Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Negatievenscanner? Wat is een goede voor een redelijke prijs?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Negatievenscanner? Wat is een goede voor een redelijke prijs?

    Ik wil onze trouwfoto's die ik wel op negatief heb, zelf inscannen.
    Verder nog meer oude negatieven om te doen.
    Maar ik heb totaal geen verstand van deze dingen en weet ook niet waar ik op moet letten bij aankoop en wat een goede negatievenscanner?
    Verder moet de resolutie goed zijn etc?

    Heeft iemand advies?

    Alvast bedankt,

    Vincent
    Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

  • #2
    Re: Negatievenscanner? Wat is een goede voor een redelijke prijs?

    Vincent,

    Op deze site kan je veel bespekingen van scanners vinden: http://www.filmscanner.info/en/

    Een van de keuzes die je moet maken is of je een flatbed scanner wil die naast foto's en documenten ook negatieven en dia's kan scannen, ofwel een filmscanner die enkel negatieven en dia's kan. Deze laatste geven doorgaans betere kwaliteit. Ook belangrijk is of je enkel 35mm film wil scannen, of ook grotere formaten.

    Ikzelf heb een Nikon Coolscan V ED filmscanner, waar ik heel tevreden over ben. Ik heb al verschillende manieren van digitaliseren geprobeerd: scannen met mijn HP ScanJet 3970 flatbed scanner (beperkt dynamisch bereik en veel ruis in donkere partijen, dus in heldere partijen als het om negatieven gaat), op een lichtbak leggen en rechtstreeks fotograferen met een compactcamera met macrofunctie (werkt snel, en gaf al betere kwaliteit dan flatbed scanner, maar de scherpte was niet echt super), en nu dus met de filmscanner. Groot voordeel van deze filmscanner is ook de ICE functie voor automatisch herkennen en verwijderen van stofjes. Dat spaart heel wat tijd die je anders in een fotopakket moet besteden om de stofjes handmatig uit de scans weg te halen.

    Groeten,

    Gert

    Comment

    Working...
    X