Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D50 + externe flits..maar welke?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D50 + externe flits..maar welke?

    Ik bezit een Nikon D50, en heb voorlopig steeds de ingebouwde flits gebruikt.
    Nu zou ik toch graag iets verder gaan met het flitsen..
    Ik zou namelijk in (veel te donkere) skateparken foto's willen nemen van de skaters.. Door de beweging en het donker ben je dus steeds verplicht te flitsen. Met de ingebouwde flits geeft dit niet wat ik er uit wil halen!
    Nu zou ik graag een flitser kopen, liefst niet te duur, die ik op statief kan zetten en dus vanop afstand kan laten afgaan..
    Is dit mogelijk met de D50, en zoja, met welke flitsers?

    Alvast bedankt!

    Oli4
    Nikon D300
    Once Upon A Day
    Website

  • #2
    Re: Nikon D50 + externe flits..maar welke?

    De nikon sb-600 en sb-800 zijn erg geschikt. Heb er wel geen idee van of een D50 ze draadloos kan aansturen.
    Niet te duur, dan zit je bij de flitsers van tumax

    Deze heeft een schuifknopje op de achterkant zodat je hem als slave kan gebruiken. Hij gaat dus af als er een andere flits (ingebouwde) afgaat. En in principe kan je die dus op een statief plaatsen enkele meters verderop.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D50 + externe flits..maar welke?

      De d50 heeft zelf geen aansturings mogelijkheid.
      je ingebouwde flitser kan niets aansturen zeg maar.

      je hebt een paar opties namelijk:

      1. Vanaf je flitsschoen met een kabel naar je flitser 90€ nikon sc-28
      2. een sb800 gebruiken voor de aansturing van een andere flitser, zeg 400€ sb800 + losse flitser sb600 265€ = 665€ ( word een duur setje )
      3. een su800 commander 260€ + sb600 265€ = 525€

      een flitser mee laten flitsen op een andere flits zonder meet mogelijkheid en alles vooraf manueel instellen lijkt me niet dat je dit wilt zoals paly bedoelde met de tumax

      Greetz rich
      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D50 + externe flits..maar welke?

        Kan je dan die SB-800 ook laten afgaan door de ingebouwde flitser te laten afgaan (als slave)?
        Tis allemaal wel veel geld idd Als arme student niet zo makkelijk aan te schaffen..
        Nikon D300
        Once Upon A Day
        Website

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D50 + externe flits..maar welke?

          nee dit is niet mogelijk.
          de d50 kan alleen zelf flitsen, of het flitsschoentje gebruiken.

          als je een flitser op afstand en draadloos wilt laten flitsen met de d50 moet je of een sb800 gebruiken als aansturing of een su800

          het is idd allemaal niet goedkoop maar hoe meer je wilt hoe duurder het vaak word.

          je kan ook eerst beginnen met alleen een sb600 of sb800 en deze op je toestel te houden ipv op afstand.

          Greetz rich
          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D50 + externe flits..maar welke?

            Als de prijzen te hoog liggen kan je het volautomatische ook achter u laten liggen en voor manuele flash gaan. Tweedehands manuele flashes en pc cords kunnen hetzelfde werk doen, maar vereisen wel volledige manuele instellingen. Mocht je het overwegen kan je je oor hier best te luisteren leggen: http://strobist.blogspot.com/2006/03/lighting-101.html

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D50 + externe flits..maar welke?

              Nog eens een vraagje:
              Is het dan mogelijk via die Tumax en mijn ingebouwde flits te werken?
              en op welke afstand zou dit maximaal kunnen werken?
              Niet dat ik zo ver van die flits zou staan max 10m waarschijnlijk..
              Het is voornamelijk om actiefoto's te nemen tijdens het skateboarden.
              Nikon D300
              Once Upon A Day
              Website

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D50 + externe flits..maar welke?

                Ik pik even in op dit topic omdat ik een vraag heb die verwant is en daarvoor geen nieuw topic wil opstarten... hoop dat TS geen bezwaar heeft...

                Ik ben in het bezit van de Nikon D50 en de SB-600 flits.
                Nu zou ik graag mijn flits apart van het toestel gebruiken, te zeggen, niet bovenop in de flitsschoen...
                Hoeft niet draadloos (als dit al zou kunnen, lijkt me niet...)

                Is er een alternatief voor de SC-28 Nikon flitskabel.
                Ik vind €60 (bij konijn) toch wel prijzig voor 'n kabelke, of is dit echt de enige/goedkoopste oplossing.
                Grtz, Tigra-Boy
                ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D50 + externe flits..maar welke?

                  Als je een flits los van de camera wil aansturen kan dat op verschillende manieren, slave unit deze wordt getriggerd als een andere flits ontsteekt (kan dus de ingebouwde zijn) of een radio trigger. Deze triggers zijn relatief goedkoop (20 tot 55€). Je kan om het eender welke flitser gebruiken maar je dient natuurlijk wel het vermogen van de flits zelf manueel in te stellen.
                  Als je de flitser ook op je D50 wil gebruiken heb je minder keuze, dan kunnen enkel de nieuwste speedlight flitsers (SB-400,-600,-800) gebruikt worden.
                  Vriendelijke groeten,Raf

                  www.rafvandenbogaert.be

                  Comment

                  Working...
                  X