Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opslag mogelijkheden voor digitale foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opslag mogelijkheden voor digitale foto's

    Ik stel vast dat ik mijn foto's welke ik op CD-Rom heb geplaatst aan het verliezen ben.

    Doch eigenaardig genoeg is als ik de cd-Rom in mijn DVD speler van de TV plaats ik blijkbaar geen verlies van foto's heb. Mogelijk is mijn DVD recorder van de TV een betere lezer dan mijn DVD lezer (niet brander) van mijn PC.

    Nu ben ik op zoek naar een andere mogelijkheid om mijn digitale foto's op te slaan. Ik denk aan een externe harde schijf of een externe DVD brander.

    Nu stel ik me wel de vraag of je het zelfde fenomeen mag verwachten dat foto's na een bepaalde tijd verdwijnen op een DVD zoals bij een CD ROM.

    Zijn er mensen die ervaring hebben met het opslaan van foto's op een DVD?
    Of zijn er mensen die me een ander medium dan extra harde schijf of DVD kunnen aanraden.

    dank U bij voorbaad
    Last edited by Hanske; 31 januari 2005, 13:02.
    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

  • #2
    Re: Opslag mogelijkheden voor digitale foto's

    Ik ben ook naar iets op zoek Spooky. Misschien al even m'n slechte ervaring meedelen.
    Koop zeker geen Iomega Rev Drive. Systeem lijkt goed, soort verwisselbare tape/HD die 35 tot 90 Gb. kan opslaan per disk. Zou zeer veilig zijn zolang je niet de fameuze "klick" tegenkomt die ik "heel toevallig" met 2 van de 3 tapes ben tegengekomen. Resultaat, fotos van 2 jaar lang, allemaal verloren. Ik zal over de reactie van m'n vrouw maar zwijgen

    DVD's zouden nog minder lang meegaan dan CD's. CD's hebben een gemiddelde levensduur van 10 jaar, afhankelijk van merk.

    Zoals jij ben ik nu ook op zoek naar een betrouwbaar opslagmedium.

    Comment


    • #3
      Re: Opslag mogelijkheden voor digitale foto's

      Er worstelen wel meer met dit probleem

      Ieder medium verliest na verloop van tijd de data. Ofwel door een crash, incompatibiliteit, verlies van magnetisme of door welke oorzaak dan ook. Het is naar mijn mening raadzaam om de risico's te spreiden voor de zaken die echt belangrijk zijn.

      Zelf heb ik alle originelen op DVD opgeslagen en tevens bewaard op de harde schijf van de werk Pc. De bewerkte foto's staan op mijn werk Pc. De inhoud van de harde schijf van de werk Pc wordt automatisch gekopieerd naar de schijf van een server.

      Ik denk er sterk over om een USB-schijf te kopen om daar regelmatig een kopietje naar te maken met b.v. Trueimage. Bij een crash ben ik dan in 30 minuten weer online incl. alle documenten en foto's.
      Groeten,

      Albert Jan

      Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

      Comment


      • #4
        Re: Opslag mogelijkheden voor digitale foto's

        Als je het goed wilt doen gebruik je gewoon 2 verschillende media, die je op 2 verschillende plaatsen bewaard.
        Dus externe |HD plus DVD zou een goeie oplossing kunnen zijn. Let wel op dat je op die DVD geen stickers plakt, en dat je hem horizontaal opbergt. Anders druipt een heel enkele keer de lijmlaag ertussen uit.
        Zorg er ook voor dat je over 10 jaar nog een dvd speler en pc hebt die het allemaal aankan. Je weet tenslotte maar nooit hoe de techniek gaat veranderen

        Comment


        • #5
          Re: Opslag mogelijkheden voor digitale foto's

          Oorspronkelijk geplaatst door birdseye
          Ik ben ook naar iets op zoek Spooky. Misschien al even m'n slechte ervaring meedelen.
          Koop zeker geen Iomega Rev Drive. Systeem lijkt goed, soort verwisselbare tape/HD die 35 tot 90 Gb. kan opslaan per disk. Zou zeer veilig zijn zolang je niet de fameuze "klick" tegenkomt die ik "heel toevallig" met 2 van de 3 tapes ben tegengekomen. Resultaat, fotos van 2 jaar lang, allemaal verloren. Ik zal over de reactie van m'n vrouw maar zwijgen

          DVD's zouden nog minder lang meegaan dan CD's. CD's hebben een gemiddelde levensduur van 10 jaar, afhankelijk van merk.

          Zoals jij ben ik nu ook op zoek naar een betrouwbaar opslagmedium.
          Oei, bestaat dit NOG ALTIJD ????

          Ten tijde van de ZIP-drive was dit al een probleem: "The click of death" !

          Zelfs de JAZ-drive had er last van.

          Blijkbaar is die Rev Drive dan niets meer dan oude wijn in nieuwe zakken ?


          Persoonlijk zet ik mijn foto's op:

          1. CD
          2. DVD
          3. Harddisk

          Natuurlijk moet je regelmatig al je media eens checken.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: Opslag mogelijkheden voor digitale foto's

            Oorspronkelijk geplaatst door Plofkop
            Zorg er ook voor dat je over 10 jaar nog een dvd speler en pc hebt die het allemaal aankan. Je weet tenslotte maar nooit hoe de techniek gaat veranderen
            Yeps, da's nog het grootste probleem.

