Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ND filters vast of fader

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ND filters vast of fader

    ik zou mij graag een ND filter aanschaffen voor landschapsfotografie maar ben aan het twijfelen of ik vaste filters of een fader aanschaf ,als je de prijs bekijkt kom je heel wat voordeliger uit met een fader aan te schaffen en heb je ook een heel groot bereik ,ik heb hier een voorbeeld en er wordt zelfs gesproken van een marge tussen 2 stops en 8.5 tot 9stops dat je kan overbruggen ,maar is het ook goed heeft er iemand hier ervaring mee
    wat denken jullie ook van een filterhouder voor je lens ipv een filter die je vooraan opschroeft ,is dat een overweging waard??
    o ja bijna vergeten dit zou worden gemonteerd op de sigma voor canon 10-20mm f3.5
    dank voor jullie hulp
    Last edited by bopatje; 3 juni 2011, 16:03.

  • #2
    Re: ND filters vast of fader

    Is dat niet hetzelfde als twee polarisatiefilters ?

    Comment


    • #3
      Re: ND filters vast of fader

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Is dat niet hetzelfde als twee polarisatiefilters ?
      eigenlijk geen idee ,de bedoeling is om overdag foto's te kunnen nemen met een tamelijke lange sluitertijd ,dus het licht zoveel mogelijk naar beneden halen , maar soms wil je een lange sluitertijd en soms niet ,hangt af van wat je doel is op dit moment ,dus normaal zou je verschillende graden moeten hebben, wat je met een fader bekomt in één filter !

      Comment


      • #4
        Re: ND filters vast of fader

        Mss heb je hier iets aan;
        Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.

        Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.

        ...
        Never resist temptation or it could go away...
        Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

        Comment


        • #5
          Re: ND filters vast of fader

          Oorspronkelijk geplaatst door foto4fun Bekijk bericht
          Mss heb je hier iets aan;
          Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.

          Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.

          ...
          dank voor het reageren foto4fun ,ik heb dit draadje eens goed doorlezen ,heb er wel wat werk aan gehad ,maar heeft mij toch wel sterk geholpen ,het komt er op neer in het kort dat de filters degelijk resultaat leveren zolang je beneden de 70 mm brandpunt blijft ,ook dat de markII versie al een hele verbetering is dan de vorige ,volgens mij ziet dat er goed uit om een fader ND aan te schaffen .
          nogmaals dank

          Comment


          • #6
            Re: ND filters vast of fader

            Ik heb me onlangs die fader aangeschaft, en tot nu toe heel tevreden van !

            Mijn laatste "Audresselles" zijn er mee genomen.

            Wel opletten dat je niet boven het max bereik gaat (aangeduid met een streepje), want dan krijg je dan fameuze zwart kruis.
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

            Comment


            • #7
              Re: ND filters vast of fader

              Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
              Ik heb me onlangs die fader aangeschaft, en tot nu toe heel tevreden van !

              Mijn laatste "Audresselles" zijn er mee genomen.

              Wel opletten dat je niet boven het max bereik gaat (aangeduid met een streepje), want dan krijg je dan fameuze zwart kruis.
              dank je voor deze toelichting ,dit stelt mij dan ook gerust want heb gisteren ook deze aankoop gedaan ,moet wel nog een weekje wachten ,was nog niet binnen
              ook aan de anderen dank voor jullie hulp

              Comment


              • #8
                Re: ND filters vast of fader

                Hou ons zeker op de hoogte van je ervaringen, want ik blijf met het idee spelen om er ook eentje aan te schaffen, maar het totnogtoe niet gedaan. Ik heb dan ook in die gelinkte topics gereageerd.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: ND filters vast of fader

                  Ik heb zo'n LCW fader MkII 77mm ook gekocht enkele maanden geleden ... en al één keer gebruikt ... vond het maar niets eerlijk gezegd, en het geeft een zware kleurzweem hoor, nu die is in RAW direct weg te halen, maar voor auto's is het niet mijn ding vrees ik.

