna twee jaar en die moet er ook geen meer hebben omwille van de zelfde problemen.
            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

            Comment


            • #7
              Re: PIXMA IP4000: Printkop defect

              Goede raad, koop een nieuwe printer en géén kop.

              Heb ook de Pixma IP4000, 5 jaar oud en zwaar, maar regelmatig gebruikt!
              Nooit eenmaal prob's gehad, dus héééél tevreden.

              Raf'ken
              00.00 Gone

              Comment


              • #8
                Re: PIXMA IP4000: Printkop defect

                Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                Ik heb een BJC6000 gehad twee jaar en kapot.
                Een BJC 600 twee jaar en kapot.
                Een Pixma 4200 twee jaar en kapot.
                Telkens was de kop kapot, altijd geprint met originele Canon inkt, voor mij geen Canon meer.
                Mijn dochter heeft een Canon 4300 van bijna twee jaar en die moet er ook geen meer hebben omwille van de zelfde problemen.
                Welk merk/type raad je dan aan?

                Comment


                • #9
                  Re: PIXMA IP4000: Printkop defect

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                  Ik heb een BJC6000 gehad twee jaar en kapot.
                  Een BJC 600 twee jaar en kapot.
                  Een Pixma 4200 twee jaar en kapot.
                  Telkens was de kop kapot, altijd geprint met originele Canon inkt, voor mij geen Canon meer.
                  Mijn dochter heeft een Canon 4300 van bijna twee jaar en die moet er ook geen meer hebben omwille van de zelfde problemen.
                  Ik heb hier een pixma ip 5500 van zeker 6 jaar oud en heb enkel nog maar een kapotte kop gehad in het eerste jaar door gebruik van niet-originele inkt.
                  Na 70€ betaald te hebben voor een nieuwe kop heb ik nog alleen maar met canon inkt geprint
                  en de printer werkt nog perfect.

                  Mocht hij morgen de geest geven zal hier alvast terug een canon komen
                  Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: PIXMA IP4000: Printkop defect

                    Het ontwerp van aparte printkop met inkttanks door Canon in gebleken de beste te zijn: ook HP en Lexmark hebben in hun nieuwste modellen dit ontwerp overgenomen. Kijk maar eens naar de nieuwere HP 364 (XL) en 940 (XL) patroontjes: net 2 druppels water gelijkend op de CLI-8/BCI-6/CLI-521 patroontjes van Canon. Dit ontwerp zorgt er ook voor dat de fabrikant geen fotomagenta en fotocyaan patronen meer moet maken om hetzelfde fijne afdrukraster te verkrijgen, door bijvoorbeeld meerdere rijen van dezelfde kleur (bij bijvoorbeeld magenta en cyaan: 5, 3 en 1 pl) in te bouwen krijg je een mooie gradatie, die vroeger enkel was te verkrijgen door het introduceren van de lichtere foto of light versies van magenta en cyaan.

                    Nu m.b.t. die niet-originele inkt: als je die goedkope patroontjes van 1 euro per stuk koopt, dan krijg je inderdaad vroeger of later problemen met je printkop. Mocht je toch goedkoper willen afdrukken, raad ik het gebruik van goede navulinkt zoals Hobbicolors UW-8 of Inktec CLI-8 (echter opgelet met de Inktec PGI-5 pigmentzwart, omdat die volgens veel gebruikers op de duitse website www.druckerchannel.de verstoppingen veroorzaakt: de beste pigmentinkt is die van het duitse KMP) te gebruiken aan in combinatie met de originele patronen, dus geen namaak hervulbare patronen, want die kunnen de inkttoevoer nooit zo goed controleren als de originele Canonpatronen met dubbele densiteit sponsstructuur.
                    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: PIXMA IP4000: Printkop defect

                      Kuis de kop met isopropylalcohol en de zaak is opgelost.
                      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: PIXMA IP4000: Printkop defect

                        Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                        Kuis de kop met isopropylalcohol en de zaak is opgelost.
                        Dat kan ik alvast tegenspreken.
                        Het is niet omdat het 1 keer lukt dat het met isopropyl ALTIJD op te lossen is.
                        Bij mij werkte het alvast voor geen meter.

                        Dit werkt alleen als de printkop verstropt zou zitten.
                        Wanneer de inktkop zelf beschadigd is door niet originele inkt mag je nog met vaten isopropyl komen aandraven, daar ga je hem niet mee herstellen
                        Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: PIXMA IP4000: Printkop defect

                          'k druk hier al 2 j foto's af met niet orig inkt die meer dan 5j oud is,enkele malen de koppen moeten reinigen en m'n S900 werkt nog steeds prima.
                          Beschadigen door het gebruik van niet orig inkt....vergeet het.
                          'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: PIXMA IP4000: Printkop defect

                            Eerlijk gezegd: de kans dat de printkop kapot gaat door niet-originele inkt is zeer klein. Wel kan het zijn dat de inkt de printkop snel doet verstoppen als die slecht van kwaliteit is. Wel is het zo dat een elektrische kortsluiting tussen printkop en printkplaat iets doorbrandt, waardoor bijvoorbeeld de zwarte inktgaatjes het niet meer doet, veel vaker voorkomt. Een andere oorzaak is dat de afzuigpomp van de printkop verstopt geraakt door te goedkope navulinkt: ook dit veroorzaakt symptomen, waardoor het lijkt dat de printkop verstopt is geraakt. Druppel anders wat gedistilleerd water op de twee kussentjes rechts van de printkop (waarop die geparkeerd staat bij rust) en kijk na een paar minuten of de inkt volledig is geabsorbeerd of dat die erop blijft liggen. Dus genoeg erop druppelen dat er een laagje op zit en wacht een paar minuten.

                            Om opgedroogde inkt in de printkop op te lossen is naast isopropanol en water en ook wat propyleenglycol of glycerine en wat ammonia nodig. De ammonia verlaagt de oppervlaktespanning van de inktdeeltjes, waardoor die in de oplossing kan komen en de propyleenglycol/glycerine werkt als een humectans (bevochtiger), waardoor de oplossing voldoende lang kan inwerken op de inkt.
                            Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: PIXMA IP4000: Printkop defect

                              Ik ben van plan om de Hobbicolors inkt te bestellen.
                              Zou ik deze kunnen gebruiken met de niet originele cardridges van Pelikan?

                              Comment

                              Working...
                              X