            Mogen we dan over 10 jaar geen 2ndn hand dvd-spelers vragen in de koopjeshoek ?
            't Gaat dan uiteindelijk om ons foto-archief.
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #7
              Re: Opslag mogelijkheden voor digitale foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door Mar©
              Yeps, da's nog het grootste probleem.

              Mogen we dan over 10 jaar geen 2ndn hand dvd-spelers vragen in de koopjeshoek ?
              't Gaat dan uiteindelijk om ons foto-archief.
              Speciaal voor jou openen we tegen die tijd een antiekbeurs

              Comment


              • #8
                Re: Opslag mogelijkheden voor digitale foto's

                Spooky, jouw vraag is er eerder een om advies, dus heb ik je topic even naar Camera's en Accessoires verplaatst.

                Comment


                • #9
                  Re: Opslag mogelijkheden voor digitale foto's

                  Zo tracht ik verlies te voorkomen:

                  Files in RAW op PC, waarvan 1 copie en minstens 1 backup via Datakeeper op 2 externe HD's. Elk jaar 1 van de externe HD's herformatteren en een nieuwe backup maken.
                  Beste resultaten op DVD-RW, ook hier 2 exemplaren en vernieuwen om het jaar. Daar bovenop nog eens de beste resultaten (laten) afdrukken.
                  Canikon 40D - D200, D300

                  Comment


                  • #10
                    Re: Opslag mogelijkheden voor digitale foto's

                    Wanneer je toevallig het programma cd-dvd speed van nero bezit kun je je media op regelmatige tijdstippen controleren.

                    Je krijgt dan een grafiek van de 'leesbaarheid' van je media welke je kan vergelijken met een vorige test.
                    Het is niet zo dat een cd of dvd er zomaar plots de brui aan geeft, het gebeurt geleidelijkaan, zodat je meer dan tijd genoeg hebt om terug een kopie te maken.
                    Bij mij scoren de merken platinum en alle goedkope beurs-cd's zoals princo en arita alsook tdk het slechtste.
                    Na ong. 3 jaar is het beste eraf !
                    Bij cd's bestaat het beschrijfbare gedeelte uit organisch materiaal, dus zeker niet eeuwigdurend.
                    Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Opslag mogelijkheden voor digitale foto's

                      Ik zet mijn foto's op externe harde schijven, in dubbel (dus iedere foto staat op 2 externe harde schijven van LaCie) én ik brand ze ook nog eens op DVD die ik op mijn kantoor bewaar.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Opslag mogelijkheden voor digitale foto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door birdseye
                        Ik ben ook naar iets op zoek Spooky. Misschien al even m'n slechte ervaring meedelen.
                        Koop zeker geen Iomega Rev Drive. Systeem lijkt goed, soort verwisselbare tape/HD die 35 tot 90 Gb. kan opslaan per disk. Zou zeer veilig zijn zolang je niet de fameuze "klick" tegenkomt die ik "heel toevallig" met 2 van de 3 tapes ben tegengekomen. Resultaat, fotos van 2 jaar lang, allemaal verloren. Ik zal over de reactie van m'n vrouw maar zwijgen

                        DVD's zouden nog minder lang meegaan dan CD's. CD's hebben een gemiddelde levensduur van 10 jaar, afhankelijk van merk.

                        Zoals jij ben ik nu ook op zoek naar een betrouwbaar opslagmedium.
                        Godverdomme, had ik nu toch wel verleden jaar zo'n REV firewire gekocht om al mijn foto's op te bewaren. Vroeger deed ik dat op HD, maar die hangt dan weer aan het electriciteitsnet en dat is ook niet ideaal.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Opslag mogelijkheden voor digitale foto's

                          @Birdseye,
                          Spreek je nu over de fameuze click of death, gekend bij de Zip en Jazz ? Ik heb even het internet afgespeurd, maar ik heb bij de REV daar toch niets over gevonden...
                          Heb jij wel sites die daarover gaan ?

                          Groeten,

                          Nat.
                          natwork.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Opslag mogelijkheden voor digitale foto's

                            Twee PC's met elk twee harde schijven. Een LACIE USB2 van 80Gig. Zeer klein en handig. Daarbij nog een X-drive II. en soms één en ander op schijfjes. Heb toch het meeste vertrouwen in de harde schijven. Wellicht binnenkort nog een portable erbij.

                            Groetjes,
                            Pol.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Opslag mogelijkheden voor digitale foto's

                              Voor wat het waard is,al mijn foto,s op de HD van mijn Computer,dan en Backup op een Externe drive, en nog een keer op DVD,de Externe drive gaat allen aan als er een Backup gemaakt wordt, en dan gaat de Externe drive weer uit en los gekoppels van de Pc.Hoop dat dit voldoende zekerheid geeft

                              Groetjes NoName
                              D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                              www.langenacker.nl

                              Comment

                              Working...
                              X