Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pentax k10d en passende flitser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • pentax k10d en passende flitser

    hallo,
    heeft iemand ervaring met een pentax k10d en passende flitser ?
    ik zie in de user manual van de pentax flitser AF540 geen verwijzing naar de k10d noch 100d, maar veel naar de analoge camera-types en en één digitale *ist-D. zodat ik vermoed dat deze flitser geen recent type is;

    enkele vragen :
    - welke flitser past hier best op de pentax k10d ?
    - mijn lens is een pentax dma*50-135 1:2.8, en de handleiding van de flitser heeft het enkel over lenzen tot 85mm kleinbeeld (58mm digitaal) dus eigenlijk geheel in het startgebied van de lens;
    wat zijn eigenlijk de beperkingen op de prestaties van de flitser binnen mijn zoomlens ?

    dank voor jullie respons
    jandu
    Pentax K10D - zoom DA*16-50 - zoom DA* 50-135 - flash FG540
    en hopen te leren ...

  • #2
    Re: pentax k10d en passende flitser

    De AF540FGZ is de huidige top van het flitsgamma van Pentax. Hij kwam een dik half jaar voor de K10D uit en ook ietsje voor de K100D. De handleiding maakt bijgevolg inderdaad geen melding van de K10D of de nieuwe DA* objectieven. Ze werd blijkbaar ook niet aangepast na de release van deze recente toestellen (afgaande op de on-line versie op pentaxslr.com).

    Naar werking met de K10D kan je geen betere flash hebben! Volgens de geruchten werd de release van de AF540FGZ een half jaar uitgestel om juist overlap te hebben met de K10D die toen in ontwikkeling was opdat beiden ideaal op elkaar konden worden afgestemd.

    58mm op APS-C is de nauwste beeldhoek waarin de AF540FGZ kan flitsen, da's niet anders met de DA*50-135/2.8. De zoomkop zal zich aan de brandpuntsafstand aanpassen van zodra het objectief deze info aan de camera doorgeeft, da's ook zo voor de 50-135. Natuurlijk zal de stand meestal op 58mm staan met dit objectief. Dit geeft normaal meer dan genoeg licht tot 135mm. Het grote voordeel van digitaal is de gratis testshots die je kan maken. Afhankelijk van de situatie, zal je mss wat grotere diafragma-openingen en/of hogere ISOs moeten inschakelen om het bereik van de flits te vergroten, maar op een recente trouw kon ik zonder problemen op ISO560 werken met de DA*50-135 en deze flits, waarbij ik via een relatief hoog plafond flitste met de Gary Fong Lightsphere II op de flits. Zonder die laatste zou 't licht minder egaal zijn geweest, maar was ISO200 geen probleem geweest...
    Voorbeeldje in de kerk (DA*50-135/2.8 aan 135mm, ISO560, 1/125s, f/4.5 met AF540FGZ + Lightsphere II):


    hth, Wim
    Last edited by ishpuini; 13 december 2007, 09:01.
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: pentax k10d en passende flitser

      Wim,
      dank voor de reactie.
      m vr groeten
      jandu
      Pentax K10D - zoom DA*16-50 - zoom DA* 50-135 - flash FG540
      en hopen te leren ...

      Comment

      Working...
      X