Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opladen batterij in buitenland

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • opladen batterij in buitenland

    In mijn gebruiksaanwijzing las ik iets over de kabel van het laadapparaat, dat die enkel geschikt is voor de regio van aankoop. Ik vertrek in mei naar Groot-Brittanië dus wil ik niet voor onaangename verrassingen komen te staan. De kabel die daar moet gebruikt worden is een APC-160, anders dan de onze APC-150 voor Continentaal Europa (die in GB moeten altijd moeilijk doen hé ). Nu weet ik wel dat ze daar andere stopcontacten hebben (met 3 pinnen, of gaatjes, of hoe dat ook mag noemen) en ik heb zo'n stekker om mijn andere elektrische toestellen op aan te sluiten zodat ze passen in zo'n stopcontact. Ook onze videocamera konden we daarmee opladen bij onze vorige trip naar GB. Nu is mijn vraag, zal dit ook lukken met deze of moet ik nu zo'n andere kabel aanschaffen Omdat dit in de gebruiksaanwijzing vermeld wordt begin ik te twijfelen Iemand enige kennis van elektriciteit?
    KM5D - kitlens 18-70mm/ 3,5-5,6 - Tamron 90mm/ 2,8 macro - Sigma 70-200 APO DG/2,8 +2x converter

  • #2
    Re: opladen batterij in buitenland

    Ik ben geen electricien, maar volgens mij is het gebruik van jouw UK-adapter voldoende om voor de batterijlader van de 5D te kunnen gebruiken.
    Goeie reis !
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: opladen batterij in buitenland

      Bedankt
      KM5D - kitlens 18-70mm/ 3,5-5,6 - Tamron 90mm/ 2,8 macro - Sigma 70-200 APO DG/2,8 +2x converter

      Comment


      • #4
        Re: opladen batterij in buitenland

        Ik ben ook geen "electrieker" dus die kan me nog verbeteren als het moet.

        Ik was ooit in GB en mijn scheerapparaat werkte goed met een speciale verloopstekker. Wel iets langzamer want in het hotel (in heel GB???) was maar 110 volt. Aangezien mijn scheermasjien automatisch overschakelt van 110 naar 220/230 raad ik aan eens naar je laadapparaat te kijken. Meestal staat daar in reliëf op gedrukt voor welke spanning het geschikt is.

        Dus als dat in orde is (iets in de zin van 110V-230V) heb je nog enkel de verloopstekker met drie pinnen nodig.

        Ingenieurs electronica: ben ik juiist?

        En vraagje om het geheel te vervolledigen: hoe zit het met Malta?

        Comment


        • #5
          Re: opladen batterij in buitenland

          Indien de netspanning ginderachter overeenkomt met de spanning vermeld op jouw oplader, kan jij je batterijen rustig opladen door gebruik te maken van een verloopstekker. Daar hoef je dus niet meer van wakker te liggen.

          Die verwijzing in de gebruiksaanwijzing staat er enkel in omdat de fabrikant in orde zou zijn met de lokale regelgeving. Die kan namelijk van land tot land nog verschillen. Maar dit heeft verder niets te maken met de goede werking van de oplader.

          Goeie reis!

          Gr's, Wim
          Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
          Fujifilm X100V - Sony RX100M3

          Comment


          • #6
            Re: opladen batterij in buitenland

            Oorspronkelijk geplaatst door nabi
            En vraagje om het geheel te vervolledigen: hoe zit het met Malta?


            De UK heeft gewoon 230V op 50 Hz, maar wel een andere stekker. Een reisstekker is voldoende. Malta, idem (nominaal 240V, maar dat maakt niet uit).
            110V zal wel een stopcontact voor Amerikaanse gasten geweest zijn of 't is al weer heel wat jaartjes terug geweest (de UK ging, net als de rest van Europa, over naar 220V in de vijftiger jaren...).
            Last edited by Joost; 15 februari 2006, 13:12.

