Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Neckstrap - nekklachten - alternatief.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Neckstrap - nekklachten - alternatief.

    Na een paar uur wandelen met de 50D + BG + 15-85 krijg ik steevast nekpijn en wat later hoofdpijn.
    Ik ben dus op zoek naar een valabel alternatief voor de neckstrap.

    Een handstrap is een mogelijkheid, maar dan is de BG niet echt bruikbaar meer (2e ontspanknop).
    En dan heb ik natuurlijk ook maar 1 vrije hand meer.

    Dan naar BlackRapid of SunSniper gekeken.
    De camera hangt daarbij vrij (ondersteboven) aan een schouderstrap (arm en hoofd erdoor).
    Ik twijfel niet aan de stevigheid van de koppeling.
    Wel stel ik me vragen omtrent het 'bengelen'. Stoot je dan met je toestel (of met de lens) niet hier en daar tegen (bijvoorbeeld wandeling in bergachtig gebied) ?
    En bonkt je toestel dan niet me de regelmaat van een klok tegen mijn eigen heup of been ?

    Zie ik nog andere valabele alternatieven over het hoofd ?
    Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
    BD0993BE
    Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

  • #2
    Re: Neckstrap - nekklachten - alternatief.

    ik zelf heb de BlackRapid Sport; heb lang getwijfeld tussen BR of de Sunsniper.
    Op BDLite dan deze gekocht, en me nog geen seconde beklaagd.
    Het 'sport'riempje helpt de camera op z'n plaats te houden, alhoewel ie soms een beetje van m'n schouder zakt.

    met m'n (lichte) 1000D +batterijgrip + 17 -55 mm totaal geen last aan m'n nek. Een tijdje terug heb ik er tijdens een concert-fotoshoot mee rondgelopen van 1600 tot 0100 uur, niks van gevoeld

    Tijdens het rondwandelen heb ik wel de gewoonte om gewoon mijn hand aan de achterkant van de camera te houden; niet vast houden, maar gewoon er tegen.
    Zo blijft de lens gewoonlijk achter m'n kont hangen; vooral met een 50 mm is dat iets nodig.

    Enige minpuntjes: neemt nogal veel plaats in in je tas en heb nu ook een screen protector besteld.
    en telkens het verwijderen wanneer je je statief wil gebruiken
    Maar:

    Een echte aanrader voor iedereen!!
    ik probeer...
    mijn Fijsboecq en mijn flickr

    Comment


    • #3
      Re: Neckstrap - nekklachten - alternatief.

      Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
      ikEnige minpuntjes: neemt nogal veel plaats in in je tas en heb nu ook een screen protector besteld.
      Mijn BR neemt niet meer plaats in als een OpTech en wat een screenprotector ermee te maken heeft?
      Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
      en telkens het verwijderen wanneer je je statief wil gebruiken
      Als je 'standaard' Manfrotto snelkoppeling gebruikt dan kun je daar zo de BR aanklikken.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Neckstrap - nekklachten - alternatief.

        Neem geen Blackrapid of dergelijke, die worden bevestigd onder je camera, en dat is nu eenmaal voorzien om de camera OP een statief te zetten, of er een grip tegenaan te vijzen, die zelf niet ontworpen is om het hele gewicht te dragen.

        Als ex-nek-hernia-patiënt kan ik er nu eenmaal over meepraten, over de schouder iets dragen is veel minder belastend, zeker als je nog van schouder kan wisselen. Oorspronkelijk ben ik met Optech begonnen (verend, dik rubber en dus aangenaam en langer te dragen) maar wel om de nek en dus belastend voor de wervels, maar ik heb die kunnen ombouwen (even zoekfunctie gebruiken komt wel goed anders pm je maar) tot een systeem dat zich hecht op de normale camerabevestiging en met een soort lus toch verschuifbaar is om een band die je als een slingshot draagt. Kan dus evengoed links- of rechtsom.
        Er zijn een aantal voordelen:
        - op een statief zetten is geen probleem
        - terug ombouwen tot een klassieke draagriem is een paar kliks
        - zachte en verende riem
        - camerahuis is er voor ontworpen
        - camera hangt niet op zijn kop als je die snel moet grabbelen voor een shot :-)

        DIT is de website.

        Comment


        • #5
          Re: Neckstrap - nekklachten - alternatief.

          Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
          Neem geen Blackrapid of dergelijke, die worden bevestigd onder je camera, en dat is nu eenmaal voorzien om de camera OP een statief te zetten, of er een grip tegenaan te vijzen, die zelf niet ontworpen is om het hele gewicht te dragen..
          En die mensen, die hun camera omgekeerd aan het statief hangen om dicht bij de grond te werken, die zijn ook allemaal verkeerd bezig? Een beetje camera kan dat best aan, voor de plastiek grippen zal het een andere zaak zijn, maar bij de metalen Nikon grippen, oa MB-D10, is het ook geen probleem en als je in de grip kijkt weet je waarom.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Neckstrap - nekklachten - alternatief.

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            En die mensen, die hun camera omgekeerd aan het statief hangen om dicht bij de grond te werken, die zijn ook allemaal verkeerd bezig? Een beetje camera kan dat best aan, voor de plastiek grippen zal het een andere zaak zijn, maar bij de metalen Nikon grippen, oa MB-D10, is het ook geen probleem en als je in de grip kijkt weet je waarom.
            wou net ook aankaarten over die statieven ...
            UnicornPictures on Facebook & Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Neckstrap - nekklachten - alternatief.

