Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon d60 macrofotografie statief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon d60 macrofotografie statief

    Ik wilde graag even wat advies van de kenners onder jullie. Gaandeweg met fotograferen ben ik erachtergekomen dat ik heel graag macro wil gaan doen. Ik ga me hiervoor een nikon 105 F2.8VR lens aanschaffen voor mijn nikon D60. Nu wil ik ook graag een degelijk statief erbij en ik dacht als eerste aan de mangrotto pro tripod black 055 XPROB. Totdat ik op dit forum las dat die niet zo geschikt is voor macro. Welk statief zou ik dan wel kunnen gebruiken? Het moet meteen van in t begin iets degelijk zijn maar dan wel zonder dat het me kaalplukt natuurlijk .

  • #2
    Re: nikon d60 macrofotografie statief

    een goed macro statief vinden is niet gemakkelijk want je moet je camera in alle mogelijk bochten kunnen laten wringen en ook heel laag kunnen werken. Een steeds stabiel blijven

    ik hou het op een benbo trekker mk 2 met pistolgreep en daarop een macrorail voor mm-aanpassingen.
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #3
      Re: nikon d60 macrofotografie statief

      Voor matig intensief gebruik in niet al te moeilijke omstandigheden zal de manfrotto 055 reeks voldoen hoor. Wil je intensief aan macrofotografie gaan doen en op extreme vergrotingen werken dan zou ik naar iets duurder kijken (gitzo), omdat dit op lange termijn goedkoper uitkomt.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #4
        Re: nikon d60 macrofotografie statief

        mja, ik mag graag tussen de struiken duiken en meer van dat fraais, dus t is echt voor allerhande bochten en gekronkel .

        Comment


        • #5
          Re: nikon d60 macrofotografie statief

          Met deze van Manfrotto kun je de middenkolom al horizontaal plaatsen.

          Gitzo en andere merken maken statieven die nog iets flexibeler zijn in gebruik, maar die zijn dan weer minder ideaal voor algemeen gebruik, omdat die door hun speciaal ontwerp minder rigide zijn.
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

          Comment


          • #6
            Re: nikon d60 macrofotografie statief

            Ik gebruik een D60, 105mm en 055XProB.
            In de meeste situaties is dit goed bruikbaar. Hangt ook af van je statiefkop. Maar daar kan ik niet meer over vertellen.
            In enkele zeldzame situaties ga je de middenkolom moeten omdraaien maar veel werk is dat niet.

            Comment


            • #7
              Re: nikon d60 macrofotografie statief

              mmm, dan denk ik dat ik toch maar voor de manfrotto pro ga, bij digicamshop kan ik deze aan een voor mij redelijke prijs krijgen (249€) en daar zit dan ook een 804RC2 hoofd bij.

              Comment


              • #8
                Re: nikon d60 macrofotografie statief

                Kan je goedkoper vinden op bvb kamera-express.nl
                Ik heb ook de 804RC2

                Comment


                • #9
                  Re: nikon d60 macrofotografie statief

                  mja, wel goedkoper maar t is geen pro. Heb je o.a. een verschil van 3kg draagkracht.

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon d60 macrofotografie statief

                    Hoezo?

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon d60 macrofotografie statief

                      ahh bedankt, ik kon hem niet vinden

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikon d60 macrofotografie statief

                        Kijk ook eens naar een combinatie van kop met instelslede.
                        Ik vind zo'n allround kop met snelkoppeling voor veel dingen prima, maar niet voor macro.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikon d60 macrofotografie statief

                          wat voor kop is dan beter geschikt voor macro?

                          Comment


                          • #14
                            Re: nikon d60 macrofotografie statief

                            Ik ben bijzonder tevreden over de volgende combinatie :
                            Gitzo Explorer GT2541EX + Markins M10 ballhead + Really Right Stuff Clamp B2 LLR II + B50D-L-plate voor mijn body (die L-plate zal voor jouw body dus een andere zijn).
                            Door de combinatie van de Gitzo Explorer GT2541EX met de L-plate kun je zowat elke positie bekomen tot zeer laag bij de grond.
                            Later zal ik dat nog aanvullen met een RRS B150-B Macro Focusing Rail en dan heb ik naar mijn gevoel de perfecte macro statief-set.

                            Toegegeven, alles samen verre van goedkoop, maar mijn ervaring (en deze van vele anderen) is dat goedkope statieven vaak verloren geld zijn. Dit is ook mijn 3de statief maar ik ben er vrij zeker van dat dit nu mijn laatste is (en de 2 vorige waren dus inderdaad verloren geld).
                            Master the craft, and the art will follow.
                            Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                            http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                            Comment


                            • #15
                              Re: nikon d60 macrofotografie statief

                              Ik heb ongeveer dezelfde set-up (GT2531EX, M10, novoflex rail en L-bracket), maar ik zou het niet meteen aanraden voor iemand die occasioneel aan macrofotografie doet. Beetje afwegen dus hoe intensief je het statief gaat gebruiken.

                              Denk er ook aan dat zo'n Gitzo explorer niet ideaal is om later bijv. een zware tele op te zetten.
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                              Comment

                              Working...
                              X