                  Ik zal er nog eens mee aan de slag moeten om de microbe echt te pakken te krijgen
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: ND filters vast of fader

                    Het grote voordeel tov de "zware" ND filters (ND 110 bvb) is dat hij regelbaar is, en je hem op "licht" kan zetten om scherp te stellen en compo te bepalen. Op het zwaarst zie je er bijna geen steek meer door :-s.
                    Bij extreme groothoek riskeer je wel donkere vlekken in beeld te krijgen, maar dat is ook zo met een polarisatie filter.
                    www.damafoto.be
                    Facebook Damafoto

                    Comment


                    • #11
                      Re: ND filters vast of fader

                      Kan er iemand mij vertellen wat het grote verschil is (behalve de prijs uiteraard) tussen deze:

                      "Met de LCW Fader ND filters is het aantal stops variabel van 2 tot 8. (ND2 tot ND400)"
                      en deze:


                      Het lijkt alsof de tweede veel sterker is...
                      "Met de LCW Fader ND Ultra filters is het aantal stops variabel van 9 tot 12. "

                      Vraag is: is die tweede niet té sterk (dwz. te donker om nog te kunnen scherpstellen).
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: ND filters vast of fader

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Kan er iemand mij vertellen wat het grote verschil is (behalve de prijs uiteraard) tussen deze:

                        "Met de LCW Fader ND filters is het aantal stops variabel van 2 tot 8. (ND2 tot ND400)"
                        en deze:


                        Het lijkt alsof de tweede veel sterker is...
                        "Met de LCW Fader ND Ultra filters is het aantal stops variabel van 9 tot 12. "

                        Vraag is: is die tweede niet té sterk (dwz. te donker om nog te kunnen scherpstellen).

                        Bij de eerste filter geeft men je 2 tot 8 stops....wel in werkelijkheid zal het eerder 2 tot max 5 a 6 stops zijn.(éénieder die het filter daadwerkelijk in bezit heeft moet dit maar eens testen).Wanneer je de max waarde in stelt bij een wat breder objectief(tot 35-40mm) zal je al een stuk voor de max waarde een vreemde ongelijke verdonkering in delen van de foto kunnen waarnemen....op de max waarde wordt het zelfs een mooi zwart kruis. Enkel wanneer je de fader nd op een langere tele(70mm+) gaat dit kruis wegvallen omdat je enkel het midden van deze filter gebruikt....daar is dan een instelling op de max waarde wel mogelijk. 5-6 stops zijn meer dan voldoende om seconden lange belichtingen te halen in mindere lichtomstandigheden......maar bij klaarlichte dag wordt het moeilijk. Wil je ook bij klaarlichte dag meerdere seconden kunnen belichten dan ga je echt wel een sterker filter moeten plaatsen. -- Hier --- kan je een testje zien van zonet. Zonnig weer.........zonder filter op f22 en iso 100 is de sluitertijd 1/20sec. Met het filter op het objectief op de minimum waarde(merkteken min) is de sluitertijd 1/5 sec.......dus effectief 2 stops trager. De max gemeten sluitertijd (merkteken max) is 13seconden ........indien er effectief 6 stops verschil zit tussen min en max zou ik eigelijk 32 sec moeten hebben( van 0.5sec naar 1sec = 1stop... naar 2 sec = 2stops.... naar 4 sec = 3stops... naar 8sec = 4stops.. naar 16sec = 5stops...naar 32sec = 6 stops )....zelfs 5 stops dat is hier niet haalbaar, laat staan 6 stops. Je kan zelfs op de foto waar ik amper 1.6 sec haal zien dat er reeds donkere delen in de foto komen welke er bij de foto zonder filter helemaal niet zijn. Bij 13 sec is de max waarde van het filter ingesteld... maar de foto is totaal onbruikbaar. Doe jezelf een groot plezier Les C...koop een paar aparte nd filters indien je echt lange sluitertijden wil .....met 1 filter van 6 stops geraak je reeds verder dan met die fader nd en zonder zwart kruis. Een combinatie van een 6 stops en een 3 stops dan haal je al 9 stops. Hou ook even in je achterhoofd dat ik op f22 en een lage isowaarde gewerkt heb......iemand die liever op f16(één stop meer licht) stopt omdat hij anders last denkt te krijgen met diffractie zal ook deze sluitertijden moeten halveren......iemand waarvan de camera slechts tot iso 200 instelbaar is(sommige nikon toestellen) mag nog een extra stop sneller rekenen.
                        Last edited by RUPSELKOPKE; 7 juni 2011, 18:42. Reden: NK
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                        Comment