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              En die mensen, die hun camera omgekeerd aan het statief hangen om dicht bij de grond te werken, die zijn ook allemaal verkeerd bezig?
              Grapjas, ze lopen daar uren en kilometers mee rond zeker. De fabrikanten (cameraconstructeurs) weten heus wel waar ze mee bezig zijn, of nee, dat weet jij natuurlijk alweer beter. Ooit al van zwaartekracht gehoord.

              Comment


              • #8
                Re: Neckstrap - nekklachten - alternatief.

                als ik m'n camera mee de bergen in sleur, hangt die steevast rond m'n nek. Maar er zit een kleine musceton door het lusje dicht aan de body en 1 kleine musceton aan de draagriem van de rugzak. Door ze aan elkaar te maken wordt het volledige gewicht gedragen door het draagsysteem van de rugzak en heb je er geen last van. En dit werkt evenzeer bij kleine als bij grote rugzakken.

                groeten
                Maarten

                Comment


                • #9
                  Re: Neckstrap - nekklachten - alternatief.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                  Grapjas, ze lopen daar uren en kilometers mee rond zeker. De fabrikanten (cameraconstructeurs) weten heus wel waar ze mee bezig zijn, of nee, dat weet jij natuurlijk alweer beter. Ooit al van zwaartekracht gehoord.
                  Na 4 jaar met een BR aan grip, weet ik het niet beter, maar wel dat het gaat.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Neckstrap - nekklachten - alternatief.

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Mijn BR neemt niet meer plaats in als een OpTech en wat een screenprotector ermee te maken heeft?
                    Als je 'standaard' Manfrotto snelkoppeling gebruikt dan kun je daar zo de BR aanklikken.
                    1. mijn camera, met de achterkant naar boven, zit in m'n schoudertas, m'n BR ligt erop. Kan dit geen krassen veroorzaken?
                    De BR neemt veel meer plaats in dan de standaard Canon strap

                    2. Ik gebruik de Manfrotto snelkoppeling met de daarvoor voorziene BR (FastenR-T1 Tripod) vijs.
                    Telkens wanneer je je statief wil gebruiken, moet je de karabijnsluiting open maken (beveiligingsvijsje losdraaien en karabijnhaak openen). Bij een gewone schouderstrap hoef je dit niet te doen...
                    ik probeer...
                    mijn Fijsboecq en mijn flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Neckstrap - nekklachten - alternatief.

                      net tegen gekomen in Focus: http://www.bgrip-nl.com/ mogelijk is dit voor sommigen een oplossing
                      Albums
                      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Neckstrap - nekklachten - alternatief.

                        Is de 'cottoncarrier' is voor jou?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Neckstrap - nekklachten - alternatief.

                          Naar de Bgrip had ik ook al gekeken, maar de camera is bij dit systeem niet meer beveiligd (tegen vallen) eens je de camera loshaakt van de Bgrip.
                          De Cottoncarrier is nieuw voor mij en heeft blijkbaar een soortgelijk systeem als de Bgrip maar dan wel beveiligd met een aparte strap. Ik vind niet onmiddellijk (online)winkels die de Cottoncarrier verkopen, doch de prijzen op hun eigen site liggen behoorlijk hoog.

                          Verder stel ik vast dat zowel de Bgrip als de Cottoncarrier als de SunSniper en de BlackRapid gebruik maken van de statiefschroef.
                          Na heel wat speurwerk op dit en andere fora vond ik slechts weinig verhalen rond negatieve ervaringen met dit systeem, zodat ik geneigd ben om Zappa zijn grootste bezwaar opzij te schuiven.

                          Momenteel helt de weegschaal over naar de BlackRapid Sport 1, al brengt de Cottoncarrier Carry-Lite mij wel aan het twijfelen.
                          Pluspunt van de BlackRapid lijkt mij dat het toestel steeds vast hangt. Nadeel is het schommelen of bengelen van het toestel.
                          Pluspunt van de Cottoncarrier is dat het toestel gefixeerd is op de heup (zonder bengelen dus). Nadeel lijkt mij de prijs en het feit dat dit systeem bijvoorbeeld in de winter (langere kledij) niet meer bruikbaar is.

                          Heeft iemand ervaring met de cottoncarrier ? Is de beveiligingsstrap voldoende stevig ? Op welke manier is de cottoncarrier bruikbaar in de winter ?
                          Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
                          BD0993BE
                          Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

                          Comment


                          • #14
                            Re: Neckstrap - nekklachten - alternatief.

                            Ik heb nog nooit een draagriem aan mijn fototoestellen gehad.

                            Vroeger gebruikte ik een snuittas aan de broekriem, voor een body met 135 mm objectief.
                            Nu, met zwaarder materiaal, een Toploader Pro 75AW aan een schouderriem.

                            Heb je al aan een harnas gedacht?
                            Vriendelijke groet,

                            Jos

                            Comment


                            • #15
                              Re: Neckstrap - nekklachten - alternatief.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Onkertje Bekijk bericht
                              Naar de Bgrip had ik ook al gekeken, maar de camera is bij dit systeem niet meer beveiligd (tegen vallen) eens je de camera loshaakt van de Bgrip.
                              Bij een gewone draagriem is er ook niets beveiligd tegen vallen als er iets losrookt. Als bij een optech zo'n plastiek koppeling open schiet is het ook over.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X