            Comment


            • #7
              Re: opladen batterij in buitenland

              Oorspronkelijk geplaatst door Joost
              http://kropla.com

              110V zal wel een stopcontact voor Amerikaanse gasten geweest zijn of 't is al weer heel wat jaartjes terug geweest (de UK ging, net als de rest van Europa, over naar 220V in de vijftiger jaren...).
              Het was in 1994, als ik me niet vergis. Ik ben wel in de 50erjaren geboren, maar toen scheerde ik mij nog niet.

              Comment


              • #8
                Re: opladen batterij in buitenland

                In principe kan 110V met een 220V lader geen kwaad omgekeerd echter dat is weer een ander verhaal.
                Groetjes Goofy
                Konica-Minolta Dynax 5D + KM 18-70 kitlens - Sigma 70-200 F2.8 EX DG APO | Minolta Dimage 7 | Minolta Dynax SPxi

                I only hope that we don't lose sight of one thing - that it was all started by a mouse. (Walt Disney)

                Comment


                • #9
                  Re: opladen batterij in buitenland

                  Oorspronkelijk geplaatst door Goofy
                  In principe kan 110V met een 220V lader geen kwaad omgekeerd echter dat is weer een ander verhaal.
                  ...in Principe misschien niet (Het land Sao Tome & Principe heeft immers ook 220V/50Hz ), maar in andere delen van de wereld kan dat best wel (destructieve) problemen opleveren! Zo heb ik eens een PC zien overlijden op een beurs in de US (nou ja, zien... tussen de rookwolken door dan) omdat'ie nog op 220V stond ipv op 110V. Nu is een PC voeding geen lader, maar er zullen best wel laders zijn die er niet tegen kunnen. Laders proberen een constante stroom te leveren; het zijn stroombronnen. Omdat er een zeker vermogen nodig is om die stroom te kunnen maken bij een niet te grote spanning, kan er primair meer stroom lopen dan waar het circuit voor ontworpen is (in het geval van een 220V lader in een 110V WCD) en dat kan zeer destructief zijn voor bedrading.

                  @Nabi: nu ik er over nadenk... in sommige hotels vindt je nog steeds WCD's met schakelaar. Die kun je omzetten tussen 110V en 220V. Verder zijn er korte tijd ook WCD's geweest met een dubbele pinning; een setje voor Amerikaanse "platte" stekercontacten en eentje voor de Europese (dan wel Britse in de UK) variant. Die kunnen ook een andere spanning gehad op beide contact sets.
                  Last edited by Joost; 15 februari 2006, 14:48.

                  Comment


                  • #10
                    Re: opladen batterij in buitenland

                    Oorspronkelijk geplaatst door nabi
                    En vraagje om het geheel te vervolledigen: hoe zit het met Malta?
                    Als je weet dat Malta vroeger onder de Engelsen viel zal meer uitleg niet moeten zekers
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: opladen batterij in buitenland

                      even een ander vraagje: weet toevallig iemand, welke stopcontacten ze gebruiken in denemarken ?
                      (zou ik een adapter moeten meenemen?)

                      Dank

                      Comment


                      • #12
                        Re: opladen batterij in buitenland

                        Oorspronkelijk geplaatst door jimmypop
                        even een ander vraagje: weet toevallig iemand, welke stopcontacten ze gebruiken in denemarken ?
                        (zou ik een adapter moeten meenemen?)

                        Dank
                        Volgens mij valt Denemarken onder 'Continentaal Europa' zoals dat in mijn boekje staat, en kan dezelfde stekker gebruikt worden. Maar ja ik ben geen expert.
                        KM5D - kitlens 18-70mm/ 3,5-5,6 - Tamron 90mm/ 2,8 macro - Sigma 70-200 APO DG/2,8 +2x converter

                        Comment


                        • #13
                          Re: opladen batterij in buitenland

                          Oorspronkelijk geplaatst door jimmypop
                          even een ander vraagje: weet toevallig iemand, welke stopcontacten ze gebruiken in denemarken ?
                          (zou ik een adapter moeten meenemen?)
                          Nog 1 keer dan: http://kropla.com

                          Comment

                          Working...
                          X