Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

off-center balhoofd vs gewoon balhoofd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • off-center balhoofd vs gewoon balhoofd

    Tja de titel zegt het bijna allemaal...

    Wa zijn de grote verschillen, voordelen van het een vs het ander?

    Aja en nog een ander vraagje ( nu ik toch bezig ben) , is het verschil tussen een aluminium statief en ene van basalt groot? iemand ervaring?

    A en nog ene ( man ik kom op veel vragen ). Zo'n omgekeerde kolom gebruiken bij de gitzo is dit handig? Alé in gebruiksgemak.

    mvg David
    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

  • #2
    Re: off-center balhoofd vs gewoon balhoofd

    niemand...?

    is de vraag zo moeilijk , of maakt niemand hem daar zorgen over.
    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

    Comment


    • #3
      Re: off-center balhoofd vs gewoon balhoofd

      Het hangt er een beetje van af welke soort fotografie je doet.
      Het balhoofd bvb : als je panorama's wil fotograferen zal je er beter aan toe zijn als de sensor van je camera in het center ligt van het balhoofd.

      Idem dito voor een statief : ga je ermee de bergen in of is het voor studiofotografie ? In het ene geval sleur je je statief overal mee. In het andere geval komt je statief nooit buiten.......

      Als je aangeeft wat je wil fotograferen, waar je interesses liggen, zul je duidelijke antwoorden krijgen.

      Groetjes
      Skitch
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment


      • #4
        Re: off-center balhoofd vs gewoon balhoofd

        a ok , ik dacht dat dit er niet veel toedeed.

        Nja , voor mij is het vooral om in de natuur te gaan fotograferen. (met dan nog een beetje meer nadruk om macro)

        Dus iets die overal mee zal gaan ( is toch het plan ). Net daarom dat ik mij 1st goed wil informeren voor de aanschaf zodat het niet zo is , ik heb het wel maar het is te lastig om te versleuren.
        [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

        Comment


        • #5
          Re: off-center balhoofd vs gewoon balhoofd

          toch nog een klein upje

          srr als ik mensen lastig val ermee maar ik zou het toch graag weten
          [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

          Comment


          • #6
            Re: off-center balhoofd vs gewoon balhoofd

            Ik vermoed dat je met "offset balhoofd" zo eentje bedoelt van Gitzo met de kogel opzij zodat je meer bewegingsruimte hebt?
            Ik heb zo'n gedrocht gehad. Zo goed als de Gitzo statieven zijn, zo slecht zijn die offset balhoofden . Doordat de kogel excentrisch staat zou hij nog veel beter moeten klemmen om stabiel te zijn dan een "gewoon" balhoofd maar dat doet hij niet, integendeel, het zijn erg kleine kogels waar je serieus aan moet vijzen eer ze echt vast staan (ik had er een uit de 2 reeks). En als hij een beetje los staat dondert je camera plus lens ook effectief meteen scheef want het scharnierpunt ligt niet onder het zwaartepunt van de camera + lens.
            Als je enkel bv. macro wil doen met een vrij lichte camera en lens kan het wel handig zijn want je hebt inderdaad veel bewegingsruimte. Zelfs met de middenzuil van je statief omgekeerd kan je je camera nog recht krijgen!

            Kris

            PS. Ik vind het nogal onhandig werken met een omgekeerde zuil. Ik gebruik liever geen middenzuil en dan de poten volledig gespreid, veel ergonomischer! Als je echt dikwijls in rare bochten wil fotograferen kan je misschien eens kijken naar die "explorer" reeks van Gitzo, maar daar heb ik zelf nooit mee gewerkt.
            Last edited by krisd; 6 maart 2007, 22:25.

            Comment

            Working...
            X