Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Normlicht 6500K spaarlampuitvoering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Normlicht 6500K spaarlampuitvoering

    Mischien goed om weten,
    Er zijn nu ook spaarlampen op de markt met een lichtweergave van 6500° kelvin, (gewone spaarlampen hebben een kleurweergave van 2700° Kelvin, bijkomend voordeel is dat deze tegenwoordig zijn uitgerust met een hoogfreqwent aansturing, dus geen interactie meer op je schermfreqwentie.
    Waarheidsgetrouwe kleurweergave van je prints.
    Gewoon te gebruiken in een gewone E27 fitting
    Eerst wou ik er een inkoopactie van maken, maar twee maal verzenkosten is wat te gek, nu heb ik ze teruggevonden bij een groot internetverkoper,
    daar blijken ze zelfs nog goedkoper http://www.conrad.be/goto/?product=575161

    Last edited by Guest42; 17 september 2007, 16:26.

  • #2
    Re: Normlicht 6500K spaarlampuitvoering

    Dat interesseert me wel.
    Thanks!

    Comment


    • #3
      Re: Normlicht 6500K spaarlampuitvoering

      ik heb ook wel interesse
      Nice pen, bet you write good stories with it.
      Nikon D50 * 17-35 F2.8 * 35-70 F2.8D * 50 F1.8 * 180 F2.8 * Tamron 90 F2.8 * SB-600

      Comment


      • #4
        Re: Normlicht 6500K spaarlampuitvoering

        Het is niet omdat een lamp 6500 K geeft, dat het een goeie lamp is.

        Dit soort spaarlampen bestaat al lang, ik heb er zelfs een aantal van getest. Onder andere Foto Waltzer verkoop deze onder de naam Walimex.

        Ze worden meer en meer gebruikt in "koudlicht"-studiomateriaal.

        Bij praktijktesten bleek er toch telkens een lichte kleurzweem (die niet weg te krijgen was) in de gemaakte opnames te zitten.
        Na meting bleek de cri (kleurweergave-index) rond de 83% te liggen, voor (foto)grafisch werk is minstens 95% cri nodig.

        Als deze lampen een aantoonbare cri van 95% of meer hebben, ben ik er ook in geïnteresseerd, en met aantoonbaar bedoel ik dan: niet wat de fabrikant of de verkoper zegt, maar wat er effectief via meting kan aangetoond worde?

        Groetjes,
        aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
        grtz
        marc-en-ciel

        Comment


        • #5
          Re: Normlicht 6500K spaarlampuitvoering

          kan jij dat meten, marc?

          Comment


          • #6
            Re: Normlicht 6500K spaarlampuitvoering

            Oorspronkelijk geplaatst door marc-en-ciel Bekijk bericht
            Het is niet omdat een lamp 6500 K geeft, dat het een goeie lamp is.

            Dit soort spaarlampen bestaat al lang, ik heb er zelfs een aantal van getest. Onder andere Foto Waltzer verkoop deze onder de naam Walimex.

            Ze worden meer en meer gebruikt in "koudlicht"-studiomateriaal.

            Bij praktijktesten bleek er toch telkens een lichte kleurzweem (die niet weg te krijgen was) in de gemaakte opnames te zitten.
            Absoluut. Ik heb in mijn buro TL buizen van 6500K maar die geven idd een kleurzweem. Zeker als ik de printouts van mijn Epson 3800 bekijk merk ik een duidelijke paarse zweem terwijl het beoordelen van prints juist de bedoeling was. Gevolg, ik laat die lampen meestal uit want voor gewoon burowerk is het licht te koud.

            Comment


            • #7
              Re: Normlicht 6500K spaarlampuitvoering

              Een pagina van marc-en-ciel met lichtmetingen.

              De true light spaarlampen geven een goede cri, maar hebben toch een - in mijn ogen zeer lichte - groenzweem. Een grijskaart gebruiken zal hier wel helpen.

              Naast de Phillips TL lampen zijn er ook enkele van osram die goede resultaten geven (niet gemeten met de goede opstelling van Marc), nml de biolux en hoogstwaarschijnlijk enkele andere. (Alle die een nummering hebben die start met 9xx komen waarschijnlijk in aanmerking, met verschillende namen (oa. colorproof))


              EDIT : De bewuste TL-lampen hebben in mijn ogen geen kleurzweem, als ze gebruikt worden met een hoogfrequent electronisch voorschakelapparaat.


              Alain

              Comment


              • #8
                Re: Normlicht 6500K spaarlampuitvoering

                Waar kan men normlicht lampen alla phillips grafica ... kopen (in kleine hoeveelheden, dus niet per 10 of zo) om en bij de as Gent - Brugge - Oostende?
                gr
                Yannicks
                Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

                Comment


                • #9
                  Re: Normlicht 6500K spaarlampuitvoering

                  Op Photokina vorig jaar stond er een stand waar ze B.I.G. spaarlampen hadden met 5000K en verschillende wattages.