                        • #13
                          Re: ND filters vast of fader

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                          Het grote voordeel tov de "zware" ND filters (ND 110 bvb) is dat hij regelbaar is, en je hem op "licht" kan zetten om scherp te stellen en compo te bepalen. Op het zwaarst zie je er bijna geen steek meer door :-s.
                          Bij extreme groothoek riskeer je wel donkere vlekken in beeld te krijgen, maar dat is ook zo met een polarisatie filter.
                          Kak en ijle zouden ze hier bij ons zeggen Extreem grote breedhoek is 17-20mm op fullframe......het zwarte kruis op de max waarde kan je zelfs op 40mm nog goed in je foto zien.....bij een gewoon polafilter ga je nooit op 40mm nog zoiets vaststellen. Je krijgt ook helemaal niet de beloofde 8 stops bij die fader ND.....in het allerbeste geval misschien 6 stops en met dan al een mooi kruisteken door de foto . Doe me een plezier Danny en test het filter eens echt.....je zult zien dat er misschien slechts van 2 tot 5 stops tussen min en max zitten welke nog enigzins bruikbaar zijn. Wat betreft "makkelijk in gebruik" heb je een punt.....door een vast nd filter van een zestal stops zie je niet veel meer en compositie bepalen is dan moeilijk. Maar bij langere belichtingen staat de camera zowiezo op statief....je hebt dan 2 handen vrij om het vaste nd filter te plaatsen na bepalen van de compo en na uitschakelen van autofocus.
                          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                          Comment


                          • #14
                            Re: ND filters vast of fader

                            Dank voor deze uitleg, Rupselkopke! Ik ben er nog steeds niet uit: ik hanteer nu eenmaal veel meer een (standaard)breedhoek dan een tele. Ik zou 'm wel niet op mijn uwa plaatsen (die polariseert zo al genoeg), maar dacht wel op mijn 17-55, bij 17mm. Ik heb wel een cropcamera (7D).
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: ND filters vast of fader

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Dank voor deze uitleg, Rupselkopke! Ik ben er nog steeds niet uit: ik hanteer nu eenmaal veel meer een (standaard)breedhoek dan een tele. Ik zou 'm wel niet op mijn uwa plaatsen (die polariseert zo al genoeg), maar dacht wel op mijn 17-55, bij 17mm. Ik heb wel een cropcamera (7D).
                              In tegenstelling wat er misschien elders beweerd wordt heeft het fader nd filter geen sterk polariserend effect. Het zijn in feite twee polfilters waarvan er ééntje in de juiste richting zit en ééntje in averechtse richting zit in een vatting....het effect wat een normaal pol filter heeft wordt op die manier bijna volledig opgeheven..... enkel kan je op die manier wel verdonkeren. Indien je een enkele polfilter omgekeerd voor je ogen houd zal je ook geen verandering in reflecties kunnen waarnemen. Indien gewenst wil ik de test nog wel es overdoen met een 7D en een 17-40L op 17mm om te zien wat het effect van de fader nd is op deze brandpuntsafstand......ik denk niet dat het veel zal schelen. 17mm(=27mm) op crop zit dicht in de buurt van 24mm op fullframe.

                              Misschien ook de moeite om eens mee te experimenteren om een lange sluitertijdeffect te bekomen zonder sterk nd filter is het maken van een 5-10 foto's achter elkaar van een bewegend onderwerp vanop statief en met normale sluitertijden. Deze plaats je dan op elkaar en je wijzigt gewoon de laagdekking in % zodat elke onderliggende foto een beetje terug door de bovenliggende komt. ;0)
                              Last edited by RUPSELKOPKE; 9 juni 2011, 09:42.
                              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                              Comment

                              Working...
                              X