                  Heeft er iemand daar de CRI al van gevonden/gemeten?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Normlicht 6500K spaarlampuitvoering

                    Aangezien ikzelf meegeholpen heb met de ontwikkeling van een spaarlamp die zonlicht zo natuurlijk mogelijk helpt benaderen zal ik proberen een en ander toe te lichten.

                    Spaarlampen gebruiken, net als TL lampen, een bepaald gas om UV licht te produceren (kwikdamp). Dit UV licht wordt door zogenaamde fosforpoeders omgezet in zichtbaar licht.

                    90% van alle spaarlampen die vandaag de dag geproduceerd worden gebruiken 3 soorten fosfors om hun licht te produceren: Rode, groene en blauwe rare earth fosfors. Door de combinatie RGB te veranderen kan bijna elke kleur en wittint verkregen worden. De kleurweergave van zo'n triband lampen geeft licht met een CRI (color rendering index) van 80-85 en een zeer hoge efficientie.

                    Om de CRI van deze lampen te verhogen kan men de "gaten" in het spectrum (=kleuren tussen zuiver rood, groen en blauw) proberen opvullen met andere kleuren (vb dieprood, cyaan etc). Hierdoor krijgt men een vlakker spectrum waardoor de kleurweergave sterk verbeterd. Nadeel is dat hierdoor de efficientie daalt en de prijs stijgt.

                    De spaarlampen die wij ontwikkeld hebben en verkopen gebruiken 7 verschillende fosfors waardoor we een CRI van 92 verkrijgen bij een kleurtemperatuur van 5200K.

                    Uit ervaring kan ik zeggen dat de meeste spaarlampen die aangeboden worden als "full spectrum" en "fotolicht" doodgewone triband lampen zijn met een kleurtemperatuur van 6500K en een CRI van 82. De lampen van truelight zijn wel zeer goed van lichtkwaliteit, maar de electronische ballast gaat nogal snel stuk...en de prijs is meestal aan de hoge kant (25 euro)).

                    Wim
                    www.flickr.com/nertog/sets

                    Comment


                    • #11
                      Re: Normlicht 6500K spaarlampuitvoering

                      Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      kan jij dat meten, marc?
                      Ik ben bereid om de lamp (gratis) te meten en te testen, als iemand ze mij bezorgt, je krijgt ze gegarandeerd terug of vergoed.

                      Als ze voldoet ben ik bereid om ze in mijn assortiment op te nemen, we zoeken trouwens voor de school al een tijdje naar dat soort lampen.

                      Groetjes,
                      aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
                      grtz
                      marc-en-ciel

                      Comment


                      • #12
                        Re: Normlicht 6500K spaarlampuitvoering

                        Ik heb even een kleine vergelijking gedaan met de true-light spaarlamp en de spaarlamp van het oorspronkelijk bericht.

                        De vermelde spaarlamp geeft 1100 lumen voor 20 watt, de true-light 960 lumen voor 20 watt. Dat lichtrendementsverschil komt zeer dicht in de buurt van het verschil tussen een TL-lamp met een hoge cri en een TL-lamp met een cri in de "80". Het verhogen van de cri heeft immers een negatieve impact op het aantal lumens per watt.

                        M.a.w. ik verwacht eerder een cri tussen 80 en 90, dan één van boven de 95.

                        Marc : Is er een reden om de true light niet te gebruiken? Buiten de hogere prijs uiteraard.

                        Alain

                        Comment


                        • #13
                          Re: Normlicht 6500K spaarlampuitvoering

                          Misschien kunnen we met BD een speciale spaarlamp laten produceren? Ik heb contacten met een bedrijf in China waar ik goede ervaringen mee heb.

                          Als we aan minimum 1000 stuks geraken wil ik gerust (en non-profit) de technische kant van de zaak op mij nemen. Op deze manier kunnen we perfect normlicht creëren dat speciaal afgestemd is op fotografie.

                          Wat denken jullie ervan?
                          www.flickr.com/nertog/sets

                          Comment


                          • #14
                            Re: Normlicht 6500K spaarlampuitvoering

                            Ik kan er al 5 gebruiken om hierin te draaien ...


                            Dat is al een begin hé

                            Erwin

                            PS; de firma in kwestie zal ook wel interesse hebben .
                            Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
                            http://album.zoom.nl/user/lindberg/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Normlicht 6500K spaarlampuitvoering

                              Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
                              Marc : Is er een reden om de true light niet te gebruiken? Buiten de hogere prijs uiteraard.

                              Alain
                              Daar kan ik pas op antwoorden als ik de lamp in kwestie gemeten heb.

                              Als de cri inderdaad boven de 90% ligt zou het een goeie lamp kunnen zijn.
                              aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
                              grtz
                              marc-en-ciel

                              Comment

                              Working...
                              X